Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:58:23
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:42:34
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:00
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170374 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1155 Gepost op: 07 February 2016, 20:10:37 »
Zonet drie kwartier bezig geweest met de voorkant van het viadukt:

Oef, da's nog niet makkelijk. Voorzichtig figuurzagen om de stukjes ronding eruit te krijgen enzo. En eerst aftekenen. En bij de kleine bogen op de uiteindes krijg je er geen potlood in. (Noot aan mezelf: volgende keer een potlootstompje gebruiken in plaats van een vulpotlood, dat past misschien wel...) Bij het uitzagen hopen dat er een brokjes afbreken. Enz.

Voor m'n gevoel wordt de bovenkant ook erg dik en massief. Dikker dan m'n bedoeling was. Maar 'k heb onderschat hoeveel het visueel scheelt als je de wand aan de bovenkant een cm doortrekt (wat wel nodig is voor het ballastbed). En hoeveel dikker het wordt als je alles gaat bekleden.

Wat ik ook heb onderschat is hoe hoog het viadukt eigenlijk is. Ik heb er een preiserpoppetje naast gezet... Best klein! Leuk effect, maar door de onderschatting wordt het geheel misschien iets te lomp. Ach, ik zie wel hoe het overkomt als het klaar is. Als er een paar bomen in de buurt staan komt het toch al anders over.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #1156 Gepost op: 07 February 2016, 21:23:45 »
Ik vind het er vrij realistisch uit zien hoor (y)

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1157 Gepost op: 07 February 2016, 22:02:11 »
Hoi Reinout

Is bij jouw ook elk steentje genummerd voor de kleur  ;D

Knap hoor  (y) (y) , op een van mijn eerdere probeersels was de brug gebogen.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22134.180.html

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1158 Gepost op: 07 February 2016, 22:15:15 »
Steentjes nummeren voor de kleur... ;D Aaargh! Nee, dat wordt een egale donkergrijze drap zoals bij deze armzalige onderdoorgang in een allang stilgelegde spoorlijn tijdens regenachtig herfstweer:

Nou, egaal... voldoende kleurvariatie. Voldoende variatie om her en der wat naden en ongerechtigheden enzo mee weg te werken :)

Reinout

(Het lijntje was de belangrijke tweesporig aangelegde lijn Remagen - Dümpelfeld - Onbekend Plaatsje - Onbeduidend Gehucht - Lege Streek - Grens - Aanvalsdoel. Uiteraard)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #1159 Gepost op: 07 February 2016, 22:27:00 »
Waar je ook nog rekening mee moet houden (mocht dan nog komen, vergeet dit bericht dan) zijn de rondlopende stenen aan de onderzijde van de boog. De stenen moeten een gewelf vormen, zoals ook bij je laatste foto van dat tunneltje te zien is.
De stenen op je viaduct zweven nu, afgezien van het feit dat de onderste helft er nog niet is.
No dress rehearsel, this is our life.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1160 Gepost op: 08 February 2016, 09:12:51 »
Ik was het van plan, Marc, maar 't is wel goed dat je het expliciet noemt. Er zijn zat dingen waar ik niet aan denk.

Voor degenen die "huh" denken, hier gaat het over:

De bovenkant van de boog moet netjes zijn afgewerkt met stenen die de druk op nemen. Kijk maar in een oude kerk. Dat idee. Het gewicht van het hele viadukt over de hele lengte moet op een gegeven moment in de pijlers terecht komen. De bogen "her-verdelen" die druk. De druk "loopt langs de boog".

In de pijlers zitten de voegen netjes horizontaal want anders breekt/scheurt de boel. Horizontaal, want dan is het netjes haaks op de drukrichting. Idem de voegen in de rand van de boog: die moeten ook haaks op de drukrichting zitten.

Noot: de voegen moeten normaliter horizontaal zitten, dus als er een helling in je viadukt zit moet je daar wel op letten. "Horizontaal" is dan iets anders dan "parallel met de bovenkant van het viadukt" :) Vandaar de horizontale hulplijn op m'n viadukt. Vandaaruit heb ik gewerkt. Daarom is ook de bovenkant dus al aangebracht en het spul eronder nog niet: beste manier in dit geval om alles netjes horizontaal te krijgen.

Hoe ben ik nou van plan die boog te maken? Nou, zo:

De boog wil ik met de dremel glad slijpen. Millimeter eraf en dan stenen krassen. Ze liggen dan iets dieper, maar ik hoop dat dat weinig opvalt. Aan de (nu gladde) onderkant van de gipsplaat trek ik de voegen door. De 5mm dikte van de gipsplaat is wel genoeg om de stenen groot genoeg te doen lijken.

Reinout

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #1161 Gepost op: 08 February 2016, 21:16:45 »
Hallo Reinout,
Het ziet er weer erg mooi uit! De stenen die de boog van het gewelf moeten vormen, kun je ook op een andere manier namaken: na het wegslijpen van 1 mm gips kun je het weer opvullen met DAS boetseerklei. Daarin kun je dan weer stenen krassen. Hierdoor ligt alles weer in één vlak. Ik heb zelf ook wel eens klei gebruikt als opvulmiddel bij een stenen (gipsen) muur en het werkt geweldig!
Als alternatief voor klei kun je de stenen van de ronding ook nabootsen met stukjes polystyreenplaat van een mm dik. Dan hoef je niet te krassen (maar wel snijden natuurlijk).
Succes met de verdere bouw! Ik blijf je met veel interesse volgen!
Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1162 Gepost op: 08 February 2016, 23:00:24 »
Wim: klei als opvulmiddel? Hm, dan zou ik op zich niet eens het gips hoeven weg te slijpen, toch? Dan kan ik de rand waar ik het gewelf wil hebben ook gewoon volsmeren met klei zonder het eerst weg te slijpen. Dan hecht het ook nog eens beter. Klinkt eigenlijk wel als een lekkere methode... En het is een methode waar ik meer vertrouwen in heb dan in mijn oorspronkelijke afslijp-en-kras idee. Ik ga experimenteren.

Vandaag heb ik de ruwbouw van de voorkant afgekregen:

Er moet nog wel wat afgewerkt worden. Vooral de bogen behoeven aandacht. Aftekenen en figuurzagen is niet makkelijk bij gipsen platen. Zeker bij het figuurzagen wil er nog wel eens een hoekje afbreken, daarom zie je op sommige plekken een hapje uit het viadukt of juist een uitstulpsel waar ik een iets groter stukje terug heb gelijmd dat ik later weer af ga vijlen nadat het gedroogd is.

Ook ga ik morgen wat naden bijwerken. En de aansluiting van de pilaren op het landschap fixen, want daar zit her een der een spleet. En hopelijk al wat kraswerk en wat geklei zoals genoemd in de eerste paragraaf.

Wat ook nog moet gebeuren: aan de achterkant van het viadukt moet aan de bovenkant ook nog wat komen, want het spoor moet aan beide kanten een identiek "muurtje" hebben. Eens kijken of ik daar nog voldoende gipsplaat voor heb. Anders kan het met twee stukken karton op elkaar ook wel.

Tot slot een detailfoto waar genadeloos alle voegen en naden worden getoond:

Ha! Hier ben ik blij mee  :)

Reinout

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #1163 Gepost op: 08 February 2016, 23:12:54 »
hallo reinout,

lees en kijk vooral  al een tijdje stiekem mee... ;D ben zelf ook een beetje "Eifelminded/gek"...is ook een kippe eindje van me vandaan))
Misschien eens kijken naar bijvoorbeeld het Ravennaviadukt in het zwarte Woud( Hellenthalbahn) dit ( oude) viadukt is ook in een behoorlijke helling aangelegd en de foto van wikimed. zie je heel duidelijk de stijging/schuine bovenkant van het viadukt en dat de voegen van de pijlers horizontaal zijn
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Ravennaviadukt_8245.jpg  wel klikken voor foto te vergroten
Zal vast en zeker een "Hingucker"worden !!

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #1164 Gepost op: 09 February 2016, 13:37:00 »
Reinhout, als je dan toch de spleten aan het dicht werken bent met plaaster of gips, doe dan gelijk de bogen ook met gips. Zo blijf je bij één materiaal.

Verder een mooi imposante viaduct.
Nu nog verder afwezrken met een heleboel ornamentjes, consoles en zeker niet te vergeten een mooie brugleuning.

Steentjes nummeren voor de kleur... ;D Aaargh! Nee, dat wordt een egale donkergrijze drap zoals bij deze armzalige onderdoorgang in een allang stilgelegde spoorlijn tijdens regenachtig herfstweer:

Nou, egaal... voldoende kleurvariatie. Voldoende variatie om her en der wat naden en ongerechtigheden enzo mee weg te werken :)

Reinout

(Het lijntje was de belangrijke tweesporig aangelegde lijn Remagen - Dümpelfeld - Onbekend Plaatsje - Onbeduidend Gehucht - Lege Streek - Grens - Aanvalsdoel. Uiteraard)

Ik kijk uit naar het geschilderde resultaat al zou ik ze zeker niet zo donker maken want deze brug krijgt veel meer "witwasregen" dan dat kliene doorgangetje in het bos.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2016, 13:38:49 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1165 Gepost op: 09 February 2016, 13:54:21 »
Die onderkant van de boog ga ik nou juist niet met gips bewerken. 'k Ben net zo blij dat ik een bruikbare muurplaat gevonden heb met een redelijk steentjesmotief zodat ik me niet het ongeluk kras in onmogelijke hoeken met m'n polsen onder het viadukt gewurmd... :)

Gelijke materialen is waarschijnlijk wel zo mooi/netjes, da's waar. Maar die moeite ga ik er op dit moment niet in stoppen. Ik gok dat het wel OK genoeg wordt.

Die brugleuning moet inderdaad nog. Überhaupt kan zo'n viadukt niet zonder, maar het maakt het ook nog eens een stuk mooier en realistischer. En: het wordt nu een grote brok steen en dan staat een dunne leuning er bovenop wel voor een mooi contrast. Ik moet nog kijken hoe ik het precies ga maken. Ik dacht om zelf wat te gaan solderen. Maar 't moet wel werkbaar blijven, want het is best een aardige lengte. Tips welkom!

Die ornamenten wilde ik trouwens achterwege laten. Bij het viadukt van Daun zitten er een soort halve rondjes aan de bovenkant. Met elk ook weer gewelfjes eronder. (foto). Mij wat teveel moeite (wat ben ik toch een luilak). Dan voer ik graag het viadukt van Euscheid (foto) aan, aan de nabijgelegen lijn Pronsfeld-Neuerburg, dat lekker glad is aan de zijkant :)

Oppasssen met te donker maken: ik zal nog eens naar foto's kijken. Zeker met regenachtig weer wordt alles donker. Aan de andere kant wil ik de mooie gipsen muurplaten qua structuur wèl uit laten komen, dus dat spreekt in ieder geval voor lichte voegen. Wat dat betreft vind ik de structuur van de wanden van het kleine weg-viadukt bij Kelberg wegvallen:

Dat zijn Auhagen plastic platen. Ik denk dat ik ze nog wel een keer bij ga werken om de voegen beter uit te laten komen.

Bedankt voor de input, Frans!

Reinout

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #1166 Gepost op: 09 February 2016, 14:10:08 »
Mbt de brugleuning, hier een voorbeeld van een soortgelijke brug maar dan in N:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7838&start=100#p134003
Volgens mij van Weinert, en ja, wel veel soldeerwerk...  :P
Je kunt er natuurlijk een kant en klaar hekwerk van plastic op plaatsen, maar juist de brug is een aandachtstrekker en daar zal een filigraan hekwerk de kers op de spreekwoordelijke taart zijn  :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1167 Gepost op: 09 February 2016, 17:15:53 »
Mooi voorbeeld daar op dat N forum. Op de 3e en 4e foto in dit bericht zie je mooi het hekwerk. En dat in N. Wat een monnikenwerk. En, wow, wat fraai!

Telegraafdraden moet ik er ook nog aan vrutten.

TODO: uitzoekwerk. Telegraafdraadaanviaduktvastmaakdingetjes en dikte/uitvoering van zo'n reling.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1168 Gepost op: 09 February 2016, 20:59:30 »
DAS klei gekocht met het idee dat voor het viadukt te gebruiken. Uiteindelijk toch de dremel gepakt en een uurtje gedremelt.

Als eerste met een spits freesje (noem je dat zo?) de voegen doorgetrokken. Op de foto zie je de nieuwe voegen op de onderste paar centimeter, daarboven is het nog glad:

Vervolgens met potlood aangeven waar de stenen van het "gewelf" moeten komen. Ik heb daarvoor een brokstuk muurplaat gepakt en daarmee steeds een streepje gezet. Op één muurplaat-dikte van de rand. Op die manier geef ik vierkante stenen weer. Vervolgens zo goed en zo kwaad als het gaat een nette cirkel tekenen. Doordat er overal voegen zitten is het lastig om heel netjes te werken.

Vervolgens die rand (weer met de spitse frees) dieper inkrassen met de dremel:

En daarma de boel egaliseren. Dat wil zeggen: genoeg wegfrezen (met een freesje met bolle kop in de dremel) zodat de voegen niet meer zichtbaar zijn. Na afloop met de vijl erlangs om de groeven die de frees heeft achtergelaten weg te werken. En nog even met de vingers eroverheen wrijven om het nog wat netter te krijgen:

Vervolgens potloodstreepjes zetten door weer met een reststukje muurplaat om de muurdikte een streepje te zetten. En dan de spitse frees erin:

En een foto van de onderkant, want daar heb ik de voegen uiteraard doorgetrokken:

Her en der moet er bijgewerkt worden. En ik moet nog naden wegwerken. Ook is het niet overal even recht. Ik neem aan dat dat na het verven (en van een redelijk afstandje) niet meer opvalt. Dit soort detailfoto's zijn uiteraard ongenadig :)

Nou, ik ga weer naar boven om de laatste twee bogen af te werken...

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1169 Gepost op: 09 February 2016, 22:33:39 »
Zonet nog wat naden dichtgemaakt (enigszins) door er modelgips in te stoppen en er met een kwast wat water bij te doen. Uiteraard neem je dan weer met diezelfde kwast wat gips mee, maar goed. Alle beetjes helpen.

Met plamuur de onderkanten van de pilaren beter op de grond aangesloten:

Tot slot een sfeerplaatje inclusief locomotief:

Reinout