Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train o Matic smart power pack door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:43:17
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door moonlicht
Vandaag om 22:25:38
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:19
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
Vandaag om 22:15:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:59:30
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
  

Auteur Topic: Wat na de Blauwe Brabander?  (gelezen 23285 keer)

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #30 Gepost op: 14 May 2014, 22:41:02 »
Van het genoemde rijtje gaat mijn voorkeur uit naar de 3900, maar vanuit praktisch oogpunt (gebrek aan draaischijven) is een 6100 een betere keuze (en ook een schitterende machine).
In de categorie lokaalbaanloc's gaat mijn voorkeur uit naar een 5500, maar die staat niet in het rijtje. Dan maar een 5300 (ook mooi!).

Groetjes,
Hans
die het al heel erg mooi vindt als er weer een (op eigen kracht rijdende) Blauwe Brabander op de rails verschijnt!
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #31 Gepost op: 14 May 2014, 22:46:17 »
Ook mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar een 5500!
Enne, reacties op een paar posts hierboven, hoezo is de MBS de enige museumspoorlijn die van giften afhankelijk is? Volgens mij zijn ze dat zo'n beetje allemaal...

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #32 Gepost op: 15 May 2014, 18:55:32 »
Laten we de LTM 51 maar kiezen.
Lekker groot, heel veel engineeringwerk, lange bouwtijd, nooit toelating op het hoofdnet te krijgen en onhandelbaar voor elke museumlijn.
Maar wel leuk.

Dirkj

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #33 Gepost op: 15 May 2014, 20:32:33 »
hihi
inderdaad.
voor bij de ZLSM of bij de SHM?

mijn voorkeur zou dus ook naar de LTM 51 gaan.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3501
    • modulebaan.nl
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #34 Gepost op: 15 May 2014, 20:40:05 »
Laten we de LTM 51 maar kiezen.
Lekker groot, heel veel engineeringwerk, lange bouwtijd, nooit toelating op het hoofdnet te krijgen en onhandelbaar voor elke museumlijn.
Maar wel leuk.

Dirkj

En dan ook met het bijbehorende viaduct  ;D
In verband met de te verwachten toeristen aan de voet van een kunstmatige berg ergens in de polder  (y).

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #35 Gepost op: 16 May 2014, 00:46:18 »
Het is de enige museumorganisatie die van giften afhankelijk is.

Weet niet hoe je daar bij komt maar ik denk dat het aantal museumstichtingen (gebruik makend van normaalspoor en met regelmatige inzet van materieel) dat NIET van giften afhankelijk is en 100% de eigen broek op weet te houden op de vingers van 1 hand te tellen zijn...

Verder 100% eens met Jeroen Water ; focus je eens op wat er achter moet komen.

Zowel SGB als VSM hebben vrachten aan historische wagens staan, waarmee meerdere fraaie historische stammen gecreeerd zouden kunnen worden. Vooral bij de VSM zou een impuls voor het bolkoppenplan denk ik meer dan welkom zijn want dat lijkt redelijk stil te zijn gevallen... In het NSM staat in verder nog een niet rijvaardige RD welke ook goed bruikbaar zou zijn in een historische stam.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2014, 00:58:44 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #36 Gepost op: 17 May 2014, 10:05:53 »
Het is de enige museumorganisatie die van giften afhankelijk is. Dat is in de huidige crisis een groot probleem.

Dat kan ik toch wel opvatten als een belediging. Wan t de museumorganisatie waar ik vrijwilliger ben is wel degelijk financieel onafhankelijk van subsidies. Dus deze opmerking laat alleen zien dat je niet echt op de hoogte bent op dat gebied.

En nu on-topic. Ik denk dat er zowieso gekozen moet worden voor een hoofdlijn lok. Want eerlijk bezegd zijn er al heel wat rijvaardige nl lokaalspoorloks.

Gr

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #37 Gepost op: 17 May 2014, 11:59:46 »
Hij heeft het erover dat de MBS als enige afhankelijk zou zijn, nou klopt dat niet, maar als hun de enige zijn kan in zijn uitspraak jou stichtingen sowieso nooit subsidie krijgen :p

Ben ik trouwens wel benieuwd waar jij zit dan trouwens :)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #38 Gepost op: 18 May 2014, 10:17:51 »
ik ben vrijwilliger bij de VSM. en zo ver ik weet is onze begroting zonder structurele steun van overheden, hoewel veel andere musea wel geld van de overheden krijgen om wat voor reden dan ook. ik weet niet precies hoe het zit met subsidies voor projecten. (loods , personeelsverblijf, nieuwe stationsgebouw e.d.) maar volgens mij krijgt (of heeft gekregen) ieder museum wel eens steun voor bepaalde projecten. maar verbeter me als ik fout zit


gr

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #39 Gepost op: 18 May 2014, 11:41:26 »
Ach ja, en is elk jaar een éénmalige subsidie ontvangen structureel of niet?

Anyway; ontopic; leuk plan om een goed functionerend team bij elkaar te willen houden maar dat lijkt me weinig vruchtbaar. Je stelt het team samen voor het project en dat is eindig. Als het team daarna een doel op zich wordt... Tenzij het het puur om de lol van het uittekenen/uitwerken van een loc gaat zonder direct het doel die ook te realiseren.
No dress rehearsel, this is our life.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #40 Gepost op: 18 May 2014, 12:49:20 »
volgens mij is dat bij ons niet het geval. bij anderen wel igg.

gr

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #41 Gepost op: 18 May 2014, 19:53:02 »
De vraag omtrent wat na....... ontstond een paar maanden geleden in Engeland bij collega's in een dergelijk project.
Wij wisten al lang wat het zou worden en toen kwam de reactie: "What a beast!" Dus bij ons heet een mogelijk tweede project om een 6100 te bouwen "Het Beest".
Waarom een 6100? Simpel; tekeningen van een 3700 zijn voor een heel groot deel te gebruiken, de loc is gemakkelijk voor 120 km/h te bouwen, het vult een hiaat in de nationale collectie op en het is een waardige opvolger van de 3737.
Een derde locomotief is bedoeld om een "setje" te maken. Een 5400 is een leuk alternatief voor een 5800 of een 5500, kan een leuk setje vormen met de teakhouten NCS rijtuigen van de MBS en, niet bedoeld voor hoofdlijnen, een stuk goedkoper te bouwen. Daarbij is van de NCS geen locomotief bewaard.
Het is niet meer dan een hele lange termijn planning.
gr.
Frank 
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
  • Team Mitropa
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #42 Gepost op: 18 May 2014, 19:59:56 »
Wat is dan de reden dat de 5500 afvalt?
Omdat het geen NCS lok is maar een HSM?
Als lok voor de teakhouten NCS rijtuigen vind ik een okergele 7000 ook mooi.
Een bruine zeppelin ,kwijl  :P
« Laatst bewerkt op: 18 May 2014, 20:04:04 door roadster36 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #43 Gepost op: 18 May 2014, 20:05:34 »
Inderdaad; een setje van een NCS loc met NCS rijtuigen.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11769
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat na de Blauwe Brabander?
« Reactie #44 Gepost op: 19 May 2014, 18:43:20 »
ontstond een paar maanden geleden in Engeland bij collega's in een dergelijk project.
Wij wisten al lang wat het zou worden en toen kwam de reactie: "What a beast!" Dus bij ons heet een mogelijk tweede project om een 6100 te bouwen "Het Beest".

Waarom noemden de betreffende Britten dit locje eigenlijk "Het Beest"? Vanwege de grootte zal het niet geweest zijn, vermoed ik zo. Het is nou niet bepaald een imponerende machine.

Eelco