Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
NS264
Vandaag
om 14:37:02
Ontraxs 2026
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:10:13
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
door
mikeya
Vandaag
om 14:08:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:07:55
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 13:44:21
Goede wensen voor 2026
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:26:42
Yamorc 7001 dood
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
Hasenwald
Vandaag
om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Bierwagen
Vandaag
om 12:49:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950
door
Met een sik
Vandaag
om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2
door
Eric B
Vandaag
om 12:04:34
Modelwensen 2026
door
steven346
Vandaag
om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:48:10
Layne, Somewhere South.
door
Reeks77
Vandaag
om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Pauldg
Vandaag
om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 02:43:24
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
30
31
[
32
]
33
34
...
61
Omlaag
Auteur
Topic: Wateringbury Railway Station in OO (gelezen 216841 keer)
class 37
Offline
Berichten: 725
class 37 Fan
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #465 Gepost op:
06 June 2015, 22:31:54 »
Ja Hans het zag er mooi uit wat je had mee genomen
Gelogd
British Rail diesel Fan
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #466 Gepost op:
07 June 2015, 07:19:22 »
Hier ter aanvulling een foto van Jan(tje) (Iarnrod), ofwel een overzicht van de op de Litter Bin dag gedemonstreerde materialen:
Links Forex (geëxtrudeerd schuim) zonder én bedrukt met een foto van metselverband, linksboven een hieruit gesneden muurtje.
Daarnaast een aantal onderdelen van de uitsnede van het tunnelportaal uit de gegoten muurplaat.
Rechtsboven ligt de uitsnede van de basisvorm van het portaal uit afvalhout.
Daaronder ligt een stukje basisvorm uit Forex.
Onder de materialen liggen twee platen PET van 1mm.
Om misverstanden te voorkomen, Forex kan alleen met een speciale lasersnijmachine gesneden worden.
Fablabs of webdiensten zullen het doorgaans niet snijden.
Grzz, Hans
«
Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 10:09:46 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #467 Gepost op:
09 June 2015, 10:23:47 »
Het is erg leuk om te zien hoeveel reacties ik krijg op mijn modelbaan project via het RMweb, de Southern E-Group en bezoekers van Wateringbury Remembered.
Zo ontving ik van Ian Maccormat gedetailleerde maattekeningen van het stationsgebouw, de goederenloods, de shelter en het seinhuis.
De
Chatham & District Model Railway Club
uit Kent, bouwde Wateringbury in de 80-er jaren. Ian was toen lid van deze club.
Van het project zijn in 1985 artikelen verschenen in de MRC.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #468 Gepost op:
09 June 2015, 22:50:00 »
In reactie #458 in deze draad liet ik vorige week zien, hoe het begin gemaakt wordt van een flexibele muurplaat op basis van acrylverf.
Vandaag laat ik zien hoe ik hier mee verder ben gegaan.
Over de inmiddels uitgeharde lagen Acrylverf, wordt een tamelijk dikke laag Heki 3400 / Beflockungsleim grün, 500 ml. Dit is een optimaal lijm/verfmengsel.
De kleur is in dit verband eigenlijk niet relevant.
Over de "natte laag" wordt met een zeef houtpoeder opgebracht. Dit is het vulmiddel voor de stenen. De Acrylverf lagen, maar ook het Heki lijm/verfmengsel vullen de siliconen mal enkel aan de buitenzijde van de toekomstige stenen. Deze worden nu met het houtpoeder gevuld. Je kunt het houtpoeder royaal opbrengen. Wat teveel is gaat in de volgende fase gewoon weer terug in het emmertje.
De mal gevuld met acrylverf, het Heki lijm/verfmengsel en het houtpoeder moet een tijdje rusten op de warmhoudplaat met een constante temperatuur van 40
0
Na droging wordt het overtollige houtpoeder van het matje geklopt.
Over de houtpoeder laag wordt een stuk fijnmazig vitrage gelegd. En deze wordt weer royaal ingesmeerd met het Heki lijm/verfmengsel.
Na weer een half uur drogen wordt het afgietsel uit de mal genomen. Als het nog niet goed droog is, kan het afgietsel (nog) niet gelost worden. Laat het dan gewoon nog even rusten. Kijk overigens eens hoe schoon de mal er uit ziet. De kleinde verfrestjes laten zich verwijderen onder de kraan.
Het resultaat is een fraaie, heel dunne en vooral heel flexibele muurplaat.
Ik had er voor gekozen om een neutrale kleur te gebruiken. Net als bij mijn bemoste muurtjes voor de brug, wil ik de pigmenten aanbrengen op het gemonteerde model.
Een van mijn medeleden van de EMV heeft de kleurschakeringen echter al in de mal gemaakt. Deze wordt immers gevuld met acrylverf. het resultaat is een "vuile" muur.
Juist vandaag werd bij de EMV de nieuwe opstelling in gebruik genomen met een lasersnijmachine en een (eenvoudige) 3D printer.
Er is vooral veel werk gemaakt van het afzuigsysteem. Dat is goed voor het materiaal, maar ook voor de apparatuur.
Wat nog wel kritisch is, dat de muurplaat echt recht ligt. De lasersnijlijn moet precies door een horizontale voeg lopen.
Voilà, daar kan ik mee thuiskomen.
Wordt vervolgd...
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9401
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #469 Gepost op:
10 June 2015, 01:55:14 »
Gipsmalletje van Langmesser oid lijkt me een stuk makkelijker en minder arbeidsintensief..of je koopt wat Noch muurplaten, die zijn met de fohn net zo flexible en als ik alle materialen bij elkaar optel net zo goedkoop of duur..zou zelf een stukkie XPS of foamboard met een zacht potlood intekenen. Lijkt me dat je net zo snel klaar bent..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8618
Nooit uitgeklust....
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #470 Gepost op:
10 June 2015, 09:04:43 »
Hoe ga je het nu verder gebruiken/verwerken?
Gelogd
Grasland
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18651
Modelrailroading is fun!
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #471 Gepost op:
10 June 2015, 10:00:00 »
@Martin: waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #472 Gepost op:
10 June 2015, 15:59:37 »
@Edsko,
Met de tekeningen, foto's, maatvoeringen en beschrijvingen die ik nu verzameld heb, kan ik mijn hele modelbaan gaan voorzien van realistische gebouwen en constructies.
Hiervoor worden dus zoals eerder gemeld CAD tekeningen gemaakt voor de technische constructies én voor de surfaces (zeg maar het 'behang').
Voor de technische constructies maak ik gebruik van stevige harde materialen zoals multiplex, MDF, ABS, Acryl, PET en karton.
En voor de surfaces ga ik werken met harde en zachte gietvormen en/of kleisoorten zoals eerder hier getoond.
Zowel de technische constructies als de surfaces worden gesneden met de lasersnijmachine.
Hiervoor maak ik één combinatie tekening, waarbij ik lijnen aan/uit kan zetten - danwel de functie snijden of graveren kan geven.
Voor de hoekconstructies zijn meerdere wegen die naar Rome leiden:
Tand verbinding
Koude verbinding
Muurpost verbinding
De tandverbinding is niet alleen de stevigste verbinding; hij werkt ook het prettigst.
Je ziet hem terug bij alle bekende fabrikanten van laser geneden bouwpakketten.
De surfaces op basis van de door de EMV ontwikkelde methode zijn allen gebaseerd op acrylverf (al of niet met additionele toevoegingen).
Ze zijn buitengewoon geschikt voor schilderen, airbrush, washing en wheateren met pigment poeders.
En kunnen zonder problemen geschuurd worden. Ze hebben een dikte van 0,4 tot max. 1mm.
En ze kunnen zonder extra hulpmiddelen rondgebogen worden.
Dan nog even over de kostprijs en het issue makkelijk/moeilijk .
De EMV bezit kasten vol met allerlei siliconen mallen. Voor mij is het dus erg makkelijk.
Wil of kun je die niet zelf maken, koop dan zo'n mal in de hobbywinkel. Elke siliconenmal is geschikt.
Je kunt met een paar modellen eindeloos variêren.
Voor een muurplaat op A4 formaat gebruik je in totaal 4 dunne lagen acrylverf. De kleur doet er niet toe. En restjes verf zijn hiervoor buitengewoon geschikt.
Voor het houtpoeder ga je langs bij de 'doe het zelf' winkel, en vraag of je wat mee mag nemen uit hun zaagkamer.
Gips en talkpoeder kosten ook niet de hoofdprijs.
Tekenen kost niets - en zelfs de meest geavanceerde tekenprogramma's zijn tegenwoordig voor hobbyisten gratis legaal te downloaden.
Moeilijk... ?
Het tekenen zelf niet; maar het 'leren zien', het ontwikkelen van een timmermans oog, drie dimensionaal kunnen denken en goed kunnen rekenen, kan voor sommigen wel een brug te ver zijn.
En wat is het voordeel? Wel het bespaart veel tijd en geeft veel gemak.
Het tekenen van zo'n tunnelportaal kost me 10 minuten. Het insmeren van de mal met verf en additionele stof kost me 2 minuten per verflaag, het snijden van de laser 5 minuten. De meeste tijd gaat zitten in het monteren, schilderen en/of airbrushen.
Overigens leerde ik zaterdag van Steef dat je de dingen moet doen waar je je zelf prettig bij voelt. Voilà, hiermee dus.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1489
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #473 Gepost op:
10 June 2015, 20:00:50 »
Mooie plannen en voortgang Hans.
Michel
(via mobiel)
Gelogd
Huibert
Online
Berichten: 9179
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #474 Gepost op:
11 June 2015, 10:07:53 »
Begrijp ik het nou goed dat je een matje verf met steentjesmotief hebt gemaakt?
Gelogd
Duin aanZee II
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #475 Gepost op:
11 June 2015, 10:37:24 »
@DE-II,
Yep, daar komt het wel een beetje op neer.
Zij het, dat je allerlei additieven aan de acrylverf kunt toevoegen.
Kleurpigment of ruwe poeders bijvoorbeeld. Of zoals in dit geval houtmeel.
Ik heb begrepen dat krijtpoeder binnen de EMV erg populair is als toevoeging.
Om inspiratie op te doen... Dit zag ik gisteren voor het eerst.
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18651
Modelrailroading is fun!
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #476 Gepost op:
11 June 2015, 12:45:09 »
Citaat van: Michel van den Hof op 10 June 2015, 20:00:50
Mooie plannen ...
Inderdaad.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6651
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #477 Gepost op:
11 June 2015, 18:34:49 »
Wel, de daad bij het woord dan...
Ik heb in totaal vier tunnel portalen nodig. Drie ervan krijgen hetzelfde basismodel, maar worden uitgevoerd in verschillende surfaces.
De vierde wordt een apart model, omdat de tracks daar wat verder uit elkaar liggen.
Het eerste portaal dat ik maak, krijgt de "harde" surface.
De constructie is van afvalhout.
De delen worden met het Heki lijm/verfmengsel op elkaar gelijmd., volgens het laagje-op-laagje principe.
De stenen rand wordt gemaakt van DAS klei. Ik was een beetje lui.
Uiteindelijk had ik deze beter ook in de CAD-tekening mee moeten nemen.
Lekker priegelen..
Het geheel wordt getamponeerd in een basiskleur. In dit geval Umbleached titanium (cream).
Op dit filmpje van de SR 3077 King Arthur Class N15 4-6-0 "Sir Lamiel" (zie:
https://youtu.be/SVQqnNNbtDg
) staat een tunnelportaal met een rode bakstenen boog.
Het leek me wel leuk om deze als inspiratie te gebruiken.
En dan is dit het resultaat.
(wordt vervolgd...)
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1489
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #478 Gepost op:
11 June 2015, 18:45:53 »
Niet slecht Hans.
Michel
(via mobiel)
Gelogd
mdjr78
Kenner en liefhebber
Offline
Berichten: 1532
BMB, Msg Ht, Fremo
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #479 Gepost op:
11 June 2015, 19:10:26 »
Fraai
Gelogd
Ollerbrook Booth
, BMB-module.
Mijn Flickr-pagina
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
30
31
[
32
]
33
34
...
61
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO