BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: pullmanneke op 13 May 2014, 19:31:49

Titel: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 13 May 2014, 19:31:49
Velen zullen typisch op zijn Nederlands denken "zorg eerst maar eens dat die er komt en kom dan maar eens terug".
De zaak ligt wel effe anders; de engineering van de "Blauwe" loopt op zijn eind en om het team bij elkaar te houden wordt nagedacht over "the "day after". Dit is bij soortgelijke gevallen in GB ook het geval.
Daarom de vraag: welke locomotief zouden jullie in de volgende categorieen gerealiseerd willen zien?
Ik heb deze vraag met opzet niet in een poll geplaatst omdat ik ook een op een integere manier geplaatste motivering wil zien.
Hoofdlijnmachines          lokaaltreinmachines(ook voor museumlijnen)    tram- en rangeermachines(ook museumlijnen)
6000                                   5400                                                            6900
6100                                   1200                                                            8200
3900 ( met NSM cyl blok)     7200                                                            LTM Garratt 51
2000 (verbeterd)                 5300
In het verleden zijn altijd uitgebreide beschouwingen opgevoerd wat erin in model in Neurenberg zou moeten verschijen. Nu hebben jullie de kans om een  "advies" 1:1 te geven.  Als er een serie niet genoemd is betekent dit dat we om verschillende reden hier niet op in kunnen gaan. dat geldt ook voor goederentreinmachines met een lage snelheid.
Ik ben benieuwd. Ik houd me even terzijde.
Gr.
Frank
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 13 May 2014, 19:36:15
Het kan best zijn dat de engineering op zijn eind loopt, maar van de Blauwe Brabander is uberhaupt nog helemaal niks te zien. Ik denk echt dat gaan nadenken aan een vervolg vele stappen te ver is.

Maar goed, wie ben ik....

Ingaand op je lijstje: een 6000 zou ik aan de SGB laten. Waarom geen 1700 of een 7000?

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 13 May 2014, 19:41:31
Voor eens en altijd; goed lezen geldt ook voor jou. Vandaar mijn eerste zin.
Frank
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 13 May 2014, 19:44:13
Desalniettemin blijft mijn vraag staan  ;)
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Shay-fan op 13 May 2014, 19:48:37
De LTM 51, de enige Nederlandse Garratt, lijkt mij wel interessant.

m.vr.gr.
Gerard
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 13 May 2014, 19:54:55
Als iemand vragen stelt omtrent een serie die niet genoemd is betekent dat er technische motieven of belangen van anderen aanwezig zijn om de serie buiten beschouwing te laten. De serie 6000 genoemd omdat recent meer details bekend zijn geraakt.
Frank
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tomasso op 13 May 2014, 22:12:54
Ha Frank,

Nou heb ik 2 voorkeuren, mag dat ook? De NS 1700 is natuurlijk mooi, maar een okergele NS 3600 Zeppelin zou ook vooral fantastisch zijn (en wellicht utopisch, maar goed, je moet wat te wensen hebben he ;D).

Van het lijstje zou ik voor de 6100 gaan, bijzonder mooie loc.

Nou ja, my two (trains) cents ;D

Tom.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: zuylen op 13 May 2014, 22:16:11
Ik ga ook voor de NS1700 stoomloc.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: roadster36 op 13 May 2014, 22:20:48
5400
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Railroadtycoon op 13 May 2014, 22:30:42
6100
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: spoorzeven op 13 May 2014, 22:41:46
Een 6100, want een tenderloc. Handiger in het gebruik (even hard rijden voor- en achteruit, hoewel: de voorraden water en kolen zijn mogelijk weer een probleem) en wellicht wat minder ambitieus dan een 3900. Vraag terzijde: wat te doen als een belangrijk deel van het net overgaat op ERTMS? Kan dat ook met stoom? Geen idee eigenlijk.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Jeroen Vreeken op 13 May 2014, 22:53:05
Vraag terzijde: wat te doen als een belangrijk deel van het net overgaat op ERTMS? Kan dat ook met stoom? Geen idee eigenlijk.

Waarom niet? Het is een onafhankelijk systeem wat in moet kunnen grijpen (wat praktisch inhoud dat het op de TL moet zijn aangesloten om de rem te kunnen bedienen). Het kost dus wat ruimte in je cabine en hier en daar moet aparatuur geplaatst worden. Als je daar een beetje rekening mee houd gaat dat prima.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Emiel_nl op 14 May 2014, 01:48:01
3900 ( met NSM cyl blok)
Helaas, dat is geen 3900-cilinderblok, maar een 6300 cilinderblok.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Jeroen Water op 14 May 2014, 08:32:30
Waarom nu weer aan een tractievoertuig? Zou het niet veel mooier zijn als er ook eens geld met het museummaterieel verdiend kan worden? Wat mij betreft wordt er daarom eerst eens nagedacht over wat er ACHTER die Blauwe Brabander zou passen, zodat er een mooie historische trein ontsaat waar ook commerciele ritten mee gereden kunnen worden.

En dan mag men gelijk ook gaan nadenken over een fraaie stam voor achter de 1201 en 1202, want dat ratjetoe wat er nu door het NSM ingezet wordt.....

En als men zin heeft in een heel ander techniekveld: denk dan eens aan een nieuwe motorwagen voor de NS DE-IV TEE. Maar dan wel dusdanig ingericht dat deze TEE in de toekomst zonder problemen ook naar het buitenland kan.

Jeroen

 
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 14 May 2014, 09:53:33
Helaas, dat is geen 3900-cilinderblok, maar een 6300 cilinderblok.

Dat is maar een klein detail natuurlijk, daar wordt natuurlijk wel wat omheen geëngineerd  ;)

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Rob Ellerman op 14 May 2014, 10:12:33
....En dan mag men gelijk ook gaan nadenken over een fraaie stam voor achter de 1201 en 1202, want dat ratjetoe wat er nu door het NSM ingezet wordt.....

Jeroen
 

Er staan nog een aantal bolkoppen bij de VSM te wachten op restauratie en inzet.. Plan D en K. Neem de plan D RD en het plan C postrijtuig en je maakt een mooie bolkopstam... OK, niet helemaal verantwoord maar het smoelt wel lekker. Maar ja,. tijd, geld en zo...  :-\ :-\

En wat een nieuwe/ander motorrijtuig voor de NS TEE betreft: er is in het verleden al eens dingen geroepen om een BR 232 (voorheen BR 132 en aanverwante types/Ludmilla) hiervoor te gebruiken. Er zijn ook al wat oude Werkspoor motoren beschikbaar voor een eventuele 'nieuwbouw met authentieke motoren' (...) maar dan nog blijft dit hangen op tijd en centen.... En niet te vergeten: het zijn tot nu toe bijna alleen maar vrijwilligers die zich er mee bezighouden...

Grtz,
Rob
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Beached op 14 May 2014, 10:32:06
Van een 6300 cylinderblok zijn denk ik alleen de cylinder- en schuifvoeringen en de bouten te gebruiken voor een 3900 Eelco ;)

Om eens iets anders te suggereren, Waarom niet voor een NS 900 gaan? Een machine die op aardig wat plaatsen dienst heeft gedaan, lekker simpel om te onderhouden en drijfwielen van een formaat dat overbrengingsritten niet al te traag verlopen.

Een andere suggestie, een van de C goederenlocs. (2900, 3000, 3100, 3200, 3300). Een goederenloc is misschien niet een keuze die het meesr voor de hand ligt, maar er zit wat in. Museumlijnen mogen lang niet zo snel rijden als meeste locs an de NS reden, met als resultaat dat de locs in museumdienst niet onder ideale omstandigheden rijden. Een goederenloc is ontworpen om minder snel te rijden en is dus meer thuis op museumlijnen. De forsere trekkracht op kleinere wielen betekent ook snel optrekken, handig bij de korte afstanden op museumlijnen. De tender is een nadeel, maar veel series hadden tenderkappen later in het leven. Mijn voorkeur is een 2900 met de buitenliggende frames, maar een 3100, een ex HSM loc die wel wat op de bewaarde Nestor lijkt is ook een goede keuze door de relatief kleine drijfwielen en buitenliggende cylinders(=makkelijk te onderhouden)

Eigenlijk zou je zo'n vraag aan de museumspoorwegen moeten stellen, die de loc zouden kunnen leasen.

mvg,
Rick
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 14 May 2014, 10:38:09
Van een 6300 cylinderblok zijn denk ik alleen de cylinder- en schuifvoeringen en de bouten te gebruiken voor een 3900 Eelco ;)

In dit soort gevallen mis ik echt een sarcasme-emoticon  ;D

En inderdaad, leuk hoor zo'n replica van een NS 3500, maar er staat nog zo enorm veel origineel spul te wachten op restauratie. Waarom niet daar al die tijd en energie in steken ipv nu al weer te gaan kijken naar de opvolger van wat in mijn ogen op dit moment nog steeds niet veel meer is dan een luchtkasteel.

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: tothebeach op 14 May 2014, 10:53:22
En als men zin heeft in een heel ander techniekveld: denk dan eens aan een nieuwe motorwagen voor de NS DE-IV TEE. Maar dan wel dusdanig ingericht dat deze TEE in de toekomst zonder problemen ook naar het buitenland kan.
Deze optie vind ik wel interessant, als je een blauwe Brabander kunt financieren, dan zou deze NL optie ook te doen zijn. Paradepaardje van de NS destijds. En daarvoor zou je, indien rijdend en alle beveiligingen, dit treinstel zo weer kunnen gebruiken.

Gezien het lijstje vind ik vind ik de LTM echt afwijkend. Een 8200 zou ook kunnen, of een 7200. Alhoewel die ook iets heeft van meer van hetzelfde.  :-X

Groet,
Michel
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 14 May 2014, 11:10:31
We hebben ons huiswerk echt wel gedaan; sinds het boek van Paul Henken over de 3900-en in de maak was werd al duidelijk dat met een weinig dramatische wijziging aan het frame dit gietstuk ook voor een 3900 bruikbaar had kunnen zijn.
Als een serie niet in het lijstje betekent dit, dat er iets mee aan de hand is zodat we er van af blijven.
In het lijstje staat één serie waarvan bij de bouw een samenwerking met een museumlijn heel wenselijk en hopelijk ook heel aangenaam zou zijn. (Hint: het is geen 6000, maar wat dan?)
Frank
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: sander1985 op 14 May 2014, 11:13:38
Je kan het nutteloos vinden de replica, maar volgens mij is het zo'n beetje nog de enige manier om NL hoodlijnstoomlocs op de baan te krijgen en die zie ik toch liever dan bijvoorbeeld de duitse stomers. Bij het spoorwegmuseum zie ik het niet snel gebeuren dat er weer een stomer rijvaardig wordt. Ik hoop dat het hele masterplan bij de SGB ooit gerealiseerd wordt met de prachtige collectie rijtuigen en een replica stomer.

Van de wat grotere Nederlandse tenderlocs is weinig bewaard, dus een 5500 of 5800 zou best leuk zijn, maar dan niet zoals het plan wat er al voor de 5800 was waarbij de ketel een stuk omhoog moest, maar gewoon zoals ze er vroeger uitzagen. Een 6200 is ook fraai trouwens.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Thom op 14 May 2014, 13:04:30
Waarom niet? Het is een onafhankelijk systeem wat in moet kunnen grijpen (wat praktisch inhoud dat het op de TL moet zijn aangesloten om de rem te kunnen bedienen). Het kost dus wat ruimte in je cabine en hier en daar moet aparatuur geplaatst worden. Als je daar een beetje rekening mee houd gaat dat prima.
Het is iets meer dan dat, de tractie moet ook nog afgeschakeld worden.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 14 May 2014, 14:02:59
In het lijstje staat één serie waarvan bij de bouw een samenwerking met een museumlijn heel wenselijk en hopelijk ook heel aangenaam zou zijn. (Hint: het is geen 6000, maar wat dan?)

Mijn gok: een 7200, en dan in de NCS uitvoering, voor/in samenwerking met de MBS. Gezien het feit dat die een NCS-stammetje in de loods hebben staan.

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 14 May 2014, 14:08:51
Het is iets meer dan dat, de tractie moet ook nog afgeschakeld worden.

Inderdaad, en dat systeem is door ons ontwikkeld en daar zijn we erg trots op.
En nu maar hopen dat niemand na het ontwaken uit een natte droom vind, dat alle stoomlocs met hoofdlijntoelating hiermee uitgerust moeten worden want dat gaat in de papieren lopen. De volledige set van zo'n zeven handelingen kost ongeveer 3,5 ton.
Frank
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: thonis op 14 May 2014, 14:25:53
Hoi hoi!
Als er -afgezien van alle technische en andere bezwaren-  een replica gebouwd wordt, dan zou het volgens mij een 1700 moeten zijn. Deze loks hebben in hun lange leven zo'n beetje alles getrokken wat er te trekken viel en zijn zowel op hoofdlijnen als op locaallijnen (de meeste museumlijnen!) inzetbaar. Helaas heeft de laatst overlevende het museum niet gehaald.
Groet van Thonis
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tjalling op 14 May 2014, 14:57:23
Inderdaad, en dat systeem is door ons ontwikkeld en daar zijn we erg trots op.
En nu maar hopen dat niemand na het ontwaken uit een natte droom vind, dat alle stoomlocs met hoofdlijntoelating hiermee uitgerust moeten worden want dat gaat in de papieren lopen. De volledige set van zo'n zeven handelingen kost ongeveer 3,5 ton.
Frank

Is dit al in gebruik? Zo ja, waar?

En verder wat Eelco zegt:
In dit soort gevallen mis ik echt een sarcasme-emoticon  ;D

En inderdaad, leuk hoor zo'n replica van een NS 3500, maar er staat nog zo enorm veel origineel spul te wachten op restauratie. Waarom niet daar al die tijd en energie in steken ipv nu al weer te gaan kijken naar de opvolger van wat in mijn ogen op dit moment nog steeds niet veel meer is dan een luchtkasteel.

Eelco

Kortom, weer een leuk draadje waar weer allerlei oud-Hollands spul voorbij komt  (y), maar wat volgens mij nergens toe zal leiden.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Jeroen Vreeken op 14 May 2014, 15:35:21
De volledige set van zo'n zeven handelingen kost ongeveer 3,5 ton.

Dat is wel erg veel... Is het dan erg luxe uitgevoerd?
Want even heel simpel gezegd hoef je er alleen maar voor te zorgen dat er geen nieuwe stoom aan de zuigers geleverd wordt.
Je zou bij wijze van spreken al genoeg hebben aan een klep die de stoom toevoer naar de verdeler afsluit en de buitenlucht naar de verdeler laat (om de verdeler en zuiger 'vrij' te laten lopen).
Maar misschien zie ik dat wel helemaal fout.

En bij een ATB-E installatie zou men hetzelfde probleem ook moeten hebben. En die zijn niet goedkoop, maar ik meen toch wel wat minder dan 3.5 ton....
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: zuylen op 14 May 2014, 15:35:36
De MBS wilde graag een NS6700 (ezeltjes) nabouwen omdat deze loctypes daar altijd dienst gedaan hebben. Helaas heeft de MBS haar gelden hard nodig om te overleven. Het is de enige museumorganisatie die van giften afhankelijk is. Dat is in de huidige crisis een groot probleem.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 14 May 2014, 18:04:48
Dat is wel erg veel... Is het dan erg luxe uitgevoerd?
Het is geen luxe want al deze handelingen moeten uitgevoerd worden om de loc veilig en zonder tussenkomst van menselijk handelen de loc tot stilstand te brengen.  Alleen stoom afsluiten is wel erg simpel gedacht.
Gr.
Frank
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Emiel_nl op 14 May 2014, 20:23:22
Het is iets meer dan dat, de tractie moet ook nog afgeschakeld worden.
Daar hebben ze op duitse stoomlocs in de jaren 30 van de vorige eeuw al een prima systeem voor bedacht: een luchtcilinder die via het remsysteem de regulateur voor ongeveer 90% sluit. Die laatste ±10% is er voor om te voorkomen dat er, als net op dat moment de vuurdeur open staat, vuur het machinistenhuis in slaat. Daar wordt nu bij ATB-E weer gebruik van gemaakt, dus ik zie geen reden dat dat bij ERTMS niet zou kunnen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: HaHoHo op 14 May 2014, 22:41:02
Van het genoemde rijtje gaat mijn voorkeur uit naar de 3900, maar vanuit praktisch oogpunt (gebrek aan draaischijven) is een 6100 een betere keuze (en ook een schitterende machine).
In de categorie lokaalbaanloc's gaat mijn voorkeur uit naar een 5500, maar die staat niet in het rijtje. Dan maar een 5300 (ook mooi!).

Groetjes,
Hans
die het al heel erg mooi vindt als er weer een (op eigen kracht rijdende) Blauwe Brabander op de rails verschijnt!
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: timtrein op 14 May 2014, 22:46:17
Ook mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar een 5500!
Enne, reacties op een paar posts hierboven, hoezo is de MBS de enige museumspoorlijn die van giften afhankelijk is? Volgens mij zijn ze dat zo'n beetje allemaal...
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: dwem op 15 May 2014, 18:55:32
Laten we de LTM 51 maar kiezen.
Lekker groot, heel veel engineeringwerk, lange bouwtijd, nooit toelating op het hoofdnet te krijgen en onhandelbaar voor elke museumlijn.
Maar wel leuk.

Dirkj
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: martijn v m op 15 May 2014, 20:32:33
hihi
inderdaad.
voor bij de ZLSM of bij de SHM?

mijn voorkeur zou dus ook naar de LTM 51 gaan.

Groeten Martijn
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tjalling op 15 May 2014, 20:40:05
Laten we de LTM 51 maar kiezen.
Lekker groot, heel veel engineeringwerk, lange bouwtijd, nooit toelating op het hoofdnet te krijgen en onhandelbaar voor elke museumlijn.
Maar wel leuk.

Dirkj

En dan ook met het bijbehorende viaduct  ;D
In verband met de te verwachten toeristen aan de voet van een kunstmatige berg ergens in de polder  (y).

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: JAB van Ree op 16 May 2014, 00:46:18
Het is de enige museumorganisatie die van giften afhankelijk is.

Weet niet hoe je daar bij komt maar ik denk dat het aantal museumstichtingen (gebruik makend van normaalspoor en met regelmatige inzet van materieel) dat NIET van giften afhankelijk is en 100% de eigen broek op weet te houden op de vingers van 1 hand te tellen zijn...

Verder 100% eens met Jeroen Water ; focus je eens op wat er achter moet komen.

Zowel SGB als VSM hebben vrachten aan historische wagens staan, waarmee meerdere fraaie historische stammen gecreeerd zouden kunnen worden. Vooral bij de VSM zou een impuls voor het bolkoppenplan denk ik meer dan welkom zijn want dat lijkt redelijk stil te zijn gevallen... In het NSM staat in verder nog een niet rijvaardige RD welke ook goed bruikbaar zou zijn in een historische stam.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Piet R Buren op 17 May 2014, 10:05:53
Het is de enige museumorganisatie die van giften afhankelijk is. Dat is in de huidige crisis een groot probleem.

Dat kan ik toch wel opvatten als een belediging. Wan t de museumorganisatie waar ik vrijwilliger ben is wel degelijk financieel onafhankelijk van subsidies. Dus deze opmerking laat alleen zien dat je niet echt op de hoogte bent op dat gebied.

En nu on-topic. Ik denk dat er zowieso gekozen moet worden voor een hoofdlijn lok. Want eerlijk bezegd zijn er al heel wat rijvaardige nl lokaalspoorloks.

Gr
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Thom op 17 May 2014, 11:59:46
Hij heeft het erover dat de MBS als enige afhankelijk zou zijn, nou klopt dat niet, maar als hun de enige zijn kan in zijn uitspraak jou stichtingen sowieso nooit subsidie krijgen :p

Ben ik trouwens wel benieuwd waar jij zit dan trouwens :)
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Piet R Buren op 18 May 2014, 10:17:51
ik ben vrijwilliger bij de VSM. en zo ver ik weet is onze begroting zonder structurele steun van overheden, hoewel veel andere musea wel geld van de overheden krijgen om wat voor reden dan ook. ik weet niet precies hoe het zit met subsidies voor projecten. (loods , personeelsverblijf, nieuwe stationsgebouw e.d.) maar volgens mij krijgt (of heeft gekregen) ieder museum wel eens steun voor bepaalde projecten. maar verbeter me als ik fout zit


gr
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Marc tramt op 18 May 2014, 11:41:26
Ach ja, en is elk jaar een éénmalige subsidie ontvangen structureel of niet?

Anyway; ontopic; leuk plan om een goed functionerend team bij elkaar te willen houden maar dat lijkt me weinig vruchtbaar. Je stelt het team samen voor het project en dat is eindig. Als het team daarna een doel op zich wordt... Tenzij het het puur om de lol van het uittekenen/uitwerken van een loc gaat zonder direct het doel die ook te realiseren.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Piet R Buren op 18 May 2014, 12:49:20
volgens mij is dat bij ons niet het geval. bij anderen wel igg.

gr
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 18 May 2014, 19:53:02
De vraag omtrent wat na....... ontstond een paar maanden geleden in Engeland bij collega's in een dergelijk project.
Wij wisten al lang wat het zou worden en toen kwam de reactie: "What a beast!" Dus bij ons heet een mogelijk tweede project om een 6100 te bouwen "Het Beest".
Waarom een 6100? Simpel; tekeningen van een 3700 zijn voor een heel groot deel te gebruiken, de loc is gemakkelijk voor 120 km/h te bouwen, het vult een hiaat in de nationale collectie op en het is een waardige opvolger van de 3737.
Een derde locomotief is bedoeld om een "setje" te maken. Een 5400 is een leuk alternatief voor een 5800 of een 5500, kan een leuk setje vormen met de teakhouten NCS rijtuigen van de MBS en, niet bedoeld voor hoofdlijnen, een stuk goedkoper te bouwen. Daarbij is van de NCS geen locomotief bewaard.
Het is niet meer dan een hele lange termijn planning.
gr.
Frank 
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: roadster36 op 18 May 2014, 19:59:56
Wat is dan de reden dat de 5500 afvalt?
Omdat het geen NCS lok is maar een HSM?
Als lok voor de teakhouten NCS rijtuigen vind ik een okergele 7000 ook mooi.
Een bruine zeppelin ,kwijl  :P
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 18 May 2014, 20:05:34
Inderdaad; een setje van een NCS loc met NCS rijtuigen.
Gr.
Frank
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 19 May 2014, 18:43:20
ontstond een paar maanden geleden in Engeland bij collega's in een dergelijk project.
Wij wisten al lang wat het zou worden en toen kwam de reactie: "What a beast!" Dus bij ons heet een mogelijk tweede project om een 6100 te bouwen "Het Beest".

Waarom noemden de betreffende Britten dit locje eigenlijk "Het Beest"? Vanwege de grootte zal het niet geweest zijn, vermoed ik zo. Het is nou niet bepaald een imponerende machine.

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 19 May 2014, 19:25:03
Waarom noemden de betreffende Britten dit locje eigenlijk "Het Beest"? Vanwege de grootte zal het niet geweest zijn, vermoed ik zo. Het is nou niet bepaald een imponerende machine.

Eelco
A. bericht goed lezen B. Waldorp er eens op naslaan:  108 t voor een 6100 "locje" en 127 ton voor een 6300

Fr.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 19 May 2014, 19:30:27
Nouja, de een zal sneller geïmponeerd zijn dan de ander denk ik. Want ook een 6300 zou ik zelf nog geen beest noemen.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Jeroen Vreeken op 19 May 2014, 19:52:24
Nouja, de een zal sneller geïmponeerd zijn dan de ander denk ik. Want ook een 6300 zou ik zelf nog geen beest noemen.

Ik denk dat de stokers van de 6300 het niet met je eens zouden zijn... Die noemden hem de beul.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 19 May 2014, 20:32:08
Exact
maar dat kun je in de literatuur vinden.........................

Gr
Frank
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 19 May 2014, 20:44:09
Oh, dat de serie 6300 de bijnaam "beulen" of "moordenaars" had, kun je idd in de literatuur terug vinden. Die bijnaam had alles te maken met het feit dat het kolenvreters waren, maar dat hing niet samen met het formaat van de loc. Maar goed, we dwalen af.

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: roadster36 op 20 May 2014, 00:24:52
als ik met 108 ton in bed zou liggen had ik er andere benamingen voor.
geimponeerd zou ik zeker wezen
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 20 May 2014, 00:35:26
En plat  ;D
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: guest7823 op 27 May 2014, 10:50:50
Het nu volgende is op persoonlijke titel en NIET als BNLS moderator:



Wil ik graag de 3737 zien rijden: ja

Wil ik graag een paar keer stoken op de 6317: ja

Wil ik graag de 2104 dienstvaardig zien: ja

Wil ik meewerken aan een goed plan om een 1:1 replica te realiseren van een niet meer aanwezige Nedelandse stoomloc: ja

Heb ik de inter-museale kinnesinne van de jaren '80 achter me gelaten: ja

Verder denk ik dat met +10 jaar bij de SHM "put my money where my mouth is" wel van toepassing is.



Ik heb met enige verbazing geconstateerd dat dit onderwerp ("wat na de Blauwe Brabander") hier naar voren gebracht werd en niet op een platform waar dat, in mijn ogen, meer op z'n plaats is nl. NMLD (http://forum.locaalspoor.nl/new/). NMLD is bij uitstek het platform voor museaal spoorgebruik. Echter de vraag wat er na de 3500 gebouwd moet gaan worden is daar door niemand, die er openlijk voor uit komt bij het 3500 project betrokken te zijn, naar voren gebracht.

Op NMLD werd het NBDS / 3500 naar voren gebracht door "jeflsimons" / John Simons. Inmiddels zijn, voor zo ver ik kan zien, de bijdragen van John Simons op NMLD volledig gestopt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit verband houdt met het feit dat John Simons geen antwoord kan of wil geven op inhoudelijke vragen over het project. Veel van de antwoorden van John Simons op NMLD zijn van het niveau "mijn standpunt heeft gelijk en als je het niet met me eens bent, heb je er geen verstand van". Gegeven de achtergrond van veel NMLD gebruikers is dat op zijn minst een merkwaardige houding.

Hoewel ik er geen harde bewijzen voor heb kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat "Pullmanneke" / Frank op BNLS en "jeflsimons / John Simons op NMLD de zelfde personen zijn. De manier van communiceren is na genoeg identiek en deze overeenkomst viel met ook op:

Posting op NMLD d.d. 10 april 2012 (http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=7&t=3507)
Citaat van: jeflsimons / John Simons op NMLD
SAinds 1972 zijn we betrokken bij de "revitalisering" van de 3737 dus laat die in deze context erbuiten. Vertroetel die loc maar als een vrouw; beetje poetsen, beetje er mee praten en NOOIT! meer buiten laten!, want er is veel meer mee aan de hand.
Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden om een technische bijdrage aan het project te leveren. Dit gaat via bepaalde programma's die via enkele partners lopen. 


....    ....

Ik ben vanwege mijn werkkring in 1974 betrokken geweest bij de ketelellende die ontstond toen de 3737 in 1974 uit het NSM werd gehaald. Toen spelde ook een akkefietje dat altijd is blijven doorwerken. ( zie astap, middelste koppelas linkerzijde).

....    ....
Gr.
Frank

Het staat op BNLS iedereen vrij een eigen forumnaam te kiezen en te ondertekenen met de met de naam die hij/zij wil. Echter persoonlijk vind ik het wel zo netjes om bij een toonzetting zoals die gebezigd wordt door Pullmanneke je daadwerkelijke naam te gebruiken. Nog af gezien dat als je je bezig houd met iets publiekelijk als de herbouw van een 3500 dat ik op zijn minst vreemd vindt indien je dat niet met je eigen naam doet. Daar is iedere vorm van aanspreekbaarheid toch handig.

Wat iedereen voor conclusies trekt over de identiteit van Pullmanneke is verder voor zijn of haar rekening. Ik ga er vanuit dat BNLS-ers oud en wijs genoeg zijn om hun eigen conclusies te trekken. Voor mij maakt het niet uit of John Simons en Pullmanneke wel of niet dezelfde persoon zijn. Van beide vind ik de manier van communiceren van dien aard dat ik daar niet meer mee in discussie wil



Houden we over: waar maak je je druk om?

Dat is simpel: Ik zie bij het 3500 project veel overeenkomsten met het  Engelse A1 - Tornado (http://www.a1steam.com/) / P2 - Prince of Wales (http://www.p2steam.com/) verhaal. Echter daar waar bij de A1 - P2 duidelijk de steun, begrip en waardering van de hobbyisten / spoorwegliefhebbers zoekt en gebruikt lijkt het er bij het NBDS / 3500 project er op dat er alle mogelijke moeite gedaan wordt om de hobbyisten / spoorwegliefhebbers tegen zich in het harnas te jagen of op zijn minst buiten te sluiten.

Ik zie echter ook veel overeenkomsten tussen het NBDS / 3500 en Stoom in Friesland - FStM (http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=6&t=83) De manier van communiceren (voor de duidelijkheid, daar zat een andere drijvende kracht achter als bij de 3500) is vergelijkbaar en manier waarop met kennis en ervaring van spoormuseaal Nederland werd omgegaan is vergelijkbaar. Uiteindelijk is de FStM failliet gegaan met een restschuld die in de miljoenen liep.

Persoonlijk zie ik bij het 3500 project meer overeenkomsten met de FStM dan met het Engelse A1 - P2 project. Het staat iedereen vrij zijn tijd, geld en energie te steken in zaken die hij / zij belangrijk vind, echter ik hoop dat voordat iemand steun geeft aan het 3500 project of haar potentiele vervolgprojecten zich goed in de materie verdiept. Spoormuseaal Nederland heeft recent al een groot financieel debacle gehad en ik denk dat het de inzet van vele mensen geen goed doet wanneer we op korte termijn een tweede vergelijkbaar debacle krijgen.

In hoeverre het 3500 project ooit op mijn steun kan rekenen is de vraag, maar een eerlijke en open manier van er over communiceren is daarbij inmiddels een onvoorwaardelijke eis geworden. Tot nu toe heb ik daarin weinig hoopgevends gezien.

Indien er open en beleeft gecommuniceerd wordt over het 3500 project (en aanverwante zaken) zal ik aan de verdere discussie met plezier deelnemen. Indien dat gebeurd op de manier zoals John Simons (op NMLD) en Pullmanneke (op BNLS) dat tot op heden gedaan hebben zal ik verder als BNLS-gebruiker niet verder reageren.

"just my two cents worth"

Paul Bender
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Beached op 27 May 2014, 12:56:28
Mooi geschreven Paul (y) En ondertussen kunnen we weer lekker verder dagdromen over wat allemaal wel mooi zou zijn om te bouwen...
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: etienne op 27 May 2014, 13:58:46
Duidelijke en goed geschreven. Ik kan me er helemaal in vinden. De toonzetting vanuit het 3500-project is op zijn zachts gezegd wat "ongebruikelijk".
Daarom krijg ik maar geen goed gevoel bij dat project. Ik hoop van harte dat mijn gevoel niet klopt en er wel een replica op de rails zal verschijnen.

Etienne
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Besselspoor op 27 May 2014, 14:39:14
Ik vind het een goede zaak om de twijfel en kritiek over het project op een dergelijke open en objectieve wijze te verwoorden. Het is de enige manier om dat in de juiste context richting de betrokkenen bij het 3500-project te kunnen doen, namelijk op basis van persoonlijke constateringen. Nu kunnen mensen als Pulmanneke kiezen om met dezelfde openheid hun beweringen te valideren, danwel stilzwijgend te bevestigen dat er heel veel niet klopt aan het project...  (y)
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tomasso op 27 May 2014, 16:14:43
Ik hoop gewoon dat die blauwe Brabander er komt. Op de 6000 van de sgb kan je wachten tot je een ons weegt, daar wordt ook al jaren gebakken lucht over verkocht. Andere projecten zoals het rijvaardig maken van een museumloc van het NSM gaat ook niet lukken, de focus ligt daar nu op elektrisch en diesel vanwege de inzetbaarheid, nou ja, dan blijven er momenteel weinig initiatieven over. De toonzetting, tsja, dat kan verfijnder maar dat neemt niet weg dat ik een groot voorstander ben van een rijdende hoofdspoorloc en als het dan ook nog eens de blauwe Brabander kan zijn...
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: prutser op 27 May 2014, 21:41:07
Die 3500 komt er niet, en dat was volgens mij ook niet echt de insteek van z'n hobbyclubje.

Dus als we nu allemaal b.v. NS 6000 roepen kan Pulmeneer moet z'n vriendjes onder het mom van engineering weer een avond in de week wat pilsjes achterover tikken, iedereen blij.

Stephan.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 27 May 2014, 21:50:44
Volgens mij is die 6000 van de SGB al in een verder stadium dan die 3500. Van de 6000 zijn de frameplaten al aanwezig...

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Weerd op 27 May 2014, 21:57:53
Prima onderbouwing , Paul.

Alleen is het jammer dat er door deze of gene redelijk wat werk verzet is voor de Blauwe Brabander en dat daarna het geheel tot stilstand is gekomen.
Ik denk dat de financiën daar debet aan zijn.
En wat de SGB betreft, tja, ook daar spelen de financiën de boventoon bij de bouw van een 6000. Of misschien ook wel een 1700.
Kortom, laten we blij zijn met wat we hebben en voorzichtig zijn met wat de toekomst ons zal brengen. Bovenstaande projecten kunnen m.i. alleen als het geheel gesponsord wordt door iemand met een hele vette bankrekening.

Gerard
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: JAB van Ree op 27 May 2014, 23:20:13
Ik kan me prima vinden in het door Paul Bender geschreven stuk. Zelf zal het me redelijk worst zijn, rijdende fluitketels doen mij weinig en houden de echte (diesel)treinen vooral op  :P ;D Maar ik snap dat er liefhebbers voor zijn. Het project bij de SGB acht ik veel kansrijker. Daar blijven pareltjes naar boven komen, al moet je er soms 'even' geduld voor hebben (sik 122, ovaalramer, omc) De lat ligt daar hoog, maar men heeft inmiddels vaak genoeg bewezen dat het daar ook echt kan.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Floris Dilz op 29 May 2014, 14:23:12
Ik hoop gewoon dat die blauwe Brabander er komt. Op de 6000 van de sgb kan je wachten tot je een ons weegt, daar wordt ook al jaren gebakken lucht over verkocht.
Valt volgens mij wel mee, wat mij ervan bijstaat is dat men op een gegeven moment voor een prikkie wat dik staal kon laten snijden, nouja, dan laat je een en ander maken waarvan je geen zin hebt om er in de toekomst de hoofdprijs voor te lappen. Zulke onderdelen rotten vervolgens een stuk minder hard weg dan allerlei uit tuintjes getrokken rijtuigbakken met op moment van verwerven al 30 jaar achterstallig onderhoud, dus ga je dan eerst tijd steken in die rijtuigen, anders ben je ze kwijt of wordt restauratie veel duurder. Ondertussen, wie weet wat er nog meer voor kansen langskomen om voor weinig aan bruikbaar spul voor een 6000 te komen, in plaats van alles er geforceerd snel door te drukken en onnodig de hoofdprijs te betalen.
Naar mijn indruk dus geen gebakken lucht maar gewoon verstandig beleid.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander
Bericht door: guest7823 op 29 May 2014, 16:03:42
Op dit moment lopen er volgens mij een tweetal actieve herbouw projecten:

Bij de SGB het omCtje en bij de SHM de 6513. Beide gebeuren bij organisaties met een aantoonbaar track-record mbt projecten starten en afronden.

Bij het 5800 project is aangegeven dat onder het huidige economische klimaat het geen haalbaar project lijkt. Jammer maar wel realistisch.

Een herbouwde 6000 lijkt me erg mooi (en zelfs nuttig) maar ik kan me goed voor stellen dat een organisatie als de SGB op dit moment andere prioriteiten heeft. Dat wil niet zeggen dat op het moment dat er zich kansen voor doen een stap voorwaarts te zetten (tegen overkoombare kosten) je dat niet moet doen. De frame platen waren kenneljik zo iets. Ik kan me (hypothetisch) voorstellen dat indien er ergens in Engeland wielen gegoten gaan worden die toevallig overeen komen met een 6000 en je kan voor een appel en een ei een set bij laten gieten dat je dat tenministe overweegt. Dat wil niet zeggen dat je daarmee het project (her)activeert, maar kansen moet je grijpen indien ze zich voordoen.

Het staat iedereen vrij om met zijn vrije tijd te doen en te laten wat hij / zij wil. Of dat nu macrame knopen verzamelen is, de Mount Everest beklimmen of 3500 bouwen is.

Waar ik wel moeite mee heb is indien mensen of organisaties geld of inspanningen van anderen proberen te krijgen voor zaken die aantoonbaar niet kloppen, kunnen of uitermate onrealistisch zijn.

Wat mij stoort aan het 3500 project is dat er in de communicatie die er is geweest veel zaken zitten die op zijn minst vragen op roepen bij diegene die al langere tijdje in de spoormuseale wereld rond lopen. Indien die vragen openlijk of privaat gesteld worden is het enige antwoord wat er komt dat betreffende vraagstellers niet weten waar ze het over hebben. Op zich zou dat kunnen, echter hoe waarschijnlijk is dat?

Hoewel een mogelijke parallel tussen het 3500 project en Stoom in Friesland (FStM) pas "achteraf" volledig valt te maken zie ik te veel overeenkomsten. Beide organisatie gaven aan dat de gevestigde organisaties het niet begrepen / niet  in staat waren / zijn om "buiten de gebaande paden te denken" en beide lijken te focussen op organisaties en partijen die geen of nauwelijks kennis hebben van stoom(locomotieven) of museumlijn (exploitatie). Dergelijke partijen zijn erg kwetsbaar indien ze gevoed worden met flashy informatie, ideeen en vergezichten. We hebben gezien  waar dit toe geleid heeft bij de FStM en ik heb het vermoeden dat het op dezelfde manier gaat lopen bij het 3500 project.

Toen het 3500 project naar buiten kwam met het plan om een dergelijke loc te bouwen wist ik niets van de betrokken personen. Pas nadat openlijke vragen afwijzend en arrogant beantwoord werden ben ik mee gaan verdiepen in de achtergrond van het project. Datgene wat daar uitkwam stemt mij op z'n minst terughoudend en voorzichtig. Echter degene die mij informatie hebben gegeven hebben binnen spoormuseaal Nederland een aantoonbaar (positief en landurige) track-record. Zolang deze mensen de informatie en kennis die ze in de loop der jaren hebben oppgedaan niet delen ga ik er vanuit dat ze daar goed redenen voor hebben. Echter hun advies om met het 3500 project achterdochtig en voorzichtig om te gaan kan ik enkel maar, letterlijk en figuurlijk, delen.

Zolang de mensen achter het 3500 project weigeren om inhoudelijk op vragen in te gaan heeft het voor mij ook geen zin om een lijst met vragen op te stellen. Het feit dat er geweigerd wordt op enigerlei wijze op die vragen in te gaan zegt mij op dit moment genoeg. Ik loop lang genoeg mee om te weten dat sommige vragen op bepaalde monenten niet beantwoord kunnen worden omdat die antwoorden op dat moment nog niet bekend zijn of mogelijk het project kunnen schaden. Echter dat is iets anders als de totale weigering van de kant van het 3500 project.

Het is een leuke PR move van het 3500 project om of en toe te verwijzen naar het A1 - Tornado project, echter er is een groot verschil: Het A1 project communiceerde open en eerlijk over zaken. Sommige zaken konden op bepaalde momenten niet beanwoord worden, echter het A1 projectteam wist dat de steun van de hobbywereld een essentieel onderdeel was bij het slagen van het project. Het kan zijn dat een dergelijk project realiseerbaar is zonder de steun van de hobbywereld (waar museumspoor toch voornamelijk op draait), echter indien er recht tegen adviezen en twijfels wordt ingegaan ......... Daarvan hebben recent een voorbeeld gehad en we weten hoe dat is afgelopen.

Het dromen over wat er kan moeten we zeker met z'n allen blijven doen. Het zijn deze dromen die geresulteerd hebben in het spoormusueale landschap wat we op dit moment hebben in Nederland. Tussen dromen en daden staan wetten en praktische bezwaren. Een droom is een ding, maar een stoomlocomotief is een paar miljoen kostende berg ijzer van meerdere tonnen gewicht. Enig respect voor de praktische bezwaren kan in mijn ogen dan geen kwaad op weg naar de realisatie van die droom.  Ik ben de letterlijke tekst kwijt maar in het kantoor van de SHM directeur staat een tegeltjes wijsheid waarvan de strekking is dat het helpt indien je bij het realiseren van je dromen op de juiste momenten wakker en alert bent. Op dit moment lijkt de Blauwe Brabander meer op een (potentiële) nachtmerrie dan een droom

De kleermaker Pullmanneke / John Simons mag roepen dat de keizer een prachtig kleed aan heeft, ik zie niets meer dan een naakte waardheid / keizer

Paul Bender

Als op een bericht m'n onderschrift van toepassing is, is dit het wel  ;)
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tjalling op 29 May 2014, 16:09:19
Volkomen helder verhaal en helemaal mee eens!  (y)

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 29 May 2014, 17:10:21
Dan toch maar een reactie want anders gaat de zaak helemaal een buitenproportioneel karakter krijgen;

De hele commotie kan teruggebracht worden op het verlangen naar informatie en het gaan gissen bij gebrek aan die informatie. Vooral dat laatste is gewoon ergerlijk.
 
Het probleem is dat door het culturele hoofdstad gedoe dit project ver tegen onze zin in de openbaarheid moest komen. Veel liever hadden we gewoon in de anonimiteit verder gewerkt tot de tijd rijp was om ermee naar buiten te komen. We voel(d)en ons wel een beetje door wat losgeslagen ambtenaren en politici genomen. Het BCH geld zou wel aan dergelijke projecten besteed worden maar we hadden toch al en plan B want op de BCH voet doorgaan zou alleen maar meer ergernis kosten. En het belangrijkste was dat we nog nooit zo dicht bij de realisatie van een BB gezeten hadden. Het was “nu of nooit” en we hebben besloten om het project voort te zetten ondanks de geweldige negatieve ondersteuning van het project op fora als deze. Tevens hebben we toen besloten om totaal geen cultureel karakter meer te dragen en wij ook niet vergeleken willen worden met enig welk museaal nieuwbouwproject want we bouwen de loc niet voor museum- of vrijtijdseconomische doeleinden. We zien echt het belang wel van informatieverstrekking maar de manier waarop en de doelgroep zijn nog steeds onderwerp van discussie.
Ik heb o.a. intern geopperd om ook eens een roadshow te organiseren maar daar kreeg ik intern heel weinig reactie op. Want het is natuurlijk ook zo dat ik ook moet kijken naar de partners in dit project en die zijner beslist niet van gecharmeerd als ze zaken uit de media ( wat een forum dus ook wel is) of dat informatie daar komt waar deze niet hoort te zijn. Het zijn restricties en tevens een grond om hier weer te gaan gissen. We zijn transparant, zeker tegenover de geldverstrekkers; dat is een harde eis. Er is een constante controle op gebudgeteerde uitgaven en daadwerkelijke betalingen en het project wordt begeleid door een gerenomeerd bureau voor projectbegeleiding. Dus voor ons geen Friese toestanden. En er is een degelijk bouwbeleid; vandaar geen “plechtig” snijden van het frame; eerst onderdelen en dan een frame.
Hoewel we ook wel aan informatieverstrekking richting railenthousiastelingen willen doen zal dit toch als een soort “goodwill” gedaan moeten worden en gezien de ervaringen is de lust daartoe op dit moment ver te vinden.
Daarnaast is er niemand op deze fora die informatie af kan dwingen; men probeert het wel via allerlei streken maar niemand kan hier rechten doen gelden. Degenen die hier info verwachten dragen niks komma nul bij en breken integendeel alleen maar af. In dit licht zijn Koopmans en zijn 5800 en de mensen van de SGB met hun 6000 er nog genadig van af gekomen; hun informatieverstrekking was nog kariger maar kwamen  hier bij nul resultaat er wel zonder kleerscheuren vanaf.
Dit brengt ons op een ander punt van de pennevrucht van de heer Bender. De projectvergelijking. Over Friesland kan ik kort zijn; daarmee willen we helemaal niet vergeleken worden en ook niets te maken hebben; van het Friese verhaal krijgen we zulk een vieze smaak in de mond dat we heel voorzichting moeten zijn met het geven van een kwalifikatie van die onderneming want die draait geheid negatief uit.
Ook een vergelijking met eender welk nieuwbouwproject in het VK gaat niet op.
Ons project wordt niet gedragen door spoorwegenthousiastelingen, het is er ook niet voor bestemd en hert project heeft geen cultureel/museaal karakter. Dus bouwen zoals in het VK achten we om verschillende redenen in NL niet mogelijk. Hoewel hier iemand recent nog zegt dat wij regelmatig ons heil in alcoholische middelen zoeken acht ik het uitgesloten dat een Nederlander elke dag het bedrag van een alcoholische versnapering net als in het VK zal doneren aan een nieuwbouwproject voor stoomlocomotieven.
Daarnaast gaan we in NL wat krampachtiger met geld om dan in de Londense City. 
Ook de wijze van bouwen is verschillend. De Engelsen zijn om allerlei redenen wat conservatiever in het bouwen dan wij en laten ze de engineering voor een groot deel over aan de industrie. Om nog maar te zwijgen over hoe ze daar met nieuwbouwketels omgaan. Ook in het “plechtig” snijden van de frames als begin van een project geloven we niet. Dat is goed ( en tevens een verplichting) tegenover je (engelse) convenantors maar dat kennen en willen we in NL niet en dit is dus mede gezien de manier van financiering niet nodig. Een frame is in NL alleen maar een dure sta-in-de-weg en dat is financieel niet te verantwoorden. Voor dat geld vormen we liever een grote voorraad bewerkte en onbewerkte onderdelen die op afroep beschikbaar zijn als het frame gemonteerd wordt.  Maar goed; ‘s lands wijs, ‘s lands eer. Vrijheid: blijheid. Ik heb hele goede contacten met minstens drie van dergelijke projecten in de UK en ik lever daar geen kritiek op want UK is NL niet en omgekeerd. We doen het op zijn Nederlands “That’s it” Onze BB wordt een groot brok high-tech, verpakt in een BB omhulsel en niks anders. Vanwege het high-tech karakter kunnen we zelfs een risikodragend krediet á 4%  krijgen om de totale bouw af te dekken. Mede gezien wat er halverwege het Tornadoproject gebeurd is toen snelle jongens uit The City zich ermee gingen bemoeien toen het project niet snel genoeg ging; daar passen we voorlopig even voor. Zelfs nu nog is er sprake van allerlei financiele (lease-) constructies dus ook in het VK is de zaak niet uitsluitend door periodieke geheelonthouding gefinancierd. Daarnaast is het aangaan van een lening – ook al is ze door de overheid gegarandeerd-  een move die ons in friese toestanden zou doen kunnen belanden. We hebben andere financiele mogelijkheden. En juist ook daarom is het een showcase van de industrie in plaats van een museale onderneming.  Dus waar de heer Bender het verhaal in een museaal jasje wil drijven komt hij ook verkeerd te zitten want we hebben en willen helemaal geen museale relatie voor wat de bouw van de locomotief betreft. Dat is niet aan de orde. De locomotief is een stuk high-tech, dat met 120 kmh moet rijden in NL en de ons omringende landen met het doel om de kennis en high tech producten van de betrokken industrieën die erin zitten, uit te dragen. Zo zit in elk bouw team maar één of hooguit twee mensen met spoorkennis. Meer is (nog) niet nodig want we hebben meer baat bij een goede samenwerking met deze mensen die specifieke kennis van verschillende projectonderdelen hebben. Wat zou een museumorganisatie en/of treinenthousiastelingen daarbij moeten betekenen? Het kan wat ons betreft zonder en gezien het bovenstaande houden we het voorlopig zo.
En dan ten slotte nog iets. Bender maakte uit een plaatje van de LTM Garratt op dat we aspiraties hadden in de bouw van een Garratt loc. Ook dat is weer zon’n gissing.
De LTM Garratt was de eerste en enige NL locomotief die gebruik maakte van een servo motor om het ganghandel te bedienen. Daar zitten onze interesses want we willen die techniek toepassen in het auto-stop systeem dat aan de ERMTS wordt gekoppeld.
Concluderend snap ik niet waarom de heer Bender zich hierover zo opgewonden heeft.De teneur komt mij wel bekend voor maar voor mij is zijn verhaal gebaseerd op zijn gevoelens voor en zijn relatie met museumorganisaties waar wij geen deel van zijn. Spoorwegenthousiastelingen zijn voor ons geen doelgroep, dus informatieverstrekking is een “aardigheidje” jegens hen. Daar kun je je kwaad over maken maar een handjevol van deze mensen doen geen locomotief bouwen. En omdat die informatie mondjesmaat verstrekt wordt gaat iedereen gissen om maar iets de wereld in te kunnen brengen.
Er is tot slot nog iets; informatieverstrekking kan zeker wel in een nog uitgebreidere mate. Maar jullie denken toch niet dat dit gebeurt tegenover een clubje dat een verdomd onsypathieke indruk achterlaat door hun optreden zoals de laatste weken?
Er zijn mensen geweest die mij via een PB-tje om specifiek informatie hebben gevraagd en die ook naar hun tevredenheid gekregen hebben.
Stel je fatsoenlijk op en je krijgt informatie. Punt uit.   
Zo, dat was het en daarbij tussen de bedrijven door hebben jullie toch nog een beetje informatie meegekregen.
Gr.
John E. Frank. L. Simons
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Marty op 29 May 2014, 17:40:33
maar hoe heet je nou  ??? :-\ :)

even voor deze nono flapdrol, als ik het goed begrijp bouwen jullie iets in je achtertuintje, met eigen geld, voor eigen genot, in jullie eigen tijd, en zitten niet te wachten op ongevraagd advies of hulp ??
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: jjg koopmans op 29 May 2014, 17:40:40
In het vorige bericht werd gemeld:
"... In dit licht zijn Koopmans en zijn 5800 en de mensen van de SGB met hun 6000 er nog genadig van af gekomen; hun informatieverstrekking was nog kariger maar kwamen  hier bij nul resultaat er wel zonder kleerscheuren vanaf....."
Wilt u aub mij hier buiten laten?
Tbv het HSM 814 project heb ik een website gebouwd: www.hsm-814.nl
Bij even natellen blijken daar 41 pagina's (nederlandse) tekst met informatie op te staan. Het Technisch Weekblad bleek eea te hebben gevonden en gaf het volgende commentaar:
http://www.technischweekblad.nl/rubrieken/media/bouwen-aan-een-stoomlocomotief.245906.lynkx
Ik laat het eindoordeel graag aan anderen!
Mvrgr
Jos Koopmans
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tjalling op 29 May 2014, 18:00:03
John,

Als je doelgroep niet bestaat uit rail-enthousiastelingen, je je niet inlaat met de vrijetijds-economie en niet museaal van karakter is, wat is dan wel de reden deze machine te bouwen?

Wat is het doel van dit project?

En waarom zijn er externe partijen die daar geld in steken? Wat zien de externe partijen terug voor hun geld?

Je relaas hierboven laat alle alarmbellen nog harder rinkelen!

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 29 May 2014, 18:02:50
@ Koopmans
Het gaat mij niet om de inhoud van je website met veelal technische informatie. Noch bij de lancering van je project, noch toen je er de (voorlopig?) stekker er uittrok is heb jij moeten ondergaan wat mij is overkomen. En dat is ook het geval met de 6000 van de SGB waarvan ik hier ergens zelfs lees dat ze 1700 aspiraties hebben.  Dat bedoel ik en verder niks.
Gr.
Frank
 
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: prutser op 29 May 2014, 18:07:47
Het is dus geen BB het ziet er alleen aan de buitenkant zo uit, en alleen bedoeld voor de meewerkende bedrijven om hun know-how te showen.

Ook al is het niet bedoeld om door spoorwegenthousiastelingen bekeken te worden maakt het mij wel nieuwsgierig; welke bedrijven doen hier aan mee, wat is de aandrijving; kernenergie, zonnepanelen,........
Vertel vertel.

Stephan.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: guest7823 op 29 May 2014, 18:17:11
Beste John,

Bedankt voor je reactie.

Ik had willen reageren met:

"Zolang ik de enige ben die de gaten meent te kunnen schieten in je verhaal hoeft je je nergens druk om te maken"

In hoeverre dat nu nog opportuun is, waag ik te betwijfelen. Dat laat niet onverlet dat ik je dankbaar ben voor deze reactie en de openheid waardeer. Mocht je mijn vragen willen vernemen hoor ik dat graag

Paul
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: pullmanneke op 29 May 2014, 18:23:36
John,

Als je doelgroep niet bestaat uit rail-enthousiastelingen, je je niet inlaat met de vrijetijds-economie en niet museaal van karakter is, wat is dan wel de reden deze machine te bouwen?

Wat is het doel van dit project?

En waarom zijn er externe partijen die daar geld in steken? Wat zien de externe partijen terug voor hun geld?

Je relaas hierboven laat alle alarmbellen nog harder rinkelen!

Groet,
Tjalling

De BB wordt gebouwd als onderdeel van een groter (het voornaamste) project. Noem de BB-er maar een leermiddel.
Naast bedrijven die belang hebben bij deze grotere basisonderneming en daar ook voor hun geld behoorlijk iets voor terugkrijgen wordt in de locomotief en hele hoop innovatieve technieken en onderdelen ondergebracht; dat is de tweede financieringsbron want hiervoor zijn innovatiesubsidies beschikbaar. Wat er zoal in de loc ondergebracht wordt zijn:
Porta Water Treatment, detectieapparatuur die op een WiFi achtig netwerk werkt, een auto-stop systeem dat gekoppeld is aan ERMTS, en een hoop energietechniek. Voor al deze innovatieve technieken hebben we een samenwerkingsverband met behoorlijk grote spelers op dit gebied, die er belang bij hebben om de BB als een soort flagship voor hun R&D te zien.
Gr.
J.E.F.L. Simons

Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tjalling op 29 May 2014, 20:47:36
Hallo John,

Dat "basis-project", wat is dat? Waarom zo'n groot apparaat bouwen als "leermiddel"?  Had de nieuwbouw van een smalspoorlocomotief voor de Efteling niet veel meer voor de hand gelegen?

Welk groter geheel, dat niet museaal is en gen deel uitmaakt van vrijetijd-industrie, kan belang hebben bij een grote stoomlocomotief? Het zal aan mijn gebrek aan fantasie liggen, maar ik kan niets bedenken.

Alle "nieuwe ontwikkelingen" die je hier noemt zijn primair gericht op het gebruik voor stoomlocomotieven.
De enige (niche-)markten hiervoor zijn de vrije-tijds industrie en museale organisaties. Het lijkt mij niet dat daar op termijn een hoop geld mee verdient kan worden (wat de basis zou zijn voor een dergelijk omvangrijk R&D project). Voor stationaire installaties gelden hele andere afwegingen en oplossingsrichtingen.

Verhaal is niet overtuigend, en blijft een hoog droom-gehalte hebben. Dat is niet erg, zo lang dat niet ten koste gaat van hele concrete projecten van andere organisaties. De angst die hier en op NMLD geuit wordt, is dat andere organisaties wel hinder gaan ondervinden van dit project. Die angst kan ik goed begrijpen.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: prutser op 29 May 2014, 21:29:14
Ik vind het wel wat, een futuristiche Blauwe Brabander, als bedrijven hier geld in willen steken zou ik ze niet tegen houden.

Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Marc tramt op 29 May 2014, 22:05:40
Klopt, plan klinkt goed.  (y)
Wat me verbaast over dit project is dat ik er behoudens deze (http://www.nbdsproject.nl/voorgeschiedenis.htm) gedateerde site geen informatie over tegen kom. Het lijkt me dat bedrijven die er serieus geld in steken daar graag wat publiciteit voor terug krijgen. Als opleidingsvehikel is het de bedoeling om meer mensen voor techniek te interesseren maar zonder publiciteit lijkt me dat redelijk onmogelijk. Een project om meer mensen voor techniek te interesseren maar we houden het wel geheim.  ;D
Kortom; vragen, vragen, vragen...   8)
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Railroadtycoon op 29 May 2014, 22:25:09
Dan is het antwoord op de vraag van de TS al duidelijk vanaf (of vooraf  :P) het moment van posten;
http://www.nbdsproject.nl/na.htm (http://www.nbdsproject.nl/na.htm) dus een NS 4500 met de naam "baron van Breda"
Daar wist John. E. Frank. L Simons als voorzitter van de Stichting De Backer en Rueb Ervaring natuurlijk alles van.

Ben benieuwd naar de resultaten. Als het lukt is dit voor de jonge technici en de industrie een geweldige opsteker

Allie
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Edsko Hekman op 29 May 2014, 23:08:00
Ik vindt het wel een leuke ontwikkeling. Waarom niet als showcase? Mooi toch!? Als dat het doel is (showcase) en het levert ook nog wat leuks op, win-win zeg ik.  (y)
Ik ben het wel met Marc eens. Als je idd mensen wilt interesseren voor techniek, dan kun je beter de grote boze buitenwereld opzoeken.

Wel jammer dat de toonzetting vanuit "beide kampen" niet zo positief is. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar respecteer wel elkaars visie/standpunten/.... Nu de geest uit de fles is, denk ik dat het lastig is om een informatiestop in te lassen. Dat levert alleen maar het gegis op waar niemand iets mee opschiet en zorgt wellicht (lees: zeer waarschijnlijk) voor een negatief imago voor dit leuke project. En dat zou ik betreuren.
En dromen? Och, zijn er niet veel dingen met een droom begonnen?  ;)

Lekker doorbouwen dus!  (y)

Gr.

Edsko
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 29 May 2014, 23:11:09
Het probleem met het soort dromen als deze, is dat die best wel eens negatieve gevolgen zouden kunnen hebben voor de diverse museumorganisaties.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Besselspoor op 29 May 2014, 23:29:09
Ik kan me geen investeerder, industrie of ontwikkelaar voorstellen die op dergelijke vage gronden een stoomlocomotief zou bouwen onder strikte geheimhouding als leerproject.Het klinkt als een prachtig verhaal om fondsen te werven op een manier die niet openbaar gemaakt wordt, dus liever geen gerichte vragen stellen.. en dan nogmaals stellig afgeven op fora in het algemeen terwijl je daarmee  het project alle sympathie ontneemt. Dan terloops alle vormen van museale belangstelling bij voorbaat minachten? Dan sluit je bij voorbaat uit dat je eindprodukt, als het ooit gebouwd zou worden, van toegevoegde waarde is. Ik vind het geen geloofwaardig verhaal.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Thom op 30 May 2014, 00:12:19
Het probleem met het soort dromen als deze, is dat die best wel eens negatieve gevolgen zouden kunnen hebben voor de diverse museumorganisaties.
Die mening deel ik zeker met je.

Want hoe je het went of keert, als je een stoomlokomotief bouwt, dan ben je in de ogen van Jan met de pet met 'ouwe meuk' bezig die in een museum thuis lijkt te horen.

Mede daarom vraag ik me ook af, als je dat nou juist niet mee geassocieerd wilt worden en juist wat wilt bouwen met nieuwe hedendaagse technieken, waarom dat dan juist in de basis baseren op een aloude, verouderde en eigenlijk verlaten techniekvorm die alle schijn oproept alleen nog in een museum voor te komen ?

Het klinkt een beetje als de gloeilamp opnieuw willen uitvinden terwijl iedereen een spaarlamp in huis heeft?
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Piet R Buren op 30 May 2014, 08:50:33
Het probleem met het soort dromen als deze, is dat die best wel eens negatieve gevolgen zouden kunnen hebben voor de diverse museumorganisaties.

Dat snap ik niet helemaal. Wat bedoel je precies?

Gr
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 30 May 2014, 09:30:28
Dat NBDS project voorziet op termijn in de reconstructie van een mailtrein. Stel nu de mensen of de persoon achter het NBDS project bij allerhande geldschieters aan het leuren zijn geweest, mooie praatjes hebben verkocht, indrukwekkende presentaties hebben gehouden en een aantal grote investeerders aan zich hebben weten te binden waarna er uiteindelijk niks van de grond komt behalve een goedkoop ingekocht voorraadje onderdelen. Zeg maar het FStM scenario al over again.

Wat denk je dan dat er gebeurt als bijvoorbeeld de VSM daarna met hun uitgewerkte plannen voor de restauratie en inzet van hun bolkoppenstam aan komt zetten bij mogelijke investeerders? Die bedenken zich wel drie keer voor ze zich opnieuw aan een dergelijk project binden, terwijl je juist van een museum als de VSM kunt verwachten dat die wel een fraai stuk werk kunnen presenteren...

Dat bedoel ik met mogelijk negatieve gevolgen voor museumorganisaties.

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Frits-Kapt op 30 May 2014, 11:32:05
Die mening deel ik zeker met je.

Want hoe je het went of keert, als je een stoomlokomotief bouwt, dan ben je in de ogen van Jan met de pet met 'ouwe meuk' bezig die in een museum thuis lijkt te horen.

Mede daarom vraag ik me ook af, als je dat nou juist niet mee geassocieerd wilt worden en juist wat wilt bouwen met nieuwe hedendaagse technieken, waarom dat dan juist in de basis baseren op een aloude, verouderde en eigenlijk verlaten techniekvorm die alle schijn oproept alleen nog in een museum voor te komen ?

Het klinkt een beetje als de gloeilamp opnieuw willen uitvinden terwijl iedereen een spaarlamp in huis heeft?

In de jaren 80 werden er voc schepen herbouwd.
Het publiek had het toen ook niet over ouwe meuk, maar mensen weer ambachtelijk leren werken.
Wat dat betreft kan dit project daar denk ik een goed uithangbord voor zijn.
Ben daarom wel benieuwd wat voor een bedrijven of instellingen er achter dit project zit.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 30 May 2014, 11:33:51
Alleen gaat het in het geval van de Blauwe Brabander niet om ambachtelijk, maar om innovatie en moderne techniek.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tjalling op 30 May 2014, 11:40:30
En was er een heel circus opgetuigd rond die VOC-schepen:
Er was een bezoekerscentrum, en iedereen die belangstelling had werd uitdrukkelijk uitgenodigd om te komen kijken. Een van de sterke punten van dat project was de goede PR.

Dat is ook wat vergelijkbare projecten die succesvol zijn gemeen hebben: Goede PR, waardoor discussies als deze niet gevoerd hoeven te worden.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Jigsaw op 30 May 2014, 13:58:31
Alleen hebben discussies op zich geen invloed op het eindresultaat, een ondoordacht plan wel. En laten we er vanuit gaan dat dit achter de schermen goed in elkaar wordt gestoken.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: dwem op 30 May 2014, 14:15:50
Ik krijg de indruk dat velen de boodschap van John Simons niet begrepen hebben (of niet willen begrijpen).

Het project wil dus niets met de museumwereld te maken hebben en wel vooral vanwege de eisen die de deelnemers/sponsors aan het projectstellen.

Daar hoeft niemand het mee eens te zijn, maar het is wel een feit. We leven in een vrij land.

De gevraagde openheid is er nu en dat zou moeten worden gewaardeerd, ook al is het niet het antwoord dat er velen hier graag zouden horen. Jammer maar helaas.

Dit project schaduwt zich dus niet aan Tornado, heeft geen enkele overrenkomst met het Friese debacle en is geen bedreiging voor de financiering van de Zeeuwse 6000, of de stam Plan D rijtuigen van de VSM.

Ik laat even in het midden wat ik vind van dit alles en van de wijze waarop de info verschaffing tot voor kort verliep.
Maar de gevraagde informatie is nu behoorlijk uitvoerig gegeven.
En, om de Rijdende Rechter te citeren: leuk of niet leuk "Daar zult u het mee moeten doen".

Dirk
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Jeroen Vreeken op 30 May 2014, 14:39:55
Ik krijg de indruk dat velen de boodschap van John Simons niet begrepen hebben (of niet willen begrijpen).

Het project wil dus niets met de museumwereld te maken hebben en wel vooral vanwege de eisen die de deelnemers/sponsors aan het projectstellen.

Wanneer je een replica van een stoom locomotief gaat bouwen zit je weldegelijk in hetzelfde vaarwater als de museum wereld.
Of je dat nu wilt of niet.
Voor de overheids ambtenaren ben je gewoon de zoveelste fanatiekeling die met zijn stoomlokje op de hoofdbaan 'treintje' wil spelen.

Citaat
Daar hoeft niemand het mee eens te zijn, maar het is wel een feit. We leven in een vrij land.

De gevraagde openheid is er nu en dat zou moeten worden gewaardeerd, ook al is het niet het antwoord dat er velen hier graag zouden horen. Jammer maar helaas.

Heb ik wat gemist?
Waar/wat voor openheid is er dan gegeven? In ieder geval niet op de nbds website, die is nog altijd niet duidelijk.
Er wordt gesproken over 'partners', welke zijn dit dan?
Er worden allerhande evenementen en projecten genoemd waar de locomotief een rol zou kunnen spelen, maar elke keer staat er ook bij dat als het niet door gaat de locomotief er in 2018 toch zal komen....

Of was het begin van de thread de openheid? Want dan is de huidige status dus grofweg: 'we hebben een locje getekend, en gaan vrolijk door met het tekenen van de volgende'.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Marc tramt op 30 May 2014, 14:43:42
Ik krijg de indruk dat velen de boodschap van John Simons niet begrepen hebben (of niet willen begrijpen).
Dat hij geen gelijk krijgt van de meesten hier wil niet zeggen dat we de boodschap niet begrijpen. Of andersom; als je geen gelijk krijgt is het niet heel chique om te roepen dat de andere partij "je niet begrijpt".

Citaat
De gevraagde openheid is er nu en dat zou moeten worden gewaardeerd, ook al is het niet het antwoord dat er velen hier graag zouden horen
De openheid bestaat voornamelijk uit de melding dat er geen openheid komt...  :-\

Citaat
Het project wil dus niets met de museumwereld te maken hebben en wel vooral vanwege de eisen die de deelnemers/sponsors aan het projectstellen.
Lastige daarbij is dat je door het simpele feit dát je een stoomloc bouwt in het vaarwater daarvan terecht komt en hengelt in de vijver van potentiële sponsoren. Je kunt het dus wel los van enige museum- of hobbyorganisatie doen maar je begeeft je automatisch op hun terrein.

Mij maakt het niet zoveel uit als er in het diepste geheim ergens in een Brabants schuurtje een loc in elkaar wordt gesleuteld maar zoek de publiciteit dan niet op. Daar wringt voor mij de schoen. Zodra mensen enthousiast dreigen te worden en wat vragen stellen wordt de boot afgehouden en begint een vaag schimmenspel. Hou het project dan helemaal intern en rol ergens in 2018 een loc de baan op (suprise  ;D).

Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Floris Dilz op 30 May 2014, 17:45:14
ja, dit is gewoon het insiders-neurenbergdraadjes-"en er komt nog veel meer knipoogknipoog kijk mij interessant zijn en ik zeg lekker niks"-posten maar dan met een 1:1-loc dus. lekker boeiend, we zien wel wat er komt...
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Rieks op 30 May 2014, 19:49:03
Ik vraag me toch af wat meneer pulman wil bereiken?
Tot nu toe gooit hij alleen maar spreekwoordelijke knuppels in dito hoenderhokken.
Er mag niets bekend worden gemaakt maar waarom maakt hij dan wel dit draadje aan?
Als je toch geen info wilt delen zeg dan ook helemaal niets dan krijg ook niet dit soort discussies.
Ik vind dit hle verhaal een hoog baron van Muenchausen gehalte hebben.


Mvg Rieks
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tomasso op 30 May 2014, 20:16:34
Ik vind dit het verhaal een hoog baron van Munchhausen gehalte hebben.


Mvg Rieks

En die reed toch maar mooi ff op een kanonskogel en uiteindelijk bleek alles waar te zijn ;D
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: dwem op 31 May 2014, 11:21:51
Men wenst niet in te zien kennelijk dat het hier om een project gaat waarbij grote commerciële belangen spelen.
Omwille van die belangen zullen de partners (a) niet willen dat hun naam voortijdig bekend wordt en (b) wat er precies speelt.
Ik dacht dat John Simons duidelijk heeft gemaakt waarom zijn project niet in de museumvijver vist. Als je dat niet wilt inzien kan ik er ook niets aan doen. Culturele en lokale subsidiegevers komen in dit verhaal gewoon niet voor, want dit project voldoet niet aan hun criteria, namelijk behoud van erfgoed.

Dat ik ook niet blij ben op de manier waarop er tot nu toe is omgegaan met dit forum is een heel andere zaak.

Dirk
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: xanderspoor1 op 31 May 2014, 13:12:18
Medeforumgenoten,

als eerste moet ik bekennen dat ik het geheel met Dhr. Bender eens ben. Waarom neemt het Blauwe Brabander-team geen voorbeeld aan bijvoorbeeld het Brighton Atlantic project bij de Bluebell Railway: http://www.bluebell-railway.co.uk/bluebell/locos/atlantic/latest.html ? En ik vrees ook dat het project voor Nederland net een maatje te groot is... Waarom niet iets kleiners? Ik zou een Ezeltje bouwen... ideaal voor museumtrajecten als de SHM, SGB, of MBS en het is  een karakteristieke locomotief waar geen ander voorbeeld waar ter wereld ook van te vinden is.

En waar haalt het project een sleep rijtuigen vandaan? Of worden dat omgestickerde ex-DB rijtuigen?

Maar ik kan het mis hebben en dan hebben we in 2020 een complete mailtrein.

Alexander
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: prutser op 31 May 2014, 14:47:08
Nee, hebt het niet mis, rijtuigen zaten ook in het plan.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/bredase-stoomloc-onderdeel-brabant-culturele-hoofdstad-1.301929 (http://www.bndestem.nl/regio/breda/bredase-stoomloc-onderdeel-brabant-culturele-hoofdstad-1.301929)
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: xanderspoor1 op 31 May 2014, 14:53:18
Ja, de rijtuigen zitten ook in het 'plan'.... enig idee hoe lang ze bezig geweest zijn bij de SGB met één ovalen ramen rijtuig? En dan een complete trein. Ik vrees dat we dat deze eeuw niet meer gaan meemaken!

Alexander
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: ivanzon op 31 May 2014, 15:01:14
Er zou nog mogelijk nog wat oud NS spul rondzwerven in het Oostblok, maar of dat in een staat verkeert die restauratie zinvol maakt is de vraag.

Uiteindelijk is het grootste probleem voor de museum lijnen dat er hier nooit gelegenheid is geweest om een sloop depot totaal leeg te halen voordat de snijbrander erin ging. Dat hebben ze in Engeland beter gedaan in het verleden. Hier moeten we het doen met een paar tot schuur omgebouwde wagons die net op tijd ontdekt zijn.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: xanderspoor1 op 31 May 2014, 15:08:40
En nog een praktisch probleem. Volgens mij zijn houten rijtuigen op hoofdlijnen min of meer verboden of in ieder geval onwenselijk bij snelheden boven 35 km/h.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Jeroen Vreeken op 31 May 2014, 15:13:04
Men wenst niet in te zien kennelijk dat het hier om een project gaat waarbij grote commerciële belangen spelen.

Dat wil ik best inzien, maar dan moeten daar wel wat argumenten voor komen. Niet alleen maar 'omdat ik het zeg'.

Citaat
Omwille van die belangen zullen de partners (a) niet willen dat hun naam voortijdig bekend wordt en (b) wat er precies speelt.

En zolang dat zo blijft hecht ik net zo veel waarde aan die partners als aan de paashaas en eenhoorns. Schermen met partners waarvan het bestaan simpelweg niet aan te tonen is maakt het niet veel geloofwaardiger.

Citaat
Ik dacht dat John Simons duidelijk heeft gemaakt waarom zijn project niet in de museumvijver vist. Als je dat niet wilt inzien kan ik er ook niets aan doen.

Hij heeft helemaal niks duidelijk gemaakt, het is weer 'omdat ik het zeg'. Er val niks in te zien.

Citaat
Culturele en lokale subsidiegevers komen in dit verhaal gewoon niet voor, want dit project voldoet niet aan hun criteria, namelijk behoud van erfgoed.

Dat zou goed kunnen. Maar waarom dan proberen om mee te liften aan dat culturele hoofdstad gedoe? Dat laat toch echt de indruk achter dat men een culturele/lokale subsidie best zou willen. Maar als je vervolgens hard roept dat het helemaal niet nodig is maak je jezelf weer niet geloofwaardig.

Citaat
Dat ik ook niet blij ben op de manier waarop er tot nu toe is omgegaan met dit forum is een heel andere zaak.

Zijn we het toch nog ergens over eens ;)
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 31 May 2014, 15:37:34
Dat hebben ze in Engeland beter gedaan in het verleden.

Op het gevaar af veel te ver off topic te gaan: je noemt het verleden maar het ligt dichterbij dan het afschaffen van de stoom n Nederland natuurlijk. En "beter gedaan" suggereert alsof het een actief iets is geweest, om rijen stoomlocs neer te zetten waar museumorganisaties later naar hartelust konden rondneuzen en opkopen. Het is meer een kwestie van mazzel geweest. De diverse slopers hadden absoluut geen haast. Voeg daarnaast dat de kwantiteit aan afgevoerde stoomlocs in het Verenigd Koninkrijk dusdanig was, dat het letterlijk decennia kon duren voordat alles gesloopt was. Vergelijk dat eens met die schamele paar honderd stomers van de NS die in 15 jaar tijd stukje bij beetje naar de sloper gingen.

Met andere woorden, de situatie in NL en GB met elkaar vergelijken is appels en peren.

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tomasso op 31 May 2014, 20:40:30
Medeforumgenoten,

als eerste moet ik bekennen dat ik het geheel met Dhr. Bender eens ben. Waarom neemt het Blauwe Brabander-team geen voorbeeld aan bijvoorbeeld het Brighton Atlantic project bij de Bluebell Railway: http://www.bluebell-railway.co.uk/bluebell/locos/atlantic/latest.html ? En ik vrees ook dat het project voor Nederland net een maatje te groot is... Waarom niet iets kleiners? Ik zou een Ezeltje bouwen... ideaal voor museumtrajecten als de SHM, SGB, of MBS en het is  een karakteristieke locomotief waar geen ander voorbeeld waar ter wereld ook van te vinden is.

En waar haalt het project een sleep rijtuigen vandaan? Of worden dat omgestickerde ex-DB rijtuigen?

Maar ik kan het mis hebben en dan hebben we in 2020 een complete mailtrein.

Alexander

Kijk, daar zit 'm voor mij de kneep. Klein denken. Ezeltje, lokaalspoorlocje, geinig, grappig, klein dingetje, etc. Weer een locje wat met 35 km per uur over een lokaal lijntje tuft, daar hebben we er al hele hordes van, industriespoorlocjes, buitenlandse locjes, staatspoorwegen locjes, Nederlandse spoorwegen locjes, alles met tjes aan het eind. Die 6000, da's tenminste (voor ons doen) een volwassen loc, die blauwe Brabander, da's tenminste een volwassen loc. Niks maatje te groot, met de juiste mensen, de juiste locatie en een heleboel commitment te realiseren, net zo goed als een klein locje. Waarom moet alles toch altijd klein zijn? Tijd voor een intermuseale samenwerking om zowel de motorwagen van de TEE te herbouwen, een mooie hoofdspoorstoomloc met bijbehorende rijtuigen en dan de overige projecten op te pakken... Overigens, zo'n ding bouw je voor de komende honderd jaar (als het even mee zit minimaal), dus het lijkt me de moeite van een investering op alle fronten waard. History in the making zal ik maar zeggen... Alleen, denk nu eens groot. Ben dat kleine geneuzel een beetje zat zeg maar...
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: timtrein op 31 May 2014, 21:10:49
En nog een praktisch probleem. Volgens mij zijn houten rijtuigen op hoofdlijnen min of meer verboden of in ieder geval onwenselijk bij snelheden boven 35 km/h.
Je mist het punt dat men "replica's" wil bouwen met moderne techniek. Dus moderne wagenbakken die ongetwijfeld net zo voor 120 km/h zijn toegelaten als de loc. Aan ouwe meuk, zover die er nog is, heb je dus niks.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Piet R Buren op 31 May 2014, 21:53:17
Het is meer een kwestie van mazzel geweest. De diverse slopers hadden absoluut geen haast.

ik dacht dat het meer bepaald 1 sloper was die bedacht dat hij die loks later wel weer voor meer kon verkopen. hij had een vooruitziende blik en zag het al aankomen dat opeens iedereen het jammer zou vinden dat er zo weinig bewaard was.

gr
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 31 May 2014, 21:59:39
Neuh, niet helemaal. Want hij heeft zat locs gesloopt. Hij stond op het standpunt "handel is handel" en bewaren of slopen hing voor hem alleen af van de prijs. Zat weinig museaal besef achter, als ik me niet vergis.

Maar goed, off topic  ;)

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: dh3201 op 31 May 2014, 22:46:36
De sloper had behalve een flinke voorraad te slopen locs ook een flinke voorraad te slopen ertswagens.
De ertswagens waren eenvoudiger te slopen en dus eerder wat aan te verdienen, dus begon de sloper eerst met het slopen van de wagens.
Voordat dat afgerond was hadden al diverse liefhebbers diverse locs opgekocht  ;D
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: timtrein op 31 May 2014, 23:02:07
Hele verhaal over Barry Scrapyard: http://www.greatwestern.org.uk/barry1.htm (http://www.greatwestern.org.uk/barry1.htm)
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 31 May 2014, 23:05:56
Ik weet dat ik begonnen ben met dit off topic verhaal, maar zullen we nu svp weer terug naar de Blauwe Brabander?

Eelco
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: dwem op 02 June 2014, 14:49:09
Dat wil ik best inzien, maar dan moeten daar wel wat argumenten voor komen. Niet alleen maar 'omdat ik het zeg'.

En zolang dat zo blijft hecht ik net zo veel waarde aan die partners als aan de paashaas en eenhoorns. Schermen met partners waarvan het bestaan simpelweg niet aan te tonen is maakt het niet veel geloofwaardiger.

Hij heeft helemaal niks duidelijk gemaakt, het is weer 'omdat ik het zeg'. Er val niks in te zien.

Dat zou goed kunnen. Maar waarom dan proberen om mee te liften aan dat culturele hoofdstad gedoe? Dat laat toch echt de indruk achter dat men een culturele/lokale subsidie best zou willen. Maar als je vervolgens hard roept dat het helemaal niet nodig is maak je jezelf weer niet geloofwaardig.

Zijn we het toch nog ergens over eens ;)

Voor FEITEN hoef je helemaal niets te onderbouwen, feiten zijn namelijk feiten en met feiten kan je het niet oneens zijn.

En dat commerciële partners niet in de publiciteit willen voor ze er klaar voor zijn dat zou je moeten snappen als je ook maar iets weet van hoe het bedrijfsleven in elkaar zit.

Waarom schijf je niet gewoon dat je niets gelooft van wat Simons schrijft?  Dat is tenminste eerlijk!
ik ben helemaal geen vriend van John Simons- -zie mijn bijdragen in het verleden, maar voor mij -- en elk weldenkend mens -- heeft hij een boel duidelijk gemaakt, of dat nu leuk vindt of niet.

Dirk

Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: ingenium op 02 June 2014, 15:44:51
Voor FEITEN hoef je helemaal niets te onderbouwen, feiten zijn namelijk feiten en met feiten kan je het niet oneens zijn.

Een feit is niets. De verklaring van een feit, da's pas interessant.

En dat commerciële partners niet in de publiciteit willen voor ze er klaar voor zijn dat zou je moeten snappen als je ook maar iets weet van hoe het bedrijfsleven in elkaar zit.

Is dat een feit of een mening? Leg maar eens uit.



Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Besselspoor op 02 June 2014, 15:59:25
-- heeft hij een boel duidelijk gemaakt, of dat nu leuk vindt of niet.
Het enige wat hij heeft duidelijk gemaakt is dat er gestreefd wordt naar het werven van fondsen en geinteresseerde bedrijven zonder aantoonbare kennis van zaken, zonder valide noch tastbare bewijzen van constructieve activiteit en zonder enige wenselijke band met elke doelgroep als het gaat om stoomactiviteit. Waarmee hij de ongeloofwaardigheid van zijn verhaal aan heel wat weldenkende mensen heeft duidelijk gemaakt. Prima toch? Kunnen we door naar het volgende onderwerp...

Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: ivanzon op 02 June 2014, 16:24:25
Iedereen heeft zijn beweeg redenen om sponsoren al dan niet een NDA te laten tekenen.

En gezien de besmette status van het onderwerp 'trein' in de media lijkt het me niet eens zo een gek idee om onder de radar te blijven tot er iets concreets is.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 02 June 2014, 16:26:39
Hoezo is het onderwerp "trein" nu weer besmet in de media?
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Jeroen Vreeken op 02 June 2014, 16:39:27
Voor FEITEN hoef je helemaal niets te onderbouwen, feiten zijn namelijk feiten en met feiten kan je het niet oneens zijn.

Feiten zijn controleerbaar. Tot nu toe moeten we het doen met beweringen. En daar zit toch echt wel een verschil tussen.

Citaat
En dat commerciële partners niet in de publiciteit willen voor ze er klaar voor zijn dat zou je moeten snappen als je ook maar iets weet van hoe het bedrijfsleven in elkaar zit.

Leuke jij-bak. Zal ik hem eens omdraaien: Ook jij had kunnen weten dat als je jarenlang met mooie verhalen rondloopt en schermt met mysterieuze partners zonder tekenen van een daadwerkelijk product je in het bedrijfsleven niet erg serieus genomen wordt.

Citaat
Waarom schijf je niet gewoon dat je niets gelooft van wat Simons schrijft?  Dat is tenminste eerlijk!
ik ben helemaal geen vriend van John Simons- -zie mijn bijdragen in het verleden, maar voor mij -- en elk weldenkend mens

Hoezo ben ik niet eerlijk? Of was die zin over de paashaas en eenhoorns te moeilijk voor je?

Citaat
-- heeft hij een boel duidelijk gemaakt, of dat nu leuk vindt of niet.

Hij schrijft inderdaad een heleboel, en het is inderdaad 'duidelijk' dat hij geen enkele vraag beantwoord. Als je dat bedoelt heb je helemaal gelijk.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: prutser op 02 June 2014, 18:50:32
Dat is dan ook onze eigen schuld, citaat:  "informatieverstrekking kan zeker wel in een nog uitgebreidere mate. Maar jullie denken toch niet dat dit gebeurt tegenover een clubje dat een verdomd onsypathieke indruk achterlaat door hun optreden zoals de laatste weken?
Er zijn mensen geweest die mij via een PB-tje om specifiek informatie hebben gevraagd en die ook naar hun tevredenheid gekregen hebben.
Stel je fatsoenlijk op en je krijgt informatie. Punt uit. "

Stuur hem dus een vriendelijk persoonlijk berichtje, en je krijgt duidelijkheid  ;D.

Stephan.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tomasso op 02 June 2014, 20:45:14
Ik zal je eerlijk zeggen, heb over een aantal zaken al met hem gepb't en dat was prima. Dus het kan ook zo. Nou ja, ik blijf hoop houden, heb an sich nog niks te klagen of wat dan ook. Hopelijk is het straks een hele mooie verrassing...
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tomasso op 02 June 2014, 21:22:06
Staat er een beetje krom zie ik nu. Wat ik bedoel is dit, heb gepb't met hem over diverse dingen (3300, 5500, bb, etc...) en daar altijd keurig netjes (zij het soms wat kort) antwoord op gekregen. Heb geen problemen met hem...
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: guest7823 op 18 February 2015, 22:51:54
http://www.nbdsproject.nl/

geeft

http://www.nbdsproject.nl/cgi-sys/suspendedpage.cgi
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Tomasso op 19 February 2015, 06:04:33
Oeh, da's jammer...
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: timtrein op 19 February 2015, 10:51:24
Sja, dat kan betekenen dat het project geflopt is, of dat ze vergeten zijn de rekening te betalen ;)
Gelukkig lezen hier ook betrokkenen mee. We zullen het antwoord wel snel horen.
Titel: Re: Wat na de Blauwe Brabander?
Bericht door: Eelco Storm op 19 February 2015, 20:56:48
Er zal vast wel een fraai verhaal komen.

De site van het Backer & Rueb Project, zelfde persoon, ligt er ook uit.