Doel:€250.00
Donaties:€142.00

Per saldo:€-108.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 14:45:10
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 14:30:58
Arduino Uno en bezetmelder door bask185
Vandaag om 14:22:40
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 14:21:37
Kurkschors door Bert55
Vandaag om 14:14:57
18 mei modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 14:05:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:51:41
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door BartvD
Vandaag om 13:38:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:30:14
Digitaal systeem verslimmen - Met YaMoRC, iTrain en Raspberry Pi door laurent
Vandaag om 13:16:31
De Hondsrugbaan door Dion
Vandaag om 13:10:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:10:11
Station Baarn HIJSM door Wim Vink
Vandaag om 12:48:47
De Stripwinkel door BlindeVink
Vandaag om 11:57:52
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor zaterdag 25 mei 2024 door MOVisser
Vandaag om 10:45:55
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 10:18:06
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 09:31:47
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:11:27
Diorama “oefen projectje” door Klaas Zondervan
Vandaag om 07:45:24
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Hendrik Jan
Vandaag om 07:45:08
Papier op hout H0 NS rijtuigen door henk
Vandaag om 06:25:36
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door baltus
18 mei 2024, 22:55:42
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
18 mei 2024, 22:16:50
z21 start update door 008200
18 mei 2024, 20:43:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
18 mei 2024, 20:19:21
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 mei 2024, 18:47:46
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door Pauldg
18 mei 2024, 18:32:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
18 mei 2024, 16:02:37
brug over troebelt water door HuubvG
18 mei 2024, 15:23:49
Vraag over Fleischmann Engels wissels 6164 en 6165 door Jeroen Water
18 mei 2024, 14:47:33
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 321352 keer)

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1080 Gepost op: 11 januari 2024, 22:02:37 »
Hallo Niels,

Ik weet niet of het al gemeld is, maar er zijn sowieso 2 gebouwen bewaard gebleven van het oude station in Arnhem. Namelijk het stationsgebouw aan de Sonsbeekzijde en het oude postkantoor. Het stationsgebouw aan de Sonsbeekzijde is verplaatst en staat nu in het Park Presikhaaf en doet dienst als 'T Huis een plek waar je koffie, thee en iets lekkers kunt eten. En het oude postkantoor is verplaatst naar Klarendal, dat is een wijk in Arnhem en daar doet het gebouw ook dienst als horecagelegenheid. Wel een leuk weetje. Het stationsgebouw is inclusief huisregels van de spoorwegen verplaatst. Dus als je naar binnengaat in 'T Huis. Dan zie je bij de ingang dus deze regels.

Groet, Jasper

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1820
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1081 Gepost op: 13 januari 2024, 16:13:46 »
Hoi Jasper,

Dat is inderdaad al eens voorbij gekomen in de vorige 72(!) pagina's. En ik heb ze beide ook al een keer bezocht. Vooral het theehuisje vind ik een mooie herbestemming. Fijn dat dat gebouw bewaard is gebleven.  (y)

Inmiddels ben ik weer een stap verder met de elektra maar was mijn gele aansluitdraad op. Na wat googelen kwam ik er achter dat er nog een ouderwets elektronicawinkeltje in de buurt zat en de beste man wist warempel in de heerlijke bende nog wat gele 0,14 mm aansluitdraad te vissen. Ik kan dus weer verder.

Grt,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1820
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1082 Gepost op: 02 mei 2024, 19:44:09 »
Hoi allen,

De tijd vliegt. Ik zie dat ik hier al een tijdje niets meer heb gepost. Tijd voor een update!

De laatste tijd is er op verschillende punten gewerkt aan de baan.

Inmiddels is alle elektra aangesloten en ben ik begonnen met de volgende uitdaging: de seinen! Van een bevriend hobbyist heb ik een mooi overzicht van de seinen gekregen die op het station stonden en die heb ik meteen in RocRail gezet. Voor de aansturing heb ik gekozen voor DCC Next. Inmiddels zitten de eerste twee decoders in elkaar en probeer ik het een en ander aan de praat te krijgen. Ik heb een aantal dwergseinen maar moet er nog een hoop bij hebben om het compleet te krijgen. Welke het worden ben ik nog niet helemaal uit.

Inmiddels is ook perron 1 gereed en ligt op zijn plek:


Een ander project is de achtergrond. Al in december 2022 had ik dit gepost:


Ook heb ik de afgelopen week gewerkt aan de achtergrond. Bijna alles ging goed tot ik de plaat nog net iets verder in de bocht wilde drukken...



Nu ja, ik wilde toch nog wat aan de kleur doen, want het is nu wel erg blauw.


Tijd om daar eens wat aan te gaan doen aangezien ik er nu nog redelijk goed bij kan. Aangezien ik inmiddels een lasercutter heb,  heb ik hier gebruik van gemaakt. Met het apparaat heb ik groeven gelaserd op een onderlinge afstand van ongeveer een cm. Tevens een hulpstukje er bij en dan is het resultaat het volgende:


De achterzijde



En de voorzijde

Inmiddels zijn alle drie de hoeken voorbereid en in de grondverf gezet. Binnenkort maar eens blauw schilderen en dan mijn artistieke talenten gaan testen om er wat wolken op te krijgen. De plaat van de foto van 2022 is overigens afgevoerd.

Over lasercutter gesproken, zo langzamerhand ben ik ook begonnen met trottoirs te maken. Allereerst voor de VL zodat ik deze kan gaan fixeren. Het gebouw is zo groot dat ik moeite heb om alles strak af te werken. Vastzetten op deze bodemplaat moet daarin gaan helpen. Daarna kan ik ook weer verder met dit gebouw, mijn handen jeuken om het af te maken.





Het trottoir is van 4 mm MDF. Daarvoor komt de bestrating geplot in 2,5 mm MDF (tip: een plaat van 2,44  x 1,22 m van deze dikte is bij de HUBO in België voor € 14,95 standaard in hun assortiment). Hierdoor is de trottoirhoogte 1,5 mm boven de weg en dat is een prima hoogte.

En tot slot ben ik druk bezig om mijn ruimte wat beter te organiseren. Zo stond mijn PC weggedrukt in een hoekje en kon ik er eigenlijk niet goed bij. Niet handig als je de baan via de PC wil aansturen. Tijd voor een nieuwe plek en die is aan de andere zijde van de ruimte. Van Johan (Blausee-Mitholz) heb ik een Loco Buffer gekregen (nogmaals dank Johan!) waardoor de PC niet meer naast de IB hoeft te staan. Inmiddels heb ik de beschrijving van de Loco Buffer ook gekregen en kan ik deze nu gaan aansluiten. Ik ben in ieder geval blij met de nieuwe plek van mijn PC:



Een laatste punt was de stroomvoorziening van de baan. Dit stond overal en nergens en heb ik nu netjes bij elkaar gegroepeerd:



Voordeel van al deze acties is dat ik beter overzicht heb en dat er ook wat tafeltjes en andere zooi uit de ruimte weg is.

Tot zover weer even!

Grt,
Niels

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1083 Gepost op: 03 mei 2024, 07:56:08 »
Mooie voortgang. Zo'n ronde achtergrond staat erg goed.  (y)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1084 Gepost op: 03 mei 2024, 18:57:40 »
Dit zijn toch indrukwekkende perronlengtes!!!  (y) Nog wel een paar slingers eruit halen, maar daarvoor kan je nu mooi uitlijnen op perron.
En dat gebouw van de VL; indrukwekkend in model en gaaf met die slanke, herkenbare wisselstraat ernaast.

Is trouwens die wissel op de voorgrond (na de paarse plakkers) 15 graden? Of is het optisch? Hij oogt vrij stomp...
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2024, 18:59:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1820
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1085 Gepost op: 06 mei 2024, 21:32:46 »
Dank!

Die twee wissels zijn inderdaad 15 gradenwissels. Wellicht dat ik ze ooit nog een keer vervang, maar voor nu vind ik het even goed.

De laatste dagen ben ik vooral bezig geweest met de achtergrond. Het plaatmateriaal is aan de Arnhemse zijde inmiddels gereed, is geplamuurd en staat in de grondverf. Als ik deze week nog wat tijd heb probeer ik het nog op te schuren en op kleur te brengen.

Dan heb ik een mooi strakblauwe achtergrond die nog voorzien moet worden van wat wolken. Daar zie ik wel een beetje tegenop eerlijk gezegd.

En als dat klaar is ga ik de rails rechtleggen en fixeren. Ik hang nu nog te veel over de baan waardoor het vrij zinloos is om dat nu al te doen.

Grtz,
Niels

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22627
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1086 Gepost op: 06 mei 2024, 23:28:36 »
Ongekend die indrukwekkende rail lengtes  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim