Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 20:27:47
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 20:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:05:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
  

Auteur Topic: Links ipv rechts binnen rijden.  (gelezen 1450 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Links ipv rechts binnen rijden.
« Gepost op: 07 January 2013, 15:09:22 »
Even een vraagje aan het Forum.
In het traject Leeuwarden - Groningen ligt grotendeels dubbel spoor. ( Vroeger enkel spoor) Het viel mij onlangs op dat de Arriva treinen aan de linker kant het station c.q. de halte binnen rijden ipv rechts. Dat doen ze van beide richtingen. Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2013, 15:15:33 »
Alphen - Gouda heeft ook zoiets. Maar dat komt omdat het daar beveiligingstechnisch niet anders kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2013, 15:22:17 »
Rijden de treinen op het traject Groningen-Leeuwarden dan overal links, of alleen in de haltes?
Toen de trajecten nog enkelsporig waren reden ze in de haltes vaak links binnen omdat dan het overpad naar het middenperron sneller vrij kwam. Maar het hangt dus af van de ligging van het overpad.
Een andere reden kan zijn het roestrijden op de wissels, maar dan zou het maar 1 of 2 keer per dag voorkomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2013, 16:15:13 »
Volgens mij zijn veel Nederlandse dubbelsporige baanvakken zgn "dubbel enkelspoor". Hierbij maakt het qua beveiliging niet uit of er linker of rechterspoor gereden wordt. Standaard wordt er in Nederland rechts gereden, maar d'r is eigenlijk niets wat links rijden in de weg staat.

Waarom het hier gebeurd ............. geen idee

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2013, 16:47:03 »
In Hurdegaryp wordt links gereden. Daar liggen de perrons in bajonetligging. Linksrijdend ligt het perron NA de overweg, rechtsrijdend ligt het perron VOOR de overweg.
Het is voor de exploitatie beter als het perron NA de overweg ligt. Want anders moet de overweg dicht voordat de trein eraan komt (risico van doorglijden), of moet de trein wachten totdat het sein veilig komt (duurt langer). Rijdt je links, dan ben je de overweg gepasserd, kan de overweg opengaan om late reizigers nog snel naar het perron te laten lopen, en kun je direct vertrekken als de deuren dicht zijn.

In Zuidhorn (het andere kruisingsstation op de enkelsporige delen) liggen de perrons niet in bajonetligging. Ook daar wordt links gereden. Maar zoals een andere poster al aangaf, dan maakt het niet uit of je links of rechts rijdt.

En tenslotte op de andere stations (gelegen aan het dubbelsporige deel), daar wordt voor zover ik kan zien gewoon rechts gereden.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2013, 16:59:12 »
Bedankt mannen voor de heldere beantwoording van mijn vraag.  (y)  (y)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2013, 17:00:58 »
In Zuidhorn stappen een wereld studenten uit die hun bus moeten halen, wat allemaal redelijk strak op elkaar geplant is. Dus ook een stukje veiligheid teld mee. Zo af en toe stop je wel in Zuidhorn rechts.

GLR89

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2013, 18:24:26 »
In vorden is precies het zelfde het geval, alleen ligt er geen overweg oid bij het station (pas enkele honderden meters verderop) dus dan gaat dat verhaal niet op. Waarom wordt er dan toch links binnengereden? Was me al eerder opgevallen maar zag plots dit draadje voorbij komen  (y) Gr. Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2013, 18:48:32 »
Bij sommige stations rijden de treinen ook om en om binnen.
In bijvoorbeeld Nieuw-Amsterdam vertrekt de trein naar Zwolle om .23 van spoor 1 en .46 van spoor 2.
Ik denk dat, omdat er hier niet meer met elke trein gekruist wordt, het hier gewoon makkelijker is omdat ze de wissel niet steeds hoeven om te leggen zo.

gr. Viktor

ziggyziggyziggy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2013, 19:30:55 »
.
trdl