Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 20:32:34
Kato ETA 515
door
Quinzeedied
Vandaag
om 20:27:47
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
Vandaag
om 20:20:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
Vandaag
om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Tom Z.
Vandaag
om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi
door
Ronald69
Vandaag
om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:41:13
Terschellinger Spoor
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby?
door
wob
Vandaag
om 16:33:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:07:09
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
Vandaag
om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Eric v C
Vandaag
om 14:09:13
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 13:49:23
Project X......
door
Gert Arkema
Vandaag
om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:59:29
Welke decoder is dit?
door
008200
Vandaag
om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 11:54:34
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's
door
Marc tramt
Vandaag
om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment.
door
MOVisser
Vandaag
om 09:19:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Links ipv rechts binnen rijden.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Links ipv rechts binnen rijden. (gelezen 1450 keer)
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1593
Kan het nog "Nederlandser" ?
Links ipv rechts binnen rijden.
«
Gepost op:
07 January 2013, 15:09:22 »
Even een vraagje aan het Forum.
In het traject Leeuwarden - Groningen ligt grotendeels dubbel spoor. ( Vroeger enkel spoor) Het viel mij onlangs op dat de Arriva treinen aan de linker kant het station c.q. de halte binnen rijden ipv rechts. Dat doen ze van beide richtingen. Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
Machinist Johan
Offline
Berichten: 1804
gevorderd beginner
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #1 Gepost op:
07 January 2013, 15:15:33 »
Alphen - Gouda heeft ook zoiets. Maar dat komt omdat het daar beveiligingstechnisch niet anders kan.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26828
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #2 Gepost op:
07 January 2013, 15:22:17 »
Rijden de treinen op het traject Groningen-Leeuwarden dan overal links, of alleen in de haltes?
Toen de trajecten nog enkelsporig waren reden ze in de haltes vaak links binnen omdat dan het overpad naar het middenperron sneller vrij kwam. Maar het hangt dus af van de ligging van het overpad.
Een andere reden kan zijn het roestrijden op de wissels, maar dan zou het maar 1 of 2 keer per dag voorkomen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
guest7823
Gast
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #3 Gepost op:
07 January 2013, 16:15:13 »
Volgens mij zijn veel Nederlandse dubbelsporige baanvakken zgn "dubbel enkelspoor". Hierbij maakt het qua beveiliging niet uit of er linker of rechterspoor gereden wordt. Standaard wordt er in Nederland rechts gereden, maar d'r is eigenlijk niets wat links rijden in de weg staat.
Waarom het hier gebeurd ............. geen idee
Gelogd
wimk
Offline
Berichten: 826
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #4 Gepost op:
07 January 2013, 16:47:03 »
In Hurdegaryp wordt links gereden. Daar liggen de perrons in bajonetligging. Linksrijdend ligt het perron NA de overweg, rechtsrijdend ligt het perron VOOR de overweg.
Het is voor de exploitatie beter als het perron NA de overweg ligt. Want anders moet de overweg dicht voordat de trein eraan komt (risico van doorglijden), of moet de trein wachten totdat het sein veilig komt (duurt langer). Rijdt je links, dan ben je de overweg gepasserd, kan de overweg opengaan om late reizigers nog snel naar het perron te laten lopen, en kun je direct vertrekken als de deuren dicht zijn.
In Zuidhorn (het andere kruisingsstation op de enkelsporige delen) liggen de perrons niet in bajonetligging. Ook daar wordt links gereden. Maar zoals een andere poster al aangaf, dan maakt het niet uit of je links of rechts rijdt.
En tenslotte op de andere stations (gelegen aan het dubbelsporige deel), daar wordt voor zover ik kan zien gewoon rechts gereden.
Gelogd
Mijn persoonlijke website
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1593
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #5 Gepost op:
07 January 2013, 16:59:12 »
Bedankt mannen voor de heldere beantwoording van mijn vraag.
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1053
LightMyTrain
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #6 Gepost op:
08 January 2013, 17:00:58 »
In Zuidhorn stappen een wereld studenten uit die hun bus moeten halen, wat allemaal redelijk strak op elkaar geplant is. Dus ook een stukje veiligheid teld mee. Zo af en toe stop je wel in Zuidhorn rechts.
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
GLR89
Offline
Berichten: 73
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #7 Gepost op:
08 January 2013, 18:24:26 »
In vorden is precies het zelfde het geval, alleen ligt er geen overweg oid bij het station (pas enkele honderden meters verderop) dus dan gaat dat verhaal niet op. Waarom wordt er dan toch links binnengereden? Was me al eerder opgevallen maar zag plots dit draadje voorbij komen
Gr. Gijs
Gelogd
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel
Viktor
BNLS spoorkaart NL
Offline
Berichten: 4214
77*
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #8 Gepost op:
08 January 2013, 18:48:32 »
Bij sommige stations rijden de treinen ook om en om binnen.
In bijvoorbeeld Nieuw-Amsterdam vertrekt de trein naar Zwolle om .23 van spoor 1 en .46 van spoor 2.
Ik denk dat, omdat er hier niet meer met elke trein gekruist wordt, het hier gewoon makkelijker is omdat ze de wissel niet steeds hoeven om te leggen zo.
gr. Viktor
Gelogd
Treinverkeer in Kloosterburg:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41499.75.html
ziggyziggyziggy
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #9 Gepost op:
08 January 2013, 19:30:55 »
.
Gelogd
trdl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Links ipv rechts binnen rijden.