Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis  (gelezen 12567 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gotthardbahn
Beste lezers,

Zoals jullie misschien wel weten heb ik begin dit jaar de radicale keuze gemaakt over te stappen van 3-rail naar 2-rail. Hoewel ik al een flinke verzameling materieel had (en heb), heb ik toch besloten door te zetten, omdat de puntcontacten mij steeds meer gingen irriteren. Daarnaast was er nog de moeilijkheid van alles omzetten naar wisselstroom en dat is daarmee ook verleden tijd.

Omdat ik ontzettend kan genieten van mooie modelbanen met oog voor detail, wil ik mij hier - zodra ik een baan ga bouwen - ook aan proberen te wagen. En dan komt meteen het belang van mooie rails om de hoek kijken. De liefhebber kan al jaren gebruik maken van Tillig Elite of Peco Streamline, maar sinds kort is daar ook Mein Gleis van Weinert bijgekomen.

Op internet is wel een en ander te vinden en ook in onze encyclopedie kan ik van alles lezen over de railprofielhoogte en de hartafstand, maar ik wilde e.e.a. ook optisch vergelijken om te bezien wat nu het meeste aansluit bij mijn wensen. Om die reden heb ik, toen ik toch een bestelling bij Lippe ging plaatsen, gelijk drie stukken flexrail van genoemde merken meebesteld en de proef op de som genomen.



Wat hier meteen opvalt is dat de Tillig Elite rails al geweatherd is. Het is een kwestie van smaak of je het wel of niet mooi vind. Daarnaast valt op, maar op de foto is dat lastiger te zien, dat de Peco en Weinert veel rustiger ogen. Hoe dat komt, leg ik straks uit.

Bekijken individuele rails



Bij de Tillig Elite zien we dat er per biels een apart dessin is. De houtnerven komen dus niet overeen. Daarnaast is op een biels de spoorstaafhouder gedetailleerd uitgevoerd met klinknagels die je kunt tellen. Dat ziet er wel mooi uit. Aan het uiteinde bij Tillig Elite ontbreekt de spoorstaafhouder, zodat je de rails eenvoudig aan elkaar kunt zetten met de eveneens leverbare 'schienenbrücke'.



Bij Weinert zien we eveneens een apart dessin per biels. Ook hier klinknagels, maar wat opvalt is dat het veel fijner uitgevoerd is. De klinknagels zijn vrijwel even groot, maar de spoorstaafhouder zelf is veel kleiner en springt daardoor minder in het oog.



Tot slot de Peco. Ook hier natuurlijk geen twee dezelfde bielzen. De spoorstaafhouder is hier ook aanwezig, maar het betreft een duidelijk afwijkend ontwerp van Weinert en Tillig. Ook hier zijn klinknagels, maar die zijn zo fijn uitgevoerd dat ze eigenlijk helemaal niet opvallen. Ik denk dat ze op de foto ook amper te zien zijn. Misschien als je goed kijkt.

Bielzen in profiel



Hier zie je de bielzen van Tillig in profiel. Alles is duidelijk zichtbaar, zoals net uitgelegd. Jammer is dat aan de uiteinden sommige plastic verbindingen achter zijn gebleven. Dat dit niet nodig is, zien we zometeen.



Want hier zien we het bij Weinert. Het geheel ziet er keurig uit, er zijn geen bramen aan de uiteindes. Klinknagels zijn duidelijk zichtbaar.



Tot slot de Peco. Ook hier weer de nodige bramen op de bielzen. Op deze foto kun je de klinknagels veel beter zien dat op de eerdere foto. Ze blijven echter wel heel laag, maar ik denk dat dat behoorlijk realistisch is. Aan de andere kant valt het hierdoor niet op en ziet de bezoeker dus niet dat er eigenlijk heel veel detail aanwezig is.

Zoom en verbinding tussen bielzen



Als laatste nog wat foto's zo ver als mijn camera kan ingezoomd. Bij de Tillig rails zien we hier heel duidelijk het grote profiel van de houtnerven. Dit is natuurlijk niet erg realistisch, in het echt is de nerf slechts heel beperkt. De bielzen zijn om en om aan elkaar vastgemaakt bij deze flexrail.



Hier de rails van Weinert. Het profiel is veel minder. Wel zien we duidelijk de bevestigingen. Ook hier zijn de bielzen om en om vastgemaakt.



Tot slot de rails van Peco. Ook hier een iets minder profiel. Wat opvalt bij deze rails is dat de bielzen steeds per vier aan elkaar zitten en dan per twee overlappen. Hierdoor is het flexibele profiel veel stugger, maar dit zal een groot voordeel zijn bij het leggen, omdat de flexrail in de vorm blijft waar je hem in buigt. Slim gedaan dus.

Hoogte biels



Tot slot een foto van de bielshoogten. Die zien we hier in profiel. Ook hier valt op dat de Weinert bielzen veel minder hoog zijn dan Peco en Tillig. Deze laatste spant de kroon qua hoogte. Door de geweatherde biels is het lastig om te zien dat de Tillig rails ook de hoogste spoorstaven hebben. Deze zijn code 83. Zowel Peco als Weinert zijn code 75 en dus iets minder hoog.

Technische vergelijking

Ik heb met de schuifmaat nog wat maten opgenomen van de verschillende rails. Deze benadrukken de verschillen zoals hierboven in de foto's te zien waren.

.TilligWeinertPeco
Lengte biels30,4mm29,9mm29,6mm
Breedte biels3,1-3,2mm~3,0mm~3,0mm
Hoogte biels2,15mm1,8mm2,0mm
Aantal bielzen per meter143,82130,43141,13

Hier zie je dat vooral Weinert een afwijkende maat heeft en Peco en Tillig meer bij elkaar liggen. Door de grotere afstand tussen de bielzen en de slankere vorm, ogen de Weinert rails veel rustiger. Of je dit mooi vind is uiteraard een kwestie van smaak.

Eindwoord

Ik wil dit geen conclusie noemen, want die moet iedereen voor zichzelf trekken. Ik heb mijn keuze wel gemaakt op basis van wat ik nu gezien heb. Ik dacht eigenlijk dat er veel minder verschil tussen de merken zou zitten, maar dit blijkt dus toch duidelijk aanwezig.

Ik hoop dat de mensen die voor eenzelfde keuze staan hier informatie uit kunnen halen en daardoor een betere keuze kunnen maken.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2013, 17:35:30 »
Hoi Dennis,

Leuk verslag. Misschien kun je ook de prijs erbij vermelden voor die flexjes?

Weet je ook of de afstand tussen de bielzen correct is? Uit wikipedia: De hart-hartafstand tussen de dwarsliggers is afhankelijk van de belasting en intensiteit van het spoor, maar bedraagt in Nederland gemiddeld 62 cm. Op drukke locaties is de hart-op-hart-afstand 0,60 m (Groot Aantal (GA), op andere locaties is deze afstand 0,75 m (Normaal Aantal (NA).
Jeroen

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2013, 17:45:27 »
Mooi verslag !
- Mike

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
  • Periode III - heden
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2013, 18:07:02 »
Mooi verslag.

Helaas is Mein Gleis nog niet compleet, momenteel bestaan er alleen nog maar linker en rechtse wissels. DKW's zijn (nog) niet verkrijgbaar. Wanneer wel, is onbekend (Bron Firma Weinert zelf).

Gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Gert1

  • Gast
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2013, 18:20:30 »
Mooi verslag, maar is het bewust dat je alleen op de optische kwaliteiten van de verschillende merken ingaat?
Zou voor een evenwichtige keuze de rij-ervaring (en dan niet alleen op flex-rails, maar ook op wissels) en ook de omvang van het leverprogramma niet van belang zijn?

mvg,
Gert

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gotthardbahn
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2013, 18:53:54 »
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Op de rijkwaliteiten wil ik nog wel een keer ingaan, maar dan moet ik ook een goede vergelijking kunnen maken met RP25 wielen bijvoorbeeld, en die heb ik nu nog niet.

Inderdaad is het leverprogramma van Mein Gleis niet compleet, maar het is compatible met Peco en vrij goed uitwisselbaar. Overigens is het assortiment van Tillig het meest omvangrijk.

Wat betreft de hartafstand kan ik dat niet goed meten, omdat het bij flexrail flexibel is. Ik ga er vanuit dat dit wel waarheidsgetrouw gerealiseerd kunt worden, je kunt iets schuiven namelijk. De prijzen ga ik niet vermelden, die kan iedereen zelf opzoeken en verschilt per winkel.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2013, 19:24:37 »
Sommige punten lijken me redelijk irrelevant bij een vergelijking. Zoals bijvoorbeeld de bielshoogte, daar zie je niets meer van als het spoor is geballast. Idem waarschijnlijk voor de bramen aan de koppen.

Citaat
Tot slot de rails van Peco. Ook hier een iets minder profiel. Wat opvalt bij deze rails is dat de bielzen steeds per vier aan elkaar zitten en dan per twee overlappen. Hierdoor is het flexibele profiel veel stugger, maar dit zal een groot voordeel zijn bij het leggen, omdat de flexrail in de vorm blijft waar je hem in buigt. Slim gedaan dus.

Naar mijn idee wordt de mate van stugheid en mate waarin de rail in vorm blijft, vooral bepaald door de vraag hoe strak de spoorstaaf in de railstoelen zit. Meerdere bielzen die aan elkaar gekoppeld zijn hinderen bij het leggen van een soepele boog.
Reinier

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2013, 19:32:59 »
Uit eigen ervaring bij Tillig Elite; de spoorstaaf laat heel gauw los... wat wel lastig is. want dan kun je weer een heel stuk opnieuw de bielzen eraan gaan schuiven.
- Mike

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2013, 19:56:56 »
Bij het vergelijken van rails is ook heel belangrijk welke ruimte wissels en kruiswissels vragen. In het tijdschrift Modellbahn Kurier is dat in nr. 41 (eerste kwartaal 2013) onderzocht aan de hand van een standaardopstelling met drie sporen: links een linkse wissel, daarna een kruiswissel en vervolgens weer een linkse wissel.

                                                   ___  _____
                                                        /
                                                 ___ /_______
                                              ____ /_________
                                            
Om copyrightredenen kan ik er geen foto van maken, maar er zijn enorme verschillen in ruimtebeslag. Fleischmann Profi-Gleis vergt 800, Roco Geoline 755, Peco 1014, Tillig 996 en Weinert 1404 mm bij deze standaardopstelling. Die verschillen moet je zeker meewegen bij het maken van je keuze.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 13 april 2013, 19:58:33 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2013, 21:29:42 »
Naar mijn idee wordt de mate van stugheid en mate waarin de rail in vorm blijft, vooral bepaald door de vraag hoe strak de spoorstaaf in de railstoelen zit. Meerdere bielzen die aan elkaar gekoppeld zijn hinderen bij het leggen van een soepele boog.

Dit gaat voor de Peco beslist niet op, de code 75 zijn heel soepel en hebben nagenoeg niet de neiging weer terug te veren.
Ik heb geen enkele Peco 75 flex hoeven spijkeren, alles vastgezet door het in een dun rupsje acrylaatkit de drukken (achteraf natuurlijk wel definitief vastgeballast).

Die Tillig vallen zo op het oog wel tegen met die dikke bielzen.

Stephan.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2013, 21:51:54 »
Even over de Peco wissels, Bij ons is Peco 100 gebruikt omdat er mat bij loopt dat tegen de dertig jaar oud is. Dan blijken de wielen van Fleischmann zo breed, dat ze kortsluiting veroorzaken op de digitale baan. Ook de TEE ram van Trix is [ was ] een goede kortsluiter op deze wissels. De Trix doet het nu prima na het wat afveilen van de buitenkant van het loopvlak van alleen de motorwagen. Helaas heeft de V100 zoveel slijtage dat hier waarschijnlijk andere assen en wielen onder moeten. Roco gaat echter voortreffelijk over de meeste wissels, op de Lok 1000 na die door messcherpe voorwielen nog weleens een andere kant op wil dan het wissel gesteld is.

Groet, Fred.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2013, 22:22:26 »
Het is hier op het forum al een aantal keer besproken hoe de wisseltongen elektrisch los te koppelen van het puntstuk en het puntstuk dan apart te polariseren, dit voorkomt dat probleem.

Stephan.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2013, 00:08:08 »
Bij Tillig lopen de wisseltongen door tot het hartstuk. Is dat bij Peco en Weinert ook zo? Of zit daar een (extra) draaipunt in de wisseltong(en)?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2013, 07:36:14 »
De Peco wissels hebben nog dat draaipunt en ogen in het algemeen wat grover. Tilig en Weinert hebben wat de wissels betreft een paar stappen verder gezet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re:Vergelijking rails Peco Streamline, Tillig Elite, Weinert Mein Gleis
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2013, 11:03:53 »
Hoe groot gaat de baan worden?

Ik heb ooit gekozen voor peco .75.  Rijdt prima, maar dat zal elke netjes neergelegde rail in 2013 wel doen.

Ik rij met Amerikaans materiaal en heb een bouw pakketjes voor een wissel gekocht. Dit ivm het afwijkende bielzen patroon.
Volgende stap is een wissel helemaal zelf bouwen, als mede forummers het met code.40  kunnen, moet ik het minstens met .75 geprobeerd hebben.
Setje rail spijkers en wat balsa hout zijn de kosten niet voor een experimentje.
http://www.proto87.com/index.html