Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Stootjuk
Vandaag om 20:30:53
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 91333 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #150 Gepost op: 13 May 2014, 18:07:32 »
Vanmiddag even ruim 230 km omgereden om de DCO van Walthers op te halen bij een forumgenoot. Nogmaals dank Rob, voor de hartelijke ontvangst, het tonen van je fraaie baan en de vele tips.

De kruiswissel van Walthers (zie foto hierboven een paar bladzijden terug) meet 485 mm en komt uit op een hart op hart afstand van 50 mm ! Ter vergelijking: Tillig Elite met gebruik van 4 standaard wissels en een standaard 30 graden kruising komt op een lengte van 556 mm en een hart op hart afstand van 86 mm.

In WinRail:

 



Het gaat hier om (de verschillen in) het totaalbeeld en de maten. In WinRail kan ik immers geen kruiswissel van Walthers tekenen.

Het ding oogt mooi slank met een vloeiend verloop. Zodra ik het eerste partijtje Tillig Elite-rails binnen heb, maak ik een nieuw testbaantje om de kruiswissel uit te proberen. Ondertussen kan ik alvast aan de tekentafel uitvinden wat het effect zal zijn op het ontwerp sporenplan.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #151 Gepost op: 13 May 2014, 18:30:31 »
Spannend! Ik kan niet wachten om eens een plaatje van jouw concrete bouwactiviteiten te zien  ;D
Ga je je draadje dan ook laten verplaatsen naar bijvoorbeeld 'banen'?

Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #152 Gepost op: 14 May 2014, 12:31:21 »
Nee, dat wordt een nieuw draadje. Het draadje met als thema "Bahnhofsvorfeld" laat ik onder baanplannen doorlopen, omdat ik verwacht dat er hier en daar nog wat in het ontwerp gewijzigd en/of aangevuld gaat worden.

Zoals bijvoorbeeld wat er verandert bij gebruik van de bretels van Walther.





Vorige versie.






Nu met gebruik van drie kruiswissels van Walthers.

Zélf vind ik dit een grote verbetering. Het scheelt maar liefst 36 mm in de hart op hart afstand tussen de betreffende sporen. De zorg die ik nu nog heb is het vrije profiel in de boog van de binnenste twee sporen in het personenstation.


Peter


HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #153 Gepost op: 14 May 2014, 12:45:25 »
Toch frappant. Ik zit te knoeien op een postzegel van 3 x 2 meter, jij hebt twee tot drie keer zo veel ruimte en je zit evengoed net zo te knoeien.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #154 Gepost op: 14 May 2014, 12:58:33 »
Knoeien met ruimte is onafhankelijk van het beschikbare oppervlak.
Voor het leesplezier, zoals in dit topic, maakt dat niet uit. Ik lees toch wel mee. 8)

Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #155 Gepost op: 14 May 2014, 13:33:41 »
En het allerergste is knoeien met ruimte die nog gebouwd moet worden  ;D.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #156 Gepost op: 14 May 2014, 14:09:32 »
Ik heb begrepen dat er zelfs nog toestemming voor gegeven moet worden. Om die ruimte te realiseren, bedoel ik.
Dat zou in 5 minuten kunnen, maar ja... theorie en praktijk hè?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #157 Gepost op: 14 May 2014, 15:15:28 »
De toestemming om niet groter te gaan dat het bebouwde oppervlak is geen probleem. De kelder wordt dan groot genoeg om mijn spoorplannen te realiseren. Maar meer dan dát
is dan niet meer mogelijk en om nu al dat geld uit te geven louter voor het bouwen van een baan, is een gesprek waarvan ik niet goed weet hoe er met mijn echtgenote over te beginnen  :P. Zij schijnt ook extra ruimte voor iets te willen. Opslag van schoenen, of iets dergelijks  :D.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #158 Gepost op: 14 May 2014, 15:34:03 »
Voor het leesplezier, zoals in dit topic, maakt dat niet uit. Ik lees toch wel mee. 8)

Ahá...toch in ieder geval één forumgebruiker die aan dit draadje leesplezier beleeft  :D.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #159 Gepost op: 14 May 2014, 20:35:11 »
Hier nog een.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #160 Gepost op: 14 May 2014, 21:19:40 »
Hep!

Ben best wel fan van goeie Science Fiction  :D ;)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #161 Gepost op: 15 May 2014, 05:08:19 »
Het woord "hep" ( ???) is nieuw voor mij Jan, maar ik ik ben per slot van rekening op dit forum om iets te leren. Dat lukt ook aardig met alle kennis die hier aanwezig is. Ondertussen wordt door deze en gene de druk opgevoerd om de rubriek baanplannen te verlaten en mij te begeven naar topics als "baanbouw" of "wat zijn wij aan het verbouwen ?", kortom, in ieder geval naar het serieuzere werk. Zélf denk ik dat dát voor mij op dit moment nog te hoog gegrepen is, niettemin ben ik bereid om mij kwetsbaar op te stellen. Ik stel dus voor dat ik voorzichtig begin met een klein onderdeel van een segment en wel het goederenoverslag gedeelte aan de Westzijde van het ontwerp emplacement.  Dit heeft als voordeel dat ik het Wonder van Walthers niet op de slachtbank hoef te leggen, maar in ongeschonden staat hierin kan verwerken. Het is niet zo dat ik - om met de woorden van een zeer gewaardeerd forumgebruiker te spreken - de laatste tijd alleen maar heb zitten  knoeien met WinRail. Ondertussen heb ik natuurlijk als vingeroefening een aantal bouwpakketjes voor het Bw afgemaakt. Ik vond dat niet de moeite waard om hier te tonen, omdat het volgens Faller ging om niemandalletjes voor "anfänger". Met wat ik her en der op dit forum heb gezien, vrees ik dat ik eerder aanloop tegen het bordje "nur für geübte". Komend weekend zal ik mijn eerste schreden wagen op het gladde ijs van een voor mij nieuw topic "baanbouw".

Maar voor nu blijf ik nog even hangen in de Planning & Voorbereiding. Ter sprake is al geweest het "verdwijnpunt". De grap van dit begrip is dat het in voorkomende gevallen tevens een "verschijnpunt" is. Het gaat om de illusie. Hieronder een bescheiden voorbeeld:






Het moge duidelijk zijn dat in dit gedeelte van het ontwerp niet het optische beeld heeft geprevaleerd. Enerzijds omdat het niet in het zichtbare bereik ligt en anderzijds omdat hier de functionaliteit voorrang heeft.  Het groene spoor is de aansluiting van het emplacement op het Bw en vice versa. Een losgekoppelde lok, die verzorging en/of kering behoeft in het Bw, rijdt vanaf het emplacement onder de brug door naar het (fictieve) rangeerterrein in het verdwijnpunt, wisselt daar van spoor en komt weer - niet omgekeerd maar - achteruitrijdend uit het verschijnpunt onder diezelfde brug vandaan, op weg naar het nabijgelegen Bw. Het sporenplan is hier dus een functie van een zo realistisch mogelijke "bedrijfsafwikkeling".

Er zijn hiervan in mijn ontwerp nog meer voorbeelden. Daarover later meer.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #162 Gepost op: 20 May 2014, 13:15:01 »
Het besluit om niet de dremel te zetten in de kruiswissel van Walthers was ingegeven door het feit dat ik het arme ding veel te fragiel vind voor een dergelijke zware operatie. Bovendien - zo bedacht ik mij - lijkt het vragen om ontsporingen met een engelsman zo kort op het tamelijk ingewikkelde middenstuk. De noodzaak is trouwens komen te vervallen doordat ik tegen de verwachting in ruimte heb gevonden om de engelsman te vervangen door een standaard rechtswissel aan het begin van de wisselstraat.

Vóórdat ik overga tot het bestellen van de overige twee benodigde DCO's wil ik het Shinohara product (made in Japan, niks USA) uiteraard testen.  Meteen maar even het nodige soldeerwerk verrichten voor de polarisatie van de "frogs". Geen punt, dacht ik nog.   





Tsja,...waarom begin ik eigenlijk niet eerst is met een eenvoudige wissel. Ik heb per slot van rekening nooit eerder aan puntstukpolarisatie gedaan, omdat dat bij mijn vorige baan uit de jaren zeventing met GFN Modellgleis niet nodig was.

Hoop dat het neuzen op Amerikaanse sites het antwoord kan vinden op de vraag "how to convert to a live frog". Verdiepen maar weer. Woorden kosten niks.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #163 Gepost op: 21 May 2014, 01:42:27 »
Peter,

Kijk eens hier:

http://www.wiringfordcc.com/track_2.htm#a53

Succes!

Edwin
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #164 Gepost op: 21 May 2014, 11:46:30 »
Dank voor de link Edwin. Die site was ik nog niet tegengekomen. Op andere sites had ik al opgepikt dat deze "DCC friendly" kruiswissel in feite een "plug and play" product is. Dat wil zeggen dat bij separate voeding van de vier sporen het geheel berijdbaar moet zijn, zonder dat extra bedrading (lees: voeding) van puntstukken noodzakelijk is. Ik zal dus nu moeten uitzoeken of de kleinere loks (met slechtere stroomafname) uit mijn collectie problemen ondervinden bij het berijden van deze kruiswissel. Zo ja, dan kan ik alsnog overgaan tot het benodigde soldeerwerk om de "frogs" levend te maken. 


Peter
« Laatst bewerkt op: 21 May 2014, 12:21:58 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB