Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
bask185
Vandaag
om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Sven
Vandaag
om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
seinhuiswachter
Vandaag
om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Dat overkomt mij niet.
door
BartvD
Vandaag
om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
NS 1700 transfers
door
Bahn-AG
Vandaag
om 11:27:23
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:12:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:51:55
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:33:18
Roco Plan T
door
Sven
Vandaag
om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Frits C
Vandaag
om 10:20:59
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden
door
Jelmer
Vandaag
om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III (gelezen 2173 keer)
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 866
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Gepost op:
03 March 2009, 20:21:26 »
Het uitzichttreinstel stond al geruime tijd bovenaan het verlanglijstje; 'het was weer eens wat anders dan de Gläserne Zug'. Na mezelf te hebben verdiept, groeide de belangstelling nog meer en moet ik mezelf inhouden om niet alle versies te verzamelen.
Van 1936 tot 1939 schaften de DRG drie treinstellen aan. Twee stellen werden na WOII opgenomen in het bestand van de DB.
De DRG-versie is grijs en bezit doorlopende dakvensters aan beide uiteinden. De tweede DRG versie is ook grijs, maar heeft ook geen vensters aan de uiteinden, al lopen de dakvensters aan beide zijden wel verder door. De rode DB-versie heeft geen dakvensters aan de kopkanten.
De aandrijving van het treinstel geschiedt over een kardan-as op beide draaistellen en motor is voorzien van een vliegwiel. De verlichting wisselt uiteraard met de rijrichting.
Het treinstel bezit een acht-polige stekkerinterface. Het is deze stekkerinterface die in de afgelopen periode voor wat consternatie heeft gezorgd. De plaats waar de interface zit is niet ruim bemeten. Het is aan te raden een decoder zonder draad te gebruiken of een decoder waar de bedrading aan de bovenzijde is geplaatst.
Zie voor dit draadje
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6762.0
Het treinstel is zeer zeker aan te bevelen en is een sieraad op de modelbaan. Vooral de exclusiviteit van het origineel draagt hier aan bij.
Bestelnummer: Liliput L112801.
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #1 Gepost op:
06 March 2009, 08:06:42 »
Hoi Mart,
Duidelijk verhaal. Dank je wel. Ik vind het ook een interessant model.
Ik heb nog
een paar
vragen:
Kun je nog wat vertellen over de rijeigenschappen met en zonder decoder?
Hoeveel geluid maakt de motor?
Is de kleur van het interieur juist?
Hoe is deze motorwagen verpakt?
Zij er tekeningen in de vorm van een "explosietekening en beschrijving bijgevoegd?
Is de motorwagen eenvoudig te openen voor onderhoud of om een decoder te plaatsen?
Is de motorwagen voorbereid voor binnenverlichting?
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 06 March 2009, 19:24:18 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 866
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #2 Gepost op:
06 March 2009, 19:50:44 »
Hallo Basilicum,
bij deze de antwoorden:
Rijeigenschappen zijn zowel analoog als digitaal gewoon goed
De motor maakt niet veel lawaai. Digitaal meer als analoog, maar dat moet ik nog even bijstellen (CV 54+55).
De kleur van het interieur is donkerroze en de opstelling is zoals bij het origineel.
De wagen zit in een schachtel verpakt, waarin een kunststof vorm de hele wagen omvat (zoals de stoomlocs bij Flm).
Handleiding en onderdelenoverzicht zijn bijgevoegd.
Eenvoudig te openen en klikt ook eenvoudig weer in elkaar. Een decoder is in vijf minuten aangebracht.
De motorwagen is niet voorbereid voor binnenverlichting.
Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Met spoorse groet,
Mart
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III
«
Reactie #3 Gepost op:
06 March 2009, 20:02:28 »
Hartelijk dank voor de informatie, Mart.
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
De diesel "Aussichtstriebwagen" VT 90.5, DB, Tijdperk III