Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Vervangen wissels flm profi door wob
Vandaag om 16:23:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Terschellinger Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:08:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door NL-modelspoor
Vandaag om 16:06:03
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 14:58:30
Wat herkent AI van onze hobby? door Hans GJ
Vandaag om 14:36:38
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 14:10:14
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
  

Auteur Topic: 10764 opgeblazen door gebruik als booster  (gelezen 14086 keer)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #60 Gepost op: 07 December 2013, 21:05:49 »
Alleen moet je een flinke modelbaan hebben om echt 10A nodig te hebben. Mijn huidige Lenz centrale met een versterker van 5A is ook afdoende.
Hmm, ik denk dat dat sterk afhangt wat je allemaal digitaal aanstuurt en hoeveel treinen met verlichting je op de baan simultaan hebt rijden, zei de gek met 47 A.  ;D
Greetz, Hans

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #61 Gepost op: 07 December 2013, 21:45:34 »
Hallo Hans, zou je iets van een schema voor me hebben hoe je alles aan elkaar gekoppeld hebt.

Ik zit zelf ook te denken om de lenz lv102 als booster te gaan gebruiken, dus kan wel wat voor info gebruiken.

vast bedankt,
Jan

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #62 Gepost op: 07 December 2013, 21:56:47 »
@Henk: Wat voor zekeringen gebruik je dan?

@MallePietje: Mijn slechte ervaringen met kortsluitingen en een letterlijk gesmolten gloednieuwe lok is op onze clubbaan met een 10A voeding.
     Maar dat zal met een 10A booster echt niet anders zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2013, 21:59:01 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #63 Gepost op: 07 December 2013, 22:04:01 »
HansQ,

Een booster van 5 amp is geen probleem om mee te rijden per sector op de baan, dat durf ik rustig aan. Die 5 amp zul je niet de hele tijd halen. Ik zie meer risico in een 3 Amp booster die de hele tijd maximaal moet presteren.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #64 Gepost op: 07 December 2013, 22:18:55 »
Tja... ik rijd N-spoor en dan is 5A veel meer dan voor een H0 lok.
Maar een H0 lok die op een wissel puntstuk staat te "lassen" met 5A lijkt me ook niet altijd even gezond...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #65 Gepost op: 07 December 2013, 23:08:09 »
Maar dat gebeurt dus ook niet. Lenz heeft al jaren een 5A versterker, zowel in de centrale als in de booster, en heeft kennelijk een afdoende beveiliging. Nooit problemen mee gehad. ESU en zelfs Märklin zitten tegenwoordig ook eerder op 4 of 5A. Dat zijn geen merken die grote risico´s nemen.

Mijn 10A Edits booster had ik via zelfherstellende zekeringen van 3A op vier plaatsen op mijn vorige baan aangesloten. Van die platte schijfjes. Heeft bijna 10 jaar lang probleemloos gefunctioneerd. Nog mooier is een booster met meerdere eindtrappen. Klaas heeft daarvan ergens op dit forum nog een schema gezet.

Een zware booster vergt wat meer zorgvuldigheid bij het aansluiten, maar hoeft geen problemen op te leveren. Ik heb een grotere hekel aan boosterovergangen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #66 Gepost op: 08 December 2013, 01:32:50 »
Hoi Henk, bedoel je deze? http://www.reichelt.de/Rueckstellende-Sicherungen/PFRA-090/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=35210&GROUPID=3307&artnr=PFRA+090&SEARCH=PFRA+090
Die gebruik ik ook, maar ze zijn nogal langzaam... en niet erg nauwkeurig.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #67 Gepost op: 08 December 2013, 08:48:07 »
Ja iets dergelijks. Nooit wat gemerkt van traag of onnauwkeurig. Meestal reageert de beveiliging van de booster zelf natuurlijk sneller en dat is ook de bedoeling. Deze waren slechts bedoeld voor de schaarse situaties waarin de kortsluitstroom door een lok te klein was om de beveiliging van de booster aan te spreken. En dan waren ze ruimschoots snel genoeg om schade te voorkomen.

Mooier is de zware booster met meerder uitgangstrappen. Klaas heeft een schema voor een aangepaste Edits gemaakt.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal_1.gif
« Laatst bewerkt op: 08 December 2013, 08:50:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #68 Gepost op: 15 December 2013, 13:15:59 »
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.

Ik snap dat een frustrerend probleem als dit rijden met meerdere boosters wel vervelend maakt. Maar op de club en zo te zien bij hans ook moet het prima kunnen. Schijnbaar is alleen de Roco slecht ontworpen. Ik heb in dit draadje genoeg alternatieven gehoord, van zelfbouw tot andere merken.

Op de club hebben we de E niet aangesloten. Dit zodat het de rest van de baan niet stoort. Wissel vergeten met rangeren is makkelijk en vervelend als alles stil komt. Trein komt vanzelf wel tot stilstand als hij het blok in rijdt waar de booster uit is.

Misschien over heen gelezen, maar welk onderdeel is stuk in de Roco's? H-brug / eindtrap?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #69 Gepost op: 15 December 2013, 13:18:28 »
Alles wat ik er van gezien heb ( niet zelf meegemaakt :P ) is dat de High-side P-channel MOSFETS er uit piepen...

mallepietje

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #70 Gepost op: 15 December 2013, 14:42:42 »
Precies op pagina 2 de foto van de schade.

Ik denk dat het de db4 van ldt wordt, en blijven rijden met de mm en roco 10764 (ik heb weer voorraad via ebay).

Dit lijkt me de goedkoopste oplossing, met een doorlopende nul op de baan.

Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: 10764 opgeblazen door gebruik als booster
« Reactie #71 Gepost op: 15 December 2013, 15:41:30 »
Als de beveiliging van de booster aan sprak heeft er dus even 10 amp gelopen. Zou ik zelf liever ook niet hebben.


Dan moet je wel als de dood zijn voor zowat ieder elektrisch apparaat in huis. Veel beveiliging werkt volgens het prinpe dat er heel eventjes meer stroom loopt dan eigenlijk de bedoeling is, waarna de stroom wordt verbroken. De beveiliging schakelt de booster zo snel af, dat niks op de baan de kans krijgt warm of koud te worden. Die kwetsbare Roco versterkers zijn bij wijze van spreken gevaarlijker. Zo'n verbrandende eindtrap kan een ongewenste verbinding maken.

Het probleem van een dikke booster ontstaat niet als er 10A gaat lopen, zodat de booster afslaat, maar als die 10A niet gaat lopen, bijvoorbeeld omdat de bedrading in een lok dat onmogelojk maakt, en de booster dus niet afslaat. Vandaar de apart gezekerde secies.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2013, 16:35:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.