Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:58:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 10:53:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3648062 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1650 Gepost op: 16 February 2013, 12:11:02 »
Dan toch maar aan de 41er verder gaan ?  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1651 Gepost op: 16 February 2013, 17:24:52 »
Wie weet.... ;)
Maar als die klaar is, is dit draadje ook afgelopen ;D

Even op die beurs hier in de buurt wezen kijken, en inderdaad.... geen zwijn op een ladder.
Wel een Märklin kraanwagentje, ik denk dat de verkoper blijer was dattie eraf was dan ik dattik em had :P



Niet op die bruine bak letten, dat is zo'n fantasie-kar zoals GFN ze ook wel in de startsets heeft gehad.

Thuisgekomen eerst maar even een bakje koffie met het meisje en pratendeweg het ding meteen maar gesloopt, en in de triage meteen de resten maar verdeeld in, zoals dat dan heet, nog bruikbaar:



....en hopeloos:



Voor degenen die het niet meer weten, de bruikbare onderdelen worden verwerkt in een bekolingskraan voor in het Bw. Lümmeln kreeg pas laat zo'n ding, maar vooruit, toe maar.

En tja, hoe gaat dat als je door zo'n zaal heen loopt en iets tegenkomt waarvan je denkt, hé, wat leuk! Net of je vingers ineens magnetisch zijn. Ketelwagentje gekocht dus, want de Bremsunters..., nou je de datum die erop stond paste me wel: 4.2.61:



Maar zalig zijn de onschuldigen van geest, oftewel, wat niet weet, wat niet deert, en kennis maakt macht en weet ik wat voor fraais nog meer, maar teveel weten is soms ook niet alles. De vorige keer dat ik in Houten was, heb ik Güterwagen 6 van Carstens gekocht, en daarin staat dat de draaistellen zoals die onder deze ketelwagen zitten, pas in of na 1968 "uitgevonden" werden. Hoe kunnen ze dan onder een wagon van die datum zitten, vraag je je dan af ???
Misschien gewoon in de trein zetten onder het motto: nait soezen, deurgoan!

En kijk nou eens, Ralf Peters is even op de boerderij langs om te kijken hoe het met zijn Eribaatje is:



Goed weekend verder, allen!
Jan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1652 Gepost op: 16 February 2013, 17:53:10 »
Je hebt in elk geval een bruikbaar schroefje en een veertje op de kop getikt. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1653 Gepost op: 16 February 2013, 20:15:26 »
Ja, je weet nooit hoe dat nog te pas kan komen.
Buffers en buffer"balken" ook van het chassis afgesloopt, nu maar eens grasduinen in de Weinert-catalogus :D
Maar eerst ben ik nog even op zoek naar het eerste bouwjaar van het draaistel B(au)A(rt) 664, want die zitten onder die ketelwagen. Of het zijn BA 661, maar daarvan geeft SC geen plaatje :(

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1654 Gepost op: 16 February 2013, 20:54:05 »
Hallo Ralf. :) 
Je krijgt de groeten van Horst Hausmann en Helmut Marks uit Dönsdorf.


Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1655 Gepost op: 16 February 2013, 21:04:25 »
"Groeten terug!" zegt Ralf, "Misschien kom ik binnenkort nog eens bij jullie in de buurt op vakantie, met de Eriba. Is het plekkie bij het Verwaltungsgebäude nog vrij?"

Het draaistel Bauart 664 en 661 zijn vrijwel identiek, alleen zijn bij de  BA 664 de remluchtcilinders in het draaistel ingebouwd, iets wat alleen onder een bepaalde gezichtshoek zichtbaar is. BA 661 werd gebouwd vanaf 1968.



Eigenlijk zouden er dus andere draaistellen onder moeten.... of die datum veranderen :-\

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1656 Gepost op: 17 February 2013, 17:49:07 »
Het onderstel van Märklin's kraanwagen is er helemaal op ingericht om de Märklin assen te kunnen herbergen. Van puntgelagerde assen had men toen natuurlijk nog geen kaas gegeten, dus hebben ze er simpelweg gaatjes in gemaakt. Behalve voor de middelste as, daar hebben ze een "Langloch" van gemaakt, zodat de desbetreffende as de nodige speling krijgt.
Maar aangezien al mijn treintjes zijn gestoeld op het twee-rail principe, moeten er andere asjes onder, anders ontstaan er problemen. Dergelijke -keurig passende- asjes, maar dan met wielen die tov die as zijn geïsoleerd, zijn wel te koop, maar om nou een dikke honderdtwintig kilometer te gaan rijden voor 3 asjes, dat vind ik nou ook weer zowat. En gisteren op die beurs heb ik er niet om gedacht.
Dus maar eens in m'n grabbeldoos gespit, en zowaar, daar vond ik plenty assen, zelfs met RP25 wieltjes erop. Maar als ik die met de puntjes in de gaatjes druk, dan zitten ze klem.
Wat nu te doen?

Omdat de kraanwagen toch niet veel zal hoeven rijden, hou ik het maar heel simpel, gaatjes uitboren, de buitenste 1,5 mm, de middelste 2 mm:







En dat rijdt als een tierelier, met alle wielletjes keurig op de rails:



Ook even kijken of het allemaal blijft passen natuurlijk:



Die klont bovenop lijkt nergens naar, maar zal moeten blijven omdat die straks de boel bij elkaar houdt, en als contragewicht voor de kraanarm straks.
Er moet nog wel een aardige hap uit worden gezaagd, maar dat bewaar ik voor een andere keer :D

Tot dan, groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 17 February 2013, 19:51:05 door 44. Reden: tekst mbt M* aangepast »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1657 Gepost op: 17 February 2013, 21:27:10 »
In afwachting van de zagerij nog eens kritisch naar die ketelwagen gekeken. En oeps... toen lag ie ineens in onderdeeltjes uit elkaar:



Nu ja, als ie dan toch uit mekaar ligt, kan ik mooi alle flash en slecht verwijderde braampjes even weghalen  :D
Sommige onderdeeltjes zijn echter gewoon slecht gegoten, dan zijn de gietmal-helften ahw tov elkaar verschoven, zodat je aan weerszijden een rand hebt. Daar is niet zo heel veel aan te doen, misschien soms, dan kun je een leiding of een reling door een stuk messingdraad vervangen.
Maar bovenop de ketel zit ook een pracht van een naad:



Die moet weg! Alleen.... dan haal je ook de verf weg:



Hmmm... 't houdt je van de straat, en op tv is toch ook geen lol te beleven. Dus we starten het luchtkanon nog maar weer een keertje op. Of morgen. Of zo.

Groet,
Jan

PS of zou die naad bovenop zo horen?? :o ??? ::)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1658 Gepost op: 18 February 2013, 09:50:59 »
Zou 't hem in z'n eentje gaan lukken?


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1659 Gepost op: 18 February 2013, 09:57:34 »
Waarom niet, jij doet toch ook het meeste alleen ;D ;D

Groet en blij dat je nu eindelijk wat treinen in hun natuurlijke omgeving laat zien,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1660 Gepost op: 18 February 2013, 10:57:36 »
Citaat
Waarom niet

Natuurlijk, geef hem een vast punt in de ruimte en hij zal de aarde bewegen.



Maar even wat anders, je zei:

Citaat
...blij dat je nu eindelijk wat treinen in hun natuurlijke omgeving laat zien

Maar wat bedoel je nu met die "natuurlijke omgeving"?

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1661 Gepost op: 18 February 2013, 11:05:13 »
Jan,

Natuurlijke omgeving: Je traject op een plak geeft een soort van omgeving (de boerderij).
De rest van je foto's is altijd op een snijplank.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1662 Gepost op: 18 February 2013, 13:26:30 »
Op een snijplank.... ja, zo kun je het ook bekijken.

De kraancabine is ook even op de snijplank geweest, en is nu weer in de natuurlijke omgeving ;)

'k Heb er een cabrioletje van gemaakt, in Lümmeln is het altijd zonnig weer ;D


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1663 Gepost op: 18 February 2013, 17:14:55 »
Tja, en dan moet er natuurlijk een kraanarm op, want dat blikken geval wat er eerst op zat is allang met de stadsreinigingsdienst mee.
Papieren sjabloontjes op 1 mm Evergreenplaat geplakt (met houtlijm):



De onderste is er niet helemaal recht op gekomen, maar dat geeft niet. Daar hou ik wel rekening mee als ze uit ga snijden.

Terwijl die houtlijm even goed uithardt, kan ik ondertussen mooi nog even wat aan die ketelwagen omfrutten. Beetje verwering, eerst onbewerkt:



En dan bewerkt:



Eens kijken of ik het deze keer eens wat subtiel kan houden, in plaats van de boel meteen dicht te kalken 8)

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1664 Gepost op: 18 February 2013, 20:55:42 »


Laagje verder. Rechts kun je de naad nog zien, daar heb ik nog niks gedaan.

Groet,
Jan