Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 17:55:00
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1178898 keer)

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #900 Gepost op: 18 November 2015, 11:36:08 »
Hou je aan het advies van Auke. Het inzakken van 5V hoeft maar een paar tienden volt te zijn om de Arduino van streek te maken. 2 meter zal dat al veroorzaken.
Ringleiding gewoon wiselstroom laten en lokaal (liefst per Arduino) naar 5V. Zeker als je er ook nog servo's mee gaat besturen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #901 Gepost op: 19 November 2015, 13:36:20 »
Mooi werkende seinen. Wat het na-stuiteren enzovoort nog wordt zullen we nog wel zien. Maar sowieso moet hij sneller naar beneden. In jouw versie wordt hij met de hand teruggezet. In werkelijkheid wordt het sein gewoon van de kabel losgekoppeld als de trein het sper voorbijrijdt, waardoor hij letterlijk in 'halt' valt.

Ik heb vele specials gelezen, maar ik begrijp nog steeds niet hoe ze seinen daarna weer op de kabel krijgen. Of wordt hij soms aan de kant van de hendel losgekoppeld ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #902 Gepost op: 19 November 2015, 15:24:52 »
Sneller naar beneden: nee :)

Wat je schrijft klopt op zich wel: "dat het sein wordt losgekoppeld als de trein het sper voorbijrijdt". "Sper" zou "automatisch contact" moeten zijn, maar goed.

Maar: mijn baan is een suffig zijlijntje. En dat soort fancy treindetectie zaken hadden ze alleen op hoofdspoorlijnen. En volgens mij alleen bij stations. Dus in mijn geval blijft 'ie netjes aan de kabel vastzitten.

Hoe ze hem daarna weer op de kabel krijgen? Waarschijnlijk is het een nokje waar 'ie dan achter valt. Met het nokje wordt het seinblad mee naar boven genomen en als de kabel weer naar beneden gaat klikt 'ie er weer achter vast. Zoiets.

Van http://www.stellwerke.de/grund/seite1_2.html (onderaan bij punt 5):

Ist unser Gleis für Durchfahrten vorgesehen oder ist das Signal ein sogenanntes Gruppenausfahrsignal, fällt das Signal ohne unser Zutun selbsttätig mit Hilfe einer sogenannten Signalflügelkupplung in die Haltstellung zurück. Dies betrifft aber nur das am Gleis befindliche Signal; unser Signalhebel bleibt trotzdem in der Minusstellung, bis wir ihn zurücklegen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #903 Gepost op: 21 November 2015, 15:05:59 »
Na al het detailwerk qua seinbouw en printplaatjes en programmeren is het maar weer eens tijd voor wat grote slagen.

Voor:

Na:

Oftwel: ik heb de drie modules van Monreal losgehaald om er grover werk aan te doen. Noodzakelijk om weer verder te komen met het landschap. Een paar zaken die ik nu wèl kan doen:

• Het witte deel van het dak het-gaat-regenen-grijs schilderen. Het deel van het schuine dak dat recht boven de modules zit.
  • Een achtergrond rechts en erachter aanbrengen.
  • Het inrijsein van het schaduwstation demonteren en vervangen door een schacht-constructie zoals ik bij de tunnelingang aan het maken ben. Want de huidige constructie kan ik eigenlijk niet bij als het landschap dicht is. En ik wil de conrad aandrijving vervangen door een servo. De aandrijving is prima, maar ik ben nu een voorkeur gekregen voor langzaam bewegende servo's. De conrad aandrijvingen ga ik over een paar maanden maar eens verzamelen en te koop aanbieden.
  • Ballasten.
  • De landschapshuid achter de spoorlijn aanbrengen.
  • De beek aanleggen.
  • De electra ordenen.

Voldoende te doen! Alleen het rijden zal op een laag pitje staan, want ik kan alleen eilandbedrijf tussen Kelberg en Berenbach uitvoeren :)

Hieronder nog een foto waarop duidelijk te zien is dat de landschapshuid aan één kant van de spoorlijn nog ontbreekt:

Reinout
« Laatst bewerkt op: 21 November 2015, 15:10:43 door Reinout van Rees »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #904 Gepost op: 21 November 2015, 16:12:55 »
Zo. Het stukje achtergrond dat tegen het schaduwstation aan zit zit op z'n plek:

Er zit een simpele opening in de plaat voor de treinen. Hier komt geen tunnelportaal. De ingang zal gecamoufleerd worden met bomen, struiken en struweel.

Vervolgens een begin gemaakt met de landschapshuid. Piepschuim.

Ik vraag me even af wat handiger is: horizontale vlakken (zoals hier) of vertikale (zoals bijvoorbeeld hier). Waarschijnlijk werkt voor mij een combinatie goed.

Reinout

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #905 Gepost op: 21 November 2015, 16:51:09 »
Gewoon snijden zoals je het onderweg makkelijk vindt Reinout, achteraf komt er toch een dun gipslaagje op en zolang het allemaal goed blijft zitten moet je je er helemaal geen zorgen over maken.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #906 Gepost op: 21 November 2015, 17:18:07 »
Je kan eventueel de stift van de soldeerbout door een stuk koperdraad vervangen dan heb je ook een piepschuimsnijder. Stinkt wel behoorlijk. Afeglopen week heeft er heel stuk op het forum gestaan over snijden van peipshuim met een hitte bron.
Of zoals Oliver al zegt gewoon doorsnijden en afwerken met materiaal wat jij het fijnste vindt.

Groetjes Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #907 Gepost op: 21 November 2015, 22:42:18 »
Nou, ik heb het netjes dicht. Eén stukje in ieder geval.

Je ziet aan de andere kant van de spoorlijn een gat: daar stond het inrijsein van het schaduwstation. Ik heb hem losgeschoefd en de (conrad-)aandrijving eronder weggehaald. En vervolgens met de decoupeerzaag volendete Tatsachen schaffen door de houten constructie zoveel mogelijk weg te zagen :) Nu mòet ik wel een servootje eraan hangen. Beetje solderen, beetje programmeren en dan lukt het wel: dat hoort nu snel te gaan.

Verder de dakbedekking op een paar punten geplamuurd zodat ik daar de grijze lucht op kan schilderen. En een paar centimeter rails roestkleurig geschilderd, maar toen kwam het junior songfestival tussendoor dat we met het hele gezin hebben gekeken. Terechte winnaar (Malta) :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #908 Gepost op: 24 November 2015, 20:16:32 »
Kijk-tip: foto's van de DB tentoonstelling in Bochum-Dahlhausen in 1985. Mooi overzicht van wat de DB te bieden had qua stoomloks, dieselloks en elocs!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #909 Gepost op: 25 November 2015, 10:28:00 »
Nou, ik heb het netjes dicht. Eén stukje in ieder geval.

Het tweede stukje is nu ook dicht. Om het uit te testen heb ik het piepschuim hier niet in horizontale lagen aangebracht maar schuin. Met aan weerszijden een ondersteuning. De helling is hier uniform, dus dat ging makkelijk. Ik zal wel met een kruiskopschoevendraaier wat gaten moeten prikken zodat het gips goed kan hechten.

Ook heb ik de rails allemaal roestkleurig geschilderd (zodat ik kan gaan ballasten) en heb ik de gaten/kieren in de dakbedekking een tweede keer geplamuurd (zodat ik de regenachtige lucht kan schilderen).

Ook heb ik op twee plekken wat ontbrekende dwarsliggers aangebracht. Bij het aanleggen van de rails (alweer ruim een jaar geleden!) heb ik bij raillassen soms uit gemakszucht twee dwarsliggers weggelaten. "Die lijm ik er later wel weer eens onder". Nou, dat heb ik nu braaf gedaan  ;D

Reinout

Gastheerg

• Offline Offline
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
« Reactie #910 Gepost op: 25 November 2015, 11:29:34 »
heb ik bij raillassen soms uit gemakszucht twee dwarsliggers weggelaten. "Die lijm ik er later wel weer eens onder".

Zo doe ik dat ook. Is goed voor het tempo en als je dan een keer zo'n bui hebt dat je met je handen in je zakken van je werk staat te genieten kan je toch nog even twee balkjes plakken ;D

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #911 Gepost op: 25 November 2015, 13:38:40 »
Verder geklust. Ik snotter en snif en heb uitgeslapen. Zo'n dag waarop ik 4 uur "ziek" boek en 4 uur "vrij". Met een gammel gestel kan ik nog best rustig op een krukje op zolder zitten en piepschuim snijden.

Eerst maar eens het piepschuim dat al klaar is onder een laagje Knauff modelgips bedekken. Verhouding 1:2 water:gips, dan is het stroperig genoeg en druipt het niet gelijk de voorzolder af, de trap af, richting kruipruimte :)

Met het nietpistool even een stuk karton ertegenaan om het aan de rand tegen te houden. En van te voren wat piepschuim reststukjes in wat kieren en gaten gepropt.

Verder met de module in de hoek. Waar te beginnen? Altijd een probleem. Het antwoord is makkelijk: ergens. Doe in ieder geval iets. Als het niet goed lukt kan je altijd de zaag/hamer/schoevendraaier erin zetten, toch? Maar zorg in ieder geval voor "voorwaartse bewegeging".

"Wat moet er in ieder geval gebeuren?" is een handige vraag. Nou, bijvoorbeeld het vastlijmen van het uiteinde van de doorlaat voor het beekje dat vanaf de voorkant van de module de Elzbach in stroomt. Stukjes karton eronder, houtlijm en de lijmklemmen erop:

En vervolgens met de reststukjes piepschuim in de hand kijken waar ze te gebruiken zijn. In hoeken en gaten lijmen. Steunen tegen de zijkant van de modules aanlijmen zodat er straks grote stukken overheen kunnen. De oever (op de foto rechts vooraan) van de beek alvast goed snijden.

En links een stuk piepschuim met lijmklemmen in bedwang houden als talud. Rechts ervan komt zometeen nog zo'n plak. Nog wel even een ondersteuning in het midden fabriceren. Lijmt trouwens prima onderling, piepschuim en hout. Met houtlijm. Het hoeft niet veel te houden, natuurlijk, maar toch. Ik ga wel als een malle door m'n voorraad houtlijm heen, dus ik moet bijhalen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 25 November 2015, 13:43:44 door Reinout van Rees »

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #912 Gepost op: 25 November 2015, 15:45:10 »
Ziek of niet (beterschap Reinout) je gaat lekker voorruit.

Groetjes Harry.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #913 Gepost op: 26 November 2015, 22:39:16 »
Zo, vanavond weer een stuk met piepschuim opgevuld. Het lijkt een werkje van niets, maar het kost toch een uurtje of twee werk. Wel aangenaam werk, hoor. Lekker ongegeneerd kliederen met piepschuim, een afbreekmes en een pot houtlijm. Maar goed dat ik vanmiddag twee potten houtlijm heb bijgekocht :)

De beginsituatie:

En een 'animated gif' plaatje van de opbouw:

En het eindresultaat:

Dat was alles bij elkaar één plaat 3cm dik piepschuim. Dat mag lekker een nachtje drogen en dan kan ik de gaatjes dichtstoppen met wat restantjes. En hopelijk de rechter 1/3 van piepschuim voorzien zodat ik zaterdag alles in kan gipsen. Dat moet trouwens op een niet-verwarmde voorzolder een akelig lange tijd drogen...

Ach, die droogtijd geeft me weer tijd om sinterklaascadeautjes te kopen en surprises te maken. Gedichten schrijven zal het probleem niet zijn gezien het gedichtenfestijn dat ik van m'n verhalendraadje heb gemaakt  ;D

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #914 Gepost op: 27 November 2015, 14:48:19 »
Zonet weer een pakketje uit China binnengekregen. 37 cent per stuk, 30 stuks:

Schakelaartjes. Ik had gedacht dat ze kleiner zouden zijn, maar eigenlijk bevalt me deze grootte wel. Ik moet nog kijken wat ik er precies mee ga doen. Ik heb ze vooral aangeschaft om mee te gaan testen. Schakelaar om te detecteren of een hendel over is gehaald. Kijken of een klepje dicht is. Eindafschakeling ergens voor. Gewoon in de klerenkast voor de verlichting gebruiken.

Mogelijkheden zat!

Reinout