Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train o Matic smart power pack door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:43:17
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door moonlicht
Vandaag om 22:25:38
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:19
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
Vandaag om 22:15:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:59:30
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01

Auteur Topic: Wat na de Blauwe Brabander?  (gelezen 23292 keer)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #60 Gepost op: 27 May 2014, 23:20:13 »
Ik kan me prima vinden in het door Paul Bender geschreven stuk. Zelf zal het me redelijk worst zijn, rijdende fluitketels doen mij weinig en houden de echte (diesel)treinen vooral op  :P ;D Maar ik snap dat er liefhebbers voor zijn. Het project bij de SGB acht ik veel kansrijker. Daar blijven pareltjes naar boven komen, al moet je er soms 'even' geduld voor hebben (sik 122, ovaalramer, omc) De lat ligt daar hoog, maar men heeft inmiddels vaak genoeg bewezen dat het daar ook echt kan.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #61 Gepost op: 29 May 2014, 14:23:12 »
Ik hoop gewoon dat die blauwe Brabander er komt. Op de 6000 van de sgb kan je wachten tot je een ons weegt, daar wordt ook al jaren gebakken lucht over verkocht.
Valt volgens mij wel mee, wat mij ervan bijstaat is dat men op een gegeven moment voor een prikkie wat dik staal kon laten snijden, nouja, dan laat je een en ander maken waarvan je geen zin hebt om er in de toekomst de hoofdprijs voor te lappen. Zulke onderdelen rotten vervolgens een stuk minder hard weg dan allerlei uit tuintjes getrokken rijtuigbakken met op moment van verwerven al 30 jaar achterstallig onderhoud, dus ga je dan eerst tijd steken in die rijtuigen, anders ben je ze kwijt of wordt restauratie veel duurder. Ondertussen, wie weet wat er nog meer voor kansen langskomen om voor weinig aan bruikbaar spul voor een 6000 te komen, in plaats van alles er geforceerd snel door te drukken en onnodig de hoofdprijs te betalen.
Naar mijn indruk dus geen gebakken lucht maar gewoon verstandig beleid.

guest7823

• Gast
Re: Wat na de Blauwe Brabander
« Reactie #62 Gepost op: 29 May 2014, 16:03:42 »
Op dit moment lopen er volgens mij een tweetal actieve herbouw projecten:

Bij de SGB het omCtje en bij de SHM de 6513. Beide gebeuren bij organisaties met een aantoonbaar track-record mbt projecten starten en afronden.

Bij het 5800 project is aangegeven dat onder het huidige economische klimaat het geen haalbaar project lijkt. Jammer maar wel realistisch.

Een herbouwde 6000 lijkt me erg mooi (en zelfs nuttig) maar ik kan me goed voor stellen dat een organisatie als de SGB op dit moment andere prioriteiten heeft. Dat wil niet zeggen dat op het moment dat er zich kansen voor doen een stap voorwaarts te zetten (tegen overkoombare kosten) je dat niet moet doen. De frame platen waren kenneljik zo iets. Ik kan me (hypothetisch) voorstellen dat indien er ergens in Engeland wielen gegoten gaan worden die toevallig overeen komen met een 6000 en je kan voor een appel en een ei een set bij laten gieten dat je dat tenministe overweegt. Dat wil niet zeggen dat je daarmee het project (her)activeert, maar kansen moet je grijpen indien ze zich voordoen.

Het staat iedereen vrij om met zijn vrije tijd te doen en te laten wat hij / zij wil. Of dat nu macrame knopen verzamelen is, de Mount Everest beklimmen of 3500 bouwen is.

Waar ik wel moeite mee heb is indien mensen of organisaties geld of inspanningen van anderen proberen te krijgen voor zaken die aantoonbaar niet kloppen, kunnen of uitermate onrealistisch zijn.

Wat mij stoort aan het 3500 project is dat er in de communicatie die er is geweest veel zaken zitten die op zijn minst vragen op roepen bij diegene die al langere tijdje in de spoormuseale wereld rond lopen. Indien die vragen openlijk of privaat gesteld worden is het enige antwoord wat er komt dat betreffende vraagstellers niet weten waar ze het over hebben. Op zich zou dat kunnen, echter hoe waarschijnlijk is dat?

Hoewel een mogelijke parallel tussen het 3500 project en Stoom in Friesland (FStM) pas "achteraf" volledig valt te maken zie ik te veel overeenkomsten. Beide organisatie gaven aan dat de gevestigde organisaties het niet begrepen / niet  in staat waren / zijn om "buiten de gebaande paden te denken" en beide lijken te focussen op organisaties en partijen die geen of nauwelijks kennis hebben van stoom(locomotieven) of museumlijn (exploitatie). Dergelijke partijen zijn erg kwetsbaar indien ze gevoed worden met flashy informatie, ideeen en vergezichten. We hebben gezien  waar dit toe geleid heeft bij de FStM en ik heb het vermoeden dat het op dezelfde manier gaat lopen bij het 3500 project.

Toen het 3500 project naar buiten kwam met het plan om een dergelijke loc te bouwen wist ik niets van de betrokken personen. Pas nadat openlijke vragen afwijzend en arrogant beantwoord werden ben ik mee gaan verdiepen in de achtergrond van het project. Datgene wat daar uitkwam stemt mij op z'n minst terughoudend en voorzichtig. Echter degene die mij informatie hebben gegeven hebben binnen spoormuseaal Nederland een aantoonbaar (positief en landurige) track-record. Zolang deze mensen de informatie en kennis die ze in de loop der jaren hebben oppgedaan niet delen ga ik er vanuit dat ze daar goed redenen voor hebben. Echter hun advies om met het 3500 project achterdochtig en voorzichtig om te gaan kan ik enkel maar, letterlijk en figuurlijk, delen.

Zolang de mensen achter het 3500 project weigeren om inhoudelijk op vragen in te gaan heeft het voor mij ook geen zin om een lijst met vragen op te stellen. Het feit dat er geweigerd wordt op enigerlei wijze op die vragen in te gaan zegt mij op dit moment genoeg. Ik loop lang genoeg mee om te weten dat sommige vragen op bepaalde monenten niet beantwoord kunnen worden omdat die antwoorden op dat moment nog niet bekend zijn of mogelijk het project kunnen schaden. Echter dat is iets anders als de totale weigering van de kant van het 3500 project.

Het is een leuke PR move van het 3500 project om of en toe te verwijzen naar het A1 - Tornado project, echter er is een groot verschil: Het A1 project communiceerde open en eerlijk over zaken. Sommige zaken konden op bepaalde momenten niet beanwoord worden, echter het A1 projectteam wist dat de steun van de hobbywereld een essentieel onderdeel was bij het slagen van het project. Het kan zijn dat een dergelijk project realiseerbaar is zonder de steun van de hobbywereld (waar museumspoor toch voornamelijk op draait), echter indien er recht tegen adviezen en twijfels wordt ingegaan ......... Daarvan hebben recent een voorbeeld gehad en we weten hoe dat is afgelopen.

Het dromen over wat er kan moeten we zeker met z'n allen blijven doen. Het zijn deze dromen die geresulteerd hebben in het spoormusueale landschap wat we op dit moment hebben in Nederland. Tussen dromen en daden staan wetten en praktische bezwaren. Een droom is een ding, maar een stoomlocomotief is een paar miljoen kostende berg ijzer van meerdere tonnen gewicht. Enig respect voor de praktische bezwaren kan in mijn ogen dan geen kwaad op weg naar de realisatie van die droom.  Ik ben de letterlijke tekst kwijt maar in het kantoor van de SHM directeur staat een tegeltjes wijsheid waarvan de strekking is dat het helpt indien je bij het realiseren van je dromen op de juiste momenten wakker en alert bent. Op dit moment lijkt de Blauwe Brabander meer op een (potentiële) nachtmerrie dan een droom

De kleermaker Pullmanneke / John Simons mag roepen dat de keizer een prachtig kleed aan heeft, ik zie niets meer dan een naakte waardheid / keizer

Paul Bender

Als op een bericht m'n onderschrift van toepassing is, is dit het wel  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 May 2014, 16:05:29 door guest7823 »

Tjalling

• Online Online
    • modulebaan.nl
« Reactie #63 Gepost op: 29 May 2014, 16:09:19 »
Volkomen helder verhaal en helemaal mee eens!  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 29 May 2014, 17:10:21 »
Dan toch maar een reactie want anders gaat de zaak helemaal een buitenproportioneel karakter krijgen;

De hele commotie kan teruggebracht worden op het verlangen naar informatie en het gaan gissen bij gebrek aan die informatie. Vooral dat laatste is gewoon ergerlijk.

Het probleem is dat door het culturele hoofdstad gedoe dit project ver tegen onze zin in de openbaarheid moest komen. Veel liever hadden we gewoon in de anonimiteit verder gewerkt tot de tijd rijp was om ermee naar buiten te komen. We voel(d)en ons wel een beetje door wat losgeslagen ambtenaren en politici genomen. Het BCH geld zou wel aan dergelijke projecten besteed worden maar we hadden toch al en plan B want op de BCH voet doorgaan zou alleen maar meer ergernis kosten. En het belangrijkste was dat we nog nooit zo dicht bij de realisatie van een BB gezeten hadden. Het was “nu of nooit” en we hebben besloten om het project voort te zetten ondanks de geweldige negatieve ondersteuning van het project op fora als deze. Tevens hebben we toen besloten om totaal geen cultureel karakter meer te dragen en wij ook niet vergeleken willen worden met enig welk museaal nieuwbouwproject want we bouwen de loc niet voor museum- of vrijtijdseconomische doeleinden. We zien echt het belang wel van informatieverstrekking maar de manier waarop en de doelgroep zijn nog steeds onderwerp van discussie.
Ik heb o.a. intern geopperd om ook eens een roadshow te organiseren maar daar kreeg ik intern heel weinig reactie op. Want het is natuurlijk ook zo dat ik ook moet kijken naar de partners in dit project en die zijner beslist niet van gecharmeerd als ze zaken uit de media ( wat een forum dus ook wel is) of dat informatie daar komt waar deze niet hoort te zijn. Het zijn restricties en tevens een grond om hier weer te gaan gissen. We zijn transparant, zeker tegenover de geldverstrekkers; dat is een harde eis. Er is een constante controle op gebudgeteerde uitgaven en daadwerkelijke betalingen en het project wordt begeleid door een gerenomeerd bureau voor projectbegeleiding. Dus voor ons geen Friese toestanden. En er is een degelijk bouwbeleid; vandaar geen “plechtig” snijden van het frame; eerst onderdelen en dan een frame.
Hoewel we ook wel aan informatieverstrekking richting railenthousiastelingen willen doen zal dit toch als een soort “goodwill” gedaan moeten worden en gezien de ervaringen is de lust daartoe op dit moment ver te vinden.
Daarnaast is er niemand op deze fora die informatie af kan dwingen; men probeert het wel via allerlei streken maar niemand kan hier rechten doen gelden. Degenen die hier info verwachten dragen niks komma nul bij en breken integendeel alleen maar af. In dit licht zijn Koopmans en zijn 5800 en de mensen van de SGB met hun 6000 er nog genadig van af gekomen; hun informatieverstrekking was nog kariger maar kwamen  hier bij nul resultaat er wel zonder kleerscheuren vanaf.
Dit brengt ons op een ander punt van de pennevrucht van de heer Bender. De projectvergelijking. Over Friesland kan ik kort zijn; daarmee willen we helemaal niet vergeleken worden en ook niets te maken hebben; van het Friese verhaal krijgen we zulk een vieze smaak in de mond dat we heel voorzichting moeten zijn met het geven van een kwalifikatie van die onderneming want die draait geheid negatief uit.
Ook een vergelijking met eender welk nieuwbouwproject in het VK gaat niet op.
Ons project wordt niet gedragen door spoorwegenthousiastelingen, het is er ook niet voor bestemd en hert project heeft geen cultureel/museaal karakter. Dus bouwen zoals in het VK achten we om verschillende redenen in NL niet mogelijk. Hoewel hier iemand recent nog zegt dat wij regelmatig ons heil in alcoholische middelen zoeken acht ik het uitgesloten dat een Nederlander elke dag het bedrag van een alcoholische versnapering net als in het VK zal doneren aan een nieuwbouwproject voor stoomlocomotieven.
Daarnaast gaan we in NL wat krampachtiger met geld om dan in de Londense City. 
Ook de wijze van bouwen is verschillend. De Engelsen zijn om allerlei redenen wat conservatiever in het bouwen dan wij en laten ze de engineering voor een groot deel over aan de industrie. Om nog maar te zwijgen over hoe ze daar met nieuwbouwketels omgaan. Ook in het “plechtig” snijden van de frames als begin van een project geloven we niet. Dat is goed ( en tevens een verplichting) tegenover je (engelse) convenantors maar dat kennen en willen we in NL niet en dit is dus mede gezien de manier van financiering niet nodig. Een frame is in NL alleen maar een dure sta-in-de-weg en dat is financieel niet te verantwoorden. Voor dat geld vormen we liever een grote voorraad bewerkte en onbewerkte onderdelen die op afroep beschikbaar zijn als het frame gemonteerd wordt.  Maar goed; ‘s lands wijs, ‘s lands eer. Vrijheid: blijheid. Ik heb hele goede contacten met minstens drie van dergelijke projecten in de UK en ik lever daar geen kritiek op want UK is NL niet en omgekeerd. We doen het op zijn Nederlands “That’s it” Onze BB wordt een groot brok high-tech, verpakt in een BB omhulsel en niks anders. Vanwege het high-tech karakter kunnen we zelfs een risikodragend krediet á 4%  krijgen om de totale bouw af te dekken. Mede gezien wat er halverwege het Tornadoproject gebeurd is toen snelle jongens uit The City zich ermee gingen bemoeien toen het project niet snel genoeg ging; daar passen we voorlopig even voor. Zelfs nu nog is er sprake van allerlei financiele (lease-) constructies dus ook in het VK is de zaak niet uitsluitend door periodieke geheelonthouding gefinancierd. Daarnaast is het aangaan van een lening – ook al is ze door de overheid gegarandeerd-  een move die ons in friese toestanden zou doen kunnen belanden. We hebben andere financiele mogelijkheden. En juist ook daarom is het een showcase van de industrie in plaats van een museale onderneming.  Dus waar de heer Bender het verhaal in een museaal jasje wil drijven komt hij ook verkeerd te zitten want we hebben en willen helemaal geen museale relatie voor wat de bouw van de locomotief betreft. Dat is niet aan de orde. De locomotief is een stuk high-tech, dat met 120 kmh moet rijden in NL en de ons omringende landen met het doel om de kennis en high tech producten van de betrokken industrieën die erin zitten, uit te dragen. Zo zit in elk bouw team maar één of hooguit twee mensen met spoorkennis. Meer is (nog) niet nodig want we hebben meer baat bij een goede samenwerking met deze mensen die specifieke kennis van verschillende projectonderdelen hebben. Wat zou een museumorganisatie en/of treinenthousiastelingen daarbij moeten betekenen? Het kan wat ons betreft zonder en gezien het bovenstaande houden we het voorlopig zo.
En dan ten slotte nog iets. Bender maakte uit een plaatje van de LTM Garratt op dat we aspiraties hadden in de bouw van een Garratt loc. Ook dat is weer zon’n gissing.
De LTM Garratt was de eerste en enige NL locomotief die gebruik maakte van een servo motor om het ganghandel te bedienen. Daar zitten onze interesses want we willen die techniek toepassen in het auto-stop systeem dat aan de ERMTS wordt gekoppeld.
Concluderend snap ik niet waarom de heer Bender zich hierover zo opgewonden heeft.De teneur komt mij wel bekend voor maar voor mij is zijn verhaal gebaseerd op zijn gevoelens voor en zijn relatie met museumorganisaties waar wij geen deel van zijn. Spoorwegenthousiastelingen zijn voor ons geen doelgroep, dus informatieverstrekking is een “aardigheidje” jegens hen. Daar kun je je kwaad over maken maar een handjevol van deze mensen doen geen locomotief bouwen. En omdat die informatie mondjesmaat verstrekt wordt gaat iedereen gissen om maar iets de wereld in te kunnen brengen.
Er is tot slot nog iets; informatieverstrekking kan zeker wel in een nog uitgebreidere mate. Maar jullie denken toch niet dat dit gebeurt tegenover een clubje dat een verdomd onsypathieke indruk achterlaat door hun optreden zoals de laatste weken?
Er zijn mensen geweest die mij via een PB-tje om specifiek informatie hebben gevraagd en die ook naar hun tevredenheid gekregen hebben.
Stel je fatsoenlijk op en je krijgt informatie. Punt uit.   
Zo, dat was het en daarbij tussen de bedrijven door hebben jullie toch nog een beetje informatie meegekregen.
Gr.
John E. Frank. L. Simons
fly with the eagle or scratch with the chickens

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #65 Gepost op: 29 May 2014, 17:40:33 »
maar hoe heet je nou  ??? :-\ :)

even voor deze nono flapdrol, als ik het goed begrijp bouwen jullie iets in je achtertuintje, met eigen geld, voor eigen genot, in jullie eigen tijd, en zitten niet te wachten op ongevraagd advies of hulp ??
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 29 May 2014, 17:40:40 »
In het vorige bericht werd gemeld:
"... In dit licht zijn Koopmans en zijn 5800 en de mensen van de SGB met hun 6000 er nog genadig van af gekomen; hun informatieverstrekking was nog kariger maar kwamen  hier bij nul resultaat er wel zonder kleerscheuren vanaf....."
Wilt u aub mij hier buiten laten?
Tbv het HSM 814 project heb ik een website gebouwd: www.hsm-814.nl
Bij even natellen blijken daar 41 pagina's (nederlandse) tekst met informatie op te staan. Het Technisch Weekblad bleek eea te hebben gevonden en gaf het volgende commentaar:
http://www.technischweekblad.nl/rubrieken/media/bouwen-aan-een-stoomlocomotief.245906.lynkx
Ik laat het eindoordeel graag aan anderen!
Mvrgr
Jos Koopmans

Tjalling

• Online Online
    • modulebaan.nl
« Reactie #67 Gepost op: 29 May 2014, 18:00:03 »
John,

Als je doelgroep niet bestaat uit rail-enthousiastelingen, je je niet inlaat met de vrijetijds-economie en niet museaal van karakter is, wat is dan wel de reden deze machine te bouwen?

Wat is het doel van dit project?

En waarom zijn er externe partijen die daar geld in steken? Wat zien de externe partijen terug voor hun geld?

Je relaas hierboven laat alle alarmbellen nog harder rinkelen!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 29 May 2014, 18:02:50 »
@ Koopmans
Het gaat mij niet om de inhoud van je website met veelal technische informatie. Noch bij de lancering van je project, noch toen je er de (voorlopig?) stekker er uittrok is heb jij moeten ondergaan wat mij is overkomen. En dat is ook het geval met de 6000 van de SGB waarvan ik hier ergens zelfs lees dat ze 1700 aspiraties hebben.  Dat bedoel ik en verder niks.
Gr.
Frank

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #69 Gepost op: 29 May 2014, 18:07:47 »
Het is dus geen BB het ziet er alleen aan de buitenkant zo uit, en alleen bedoeld voor de meewerkende bedrijven om hun know-how te showen.

Ook al is het niet bedoeld om door spoorwegenthousiastelingen bekeken te worden maakt het mij wel nieuwsgierig; welke bedrijven doen hier aan mee, wat is de aandrijving; kernenergie, zonnepanelen,........
Vertel vertel.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2014, 18:09:23 door prutser »

guest7823

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 29 May 2014, 18:17:11 »
Beste John,

Bedankt voor je reactie.

Ik had willen reageren met:

"Zolang ik de enige ben die de gaten meent te kunnen schieten in je verhaal hoeft je je nergens druk om te maken"

In hoeverre dat nu nog opportuun is, waag ik te betwijfelen. Dat laat niet onverlet dat ik je dankbaar ben voor deze reactie en de openheid waardeer. Mocht je mijn vragen willen vernemen hoor ik dat graag

Paul

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 29 May 2014, 18:23:36 »
John,

Als je doelgroep niet bestaat uit rail-enthousiastelingen, je je niet inlaat met de vrijetijds-economie en niet museaal van karakter is, wat is dan wel de reden deze machine te bouwen?

Wat is het doel van dit project?

En waarom zijn er externe partijen die daar geld in steken? Wat zien de externe partijen terug voor hun geld?

Je relaas hierboven laat alle alarmbellen nog harder rinkelen!

Groet,
Tjalling

De BB wordt gebouwd als onderdeel van een groter (het voornaamste) project. Noem de BB-er maar een leermiddel.
Naast bedrijven die belang hebben bij deze grotere basisonderneming en daar ook voor hun geld behoorlijk iets voor terugkrijgen wordt in de locomotief en hele hoop innovatieve technieken en onderdelen ondergebracht; dat is de tweede financieringsbron want hiervoor zijn innovatiesubsidies beschikbaar. Wat er zoal in de loc ondergebracht wordt zijn:
Porta Water Treatment, detectieapparatuur die op een WiFi achtig netwerk werkt, een auto-stop systeem dat gekoppeld is aan ERMTS, en een hoop energietechniek. Voor al deze innovatieve technieken hebben we een samenwerkingsverband met behoorlijk grote spelers op dit gebied, die er belang bij hebben om de BB als een soort flagship voor hun R&D te zien.
Gr.
J.E.F.L. Simons

Tjalling

• Online Online
    • modulebaan.nl
« Reactie #72 Gepost op: 29 May 2014, 20:47:36 »
Hallo John,

Dat "basis-project", wat is dat? Waarom zo'n groot apparaat bouwen als "leermiddel"?  Had de nieuwbouw van een smalspoorlocomotief voor de Efteling niet veel meer voor de hand gelegen?

Welk groter geheel, dat niet museaal is en gen deel uitmaakt van vrijetijd-industrie, kan belang hebben bij een grote stoomlocomotief? Het zal aan mijn gebrek aan fantasie liggen, maar ik kan niets bedenken.

Alle "nieuwe ontwikkelingen" die je hier noemt zijn primair gericht op het gebruik voor stoomlocomotieven.
De enige (niche-)markten hiervoor zijn de vrije-tijds industrie en museale organisaties. Het lijkt mij niet dat daar op termijn een hoop geld mee verdient kan worden (wat de basis zou zijn voor een dergelijk omvangrijk R&D project). Voor stationaire installaties gelden hele andere afwegingen en oplossingsrichtingen.

Verhaal is niet overtuigend, en blijft een hoog droom-gehalte hebben. Dat is niet erg, zo lang dat niet ten koste gaat van hele concrete projecten van andere organisaties. De angst die hier en op NMLD geuit wordt, is dat andere organisaties wel hinder gaan ondervinden van dit project. Die angst kan ik goed begrijpen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #73 Gepost op: 29 May 2014, 21:29:14 »
Ik vind het wel wat, een futuristiche Blauwe Brabander, als bedrijven hier geld in willen steken zou ik ze niet tegen houden.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 29 May 2014, 22:05:40 »
Klopt, plan klinkt goed.  (y)
Wat me verbaast over dit project is dat ik er behoudens deze gedateerde site geen informatie over tegen kom. Het lijkt me dat bedrijven die er serieus geld in steken daar graag wat publiciteit voor terug krijgen. Als opleidingsvehikel is het de bedoeling om meer mensen voor techniek te interesseren maar zonder publiciteit lijkt me dat redelijk onmogelijk. Een project om meer mensen voor techniek te interesseren maar we houden het wel geheim.  ;D
Kortom; vragen, vragen, vragen...   8)
No dress rehearsel, this is our life.