Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 19:37:52
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door eichddraig
Vandaag om 19:24:59
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Peter Kleton
Vandaag om 19:16:15
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Update: baan in de tropen door Brouwersbaan
Vandaag om 18:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 18:28:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
  

Auteur Topic: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III  (gelezen 2238 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Gepost op: 03 March 2009, 20:21:26 »
Het uitzichttreinstel stond al geruime tijd bovenaan het verlanglijstje; 'het was weer eens wat anders dan de Gläserne Zug'. Na mezelf te hebben verdiept, groeide de belangstelling nog meer en moet ik mezelf inhouden om niet alle versies te verzamelen.



Van 1936 tot 1939 schaften de DRG drie treinstellen aan. Twee stellen werden na WOII opgenomen in het bestand van de DB.
De DRG-versie is grijs en bezit doorlopende dakvensters aan beide uiteinden. De tweede DRG versie is ook grijs, maar heeft ook geen vensters aan de uiteinden, al lopen de dakvensters aan beide zijden wel verder door. De rode DB-versie heeft geen dakvensters aan de kopkanten.
 
De aandrijving van het treinstel geschiedt over een kardan-as op beide draaistellen en motor is voorzien van een vliegwiel. De verlichting wisselt uiteraard met de rijrichting.



Het treinstel bezit een acht-polige stekkerinterface. Het is deze stekkerinterface die in de afgelopen periode voor wat consternatie heeft gezorgd. De plaats waar de interface zit is niet ruim bemeten. Het is aan te raden een decoder zonder draad te gebruiken of een decoder waar de bedrading aan de bovenzijde is geplaatst.

Zie voor dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0

Het treinstel is zeer zeker aan te bevelen en is een sieraad op de modelbaan. Vooral de exclusiviteit van het origineel draagt hier aan bij.

Bestelnummer: Liliput L112801.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2009, 08:06:42 »
Hoi Mart,

Duidelijk verhaal. Dank je wel. Ik vind het ook een interessant model.

Ik heb nog een paar vragen:
  • Kun je nog wat vertellen over de rijeigenschappen met en zonder decoder?
  • Hoeveel geluid maakt de motor?
  • Is de kleur van het interieur juist?
  • Hoe is deze motorwagen verpakt?
  • Zij er tekeningen in de vorm van een "explosietekening en beschrijving bijgevoegd?
  • Is de motorwagen eenvoudig te openen voor onderhoud of om een decoder te plaatsen?
  • Is de motorwagen voorbereid voor binnenverlichting?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. :)

Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 19:24:18 door Basilicum »

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2009, 19:50:44 »
Hallo Basilicum,
bij deze de antwoorden:
  • Rijeigenschappen zijn zowel analoog als digitaal gewoon goed
  • De motor maakt niet veel lawaai. Digitaal meer als analoog, maar dat moet ik nog even bijstellen (CV 54+55).
  • De kleur van het interieur is donkerroze en de opstelling is zoals bij het origineel.
  • De wagen zit in een schachtel verpakt, waarin een kunststof vorm de hele wagen omvat (zoals de stoomlocs bij Flm).
  • Handleiding en onderdelenoverzicht zijn bijgevoegd.
  • Eenvoudig te openen en klikt ook eenvoudig weer in elkaar. Een decoder is in vijf minuten aangebracht.
  • De motorwagen is niet voorbereid voor binnenverlichting.

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2009, 20:02:28 »
Hartelijk dank voor de informatie, Mart.  :)

Groet,
Basilicum