Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
23 August 2025, 17:19:52
  

Auteur Topic: Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck  (gelezen 10893 keer)

yettie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #45 Gepost op: 09 August 2009, 10:31:11 »
Hmmmm die afgeronde onderkant zit dus op ongeveer 20 van de spoorstaaf........
Deze GTW's hebben een koppeling én twee rubbers buffers deze zitten dus gewoon op standaard hoogte
en raken dus als eerste het stootjuk, deze drukken dan het stootjuk VOOR zich uit en niet zoals jij weer
eens stelt dat het stootjuk ONDER de trein is verdwenen.

treinstel staat ook niet hoger dan normaal  :P
is niet omhoog 'het juk opgekropen" GTW heeft gewoon door de klap het juk een meter opgeschoven.

Niets meer en niets minder.  :-\



Trouwens vind GTWkop wel iets hebben van een muis.  ;D

Nou beste man,

Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #46 Gepost op: 09 August 2009, 11:44:14 »
Nou beste man,

Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.

Goh had de fabrikant moeten weten had heel wat speciale constructie's kunnen schelen tijdens de bouw en een kostenbesparing van hier tot tokio.
Dus die buffers die jij geen buffers noemt raken elkaar helemaal niet als ze gecombineerd rondrijden !!!!

 :o verdorrie nog aan toe die nepbuffers zitten echt voor spek en bonen erop.


Naznim

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #47 Gepost op: 09 August 2009, 11:59:57 »
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?

Groeten Arnold
Groeten Arnold

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #48 Gepost op: 09 August 2009, 12:00:54 »
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.
Reinier

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #49 Gepost op: 09 August 2009, 12:05:07 »
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.

en dat klinkt ook heel logisch eigenlijk  (y)
Dus die buffers zitten er niet voor niets en zijn met een degelijke staalconstructie verbonden aan het treinframe.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #50 Gepost op: 09 August 2009, 13:12:12 »
Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.
Het is dan ook een nieuwere regel en daarom hebben de SGM en plan V/T dat niet. IRM heeft het wel maar die zitten verstopt achter de baanruimer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #51 Gepost op: 09 August 2009, 14:10:42 »
Ik heb ook wel eens stootjukken gezien waar het middenstuk er tussenuit was. Juist om te voorkomen dat de automatische koppeling als eerste gepakt wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #52 Gepost op: 09 August 2009, 15:15:38 »
Zou die in dit geval als eerste de daarachtergelegen liftkoker belagen.  ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #53 Gepost op: 10 August 2009, 09:52:25 »
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?

Helemaal goed. De reden is de verscherpte veiligheid op het spoor waardoor nieuwe treinen aan een aantal Europese normen moeten voldoen op o.a het gebied van botsveiligheid. Er moet dus een (ingebouwde) kreukelzone aanwezig zijn.
Is ook de reden dan Syntus niet meer zomaar een aantal Lints kan bijbestellen vanwege de aangescherpte botsveiligheid.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #54 Gepost op: 10 August 2009, 21:43:37 »
Wanneer twee van deze GTW's in onzachte aanraking met elkaar komen, wordt dit eerst elastisch opgevangen door een veer (plus demper) achter de AK. Als dit nog niet voldoende is, wordt een niet reversibel vervormingselement achter de AK aangesproken. Dit element moet dan eerst vervangen worden, voordat het treinstel weer in dienst mag. Is de botsenergie zo groot dat dit ook nog niet voldoende is, dan schuift de AK helemaal in en komen beide "bufferparen" met elkaar in aanraken. Hierachter zitten ook weer niet reversibele vervormingselementen. De ribbels op de "buffers" moeten voorkomen dat ze tijdens de botsing over elkaar heen schuiven (overbuffering) en het onderstel van de ene trein de bak van het andere treinstel "afscheert", een fenomeen waarbij zeer veel slachtoffers kunnen vallen (denk aan viervoudige aanrijding bij Clapham Junction).