Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 22:34:34
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door moonlicht
Vandaag om 22:25:38
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:19
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
Vandaag om 22:15:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:59:30
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30

Auteur Topic: Wat na de Blauwe Brabander?  (gelezen 23268 keer)

pullmanneke

• Offline Offline
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #45 Gepost op: 19 May 2014, 19:25:03 »
Waarom noemden de betreffende Britten dit locje eigenlijk "Het Beest"? Vanwege de grootte zal het niet geweest zijn, vermoed ik zo. Het is nou niet bepaald een imponerende machine.

Eelco
A. bericht goed lezen B. Waldorp er eens op naslaan:  108 t voor een 6100 "locje" en 127 ton voor een 6300

Fr.
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #46 Gepost op: 19 May 2014, 19:30:27 »
Nouja, de een zal sneller geïmponeerd zijn dan de ander denk ik. Want ook een 6300 zou ik zelf nog geen beest noemen.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 19 May 2014, 19:52:24 »
Nouja, de een zal sneller geïmponeerd zijn dan de ander denk ik. Want ook een 6300 zou ik zelf nog geen beest noemen.

Ik denk dat de stokers van de 6300 het niet met je eens zouden zijn... Die noemden hem de beul.

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 19 May 2014, 20:32:08 »
Exact
maar dat kun je in de literatuur vinden.........................

Gr
Frank
« Laatst bewerkt op: 19 May 2014, 21:13:23 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #49 Gepost op: 19 May 2014, 20:44:09 »
Oh, dat de serie 6300 de bijnaam "beulen" of "moordenaars" had, kun je idd in de literatuur terug vinden. Die bijnaam had alles te maken met het feit dat het kolenvreters waren, maar dat hing niet samen met het formaat van de loc. Maar goed, we dwalen af.

Eelco

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #50 Gepost op: 20 May 2014, 00:24:52 »
als ik met 108 ton in bed zou liggen had ik er andere benamingen voor.
geimponeerd zou ik zeker wezen

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #51 Gepost op: 20 May 2014, 00:35:26 »
En plat  ;D

guest7823

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 27 May 2014, 10:50:50 »
Het nu volgende is op persoonlijke titel en NIET als BNLS moderator:

Wil ik graag de 3737 zien rijden: ja

Wil ik graag een paar keer stoken op de 6317: ja

Wil ik graag de 2104 dienstvaardig zien: ja

Wil ik meewerken aan een goed plan om een 1:1 replica te realiseren van een niet meer aanwezige Nedelandse stoomloc: ja

Heb ik de inter-museale kinnesinne van de jaren '80 achter me gelaten: ja

Verder denk ik dat met +10 jaar bij de SHM "put my money where my mouth is" wel van toepassing is.

Ik heb met enige verbazing geconstateerd dat dit onderwerp ("wat na de Blauwe Brabander") hier naar voren gebracht werd en niet op een platform waar dat, in mijn ogen, meer op z'n plaats is nl. NMLD. NMLD is bij uitstek het platform voor museaal spoorgebruik. Echter de vraag wat er na de 3500 gebouwd moet gaan worden is daar door niemand, die er openlijk voor uit komt bij het 3500 project betrokken te zijn, naar voren gebracht.

Op NMLD werd het NBDS / 3500 naar voren gebracht door "jeflsimons" / John Simons. Inmiddels zijn, voor zo ver ik kan zien, de bijdragen van John Simons op NMLD volledig gestopt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit verband houdt met het feit dat John Simons geen antwoord kan of wil geven op inhoudelijke vragen over het project. Veel van de antwoorden van John Simons op NMLD zijn van het niveau "mijn standpunt heeft gelijk en als je het niet met me eens bent, heb je er geen verstand van". Gegeven de achtergrond van veel NMLD gebruikers is dat op zijn minst een merkwaardige houding.

Hoewel ik er geen harde bewijzen voor heb kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat "Pullmanneke" / Frank op BNLS en "jeflsimons / John Simons op NMLD de zelfde personen zijn. De manier van communiceren is na genoeg identiek en deze overeenkomst viel met ook op:

Posting op NMLD d.d. 10 april 2012
Citaat van: jeflsimons / John Simons op NMLD
SAinds 1972 zijn we betrokken bij de "revitalisering" van de 3737 dus laat die in deze context erbuiten. Vertroetel die loc maar als een vrouw; beetje poetsen, beetje er mee praten en NOOIT! meer buiten laten!, want er is veel meer mee aan de hand.
Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden om een technische bijdrage aan het project te leveren. Dit gaat via bepaalde programma's die via enkele partners lopen. 

....    ....

Ik ben vanwege mijn werkkring in 1974 betrokken geweest bij de ketelellende die ontstond toen de 3737 in 1974 uit het NSM werd gehaald. Toen spelde ook een akkefietje dat altijd is blijven doorwerken. ( zie astap, middelste koppelas linkerzijde).

....    ....
Gr.
Frank

Het staat op BNLS iedereen vrij een eigen forumnaam te kiezen en te ondertekenen met de met de naam die hij/zij wil. Echter persoonlijk vind ik het wel zo netjes om bij een toonzetting zoals die gebezigd wordt door Pullmanneke je daadwerkelijke naam te gebruiken. Nog af gezien dat als je je bezig houd met iets publiekelijk als de herbouw van een 3500 dat ik op zijn minst vreemd vindt indien je dat niet met je eigen naam doet. Daar is iedere vorm van aanspreekbaarheid toch handig.

Wat iedereen voor conclusies trekt over de identiteit van Pullmanneke is verder voor zijn of haar rekening. Ik ga er vanuit dat BNLS-ers oud en wijs genoeg zijn om hun eigen conclusies te trekken. Voor mij maakt het niet uit of John Simons en Pullmanneke wel of niet dezelfde persoon zijn. Van beide vind ik de manier van communiceren van dien aard dat ik daar niet meer mee in discussie wil

Houden we over: waar maak je je druk om?

Dat is simpel: Ik zie bij het 3500 project veel overeenkomsten met het Engelse A1 - Tornado / P2 - Prince of Wales verhaal. Echter daar waar bij de A1 - P2 duidelijk de steun, begrip en waardering van de hobbyisten / spoorwegliefhebbers zoekt en gebruikt lijkt het er bij het NBDS / 3500 project er op dat er alle mogelijke moeite gedaan wordt om de hobbyisten / spoorwegliefhebbers tegen zich in het harnas te jagen of op zijn minst buiten te sluiten.

Ik zie echter ook veel overeenkomsten tussen het NBDS / 3500 en Stoom in Friesland - FStM De manier van communiceren (voor de duidelijkheid, daar zat een andere drijvende kracht achter als bij de 3500) is vergelijkbaar en manier waarop met kennis en ervaring van spoormuseaal Nederland werd omgegaan is vergelijkbaar. Uiteindelijk is de FStM failliet gegaan met een restschuld die in de miljoenen liep.

Persoonlijk zie ik bij het 3500 project meer overeenkomsten met de FStM dan met het Engelse A1 - P2 project. Het staat iedereen vrij zijn tijd, geld en energie te steken in zaken die hij / zij belangrijk vind, echter ik hoop dat voordat iemand steun geeft aan het 3500 project of haar potentiele vervolgprojecten zich goed in de materie verdiept. Spoormuseaal Nederland heeft recent al een groot financieel debacle gehad en ik denk dat het de inzet van vele mensen geen goed doet wanneer we op korte termijn een tweede vergelijkbaar debacle krijgen.

In hoeverre het 3500 project ooit op mijn steun kan rekenen is de vraag, maar een eerlijke en open manier van er over communiceren is daarbij inmiddels een onvoorwaardelijke eis geworden. Tot nu toe heb ik daarin weinig hoopgevends gezien.

Indien er open en beleeft gecommuniceerd wordt over het 3500 project (en aanverwante zaken) zal ik aan de verdere discussie met plezier deelnemen. Indien dat gebeurd op de manier zoals John Simons (op NMLD) en Pullmanneke (op BNLS) dat tot op heden gedaan hebben zal ik verder als BNLS-gebruiker niet verder reageren.

"just my two cents worth"

Paul Bender

Beached

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 27 May 2014, 12:56:28 »
Mooi geschreven Paul (y) En ondertussen kunnen we weer lekker verder dagdromen over wat allemaal wel mooi zou zijn om te bouwen...

etienne

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 27 May 2014, 13:58:46 »
Duidelijke en goed geschreven. Ik kan me er helemaal in vinden. De toonzetting vanuit het 3500-project is op zijn zachts gezegd wat "ongebruikelijk".
Daarom krijg ik maar geen goed gevoel bij dat project. Ik hoop van harte dat mijn gevoel niet klopt en er wel een replica op de rails zal verschijnen.

Etienne

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #55 Gepost op: 27 May 2014, 14:39:14 »
Ik vind het een goede zaak om de twijfel en kritiek over het project op een dergelijke open en objectieve wijze te verwoorden. Het is de enige manier om dat in de juiste context richting de betrokkenen bij het 3500-project te kunnen doen, namelijk op basis van persoonlijke constateringen. Nu kunnen mensen als Pulmanneke kiezen om met dezelfde openheid hun beweringen te valideren, danwel stilzwijgend te bevestigen dat er heel veel niet klopt aan het project...  (y)
RETROBAHN A.G.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 27 May 2014, 16:14:43 »
Ik hoop gewoon dat die blauwe Brabander er komt. Op de 6000 van de sgb kan je wachten tot je een ons weegt, daar wordt ook al jaren gebakken lucht over verkocht. Andere projecten zoals het rijvaardig maken van een museumloc van het NSM gaat ook niet lukken, de focus ligt daar nu op elektrisch en diesel vanwege de inzetbaarheid, nou ja, dan blijven er momenteel weinig initiatieven over. De toonzetting, tsja, dat kan verfijnder maar dat neemt niet weg dat ik een groot voorstander ben van een rijdende hoofdspoorloc en als het dan ook nog eens de blauwe Brabander kan zijn...
Spoor 0 adept

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #57 Gepost op: 27 May 2014, 21:41:07 »
Die 3500 komt er niet, en dat was volgens mij ook niet echt de insteek van z'n hobbyclubje.

Dus als we nu allemaal b.v. NS 6000 roepen kan Pulmeneer moet z'n vriendjes onder het mom van engineering weer een avond in de week wat pilsjes achterover tikken, iedereen blij.

Stephan.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #58 Gepost op: 27 May 2014, 21:50:44 »
Volgens mij is die 6000 van de SGB al in een verder stadium dan die 3500. Van de 6000 zijn de frameplaten al aanwezig...

Eelco

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 27 May 2014, 21:57:53 »
Prima onderbouwing , Paul.

Alleen is het jammer dat er door deze of gene redelijk wat werk verzet is voor de Blauwe Brabander en dat daarna het geheel tot stilstand is gekomen.
Ik denk dat de financiën daar debet aan zijn.
En wat de SGB betreft, tja, ook daar spelen de financiën de boventoon bij de bouw van een 6000. Of misschien ook wel een 1700.
Kortom, laten we blij zijn met wat we hebben en voorzichtig zijn met wat de toekomst ons zal brengen. Bovenstaande projecten kunnen m.i. alleen als het geheel gesponsord wordt door iemand met een hele vette bankrekening.

Gerard