Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 21:42:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 20:58:05
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:20:35
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 19:52:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:00:46
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:55:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3635602 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8085 Gepost op: 20 August 2015, 22:22:50 »
Nou vooruit, speciaal voor Jerry:

Die eerste auto van m'n vader (met die ovale nummerborden) was een Opel Rekord 1700. Ik heb twee modelletjes van Wiking die er wel wat op lijken, waarvan ik er eentje op de foto heb gezet. De andere moet ik nog even zoeken.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8086 Gepost op: 20 August 2015, 22:57:59 »
 :)
OPEL A record
die werden bijna vervangen door tüp B
toen ik als leerling bij opel begon
mooie auto's die toen de ton niet haalden door
Röst
ga maar snel knutten opmaken,enn verder met de auto's  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8087 Gepost op: 21 August 2015, 00:13:24 »
Pa had nogal een voorkeur voor Opels. Hierna kwam er nog een rijtje.
Je kunt je hart ophalen dus.  ;)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8088 Gepost op: 21 August 2015, 11:03:43 »
Laat maar komen
ik reed
A record 1700
B rekord 1900
D rekord 1700 sprint(duitse import niet in NL te koop)
A ascona 1600 omgebouwd naar rally
Corsa 1200
city 1.1
en veel andere merken ivm wat er stond om te rijden in de garage

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8089 Gepost op: 21 August 2015, 18:06:51 »
Nou, ik geloof nooit dat ik die allemaal heb, maar ik zal m'n best doen.

De badkamer is in de basis nu wel klaar, en bovendien ben ik door m'n bredjes heen. Nu nog wat afwerken hier en daar, en daarna even rustig afwachten wat moeder de vrouw nog meer in de kop krijgt.

Goed, Opels, vraagt Jerry. Nu dan, dan gooi ik er toch een paar tegenaan?
Ik stond zelfs een beetje versteld van de hoeveelheid Opels die er in m'n autokistje rondzwerven. Laat ik, om te beginnen, de auto's van m'n vader die we gedurende onze tijd in D doorbrachten eens de revue passeren.

De Rekord A 1700 hadden we al gezien, daar blijken er twee versies van te zijn, de gele hebben jullie gisteren al gezien. Hier de andere; het model vind ik iets minder mooi dan die gele, maar de kleur komt wel dichter bij die van de auto van pa.



Ter vergelijking nog even die lichtgele, het model is ook van jongere datum schat ik zo in:



Toen de A-Rekord, om wat voor reden dan ook, de deur uit ging, kwam er een C-Rekord (1700) voor in de plaats. Als jochie van een jaar of tien vond ik dat een interessante auto, het ding had de versnellingspook aan het stuur, en de snelheidsmeter bestond uit een horizontale schaal, met een gekleurde balk die opschoof naarmate de snelheid hoger kwam, en bovendien veranderde die ook nog van kleur: tot 50 km/h groen, tussen 50 en 100 km/h oranje en daarboven rood. Een sjieke auto, wit met een donkerblauw dak.



Brekina heeft de vierdeursversie gemaakt, wij hadden vroeger een tweedeurs.
Een jaar of tien geleden sprak ik eens iemand die een dergelijke auto compleet had gerestaureerd, toen hij me vroeg of ik er eens een rondje in wilde rijden, kon ik natuurlijk geen nee zeggen. Het was een leuke ervaring, maar ik was verbaasd over de wat zwabberige wegligging. Zelf karde ik destijds rond in een Peugeot 405, en vergeleken met die Opel lag die toch als een blok op de weg. Bovendien was de acceleratiesnelheid een behoorlijk stukje groter. Maar enfin, tussen die twee zat ook een jaar of twintig, vijfentwintig verschil.

Na de Rekord C 1700 stapten we over naar weer een Rekord C, dit keer een 1900L. Helemaal goudkleurig.
Naast bovenstaande Rekord C heb ik er nog eentje, van Busch, ook een mooi modelletje. Die moet maar even voor die goudkleurige staan. Dat was ook een tweedeurs, overigens. Maar die heeft noch Brekina noch Busch.



Tegen de tijd dat die goudkleurige wagen ook de deur uit moest - we reden nogal wat af, in die dagen, regelmatig naar Nederland voor weet ik veel wat, en daarenboven nog het woon-werkverkeer - tegen de tijd dat die wagen weg moest, begon het er serieus naar uit te zien dat we (definitief) zouden terugkeren naar Nederland. En omdat er dan weer gewoon wegenbelasting betaald moest gaan worden, leek het m'n ouders een goed idee om een iets bescheidener auto aan te schaffen.
De Kadett C.
Poehee, dat wil je niet fijn vinden.
We waren met vijf kinderen, dat is erg leuk als je een paar honderd kilometer moet rijden om bij opa en oma op bezoek te gaan in een Opel Kadett C. De jongste hebben we op een gegeven ogenblik maar de hoedenplank op gewerkt, dan hadden we iets meer ruimte.

In plaats van een C komt hier een B. Past iets beter in het tijdraam.



Ook al een vierdeurs, wij hadden natuurlijk weer een tweedeurs. En hij was blauw.
Na de Kadett heeft m'n vader nog andere auto's gehad, maar toen was ik zo zachies aan de deur al uit. En na de Ascona, die na de Kadett kwam, is hij op een ander merk overgestapt, Toyobishi geloof ik.

Andere Opels, in willekeurige volgorde:

Opel Rekord in turquoise en wit dak (beetje stoffig):



Opel Rekord in rood met wit dak, ook een beetje stoffig:



Nog eentje, in blauw:



Nog een prachtig model van Brekina, de Opel Kapitän:



En om het verhaal compleet te maken, de Blitz nog een keertje:



Nou... compleet... ik herinner me ineens, dat er nog een Opel Blitz (oud model) moet zijn, met een Getränkeaufbau, en een Opel Maultier. Beide van Roco. Misschien dat ik die ooit nog wel eens uit de mottenballen haal.

Dank voor het kijken en:

Nota Bene: klachten over het feit dat sommige modellen al eerder zijn getoond worden niet in behandeling genomen.

Prettig weekend allen.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8090 Gepost op: 21 August 2015, 18:47:49 »
Ik rij ook al 19 jaar Rekord .... Eerst 4 jaar een E2 2.3D Karavan, nu een E2 2.3D Lieferwagen.
Beide in model lastig te vinden zo ver ik weet.
Groet, Ronald.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8091 Gepost op: 21 August 2015, 18:54:34 »
 (y)
Kleine correctuur
de snelheids balk zat in de A record en de 1e B
het verschil zat in de a ,dat de 1e modellen op de rondere voorgangers geinspireerd waren
en de kadet is een B kadett
de latere c hadden andere koplampen (4 kant) en oranje clignotuers de B had ronde koplampen en gele clignoteurs
Maar mooie serie
De blitz had je in 3 series dacht ik
de ronde einde en net na WW2
toen de hoekeiger modellen
En toen die met scherpe lijnen (welke je nu toont)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8092 Gepost op: 21 August 2015, 20:03:05 »
Prachtige verzameling  Opels, Jan!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8093 Gepost op: 21 August 2015, 20:10:30 »
Dank je, Ruud!  :D

@Jerry: dat die gekleurde balk in de A zat, zou heel goed kunnen. In m'n herinnering koppel ik 'm aan de C, maar ik ben ondertussen ook een jaartje ouder, en dan wil het met het geheugen soms niet zo best meer.

De Kadett die ik liet zien is toch ook een B, Jerry? Een C was er ooit van Busch, maar die is meen ik van na Ep.III.

Blitzen:

De Opel Maultier, eigenlijk een gewone Blitz, maar met rupsloopwerk ipv een gewone achteras:



Het 'Maultier'-idee was overigens niet alleen gekoppeld aan de Opel Blitz, ook andere merken reden in zo'n versie rond, zoals Ford en Mercedes.

De Getränkewagen:



En inderdaad er was er nog eentje, ik was 'm helemaal vergeten. Bedankt voor de reminder, Jerry!



Pff... dat waren ze dan wel, geloof ik. Meer Opeltjes heb ik niet.

De directie wijst de verantwoordelijkheid voor schade, voortvloeiend uit een eventuele onvolledigheid van bovenstaande opsomming, van de hand, onder verwijzing naar art. 312 sub A, lid 4, 5 en 8.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8094 Gepost op: 21 August 2015, 20:15:59 »
@Ronald (Calimero): het liefst had ik het bij Peugeot gehouden, dan had ik daar nu ook zo'n 20 jaar in gereden. Maar ja, soms komt het allemaal anders dan je denkt.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8095 Gepost op: 21 August 2015, 20:46:34 »
De sinalco hebt ik ook
die laatste nog niet
29e effe in houten speuren
en de laatste 4 kantige
En idd is deze een B
De c had zowieso andere achterlichten
wil  ook een A ascona sedan
De station moet ergens in een doos liggen
heb maar 4 verhuis dozen met trucks en weet niet meer wat waar
Zal eens wat zoeken en foto's maken met old spul
veel capris weet ik
wat kevers
meen golfjes

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8096 Gepost op: 21 August 2015, 21:35:19 »
Opel Ascona, Ford Capri en VW Golf zijn voor mijn gevoel allemaal niet meer Ep.III. Waarbij ik een beetje twijfel in het geval van de Capri. De Opel GT kwam vlgs mij ook net wat te laat voor mijn tijdperk... even zoeken, is vast wel iets over te vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8097 Gepost op: 21 August 2015, 21:41:53 »
Hm... Opel GT vanaf oktober 1968 en de Capri vanaf november 1968.... da's wel héél erg op 't randje. Te erg, vind ik.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8098 Gepost op: 21 August 2015, 21:47:56 »
Ascona is van 1970
Capri 1 is ook rond die tijd
zou ophet randje kunnen
net als golf 1(niet de GT)
Opel D rekord kan niet meer
Is dacht rond 1974/75
Commodore liep verder naast de D rekord op look van c rekord
weet niet meer tot welk jaar, maar is door de Monza vervangen
Er is ook een voorloper van de kadett gewwest onder de naam olympia
« Laatst bewerkt op: 21 August 2015, 21:50:18 door jerrytrein »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8099 Gepost op: 21 August 2015, 22:03:51 »
In principe is m'n prikjaar 1968. Als de GT dan al net op 't randje is, dan is de Golf (1974) dat toch echt niet. Een Olympia als voorloper van de Kadett zou misschien beter kunnen, old-timer-fanaten zullen er toen ook al wel geweest zijn, denk ik. Maar als ik moet gaan schiften tussen "mogelijk wel en wellicht misschien best wel eventueel waarschijnlijk"en "mogelijk wel, maar waarschijnlijk niet" kies ik voor 't laatste. Hoe gewoner, hoe geloofwaardiger.