Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3641025 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1530 Gepost op: 27 January 2013, 01:21:36 »
Och, Faller is er niet de enige mee. Of het nu Kibri, Vollmer of Auhagen is, van een verfjasje knappen ze (meestal) behoorlijk op.
En ik ben nu eenmaal niet in staat om zo'n bouwdoos RUDD in elkaar te zetten. Er is altijd wel iets dat ik wil veranderen :D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1531 Gepost op: 27 January 2013, 15:59:15 »
Gewoon stug doorgaan, dan wordt 't misschien nog 's wat.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1532 Gepost op: 28 January 2013, 17:19:00 »
Op één van hun (zeldzame) vrije dagen rusten Gerhard en Elisabeth even uit van alle vermoeienissen  die het bouwen van een fatsoenlijk onderkomen met zich meebrengt. Gerhard heeft zich verdiept in de “Der Lümmelner”, terwijl Elisabeth ligt te soezen in het warme zonnetje.



Het gestaag aanzwellende gebrom van een diesel doet Elisabeth opkijken om een V200 met een aantal beige-blauwe rijtuigen aan de haak voorbij te zien rijden.

”Wat zijn dat nou voor rijtuigen? Die heb ik nog nooit eerder voorbij zien komen!”
Gerhard kijkt, niet in het minst verstoord, zijns ondanks even op uit zijn krant.
"Oh, dat zal het stel zijn dat al een hele tijd vlakbij het Bw op een zijspoor heeft gestaan. Die komen uit het rijtuigenpark wat voor de Rheingold wordt gebruikt. Ik denk dat ze naar het “WagenAW” worden overgebracht om in de TEE-kleuren te worden geschilderd.”



“Rheingold? Is dat niet die treinverbinding tussen Amsterdam en Basel? Die heeft hier toch nooit gereden?”
“Nee, die is hier nooit langs geweest. Geen idee hoe die wagens hier terechtgekomen zijn. De Rheingold volgde een route, zoals de naam al zegt, langs de Rijn, van Hoek van Holland naar Basel. Die dienst is in 1928 ingesteld, en in de aanloop naar de Weltkrieg weer opgeheven, zoals al het hoogwaardige reizigersverkeer. Na de oorlog is de verbinding weer in het leven geroepen, als F-Zug. In 1962 kwamen deze rijtuigen in dienst, net als een speciale uitvoering van de E10. De kleur is eigenlijk een herinnering aan de oude vooroorlogse kleuren, destijds was het wagenpark in violet en beige geschilderd. Sinds 1966 is de Rheingold in het TEE-net opgenomen.”
“Drollig, ich mag das, diese Farben. Schade, daβ die ‘ne andere Farbgebung bekommen.“
„Hmhm“
bromt Gerhard, die alweer diep verzonken is in het heet-van-de-naald-nieuws van “Der Lümmelner”.
Tja... sic transit gloria Rheingold ::)

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1533 Gepost op: 28 January 2013, 17:30:03 »
Jan, is de bouw van de boerderij nu voltooid of moet je er nog wat aan knutselen?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1534 Gepost op: 28 January 2013, 17:48:26 »
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1535 Gepost op: 28 January 2013, 17:49:18 »
Nee, het is nog niet klaar. De doos zit nog vol onderdelen, met onder andere, tot grote vreugde van Ammeräth, friemelstukjes voor wel 2 (TWEE!) kruiwagens. En een hondehok. Ook een marktkraam, maar wat ik daarmee moet weet ik niet.
Morgen zal het nokbier genuttigd kunnen worden, althans, dat hoop ik.
En dan de rest nog, dakgoten, trapleuning, buitenlantaarns, dakgoten en regenpijpen, bloembakken etc, etc.



Of ben je deze flitsende bouw-reportage al meer dan zat? ;D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1536 Gepost op: 28 January 2013, 17:51:52 »
Citaat van: Stedahult
.. en nu rijden die zweden ermee..

Ja, sic transit... maar dat zei ik al. Triest.... :'(

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1537 Gepost op: 28 January 2013, 17:54:14 »
kom op, je kunt 'm in het duitse gewoon huren, helemaal voor jezelf:

http://www.ake-eisenbahntouristik.de/tee-rheingold/

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1538 Gepost op: 28 January 2013, 17:57:44 »
Die heeft er maar één, Veolia heeft nog steeds de rest.
Wees blij dat ze überhaupt rondrijden, met hun leeftijd
hadden ze allang gesloopt kunnen zijn. Ik heb ze nu een
keer of 4 voor de lens gehad, en ik geniet er elke keer van.
Mvh Steef

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1539 Gepost op: 28 January 2013, 19:23:08 »
Ik heb zo het idee, dat de rijtuigen - die zojuist langs Gerhard en Elisabeth zijn gereden - wel goed terecht zullen komen.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1540 Gepost op: 29 January 2013, 12:02:11 »
Ongetwijfeld, Bas :)

Een paar plaatjes nog. Zoals je ziet, zit het dak erop, nu de rest nog.
Ondertussen een beetje schuiven en kijken wat de beste compositie is binnen de gegeven parameters.






Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1541 Gepost op: 29 January 2013, 12:21:59 »
Altijd lastig om de juiste posities van de gebouwtjes te bepalen; ik zit daar ook altijd mee te hannesen ;D. Het is een evenwicht tussen een realistische plaatsing en hoe het op je baan oogt. Dat is soms met elkaar in tegenspraak. Op de tweede foto heb je het mooiste zicht op het 'stelletje', maar het is logisch en realistisch dat de gebouwen met hun 'rug' naar het spoor toestaan. Succes met schuiven!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1542 Gepost op: 29 January 2013, 13:00:35 »
Ja, dat is vaak een probleem. Voor mij geldt de vuistregel: het landschap was er het eerst, pas daarna kwam de spoorlijn. De spoorlijn zal zich dus in principe aan het landschap aan moeten passen. Als het andersom moet, is dat meestal nogal een onderneming en dus duur, en derhalve niet wenselijk.


bron: miba.de

De belangen en omstandigheden voor modelspoorders zijn eigenlijk hetzelfde: in een gegeven ruimte moet een modelbaan worden gerealiseerd. Het spoorverloop zal dus ingekaderd worden door de afmetingen van die ruimte. Daarbinnen keert de zaak zich om: eerst de spoorbaan, dan het landschap.

Ik stel het me wat dit diorama betreft als volgt voor: in het landschap ligt een hoeve, en die ligt eigenlijk een beetje in de weg voor de te bouwen spoorweg. Onteigenen en afbreken is natuurlijk een mogelijkheid, maar is niet nodig door het tracé een meter of wat op te schuiven. Daardoor komt de hoeve wel pal naast de spoorweg te liggen, en het bijbehorende erf wordt als het ware doorsneden. Dat de gebouwen "met hun rug" naar de spoorweg gekeerd staan, komt omdat die gericht zijn op de verderop liggende weg.

Maar ik ben nog verzinnende.

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1543 Gepost op: 29 January 2013, 13:15:12 »
Hmm..., die foto doet me denken aan de modelbaan 'Die schiefe Ebene' in het Deutschen Dampflokomotiv-Museum, Neuenmarkt Wirsberg.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1544 Gepost op: 29 January 2013, 14:02:48 »
Dat is het ook, Bas. De "Schiefe Ebene" is, vind ik, wel bij uitstek een voorbeeld van hoeveel moeite zich men soms moet getroosten om het landschap aan de spoorbaan aan te passen.

Een beeld vanuit hetzelfde perspectief als eerdere foto's, maar nu met de gebouwen meer "naar voren" gericht: