Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
  

Auteur Topic: Roco’s Lollo in H0  (gelezen 10884 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #15 Gepost op: 01 March 2013, 19:30:04 »
Roco’s Lollo in H0 – 3


Op zoek naar meer afbeeldingen van de Roco’s Lollo in museumuitvoering ben ik op een compleet album gestoten. Toch wel een mooi medium, dat internet. Eén foto heeft me aan het denken gezet. Kijk maar:


11   Let op de NEM-schacht van Roco 43840.
Foto: Axel Böttiger  

Heb je het gezien? Inderdaad: een hele andere constructie bij de koppeling. Net zo’n constructie als bij de Baureihe V100 van dezelfde fabrikant. Zou hierdoor de koppeling minder ver uitsteken? Daar lijkt het wel op. Ik heb de lege kap van mijn Lollo weer op het chassis gedrukt, op dezelfde wijze gefotografeerd en…


12   De NEM-schacht van Roco 72855.
Foto: Basilicum  

… ontdek een verschil van hele millimeters! De NEM-schacht steekt bij 43840 helemaal niet zo ver uit. Roco heeft voor de draaistellen van de laatste versie van de Br. V160 een oeroude constructie gebruikt, terwijl een vernieuwde al is toegepast en dus voor het grijpen op de plank ligt. Mocht deze conclusie te kort door de bocht zijn, dames en heren van Roco, Wat is dan de reden? Als ik het onderdelenblad van 43840 bekijk, zie ik wel de Drehgestellblenden, maar niet hoe de NEM-schacht is gemonteerd. Zal ik ze bij mijn loc vervangen? Nog even over nadenken. In die papieren kijkend vallen me ook de tandwielen op de assen op. Die zitten bij 43840 in het midden; bij 72855 niet. Eenvoudig uitwisselen van de Drehgestellblenden is dus niet mogelijk. Prakkiseren is niet meer nodig.


13   Draaistelbinnenwerk van 72855.
Foto: Basilicum  

Aan de cabines is nog niets gedaan. Ik heb nog niet voldoende moed bij elkaar gesprokkeld om delen van het binnenwerk weg te snijden. De twijfel of ik toch niet de kwast zal pakken om een laagje donkergrijze verf aan te brengen, is er nog steeds. Dat laatste is veel makkelijker, maar levert nog geen cabines op waar doorheen gekeken kan worden.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 01 March 2013, 19:33:03 door Basilicum »

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #16 Gepost op: 01 March 2013, 23:09:45 »
Bas, hoe ben je eigenlijk aan die Lollo V160-002 (Roco-nummer 72855) gekomen? Volgens de Roco-website is ze pas leverbaar in week 15, bij MTE "staat in bestelling" en mijn eigen bestelling bij Kuijper is ook nog niet binnen.

Benieuwd,
Freek.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #17 Gepost op: 02 March 2013, 11:58:42 »
De oplagen van Modelleisenbahn GmbH – Roco en Fleischmann – zijn bij lange na niet meer zo groot als jaren geleden. Het gevolg is dat de modellen eerder uitverkocht zijn en overtollige voorraden niet gedumpt hoeven te worden. Hierdoor ben ik een voor mij interessante Fleischmann-wagen misgelopen en wacht al een half jaar op herproductie. Inmiddels heb ik van Fleischmann vernomen dat deze wagen ergens in de zomer opnieuw geleverd zal worden. Dus weer zes maanden wachten. En dat voor een model in het standaardprogramma… Welke? Oh, 545501.
Toen afgelopen zomer Roco de Baureihe V160 ‘Lollo’ (72855) aankondigde als Winterneuheit, heb ik tegen mijn gewoonte in de loc direct bij MTE besteld. Ik wilde niet weer misgrijpen. Deze werd in de loop van december geleverd.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #18 Gepost op: 04 March 2013, 19:17:28 »
Roco’s Lollo in H0 – 4


Opeens heb ik voldoende moed om de zaag in het binnenwerk van Lollo te zetten. Niet treuzelen; direct beginnen, anders gebruik ik die voorraad moed weer voor iets anders. Eigenlijk moeten de lichtgeleiders van het binnenwerk gehaald worden, maar die zitten vrij strak en de kans op een breuk is aanwezig. Eerst maar eens zo proberen. Het zagen gaat vlot; de zaagsnede is nu twee millimeter. Als ik nog eens aan de onderkant van het binnenwerk kijk, concludeer ik dat de geleiders toch echt verwijderd moeten worden. Pfff… Ik sta op en ga naar de keuken. Eerst maar een drankje met een hapje en een praatje. Als ik een half uurtje later weer aan mijn bureau zit, is het besluit genomen. Ik ruim zaag en mes op, pak mijn verfdoos en zet de kisten in de cabines in een donkergrijze verf. De rest van de cabine krijgt een lichtere tint grijs. Klaar. Dan maar geen doorkijk. Als de loc op volle snelheid van Dönsdorf naar Schwarzburg dendert, zie je er toch weinig van. Zeker nu met die donkere kleur. Scheelt me weer een hoop gedoe en stress. Trouwens… Waarom houd ik me eigenlijk met treintjes bezig? Precies: om te ONTstressen.




14 en 15   Zaagsnede.

Nu ik toch de verf bij de hand heb, worden de kranen bij de remslangen direct van een rood verfje voorzien. Verder krijgt de binnenkant van de kap bij de cabines dezelfde lichtgrijze tint. Waarschijnlijk is er weinig tot niets van te zien, maar goed. En hoe is het met de machinist? Oh ja, die is al klaar om zijn werkplek in gebruik te nemen.


16   De machinist popelt om zijn machine in gebruik te nemen.

Dan nog even de losse onderdelen monteren en de loc kan weer in elkaar gezet worden. Hoewel? Het viel me al eerder op, dat de loc achteruitrijdend meer geluid produceert dan vooruitrijdend. Alles zit goed in het vet; daar ligt het niet aan. Ik haal de motor eruit en controleer de koolborstels. Eentje zat een beetje verkeerd gedraaid. De boel met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf gereinigd en weer in elkaar gezet. Even de loc proberen. Ja, het rare geluid is weg, maar nu is er weer wat anders: de motor is verkeerd gepoold. Als ik Lollo beveel vooruit te rijden, gaat ze achteruit. Ik heb weer eens kans gezien de motor verkeerd om te monteren. Boel weer los, motor omdraaien en jawel: nu gaat het goed. Met veel moeite krijg ik het interieur weer op zijn plek geklikt en de lichtgeleiders weer in de juiste positie. Even later duw ik de kap op het chassis. Tijd voor een proefrit. Dat levert geen problemen op. Project afgerond.


17   Collage: Lollo van alle kanten.

Conclusie
Het is mogelijk om deze loc open cabines te geven, maar dat kost wel veel moeite. De koppelingen kunnen niet zonder drastische ingrepen ingekort worden. Toch ben ik niet ontevreden: het is een mooi model met goede rijeigenschappen voor een schappelijke prijs.


18   Roco’s V160 002 in vol ornaat.
Foto’s 9 en 14-18: Basilicum   

Mocht iemand het wel lukken om de kisten in de cabines te verwijderen, staat het hem of haar vrij om dat in dit topic te laten zien. Ik zal met interesse het verslag lezen.


Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #19 Gepost op: 04 March 2013, 19:24:04 »
Bas, het verven van de kisten in de cabine is zonder meer een verbetering. Ik ga er eens over nadenken om dat ook te doen met mijn exemplaar.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #20 Gepost op: 16 March 2013, 19:59:01 »
Roco’s Lollo in H0 – 5


Van de week sprak Erwin Prummel mij aan over het project ‘Lollo’.  Hij duwde me een  koppelingschacht in de hand, die misschien wel zou kunnen passen op de V160. Thuisgekomen vergeleek ik deze koppeling met de koppelingen uit set 40273, die even lang zijn als de exemplaren van Lollo (zie deel 2).


19   Vergelijking tussen de koppelingen. Het nieuwe onderdeel is rood omcirkeld.

Hierna legde ik de V160 ondersteboven en hield het de NEM-schacht erbij. Het lijkt aardig op de constructie van de museum-Lollo (Roco 43840, zie deel 3, foto 11). Hiermee zou de koppeling veel korter worden: een millimeter of twee.


20 en 21   De nieuwe schacht ligt op zijn kant op de oude koppeling.
Foto’s 19-21: Basilicum   

Helaas zijn de Drehgestellblenden van de 72855-Lollo niet geschikt voor de nieuwe NEM-schacht. De originele koppelingen moeten verwijderd worden en de nieuwe onderdeeltjes zijn nog iets te breed. Mes en vijl zijn hierbij nodig. Als die aanpassingen zijn doorgevoerd, kunnen de nieuwe koppelingschachten met een of andere krachtige lijm aangebracht worden. Voorlopig stel ik deze klus uit, doordat ik nog niet weet welke lijmsoort geschikt zou kunnen zijn. Het moet wel een sterke verbinding zijn, want Lollo zal op mijn baan regelmatig met lange, zware treinen rijden.

@ Erwin:  Wil je even het artikelnummer doorgeven van de koppelingschachtjes? Die is me lichtjes ontschoten. Dank je wel.


Met vriendelijke groet,
Bas