Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
23 August 2025, 17:19:52
  

Auteur Topic: Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis  (gelezen 14108 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8591
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #30 Gepost op: 26 May 2013, 12:45:01 »
Hosenwattus?? Ow, kruiswissel. Moeilijk hoor, Nederlands.   8)

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1494
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #31 Gepost op: 30 May 2013, 10:03:38 »
Hallo Denis,

Ik heb met aandacht jouw uitvoerige overzicht gelezen. Zelf heb ik een aantal jaren geleden voor mijn geplande modelbaan Röwa en Ade rails en wissels verzameld. Beide bedding railsystemen zijn door Willy Ade ontwikkeld. Het Ade railsysteem is een doorontwikkeling van het Röwa railsysteem met dezelfde 2 mm profielhoogte. Bij Röwa waren de railprofielen zwart; bij Ade zijn ze roestkleurig. De wisselaandrijving bevindt zich bij beide systemen in de railbedding.
Optisch is het Ade bedding railsysteem nog steeds ongeëvenaard. Ook de geometrie is doordacht opgezet, vooral met het realiseren van wisselstraten. Jammer genoeg zijn de grotere boogstralen en de meegebogen wissels nooit verschenen.

Het in de loop der jaren verzamelde railmateriaal heb ik voor het zichtbare deel van het emplacement in gedachten. Waar aanvulling nodig is wil ik de door jou beschreven systemen in overweging nemen. Daar de profielhoogte niet al te groot verschild moet het aan te passen zijn. Voor schaduwstations is voldoende 2,5 mm Roco railmateriaal beschikbaar.

Daar naast normaalspoor ook het nodige smalspoor aanwezig is wil ik Tillig driebenig flexrails gebruiken. In een ander draadje heb ik beschreven hoe ik hiermee h0e,h0m en h0 combineren wil. Testen moeten uitwijzen of de combinatie en de daarbij behorende afbuigingen voldoende betrouwbaar zijn. Het gecombineerde spoor moet op een 'paradestecke' dienst gaan doen.

Omdat ik vermoed dat een groot aantal forumleden het Ade railprogramma niet kent sluit ik hierbij nog twee foto's bij.





Groet, Rob


Dag Rob,

Waar heb je deze ADE rails besteld.
Heb op de site van ADE gekeken maar als je op Schienen drukt
krijg je niks te zien wat leverbaar is.
Of is het NIET meer leverbaar?

mvg Henk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #32 Gepost op: 30 May 2013, 10:12:01 »
Nee, al tientallen jaren niet meer. Ade heeft heel lang op een laag pitje gestaan en het huidige Ade is maar een schim van het oude Ade. Ik meen dat het Ade railmateriaal nog een tijdje onder de naam Conrad is verkocht - niet te verwarren met het bekende postorderbedrijf - maar niet alles en ook dat is alweer lang geleden.
Ik denk dat Rob een en ander geduldig via internet en beurzen heeft verzameld. Hij is ook niet de enige dus het spul is best prijzig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1494
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #33 Gepost op: 30 May 2013, 10:18:16 »
Bedankt ,andere Henk

Jammer is zo mooi spul.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2841
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #34 Gepost op: 30 May 2013, 20:23:53 »
Ik heb die op de foto de dubbele van Rob gekocht en daar een kruiswissel (hosentrager) in combinatie Tillig/Roco-line gemaakt.

Cor