Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640959 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1140 Gepost op: 02 December 2012, 17:46:37 »
Nou en of, Michel! Ze vormen al geruime tijd een goed op elkaar ingespeeld team, al hadden ze in het begin wat strubbelingetjes, maar door een zeker voorval weten ze op een prikje wat ze aan elkaar hebben.
Hier zien we ze op de terugweg uit Vierheim:

Nou ja, we zien ze niet, toevallig even, maar ze staan op de bok, neem dat maar van me aan!

"Weißt du, was eigentlich los war, da in Vierheim?"
"Keine Ahnung, ist mir auch nicht wichtig. Wichtiger ist, daß wir fast 'ne Stunde früher als sonst daheim sind!"
"Was du nicht sagst! Heben wir noch einen hoch, wenn wir da sind?"
"Na klar!"
000

Citaat van: Bas
Interessante lappen tekst

Ja, tenminste, de werking van een stoomlok en dingen die daarmee samenhangen is een verdwijnende wetenschap, misschien straks alleen nog beschikbaar via Wikipedia-pagina's, met alle fouten en hiaten die daar bij horen, pagina's, die niet of nauwelijks nog worden opgezocht.
De vraag is of een hobbyist, die zo liefdevol zijn Roco, Fleischmann of willekeurig welk merk stoomlokje rond laat rijden, zich die wetenschap eigen zou moeten maken. Een schilderij, bijvoorbeeld, leer je ook beter waarderen door je te verdiepen in de achtergronden, net zoals dat voor meer dingen geldt, zoals het verdwijnen van de NTM uit Friesland, of de opkomst van het extreem rechtse in de duitse politiek van de jaren 20 vorige eeuw. Al weet ik niet of je in verband met het laatste de term "waarderen" moet bezigen.

Maar het is voor mij een onlosmakelijk aspect van de hobby, die stoomtechniek, bedoel ik :D

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 02 December 2012, 17:57:07 door 44 »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1141 Gepost op: 02 December 2012, 18:24:30 »
Ik wil de 1steliefhebber van een schilderij wel is laten opratelen wat voor compositie/samenstelling/verhouding het canvas heeft waarop een willekeurig schilderij is gemaakt,kans dat je dr 1 vind is klein  ;D
Maargoed soms zitten er leuke wetenswaardigheden in je getypte encyclopedie  ;)
Al geef ik de voorkeur aan meeer verhalen over het locpersoneel en hun dagelijkse belevingen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1142 Gepost op: 02 December 2012, 19:43:21 »
Juist die achtergrondinformatie maakt de hobby interessant en levert mij inspiratie op voor een verhaal. Als je weet hoe iets werkt, snap je ook beter waarom iets wel of juist niet kan.
Ga zo door, Jan. :)

Groet,
Bas

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #1143 Gepost op: 02 December 2012, 20:13:45 »
Hier zien we de trein, met Klaus Thaler als machinist en Jan Dödel als stoker, net na vertrek uit Lümmeln
Die namen! hoe kom je er op!

Jan, bedankt voor het Steifrahmenverhaal, volgens mij is Gützold de enige die deze tender in model heeft uitgebracht.
Aangezien dit bedrijf ter ziele is, wordt het een dagje Houten als ik er nog één wil :-\

Jullie zijn wel lekker bezig, in beide depots proberen ze een beugelkoppeling aan een profi-koppeling te koppelen ;D

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1144 Gepost op: 02 December 2012, 20:30:17 »
Waar een wil is,is een ...  ::)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #1145 Gepost op: 02 December 2012, 20:35:45 »
Jan,

Ik mis de schilderijen. En mocht de fotomontage het toelaten, ligt de Donderberg, Deutsche Sagen und so weiter, op de route tussen Lümmeln en Vierheim? Laten we zeggen langs de Rijn?
Met respect, boeiendste topic online....

Groente,

Robert Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1146 Gepost op: 02 December 2012, 21:54:02 »
@Floris: natuurlijk zijn die aspecten ook interessant, al doelde ik meer op de maatschappelijke/artistieke contexten waarin een kunstwerk ontstaat (of ontstaan is).
Verhalen over lokpersoneel en aanverwant komen vast wel weer eens aan bod.... ;)

@Bas: Dat is mooi, ik hoop het weer eens tegen te komen in je draadjes :D

@Roelof: Zo heten ze gewoon:

En die koppelingen... tsja... daarop heb ik bepaaldelijk even  geen specifiek commentaar :-X

@Floris (bis): ....is een wet. Soms moet de berg naar Mozes komen.

@Robert Jan: bij gelegenheid komen die nog wel eens weer. D'r liggen er nog wat bij Blaffhart op zolder.
Donderberg? Bij Aken? Ik weet niet precies waar Vierheim ligt, dat zal ik Ronald nog eens vragen. Maar Lümmeln ligt niet aan de Rijn, in elk geval.
En wat je laatste opmerking betreft, och, ik weet niet, er zijn meer boeiende draadjes. Het mijne heb ik meestal al gelezen voordat het er staat... ;D

Groet,
Jan

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #1147 Gepost op: 02 December 2012, 22:05:32 »
Vierheim ligt achter Drieheim...  ;D ;D ;D

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1148 Gepost op: 03 December 2012, 11:43:03 »
...dat weet een kind ;)
Gelukkig is er hier en daar nog een reactie van een mede-forioot, zodat dit draadje ook voor mij boeiend genoeg is om te volgen.

Floris wordt vandaag, voor een keertje, op zijn wenken bediend: een verhaaltje:

Zoals hierboven al gezegd, vormen Lokführer Klaus Thaler en Heizer Jan Dödel al geruime tijd een goed op elkaar ingespeeld team. Het is niet zo, dat ze dikke vrienden zijn en de deur bij elkaar plat lopen, maar op de voetplaat kunnen ze het prima met elkaar vinden. Dat is niet vanaf het begin zo geweest. Dat kwam pas, nadat een zeker voorval had plaatsgevonden.

Toen Jan Dödel te horen kreeg, dat hij bij Klaus als stoker zou worden ingedeeld, had hij daarover zo zijn bedenkingen. Klaus stond erom bekend, zeer “pünktlich” te zijn, hij wenste met zijn stoker niet te “dutzen”, deze moest hem dus met “Sie” aanspreken. Bovendien zou hij nogal een royale linkerhand hebben.
Ook stond hij op een stipte taakverdeling tussen stoker en machinist. Van de stoker verwachtte Thaler, dat deze, naast zijn eigenlijke taken, het Führerhaus tiptop op orde zou houden. Eigenlijk een gebruik uit vroeger dagen.
Jan Dödel was weliswaar nog jong, maar verstond zijn vak uitstekend. Hij was van mening, dat machinist en stoker samen moesten werken en elkaar, waar nodig, moesten bijstaan in de uitvoering van de taak waarvoor ze beiden gesteld waren: de trein veilig en op tijd daar brengen waar deze moest zijn.

Het duurde dan ook niet lang, voor het tussen deze beide zelfbewuste mannen tot een botsing kwam. Tijdens de rit keek Jan Dödel nogal eens rond aan de “rechterkant”, even kijken welke vulling Thaler had ingesteld, welke snelheid ze hadden, dat soort dingen.
Onnodig te zeggen dat Klaus Thaler daar niet erg van gediend was. Hij nam een stuk krijt, en trok daarmee een dikke streep midden door het machinistenhuis, daarmee Dödel te verstaan gevend, dat deze aan zijn eigen kant moest blijven en aan de rechterkant niks te zoeken had.
Dat was natuurlijk tegen het zere been, en het duurde dan ook niet lang voordat Jan Dödel een tegenzet had uitgedacht.

Tijdens een korte pauze tussen twee ritten in begaf Klaus Thaler zich, zoals gewoonlijk, naar de kantine, terwijl Jan Dödel  de voetplaat op orde moest brengen. Deze deed dat dan ook zoals van hem verwacht kon worden: hij poetste de waterstandspeilglazen, poetste de ketelwand, schrobde de vloer, poetste koperen leidingen en handwielen met zand en krantenpapier tot ze glommen als spiegels – maar alleen aan ZIJN kant. Over de getrokken witte lijn kwam hij niet.
Het was dan ook geen wonder, dat Klaus grote ogen opzette toen hij terug op de bok kwam, maar  een uitbarsting, zoals je die eigenlijk zou kunnen verwachten, bleef uit.
Vanaf die dag konden Jan en Klaus het uitstekend met elkaar vinden.

Bovenstaand verhaal is geïnspireerd op een verhaal uit “Auf der Dampflok, Erinnerungen eines Lokführers” van Helmut Kaleve, uitgegeven door LokReport, 1984 Münster, en enigszins aangepast aan het Lümmelnse.

Groet,
Jan

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #1149 Gepost op: 03 December 2012, 11:45:39 »
Heeft die stoker een nieuwe schop? Het lijkt erop dat die nog niet veel kolen heeft gezien ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1150 Gepost op: 03 December 2012, 11:56:27 »
Dödel stookte het vuur ook alleen maar aan zijn kant. Aan de kant van thaler was de vuurkist leeg. dit leidde niet alleen tot spanningen tussen de mannen, maar ook in de wand van de vuurkist.

Groet, ;)
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1151 Gepost op: 03 December 2012, 12:13:22 »
@Ruud: de vorige heeft hij de dag ervoor per ongeluk achter een lading kolen aan de vuurkist ingegooid.
@Bas: Foei, dat zou héél erg gevaarlijk zijn ;D

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #1152 Gepost op: 03 December 2012, 22:30:09 »
Die Prämie bekommt der Meister und nicht der Heizer.

Erg leuk, Jan, vooral dat het waargebeurd is.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2012, 12:18:29 door MHS84. Reden: tikfout verbeterd »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1153 Gepost op: 04 December 2012, 11:30:32 »
Ja, en dat terwijl zuinig rijden toch echt staat en valt met de samenwerking tussen Meister en Heizer. Al zal er vandaag de dag niemand meer om malen.

Mocht je ooit dat boekje tegenkomen op een beurs, of de digitale markt of ebaai, dan zou ik het zeker niet laten liggen. Ik geloof niet dat het nog regulier verkrijgbaar is.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1154 Gepost op: 04 December 2012, 12:08:34 »
Daar zal ik eens naar kijken. Nog een paar vragen:

• Wat is het isbnummer?
  • Wat is het formaat? Handig voor herkenning in een stapeltje of rijtje boeken op een beurs, antiquariaat.
  • Harde kaft?

Groet,
Bas