Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:05:54
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3648025 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12420 Gepost op: 03 March 2017, 21:58:05 »
@Max: nou ja, inderdaad. Je zou haast kunnen zeggen: meer detail en maatgetrouwheid voor hetzelfde geld.
@ Peter: in verleiding? Investeren in rails en wissels, tja, wil je met je speeltjes het echte spoorbedrijf nabootsen, dan ontkom je daar niet aan. Rails & wissels vormen nu eenmaal een kernvoorwaarde om met treinen te kunnen rijden, zowel echte als die op schaal. Dat 'men' daarentegen eerder geneigd is het beschikbare budget op te maken aan loks en wagens, komt volgens mij omdat daar de beleving het meest voelbaar is. Een lok of een rijtuig zie je ook eerder in en vitrine staan dan een wissel of een seinpaal.

Maar goed, ik zal er nog een schepje bovenop doen, kijken of ik die verleiding van jou op kan jagen tot dusdanige hoogten dat je daadwerkelijk ook overgaat tot aanschaf van ook zo'n wagen.

Qua detaillering doet de Bc4ümg niet onder voor eerder verschenen 303-mm-rijtuigen van Roco. Niet dat het nòg beter is, trouwens, zo is het ook weer niet. Ongeveer zoals die standaard werd toen de 303-mm Mitteleinstiegwagen verschenen, en dat is ook alweer een tijdje geleden. Naar mijn mening kan die standaard er nog steeds prima mee door.

In de coupés zijn de zittingen deels in de dagstand gepositioneerd:



En deels in de 'bedstand':



Behalve zittende reizigers heeft Preiser ook een setje speciaal voor slaapwagens en Liegewagen (de NL-term is volgens mij couchetterijtuig) met, uiteraard, reizigers in liggende positie, al dan niet voorzien van dekens:



Verder is bij de wagen een geëtst en bedrukt setje koersborden en wagennummerbordjes bijgesloten:



De koersborden kom ik zo wel op, eerst even die bordjes met wagennummers. Zoals je ziet, zijn er van de nrs 400 t/m 405 elk twee exemplaren voorhanden. Maar! In de bijsluiter vind je de volgende illustratie:



Het kan aan mij liggen, maar ik interpreteer dat als: beide zijden dienen te worden voorzien van twee wagennummerbordjes.
En dat zou betekenen dat er te weinig bordjes met hetzelfde nummer zijn.
Ook op de "officiële" afbeelding van Roco zie je twee bordjes aan één kant zitten:



En overigens, als je de moeite neemt nog even de Fleischmannwagen op de vorige pagina te bekijken, zie dat ook daar aan de zichtbare zijde twéé bordjes zijn aangeduid.
Kortom, dit roept bij mij wat vraagtekens op.


Dan de koersborden: zowel Hamburg als Dortmund zijn vanuit Lümmeln per spoor goed bereikbaar. Maar als je van één van die plaatsen naar Seebrugg gaat, kom je dan door Lümmeln? Met andere woorden: wo um gotteswillen liegt denn Seebrugg?
Nou, HIER!
Als je vanuit Hamburg per Kurswagen naar Seebrugg reist, is het best mogelijk dat je dan door Lümmeln komt. En door Dönsdorf. En door Schwarzburg. En door Bahnhofsvorwald. En wie weet door waar nog meer.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12421 Gepost op: 03 March 2017, 22:12:28 »
hmm, voel ik mij ook in een keer tot zo'n touropa setje aangetrokken.

maar of die volwassen slapers nou naar de jeugdherberg moeten?

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12422 Gepost op: 03 March 2017, 22:14:14 »
Oh, en Peter, als je van plan bent tien schoorstenen te plaatsen, is het misschien wel raadzaam enige afwisseling na te streven.
Faller heeft wel een leuke in het assortiment:



Evenals Artitec:



En ook Kibri:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12423 Gepost op: 03 March 2017, 22:16:41 »
@Fred: ik heb er maar eentje hoor!  ;D
En als jij nou naar die JuHe gaat, dan vermaak ik me wel in het Ferienhaus Blattert.  ;)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12424 Gepost op: 03 March 2017, 22:25:43 »
 ???
Moet je ook de andere wagens (denk ik) kopen
zit weer een setje in
Of je mailt roco met het vergeten zijn van de juiste aantallen bordjes
Ikdenk verkoop techniek(dwingend aan bevolen)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12425 Gepost op: 03 March 2017, 22:28:36 »
Zou het? Dan mag je hopen dat er wel dezelfde bordjes inzitten, anders kom je nog in de knoei met je koersborden ook!

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12426 Gepost op: 03 March 2017, 23:00:31 »
Ergens kan ik me herinneren dat vaak de wagennummers met een blad papier achter het venster bij de deur was aangegeven en niet werkelijk op de zijkant van de wagen ???
Gr. Joke


charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12428 Gepost op: 04 March 2017, 11:46:19 »

Maar goed, ik zal er nog een schepje bovenop doen, kijken of ik die verleiding van jou op kan jagen tot dusdanige hoogten dat je daadwerkelijk ook overgaat tot aanschaf van ook zo'n wagen.



Dat is je aardig gelukt, Jan. Het doet mij denken aan de razendsnelle verspreiding destijds van het Fuchsvirus.  Resteert voor mij nog de vraag of dat het slechts één rijtuig kan worden in verband met de - in toenemende mate heilig wordende - "Zugbildung", of dat ik juist om die reden over moet gaan tot de aanschaf van een setje. Daar zal jij vast over nagedacht hebben.

Met die schoorstenen komt het overigens wel goed, want Auke (dimo1_dimo1) heeft volstrekt gelijk met zijn suggestie.



Peter


« Laatst bewerkt op: 04 March 2017, 12:42:57 door charp. Reden: verbeterde zinsconstructie & toevoeging »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12429 Gepost op: 04 March 2017, 14:19:30 »
Ik heb mijn wagens onder het stof vandaan gehaald en geconstateerd dat deze exact op schaal zijnde wagen, wel 4 wagennummers hebben ;D

wagen nr 75


No 76


Er moet natuurlijk ook gegeten worden 8)


detailllll
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12430 Gepost op: 04 March 2017, 14:49:41 »
@Joke: ja, zoiets staat me ook vaag bij. En ook, toen ik eens op studiereis van Den Bosch naar Florence (Florence aan de Arno, niet het Florence aan de Elbe) ging, dat toen de nummers van de voor ons gezelschap gereserveerde coupés op een aan de betreffende deur geplakt toiletpapiertje geschreven stonden.

@Martijn: dankjewel voor die bos links!  :D Daar zit wel de nodige nuttige info tussen. Even verder zoekend (ik was tenslotte toch bezig) leverde ook wat plaatjes op van wagens zonder wagennummerbordjes.

@Peter: het Fuchsvirus. Ja. Dat stak onlangs nog bij mij heel even de kop op toen ik dit modelletje tegenkwam:



Ik heb het laten staan want geen spiegel en geen mooie wieltjes. Ondanks een aantal forse verbeteringen kan Wiking zich -in mijn ogen althans- nog steeds niet meten met Brekina.
Behalve dat busje zag ik ook de net verschenen Fuchs-Bagger van Wiking. Ik moet zeggen, ik was best wel verrast door de mooie afwerking, een fijne, fragiele Gittermastausleger, en ook de rest van het modelletje zag er prima uit.
Maar het dikke elastiek dat het kabelwerk moest verbeelden deed dat alles weer volkomen teniet. Zonde!



Maar goed, ik heb toch al meer Vosjes dan ik nodig heb, dus ze doen maar.

Dan de vraag: één Touropa of meer Touropa's? Men kan kiezen: een setje van vier of één enkele wagen, maar dat is geen nieuws.
Prijstechnisch maakt het niks uit, hoewel, er zijn mensen die het setje van vier zullen prefereren op grond van het feit dat dat € 0,15 per wagen scheelt (€ 39,90 voor de losse wagen, € 159,= voor de set van 4, beide UVP). Goed bezig, denk ik dan maar.
Voor zover ik weet, en ik hoor het graag als het anders is, reden dat soort wagens wel in complete treinen als een soort chartervlucht op rails van vertrekplaats naar eindbestemming (een bekend voorbeeld van zo'n bestemming is (was) bijvoorbeeld Winterberg). Roco brengt de set en de losse wagen uit in het kader van het thema "Höllentalbahn", samen met de lok BR 85, twee setjes goederenwagens (in samenwerking met Artitec en ook Fleischmann gezien de rongenwagen met de twee trekkers erop), en wat elementen voor een stenen brug (in samenwerking met Noch). Blijkbaar kom je, van Hamburg naar Seebrugg (en vv) reizend, ook door het Helledal. De vijf wagens vormen dus zo'n "chartervlucht op rails".
Daarnaast zag je ze ook wel -nogmaals, voor zover ik weet- als een enkele wagen, of een koppeltje van twee, als koerswagen in een reguliere trein.

Op grond van dat laatste ben ik wel tevreden met die enkele wagen. Mocht mijn lievelingshandelaar nog eens besluiten de aldaar aanwezige set nog eens te willen opsplitsen in losse wagens, dan zou een tweede misschien nog overwogen kunnen worden. Om mijn hang naar vroeger te bevredigen.

@Hans: klopt het dat Roco de wagen al eens eerder heeft uitgebracht? Voor zover ik weet, waren er vroeger twee sets met elk vier wagens, van Touropa en Scharnow-Reisen. In één van beide sets zat ook een Halbspeisewagen G36/37. Ik dacht dat beide sets in Ep.IV-uitvoering waren, jouw wagens lijken me Ep.III.
Terzijde: klopt het dat ik op beide draaistellen van de wagens van de beide bovenste foto's een dynamo zie zitten?

Tot zover eerst maar even, allen dank voor hun bijdragen!

« Laatst bewerkt op: 04 March 2017, 16:03:55 door 44. Reden: knop "Verander" gedrukt »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12431 Gepost op: 04 March 2017, 14:59:42 »
Citaat
Qua detaillering doet de Bc4ümg niet onder voor eerder verschenen 303-mm-rijtuigen van Roco. Niet dat het nòg beter is, trouwens, zo is het ook weer niet. Ongeveer zoals die standaard werd toen de 303-mm Mitteleinstiegwagen verschenen

Dat is een uitglijer. De detaillering was al zo prima toen Roco met de beide eerste 303mm wagens kwam, de A4üm-61 en de B4üm-63, dat zal eind 80er jaren zijn geweest.

A4üm:



De allereerste 303-mm wagen van Roco was overigens volgens mij een Eurofimawagen, dat moet ergens in de eerste helft van de 80er jaren zijn geweest, maar daarvan kan ik me de detaillering van het interieur niet meer goed voor de geest halen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12432 Gepost op: 04 March 2017, 15:00:47 »
Eerst moet ik je teleur stellen, dit zijn geen Roco's, maar onvervalste Lima"s :)

Als antwoord op je vraag heb ik maar even een plaatje gemaakt, praat wat makkelijker ;D

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12433 Gepost op: 04 March 2017, 15:15:59 »
Ah ja, Lima. Die was ik al helemaal vergeten. In z'n nadagen heeft Lima nog enige tijd zeer behoorlijke wagens geproduceerd, vaak verkrijgbaar als set, maar ook wel los. Zelf heb ik ooit enkele zilverlingen in bezit gehad, alsmede enkele TEE-rijtuigen.
Het grote manco (naar mijn bescheiden mening) van deze wagens bestond uit de grote vraag: waar plak ik in vredesnaam de los meegeleverde onderdelen mee vast?
Voor mij reden genoeg om de wagens van de hand te doen, op twee na: een TEE restauratie- en een TEE barrijtuig. Helaas liggen daarvan ook alweer diverse onderdelen los in de doos.

Die Touropa's van jou zien er fabuleus uit, Hans!

PS die Roco-Eurofimawagen was de Avmz207, destijds (vanaf 1983) verkrijgbaar onder art.nr. 54236B.

« Laatst bewerkt op: 04 March 2017, 15:22:01 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12434 Gepost op: 04 March 2017, 19:49:33 »
Als je vanuit Hamburg per Kurswagen naar Seebrugg reist, is het best mogelijk dat je dan door Lümmeln komt. En door Dönsdorf. En door Schwarzburg. En door Bahnhofsvorwald. En wie weet door waar nog meer.

In Dönsdorf heb ik nog geen Touropa langs zien komen, maar misschien verandert dat nog eens.

Groet,
Bas