Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 19:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:40:20
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
PB models: koplopers (voorbespreking) door SvenW
Vandaag om 19:35:09
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 19:09:31
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 18:34:41
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 18:00:04
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
  

Auteur Topic: Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck  (gelezen 10882 keer)

yettie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #45 Gepost op: 09 August 2009, 10:31:11 »
Hmmmm die afgeronde onderkant zit dus op ongeveer 20 van de spoorstaaf........
Deze GTW's hebben een koppeling én twee rubbers buffers deze zitten dus gewoon op standaard hoogte
en raken dus als eerste het stootjuk, deze drukken dan het stootjuk VOOR zich uit en niet zoals jij weer
eens stelt dat het stootjuk ONDER de trein is verdwenen.

treinstel staat ook niet hoger dan normaal  :P
is niet omhoog 'het juk opgekropen" GTW heeft gewoon door de klap het juk een meter opgeschoven.

Niets meer en niets minder.  :-\



Trouwens vind GTWkop wel iets hebben van een muis.  ;D

Nou beste man,

Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #46 Gepost op: 09 August 2009, 11:44:14 »
Nou beste man,

Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.

Goh had de fabrikant moeten weten had heel wat speciale constructie's kunnen schelen tijdens de bouw en een kostenbesparing van hier tot tokio.
Dus die buffers die jij geen buffers noemt raken elkaar helemaal niet als ze gecombineerd rondrijden !!!!

 :o verdorrie nog aan toe die nepbuffers zitten echt voor spek en bonen erop.


Naznim

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #47 Gepost op: 09 August 2009, 11:59:57 »
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?

Groeten Arnold
Groeten Arnold

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #48 Gepost op: 09 August 2009, 12:00:54 »
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.
Reinier

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #49 Gepost op: 09 August 2009, 12:05:07 »
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.

en dat klinkt ook heel logisch eigenlijk  (y)
Dus die buffers zitten er niet voor niets en zijn met een degelijke staalconstructie verbonden aan het treinframe.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #50 Gepost op: 09 August 2009, 13:12:12 »
Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.
Het is dan ook een nieuwere regel en daarom hebben de SGM en plan V/T dat niet. IRM heeft het wel maar die zitten verstopt achter de baanruimer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #51 Gepost op: 09 August 2009, 14:10:42 »
Ik heb ook wel eens stootjukken gezien waar het middenstuk er tussenuit was. Juist om te voorkomen dat de automatische koppeling als eerste gepakt wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #52 Gepost op: 09 August 2009, 15:15:38 »
Zou die in dit geval als eerste de daarachtergelegen liftkoker belagen.  ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #53 Gepost op: 10 August 2009, 09:52:25 »
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?

Helemaal goed. De reden is de verscherpte veiligheid op het spoor waardoor nieuwe treinen aan een aantal Europese normen moeten voldoen op o.a het gebied van botsveiligheid. Er moet dus een (ingebouwde) kreukelzone aanwezig zijn.
Is ook de reden dan Syntus niet meer zomaar een aantal Lints kan bijbestellen vanwege de aangescherpte botsveiligheid.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #54 Gepost op: 10 August 2009, 21:43:37 »
Wanneer twee van deze GTW's in onzachte aanraking met elkaar komen, wordt dit eerst elastisch opgevangen door een veer (plus demper) achter de AK. Als dit nog niet voldoende is, wordt een niet reversibel vervormingselement achter de AK aangesproken. Dit element moet dan eerst vervangen worden, voordat het treinstel weer in dienst mag. Is de botsenergie zo groot dat dit ook nog niet voldoende is, dan schuift de AK helemaal in en komen beide "bufferparen" met elkaar in aanraken. Hierachter zitten ook weer niet reversibele vervormingselementen. De ribbels op de "buffers" moeten voorkomen dat ze tijdens de botsing over elkaar heen schuiven (overbuffering) en het onderstel van de ene trein de bak van het andere treinstel "afscheert", een fenomeen waarbij zeer veel slachtoffers kunnen vallen (denk aan viervoudige aanrijding bij Clapham Junction).