Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door AP3737
15 June 2025, 23:45:38
Yet Another Servo Decoder door AP3737
15 June 2025, 23:36:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
15 June 2025, 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
15 June 2025, 10:09:29

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1170039 keer)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #225 Gepost op: 10 January 2015, 23:13:20 »
Maarre......
Leuke opsomming zo, vergeet je niet gewoon de lol? Dat is het belangrijkste, die moet je niet uit het oog verliezen!

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #226 Gepost op: 10 January 2015, 23:49:07 »
 :) Terechte opmerking. Nee, ik vergeet de lol niet. Maak je geen zorgen, dat gaat wel goed als je elke avond bij het avondeten van zoonlief de vraag krijgt of je na het eten "nog even met de treinen gaat rijden". Lekker met z'n tweeën aan de slag. Dienstregeling rijden. En o wee als ik een sein op rood vergeet te zetten als de trein voorbij is...  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #227 Gepost op: 10 January 2015, 23:51:19 »
 (y)
modulebaan.nl

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #228 Gepost op: 11 January 2015, 21:49:41 »
Vandaag natuurlijk weer even een paar reizigerstreinen heen en weer gereden en twee goederentreinen hun werk laten doen. De beladen houtwagons moeten opgehaald worden, toch? Er moet wel geld in het virtuele laatje blijven stromen.

De v100 + silberlinge heb ik vandaag maar eens als trek-duw gebruikt. Eén van de silberlinge is een stuurstandrijtuig met zo'n "Hasekasten", een konijnenhok, als cabine. Zo'n klein rothokje naast de doorgang tussen de rijtuigen. Volgens mij werd dat niet vaak zo gebruikt omdat een reguliere ruime cabine van een lok comfortabeler was. Tenminste, dat is wat er bij mij bleef hangen. Hier moet ik toch nog eens wat meer achtergrondinformatie over verzamelen, maar dat komt wel. Ik heb al tijdschriften over de v100 en over umbaurijtuigen. Ik moet zeggen dat dergelijk materieel leuker wordt als je wat meer van de achtergrond weet. Wist ik veel dat de korte huif van de v100 voornamelijk plaats bood aan de stoomketel voor de rijtuigverwarming? Leuk weetje :)

Enfin, na het rijden heb ik de decoupeerzaag en de houtlijm ter hand genomen. Voordat ik de huid voor het landschap (kippegaas, krantenpapier, gips) ga aanleggen wil ik eerst de plekken voor de inrijseinen in orde hebben. Ik heb de multiplex plank onder de rails 7cm breed gemaakt, maar daarbij geen rekening gehouden met de eventuele seinen die geplaatst moeten worden. Dat zou later makkelijk te verhelpen zijn, wat het ook was.

• Ter hoogte van het sein een 4.5cm lange hap uit de 7cm brede plaat halen. Want het beoogde gat voor het sein zit anders precies op de rand.
  • Latje (4.4cm breed) dat in de "hap" past. 3cm lang.
  • Latje van 8cm onder het multiplex dat 3cm aan de zijkant uitsteekt.
  • Het 3cm latje erop.
  • Alles lijmen

Zo ziet het er uit:

Tadaah, ik heb een net stevig plekkie om later de gaten voor de inrijseinen in te boren. Nu kan ik deze week met het kippegaas aan de slag.

(Noot voor mezelf: ik moet ditzelfde trucje ook nog voor het inrijsein van Berenbach uit de richting Kelberg doen, maar op die plek stonden dozen in de weg en ik had niet genoeg lijmklemmen).

Ik heb ook de tweede noodzakelijke voorbereiding gedaan, namelijk het maken van de ondergrond voor het water bij de "Monreal-modules". Daar stroomt aan de achterkant de Elzbach. En er is een klein beekje dat erin uitmond. Dit beekje gaat met een onderdoorgang door de spoordijk heen.

Met reststukjes 4mm triplex heb ik de bodem wat breed uitgezaagd en vastgelijmd. Dan kan ik de landschapshuid er rustig op aan laten sluiten en de oever dan van gips vormgeven. Wel moet ik dan even na gaan denken over de uitvoering van het water. Daar zijn zóveel verschillende manieren voor... Maar ik moet niet precies de manier uitkiezen die "grappige resultaten" op gaat leveren in combinatie met een gipsen oever  ;D

Hier is een foto van de vorderingen:

De twee verfblikken staan op de Elzbach (die loopt van rechts naar links af) en de hamer ligt op het kleine beekje dat onder de spoordijk door gaat. Hm. Dat heb ik nog geen naam gegeven.... :)

Bij het opruimen van m'n hangmappen kwam ik onverwachts een ansichtkaart tegen waarvan ik me het bestaan niet meer kon herinneren. Wat wil het geval? In de zomervakantie van 1991, ik was 18, heb ik met m'n ouders op de camping van Ulmen gestaan. De lijn was net een paar maanden dicht voor reizigersvervoer. (Ik heb nog wel een goederentrein kunnen fotograferen in Ulmen). We hebben op gegeven moment in Laubach gegeten, precies tegenover het station Laubach-Müllenbach. Ik wist dat ik nog een schets van het sporenplan had gemaakt, maar kon dat niet meer vinden.

Nou, het stond dus op de achterkant van de ansichtkaart die ik nu heb gevonden. Inclusief datum, 18 juli 1991.

Ik had ergens in m'n hoofd gezet om dat restaurant na te maken op m'n baan en het dan maar uit m'n geheugen te doen. Maar... ik heb dus nu een ansichtkaart waar Gasthaus Klemens op staat. Dit is het relevante deel van de ansichtkaart:

Ik ben voorlopig van plan het bij Kelberg neer te zetten, in Berenbach is er geen plaats voor. Voor het gevoel moet ik binnenkort toch eens her en der van papier/karton wat provisorische gebouwen neerzetten om een idee te krijgen van de grootte ervan en hoe het qua ruimte die overblijft zit. Als eerste natuurlijk de twee stationsgebouwen.

Voorlopig ben ik nog wel lekker bezig! :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #229 Gepost op: 11 January 2015, 21:57:25 »
Oei... ik bedenk me bij het her-lezen van m'n vorige bericht dat ik nog iets moet doen voordat ik het kippegaas ter hand neem: namelijk de onderdoorgang van het beekje enigszins afwerken! Daar kom ik later niet goed meer bij, immers?

Dus... donker verven van de multiplex ondergrond. Glanzende lak ofzo is denk ik niet nodig, daar is het te donker voor.

En er moet een een rechthoekige kartonnen buis overheen. Die ook donker is van binnen.

De beide uiteindes kan ik later wel afwerken, maar het binnenwerk moet gedaan zijn. Ach, karton heb ik en donkergrijze verf ook wel. Als het later qua kleur niet helemaal 100% is kan ik vast de ingang van de buis nog met een kwast wel bereiken, in ieder geval ver genoeg.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #230 Gepost op: 11 January 2015, 23:25:26 »
Even een verwijzing/reclame naar een ander draadje: iemand is onder de titel "Pronsfeld" ook bezig met een baan in de Eifel. De eerste foto's zijn veelbelovend. Ik vind de loods en de loop van de sporen er mooi uit zien. Aanrader!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #231 Gepost op: 13 January 2015, 22:04:17 »
Wat was er volgens een oude radioreclame ook alweer belangrijk aan pizza? "De bodem". Nou, voor kastelen geldt het ook. Ik heb vanavond voor twee kastelen het fundament gelegd.

Voor "Burg Neublankenheim" heb ik een 20x20cm stuk multiplex (9mm dik) uitgezaagd. Daar past het net op. Er ligt dan een stukje verderop nog wel een restantje stenen op de rest van het landschap, maar dat doe ik los wel. Het gaat me er met deze 20x20cm om dat ik op m'n gemak de belangrijkste muren en toren van het kasteel kan maken.

En dat dus vooral ook aan een gemakkelijke tafel in plaats van kromgebogen over een module onder een dakbalk :) En ik wil ook de module er niet voor losmaken, want ik ga er wel een tijdje mee bezig zijn en in de tussentijd wil ik kunnen blijven rijden. Zodra het kasteel klaar is zet ik het op z'n plek en ga ik het in het landschap integreren.

Enfin, ik heb ook een net iets groter (22x22cm) stukje dun triplex gepakt en daar twee latjes ter versteviging onder gemaakt. Aan de ene kant steunt het op de rand van de module, aan de andere kant wordt het door een latje dat ik zonet heb aangebracht (zie foto hieronder) gesteund.

Zo, het dunne triplex plaatje met de latjes aanbrengen en vastlijmen en spijkeren:

En vervolgens het eigenlijke fundament-plaatje los erop (met het dummy kartonnen kasteel voor de indruk):

En toen deel twee, de Philippsburg van Monreal. Daarvoor heb ik een 12mm dikke multiplex plaat gebruikt omdat ik nog een reststuk van de goede maat had liggen. Een 22x41cm plaat. Breed genoeg om over drie verstevigingsribben heen te passen, diep genoeg voor het kasteel met 1cm speling. Daar heb ik vervolgens de 21x33 kasteelondergrond uitgezaagd. Rand vastlijmen en schoeven en tadaah:

Hier heb ik dus een iets andere methode toegepast, namelijk een rand met daarbinnen de funderingsplaat. In plaats van een losse dunne plaat met de fundering er bovenop zoals bij de andere burcht. Waarom? Gewoon omdat het zo uit kwam. Ik ga ter versteviging bij de Philippsburg ook nog wel op de hoeken wat dun triplex aanbrengen, dus heel groot is het onderscheid nou ook weer niet.

Aan de voorkant lijkt het uit te steken. En dat klopt. Want waar het over uitsteekt is de centrale ruggegraat van de Monreal-module. De grondplaat van de module zelf steekt óók uit. Het loopt allemaal een beetje schuin hier. Ik wist dat ik die ruimte voor het kasteel nodig had. De foto hieronder verduidelijkt de situatie wel:

Ik ga aan de voorkant van de module ter hoogte van het kasteel een stevige plaat aanbrengen. Links en rechts daarvan gebruik ik dun 4mm multiplex met in allebei een grote opening. Want ik kan er mooi twee verlichte nissen van maken. In de ene zet ik dan, rechtop, hèt boek over de lijn en in de andere het DB dienstregelingsboekje uit 1984 voor de Eifel en de Hunsrück dat ik een paar jaar geleden voor een paar Euro in Houten zag liggen.

Ik denk dat dat de mooiste manier is om te benadrukken dat ik een echte spoorlijn probeer uit te beelden :)

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #232 Gepost op: 13 January 2015, 22:20:31 »
Dankje voor het copliment in je bericht.
Je bent lekker aan hobbyen zo te zien
Ben benieuwd van welk materiaal je de burcht/ burchten ga bouwen.
Een zeer bekend boekje staat hier ook in boekenkast.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #233 Gepost op: 14 January 2015, 10:10:18 »
Ik weet óók nog niet van welk materiaal ik de burchten ga bouwen ;D

Ik heb wel opgelet wat er her en der hier op het forum is gedaan. Kern van hout of karton met gips eroverheen? Alleen gips en krassen? Of kijken hoe het gaat met DAS klei? Wat ik nog steeds een mooie quote vind:

Met gips, das-klei, karton en acryl-verf kun je hele mooie dingen maken, daar heb je geen modelbouwwinkel voor nodig.
Gewoon om je heen kijken, of op internet voor voorbeelden, en dan proberen.

Ook zit ik te denken aan het gieten van gipsen wanden (met een mal van Langmesser bijvoorbeeld). Maar die burchten zijn niet mooi recht en waterpas. Alsof ze honderden jaren oud zijn ofzo... En een ronde toren zoals bij Burg Neublankenheim werkt ook niet.

Met muurplaten van dun karton kan er ook wel wat, maar ik denk dat ik gewoon m'n schouders moet rechten en er voor moet gaan zitten om een weekje steentjes te krassen. Per burcht. Het zijn natuurlijk wel DE blikvangers van de baan, dus ik moet me er niet te makkelijk van afmaken: prima om hier meer tijd aan te besteden.

Waar ik wel voor aan een mal zit te denken: de tunnelportalen. Ik heb er vijf nodig. Dan is zo'n mal van 25 Euro wel een goede investering. Vijf Euro per tunnelportaal. Wel is het zo dat ze niet 100% overeenkomen met de Eifelquerbahn-voorbeelden, maar ik denk dat ik me daar maar even niet druk over ga maken. Ornamentje erbij of eraf, kleurgeving, enz., daar is best een mouw aan te passen. En dan is in ieder geval de maat goed.

En, belangrijker voor mij nu, dan is er voor mij weer een vast punt waar ik naar toe kan werken. De huid van het landschap kan ik nu al wel aan de planken onder de rails en aan de zijkant van de modules vastmaken. Maar de tunnelportalen, daar moet het ook allemaal netjes aansluiten en mooi verlopen qua overgang. 'k Weet nog niet hoe het daar helemaal gaat. En met vijf tunnelportalen in m'n vingers is die onzekerheid na twee avondjes klussen met wat hout wel weg, want dan weet ik precies waar de landschapshuid op aan moet sluiten :)

Dat is voor mij bij het klussen op dit moment de kern: zorgen dat ik vooruitgang blijf boeken door steeds op te letten of ik stiekum ergens tegenaan zit te hikken. "Ik heb een paar dagen lekker gereden in plaats van met kippegaas en nietmachine aan de gang te gaan. Oh. Waarom eigenlijk? Nou, omdat ik nog niet weet hoe ik het met de burcht bovenop de berg ga doen en dan kan ik ook geen gaas voor die berg leggen. Oh, dan is het beste dat ik nu kan doen om een fundament voor die burcht te leggen, dan kan ik daarna weer verder komen, toch?"

Ik merkte dat de druk wat van de ketel was toen ik het laatste stukje spoorrails operationeel had. Dat was een heeeeeeeel duidelijk doel om naar toe te werken (en ik wilde het voor het eind van het jaar afhebben). Nu is de druk weg (da's prima), maar dat betekent wel dat ik duidelijker moet kijken naar wat ik moet doen. Zonder de lokroep van het stootblok aan het eind van de lijn ben ik meer afhankelijk van m'n eigen wil en da's iets onbetrouwbaarder.

Reinout

Frank103

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 14 January 2015, 15:37:41 »
Erg leuke beschrijving Reinout, ook erg leuk dat je zoontje zo actief mee doet! Bij mij zijn ze helaas afgehaakt.
Het weggooien van ovp is voor de lokjes misschien niet zo handig, voor de rest kan het waarschijnlijk helemaal geen kwaad. (Het is geen Marklin, waar het weggooien van de ovp wel een misdrijf is  ;) )

Vriendelijke groet,
Frank

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #235 Gepost op: 14 January 2015, 16:06:06 »
Zoon wil steeds rijden. Dochter vindt het allemaal wel best. Eens per maand een rangeerpuzzel.

Benieuwd hoe/of het gaat veranderen nu ik met het landschap bezig ga: dochterlief wil de achtergrond schilderen! :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #236 Gepost op: 14 January 2015, 22:01:07 »
Vandaag weer een dienstregeling gereden met zoonlief.

En daarna had ik nog een uurtje om wat te zagen. Op de foto hieronder zie je het resultaat, het zijn de twee horizontale planken waar de pijlen naar toe wijzen:

Hier kan ik dan aan de voorkant de 4mm plaat tegenaan monteren, op deze manier moet het wel sterk genoeg zijn. Aan de bovenkant wil ik ook nog extra zo'n versterkend plankje hebben.

En dan moet ik, als ik m'n "nis voor een boek" idee doorzet, ook nog wat stukjes ledstrip aanbrengen inclusief bedrading. Oei, en dan moet ik het aan de binnenkant ook nog schilderen. Wat heb ik me op de hals gehaald :) Misschien laat ik de voorkant wel dicht, op zich is het ook een goede plek om een foto op te plakken.

En de twee boeken kunnen ook in een standaard bovenop de lichtbak boven deze module trots getoond worden!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 22:03:03 door Reinout van Rees »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #237 Gepost op: 15 January 2015, 09:07:50 »
Gisteravond laat heb ik nagedacht over de beveiliging. Seinen, Felderblock blokbeveiliging, eventuele afhankelijkheden enzo. Want dan is het handig zaterdag in Rijswijk een handjevol relais te kopen.

Uiteindelijk blijk ik de relais niet nodig te hebben, want ik heb het idee opgevat een papieren systeem te gaan gebruiken. Ieder station krijgt een stapel geplastificeerde velletjes met ringbandje ofzo erdoor. Telkens kan maar 1 vel "actief" zijn. Tussen vellen in moet je steeds naar het eerste vel, de grondstelling, terug. Op deze manier kan er bijvoorbeeld in Berenbach niet tegelijkertijd gerangeerd worden terwijl er ook een trein binnenkomt, want dat staat op verschillende vellen.

Vellen voor het kopstation Kelberg zijn dan "vrij", "rangeren", "trein uit Berenbach rijdt binnen", "trein vertrekt naar Berenbach". Per vel staan er dan instructies op.

Voor "Rangeren" bijvoorbeeld:

• Alle wissels mogen bediend worden.
  • Alle seinen moeten op rood blijven staan.
  • Geef machinist/rangeerder/zugführer het "ontkoppelschepje" van Kelberg als teken van rangeertoestemming.
  • Rangeren is nu toegestaan tot aan het bordje "halt für Rangierfahrten.
  • Als het ontkoppelschepje is teruggegeven: controleer of handbediende wissels in grondstelling liggen.
  • Als het ontkoppelschepje is teruggegeven: controleer of alle wissels en het hoofdspoor vrij zijn.

Met "ontkoppelschepje" bedoel ik een ontkoppelhulp om met de hand de boel te ontkoppelen. Zoiets als bij de verpakkingen roco universal koppelingen zit. Maar dan niet degene waar ik op ben gaan staan en niet degene waar zoonlief op is gaan zitten. Iets stevigers dus :) Bij FREMO hadden ze mooie messing dingen met een houten handvat. Ik moet eens kijken naar een handige oplossing. Weet iemand iets simpels voor een handmatige ontkoppelhulp? Het liefst iets met een bocht erin omdat ik niet op elke plek er zo handig bij kan dat het met een ijscohoutje ofzo kan.

Enfin, ik heb met dit papieren systeem iets verzonnen wat me avonden aan draden trekken en solderen bespaart. En het lijkt me nog leuk ook :) Benieuwd hoe het in de praktijk bevalt!

Reinout

Reinout

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 15 January 2015, 10:17:04 »
Beveiliging volgens het voorbeeld nabouwen is inderdaad leuk. Ik ben zelf ook bezig met Felderblock, alleen dan wel met mechanica, electronica enz. Daar wordt het treinbedrijf zeker realistischer en leuker van!

dirkjan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #239 Gepost op: 15 January 2015, 11:20:35 »
Een ECHT werkend Felderblock is het mooiste. Ik hik er alleen tegenaan dat er wat "systeemovergangen" zijn. Ik bedoel dat je op een gegeven moment electrisch wissels en seinen bediend. En mechanisch heb je dan handels. Of schakelaars. Kiepschakelaars kunnen niet omdat je afhankelijkheden hebt. Dus drukschakelaars. En dan alles opbouwen met relais. Maar dan wil je vanuit het electrische weer een rangeersleutel vast kunnen houden of vrij kunenn geven.

Of je doet het echt mooi met echte handels. Mechanisch. Met onderlinge blokkering. Maar dan moet je qua blokkering vanuit de nabijgelegen stations weer iets electro-mechanisch hebben om sommige zaken weer fysiek te blokkeren.

Al met al leek me dit een te groot project voor het moment. En waarschijnlijk mis ik kennis over wat electro-mechanische mogelijkheden.

Ach, later kan het altijd nog gedaan worden. Die namaak-handels van 30 Euro zijn natuurlijk om te smullen.

Dirkjan, heb jij al ergens (op dit forum?) uitgelegd wat je ongeveer van plan bent qua Felderblock?

Reinout