Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
Vandaag om 21:15:36
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
Vandaag om 21:14:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:13:59
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 20:53:38
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
Vandaag om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3625043 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2325 Gepost op: 20 May 2013, 10:04:23 »
Jan,

Spanning is de grootheid en Volt is de eenheid. Net zoals gewicht en kilogrammen ;)
Als je wilt gaan dimmen of andere dingen zou ik voor de 1Kilo ohm gaan en even kijken hoe het er uit ziet op de baan. Overigens je gaat met de blauwe draad werken, dan worden de spanningen iets hoger, doordat je met een gelijkgerichte railspanning werkt. Hoe hoog zul zelf even moeten meten, maar hoger dan 18V.

Knutselse,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2326 Gepost op: 20 May 2013, 17:03:34 »


Het bruiloftsgezelschap is inmiddels teruggekeerd in Bw Lümmeln. Klaus Thaler rangeerde de Aüm tot vlak voor de kantine, waar de feestgangers, onder het genot van een paar koppen koffie, nog even van de lange reis konden bijkomen.



Joachim Klätzmaier werd even door Frans Beckensauer apart genomen.
"Sag mal, da hast du ja während der kommenden Wochen kein Heizer!"
"Keine Ahnung, ich dachte, du rangierst eben ein anderer im Dienstplan hinein!"
"Ja, gemach! Wie wärs denn mit der Helge?"
"Helge? Ist der neu hier? Den kenne ich ja gar nicht!"
"Naja, ganz neu ist er nun ja auch wieder nicht, bis jetzt war er Lokschlosser, neulich hat er sich als Heizer beworben. Helge von Löhr, du kennst ihn doch?"

« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 17:32:53 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2327 Gepost op: 20 May 2013, 18:24:00 »
Ah, het rijtuig is veilig aangekomen. :)

'Von Löhr... Hochgeboren?'

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2328 Gepost op: 20 May 2013, 20:17:31 »
nee, nederlandse oorsprong.

Ondertussen gaan de werkzaamheden aan de ETA 150, en natuurlijk ook de ESA, onverminderd door. De technische kant –dat gedoe met die weerstanden en zo- ligt even op z’n gat vanwege het hoge dichtheidsgehalte van de plaatselijke weerstandenwinkelier.
Dat schept mooi ruimte voor wat cosmetische maatregelen. Met het interieur was ik al een beetje begonnen, op een paar bankjes van de motorwagen waren al wat figuurtjes geplaatst. Dat is nu ook het geval in de stuurstandswagen. Een select gezelschap bestaande uit amputanten die een rondritje maken in het kader van de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals die zijn opgenomen in het contract met hun werkgever Hans Glocke, heeft een plekje gevonden in het ruim bemeten rijtuig. Ruim bemeten, alleen qua beenruimte is het afzien, maar daar hoor je niemand over klagen.



Omdat nu toch de hele brut nog uit elkaar ligt, kan ik meteen even wat verweersporen aanbrengen met de onvolprezen verfsproeier:



Tschüß,
Jan
« Laatst bewerkt op: 20 May 2013, 20:49:28 door 44. Reden: woordkeus aangepast »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2329 Gepost op: 21 May 2013, 21:03:53 »
Woeps, beetje drukte vandaag. Maar toch even het binnenwerk afgewerkt, andere weerstandjes en zo, beetje gespuiterd met vallejo chocoladebruin en zo.
Beroerd plaatje, zal morgen wat beters proberen voor te schotelen.



Ook eens zien uit te vissen hoe ik aan relevante koersbordjes kom.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2330 Gepost op: 22 May 2013, 12:04:31 »


De treinstellen van het type ETA 176 (Limburger Zigarre) en 150 (E = Elektrisch, T = Triebwagen, A = Akku) zijn, toen ze in de loop van de vijftiger jaren in omloop kwamen, niet zomaar uit de lucht komen vallen. Al in 1884 werd geëxperimenteerd met elektrisch aangedreven spoorwagens die hun eigen energie met zich meenamen in accu’s (Brusselse trammaatschappij).  Bij de duitse spoorwegen zijn vooral de ETA 177 (Wittfeldtriebwagen) en 179 bekend geworden. Voordelen van zo’n accutreinstel lagen natuurlijk in de personeelskosten (geen stoker nodig) en het onafhankelijk zijn van bovenleiding. Waar maar een oplaadstation voorhanden was, kon je alle kanten op.

Na de Tweede Wereldoorlog bezon de DB zich opnieuw over het fenomeen Akkutriebwagen. Zij ontwikkelden de ETA 176. In eerste instantie was het de bedoeling, de ETA 176 als opvulling van het gat tussen lokaalbaanverkeer en hoofdbaanverkeer (Nahverkehr zoals met VT 95/98, Eilzüge zoals de elektrische treinstellen en getrokken treinen). Na de eerste ervaringen, die met de ETA 176 werden opgedaan, moest van dit concept worden afgezien. Omdat er wel behoefte was aan treinstellen in het, wat we hier in Nederland zouden noemen, “stoptreinverkeer” op de minder belangrijke hoofdlijnen, werd de ETA (en ESA, de S staat voor Steuerwagen) 150 als een soort uitgeklede ETA 176 ontwikkeld.

Er ontstonden twee types, die vooral van elkaar verschilden in het aanbod zitplaatsen 1e klas, het type “Hamburg” beschikte over een coupé met acht zitplaatsen, het type “Bremen” over een afdeling 1e klas die de helft van de motorwagen in beslag nam. De benamingen Hamburg en Bremen komen overigens voort uit het feit dat de respectievelijke  modellen daar voor het eerst werden ingezet.
Bekende Bw’s van waaruit de ETA 150 werd ingezet zijn bijvoorbeeld Bremen, Hildesheim, Hameln, Recklinhausen en Wanne-Eickel, Düsseldorf, Aachen (van daaruit kwamen ze ook in NL) Oberlahnstein, Kassel, Mainz, Ludwigshafen, Augsburg en München. Zoals je ziet kon je ze in heel Duitsland wel tegenkomen. Nu ook in Lümmeln dus.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2331 Gepost op: 22 May 2013, 13:48:51 »
Vooruit, nog even een plaatje. Via de Südbahn is de ETA 150 op deze wat regenachtige dag in Lümmeln aangekomen, vanwaar de reis zal worden voortgezet naar Bielefeld. Ondanks het nogal sombere weer hangt Jodelmaier wat op het station rond. Hij bekijkt het interieur van het treinstel eens en verbaast zich erover dat de 2e klas vandaag de dag wel de 1e klas van vroeger lijkt. Hij zal verder niet zoveel te doen hebben, vermoed ik.



Het dak ziet er nogal schoon uit, daar moet ik nog eens even iets aan gaan doen. En een decoder halen, maar daarvoor moet ik eerst even de gelegenheid afwachten.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 22 May 2013, 14:00:46 door 44 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12198
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2332 Gepost op: 22 May 2013, 19:09:01 »
Mooi dat t rond rijd (y),en idd wat doen aan die erg schone daken zou niet misstaan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2333 Gepost op: 22 May 2013, 20:20:37 »
Nou... analoog doet-ie het, maar dan zonder licht. daarvoor moet er eerst een decoder in. Maar de eerste de beste decoderwinkelier woont meer dan zestig kilometer verderop. En ik heb geen haast, er is nog zat te doen. Ergens onder in een doos vond ik nog een grote doos van Piko, daar zit dit gebouw in, in onderdelen dan:



Oja, en in het wit met blauw, en allemaal nederlandse stickers en zo. Kwam ook nog een Kibri flatgebouw in aanbouw tegen, maar dat is nogal modern, geloof ik.... nou ja, d'r zit in elk geval een kruiwagen in die wel bruikbaar is.

Bye!
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2334 Gepost op: 22 May 2013, 21:18:04 »
Fraaie kit!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2335 Gepost op: 22 May 2013, 21:22:46 »
Inderdaad een mooie kit Jan. Zo te zien aan de andere zaken op de foto al een aantal jaren oud lijkt mij.

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2336 Gepost op: 22 May 2013, 21:35:54 »
't Is maar net wat je er naast zet, Ric  ;)

Op zichzelf wel een mooie kit, maar het doet nogal amerikaans aan, vind ik. En ik weet ook nog niet of ik zo'n joekel wel kwijt kan....



Nog maar eens even aankijken, misschien gooi ik 'm wel in de verkoop :P

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2337 Gepost op: 23 May 2013, 12:37:02 »
Jan,

Wat betreft z'n amerikaanse uiterlijk geef ik je gelijk. Ik dacht even dat je amerikaans wilde gaan rijden toen ik de kit zag. Zonder de silo's lijkt het overigens wel op onze "Welkoop". Dit is vroeger (jouw periode tot 1960) de overslag van groente en fruit uit de omgeving geweest op de trein. Dus maak hem bruin en de toren iets hoger en het zou kunnen.

Groet,

Gerard van de Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2338 Gepost op: 23 May 2013, 15:32:57 »




Hoi

Volgens mij moet het meer zoiets zijn  ;D



Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2339 Gepost op: 23 May 2013, 20:42:50 »
Ha Bart! Leuk omgezet! Ik had het in de gauwigheid even in Word gemaakt, en heb gewoon het lettertype (of eigenlijk twee) genomen die ik wel aardig vond lijken. Was voor dit doel goed genoeg, vond ik.
De opmerking over geschikte koersbordjes was wel serieus, en ik was (of ben) ook van plan te gaan uitvissen welke lettertypes je daarvoor moet hebben, da's wel te vinden volgens mij. Dan afdrukken op fotopapier (heb je meteen wat dikte), knippen en opplakken en klaar. Ik heb ook wel eens geprobeerd transfers te printen, maar ik heb het idee dat mijn printer daar niet zo geschikt voor is, de inkt ging druppelen. Ohja, Canon Pixma MP510. Nu ja, heeft (nog) geen prioriteit.

Dt PIKO-gebouw. Ik zit er nog steeds naar te kijken om te ontdekken waardoor het ding zo amerikaans overkomt. Volgens mij komt dat door:

-ramen met de kozijnen OP de gevel, niet erin, zogezegd.
-de verspringing van de verdiepingen, dwz de smallere bovenbouwen "op" het dak
-het hangende afdak, dus niet liggend op dwarsspanten, maar "hangend" aan de gevel.

Misschien zijn er wel meer van die "veramerikaniserende" elementen. Wie wil meedenken wordt vooral verzocht dit niet na te laten en eventuele resultaten hier te berde te brengen  :D
Voorlopig bouw ik 'm nog niet in elkaar. Ik denk dat ik nog een stukje baan ga maken de komende tijd, maar ik beloof niks.

Groet,
Jan

Edit: nog even een keer het plaatje:

« Laatst bewerkt op: 23 May 2013, 20:44:46 door 44 »