Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train o Matic smart power pack door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:43:17
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door moonlicht
Vandaag om 22:25:38
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:19
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
Vandaag om 22:15:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:59:30
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01

Auteur Topic: Wat na de Blauwe Brabander?  (gelezen 23297 keer)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #15 Gepost op: 14 May 2014, 10:12:33 »
....En dan mag men gelijk ook gaan nadenken over een fraaie stam voor achter de 1201 en 1202, want dat ratjetoe wat er nu door het NSM ingezet wordt.....

Jeroen

Er staan nog een aantal bolkoppen bij de VSM te wachten op restauratie en inzet.. Plan D en K. Neem de plan D RD en het plan C postrijtuig en je maakt een mooie bolkopstam... OK, niet helemaal verantwoord maar het smoelt wel lekker. Maar ja,. tijd, geld en zo...  :-\ :-\

En wat een nieuwe/ander motorrijtuig voor de NS TEE betreft: er is in het verleden al eens dingen geroepen om een BR 232 (voorheen BR 132 en aanverwante types/Ludmilla) hiervoor te gebruiken. Er zijn ook al wat oude Werkspoor motoren beschikbaar voor een eventuele 'nieuwbouw met authentieke motoren' (...) maar dan nog blijft dit hangen op tijd en centen.... En niet te vergeten: het zijn tot nu toe bijna alleen maar vrijwilligers die zich er mee bezighouden...

Grtz,
Rob
Tbinnebarretije…

Beached

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 May 2014, 10:32:06 »
Van een 6300 cylinderblok zijn denk ik alleen de cylinder- en schuifvoeringen en de bouten te gebruiken voor een 3900 Eelco ;)

Om eens iets anders te suggereren, Waarom niet voor een NS 900 gaan? Een machine die op aardig wat plaatsen dienst heeft gedaan, lekker simpel om te onderhouden en drijfwielen van een formaat dat overbrengingsritten niet al te traag verlopen.

Een andere suggestie, een van de C goederenlocs. (2900, 3000, 3100, 3200, 3300). Een goederenloc is misschien niet een keuze die het meesr voor de hand ligt, maar er zit wat in. Museumlijnen mogen lang niet zo snel rijden als meeste locs an de NS reden, met als resultaat dat de locs in museumdienst niet onder ideale omstandigheden rijden. Een goederenloc is ontworpen om minder snel te rijden en is dus meer thuis op museumlijnen. De forsere trekkracht op kleinere wielen betekent ook snel optrekken, handig bij de korte afstanden op museumlijnen. De tender is een nadeel, maar veel series hadden tenderkappen later in het leven. Mijn voorkeur is een 2900 met de buitenliggende frames, maar een 3100, een ex HSM loc die wel wat op de bewaarde Nestor lijkt is ook een goede keuze door de relatief kleine drijfwielen en buitenliggende cylinders(=makkelijk te onderhouden)

Eigenlijk zou je zo'n vraag aan de museumspoorwegen moeten stellen, die de loc zouden kunnen leasen.

mvg,
Rick

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #17 Gepost op: 14 May 2014, 10:38:09 »
Van een 6300 cylinderblok zijn denk ik alleen de cylinder- en schuifvoeringen en de bouten te gebruiken voor een 3900 Eelco ;)

In dit soort gevallen mis ik echt een sarcasme-emoticon  ;D

En inderdaad, leuk hoor zo'n replica van een NS 3500, maar er staat nog zo enorm veel origineel spul te wachten op restauratie. Waarom niet daar al die tijd en energie in steken ipv nu al weer te gaan kijken naar de opvolger van wat in mijn ogen op dit moment nog steeds niet veel meer is dan een luchtkasteel.

Eelco

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #18 Gepost op: 14 May 2014, 10:53:22 »
En als men zin heeft in een heel ander techniekveld: denk dan eens aan een nieuwe motorwagen voor de NS DE-IV TEE. Maar dan wel dusdanig ingericht dat deze TEE in de toekomst zonder problemen ook naar het buitenland kan.
Deze optie vind ik wel interessant, als je een blauwe Brabander kunt financieren, dan zou deze NL optie ook te doen zijn. Paradepaardje van de NS destijds. En daarvoor zou je, indien rijdend en alle beveiligingen, dit treinstel zo weer kunnen gebruiken.

Gezien het lijstje vind ik vind ik de LTM echt afwijkend. Een 8200 zou ook kunnen, of een 7200. Alhoewel die ook iets heeft van meer van hetzelfde.  :-X

Groet,
Michel

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 May 2014, 11:10:31 »
We hebben ons huiswerk echt wel gedaan; sinds het boek van Paul Henken over de 3900-en in de maak was werd al duidelijk dat met een weinig dramatische wijziging aan het frame dit gietstuk ook voor een 3900 bruikbaar had kunnen zijn.
Als een serie niet in het lijstje betekent dit, dat er iets mee aan de hand is zodat we er van af blijven.
In het lijstje staat één serie waarvan bij de bouw een samenwerking met een museumlijn heel wenselijk en hopelijk ook heel aangenaam zou zijn. (Hint: het is geen 6000, maar wat dan?)
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #20 Gepost op: 14 May 2014, 11:13:38 »
Je kan het nutteloos vinden de replica, maar volgens mij is het zo'n beetje nog de enige manier om NL hoodlijnstoomlocs op de baan te krijgen en die zie ik toch liever dan bijvoorbeeld de duitse stomers. Bij het spoorwegmuseum zie ik het niet snel gebeuren dat er weer een stomer rijvaardig wordt. Ik hoop dat het hele masterplan bij de SGB ooit gerealiseerd wordt met de prachtige collectie rijtuigen en een replica stomer.

Van de wat grotere Nederlandse tenderlocs is weinig bewaard, dus een 5500 of 5800 zou best leuk zijn, maar dan niet zoals het plan wat er al voor de 5800 was waarbij de ketel een stuk omhoog moest, maar gewoon zoals ze er vroeger uitzagen. Een 6200 is ook fraai trouwens.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Thom

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 May 2014, 13:04:30 »
Waarom niet? Het is een onafhankelijk systeem wat in moet kunnen grijpen (wat praktisch inhoud dat het op de TL moet zijn aangesloten om de rem te kunnen bedienen). Het kost dus wat ruimte in je cabine en hier en daar moet aparatuur geplaatst worden. Als je daar een beetje rekening mee houd gaat dat prima.
Het is iets meer dan dat, de tractie moet ook nog afgeschakeld worden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #22 Gepost op: 14 May 2014, 14:02:59 »
In het lijstje staat één serie waarvan bij de bouw een samenwerking met een museumlijn heel wenselijk en hopelijk ook heel aangenaam zou zijn. (Hint: het is geen 6000, maar wat dan?)

Mijn gok: een 7200, en dan in de NCS uitvoering, voor/in samenwerking met de MBS. Gezien het feit dat die een NCS-stammetje in de loods hebben staan.

Eelco

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 14 May 2014, 14:08:51 »

Inderdaad, en dat systeem is door ons ontwikkeld en daar zijn we erg trots op.
En nu maar hopen dat niemand na het ontwaken uit een natte droom vind, dat alle stoomlocs met hoofdlijntoelating hiermee uitgerust moeten worden want dat gaat in de papieren lopen. De volledige set van zo'n zeven handelingen kost ongeveer 3,5 ton.
Frank

thonis

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 May 2014, 14:25:53 »
Hoi hoi!
Als er -afgezien van alle technische en andere bezwaren-  een replica gebouwd wordt, dan zou het volgens mij een 1700 moeten zijn. Deze loks hebben in hun lange leven zo'n beetje alles getrokken wat er te trekken viel en zijn zowel op hoofdlijnen als op locaallijnen (de meeste museumlijnen!) inzetbaar. Helaas heeft de laatst overlevende het museum niet gehaald.
Groet van Thonis

Tjalling

• Online Online
    • modulebaan.nl
« Reactie #25 Gepost op: 14 May 2014, 14:57:23 »
Inderdaad, en dat systeem is door ons ontwikkeld en daar zijn we erg trots op.
En nu maar hopen dat niemand na het ontwaken uit een natte droom vind, dat alle stoomlocs met hoofdlijntoelating hiermee uitgerust moeten worden want dat gaat in de papieren lopen. De volledige set van zo'n zeven handelingen kost ongeveer 3,5 ton.
Frank

Is dit al in gebruik? Zo ja, waar?

En verder wat Eelco zegt:
In dit soort gevallen mis ik echt een sarcasme-emoticon  ;D

En inderdaad, leuk hoor zo'n replica van een NS 3500, maar er staat nog zo enorm veel origineel spul te wachten op restauratie. Waarom niet daar al die tijd en energie in steken ipv nu al weer te gaan kijken naar de opvolger van wat in mijn ogen op dit moment nog steeds niet veel meer is dan een luchtkasteel.

Eelco

Kortom, weer een leuk draadje waar weer allerlei oud-Hollands spul voorbij komt  (y), maar wat volgens mij nergens toe zal leiden.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 14 May 2014, 15:35:21 »
De volledige set van zo'n zeven handelingen kost ongeveer 3,5 ton.

Dat is wel erg veel... Is het dan erg luxe uitgevoerd?
Want even heel simpel gezegd hoef je er alleen maar voor te zorgen dat er geen nieuwe stoom aan de zuigers geleverd wordt.
Je zou bij wijze van spreken al genoeg hebben aan een klep die de stoom toevoer naar de verdeler afsluit en de buitenlucht naar de verdeler laat (om de verdeler en zuiger 'vrij' te laten lopen).
Maar misschien zie ik dat wel helemaal fout.

En bij een ATB-E installatie zou men hetzelfde probleem ook moeten hebben. En die zijn niet goedkoop, maar ik meen toch wel wat minder dan 3.5 ton....

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 May 2014, 15:35:36 »
De MBS wilde graag een NS6700 (ezeltjes) nabouwen omdat deze loctypes daar altijd dienst gedaan hebben. Helaas heeft de MBS haar gelden hard nodig om te overleven. Het is de enige museumorganisatie die van giften afhankelijk is. Dat is in de huidige crisis een groot probleem.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 May 2014, 18:04:48 »
Dat is wel erg veel... Is het dan erg luxe uitgevoerd?
Het is geen luxe want al deze handelingen moeten uitgevoerd worden om de loc veilig en zonder tussenkomst van menselijk handelen de loc tot stilstand te brengen.  Alleen stoom afsluiten is wel erg simpel gedacht.
Gr.
Frank

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 May 2014, 20:23:22 »
Daar hebben ze op duitse stoomlocs in de jaren 30 van de vorige eeuw al een prima systeem voor bedacht: een luchtcilinder die via het remsysteem de regulateur voor ongeveer 90% sluit. Die laatste ±10% is er voor om te voorkomen dat er, als net op dat moment de vuurdeur open staat, vuur het machinistenhuis in slaat. Daar wordt nu bij ATB-E weer gebruik van gemaakt, dus ik zie geen reden dat dat bij ERTMS niet zou kunnen.
Groetjes,
Emiel