Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 22:10:51
Station Roodeschool door Ronzol
Vandaag om 22:08:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:56:39
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Rails roestig verven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:14:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618161 keer)

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7650 Gepost op: 16 July 2015, 12:46:02 »
Ik geloof je, Kun je een filmpje maken van het bewegen van de peilwijzer (heet zo'n ding zo)  ;D

Mooi geworden, zou zonde zijn voor de klepper.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7651 Gepost op: 16 July 2015, 20:12:18 »
Een filmpje maken... zover ben ik nog niet. Ik wil straks loks kunnen identificeren wanneer ze aan de waterkraan staan, zodat via een stappenmotor die wijzer exact de juiste afstand kan zakken. Op die manier kan de suggestie gewekt worden dat er bijvoorbeeld 26 kuub water (BR 50), of 34 (Einheitstender) of welke hoeveelheid ook (afhankelijk van de tendersoort) uitgedeeld wordt.
Ik heb al even met echt water geëxperimenteerd, maar dat blijkt niet goed voor de motortjes en bovendien is het te stroperig. Op zoek naar iets met de helderheid van water en de viscositeit van water op schaal leverde tot nu toe niets op.

:P

Citaat
zou zonde zijn voor de klepper.

Jij doet N-spoor toch? Dan is ie net even te groot... jammer. Anders had je 'm kunnen kopen.  ;D

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #7652 Gepost op: 16 July 2015, 20:59:20 »
Jan,
lees ik nu goed dat je de watertoren wilt verkopen :o
zijn vast wel mensen die dat prachtige ding van je over willen nemen ;D
groeten,
Auke

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7653 Gepost op: 16 July 2015, 21:08:21 »
Mag hoor. Ik ben er niet mee getrouwd. Bieden staat vrij.  :P

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7654 Gepost op: 17 July 2015, 10:52:45 »
Tja, wat moet je als de watertoren klaar is en het schaduwstation nog niet zo concreet is dat er foto's gemaakt kunnen worden?
Iets gaan slopen of zo, en dan kijken wat je er van kunt maken.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7655 Gepost op: 17 July 2015, 15:31:37 »
Tja, wat moet je als de watertoren klaar is en het schaduwstation nog niet zo concreet is dat er foto's gemaakt kunnen worden?

T zelfde doen als wat ik al erg lang doe ?
Wat dingen bedenken voor jezelf,t vervolgens uit testen,bij slecht resultaat, idee en test in de prullenbak en opzoek naar een andere manier,bij goed resultaat proberen dat te perfectioneren  ;D
En indien dat niet werkt,wachten op het moment dat iets wel zover is dat je een plaatje kan schieten en de rest laten wortel schieten  :-X
(alsof een plaatje schieten trouwens the ultimate goal moet zijn,een werkend treinenspul voor je neus lijkt me belangrijker  ;) )

Helpt ook aangereikt advies niet dan is deze suggestie wellicht wat voor je: geef dat vw busje is een fatsoenlijk jasje die kleur ziet r niet uit  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7656 Gepost op: 17 July 2015, 17:36:17 »
Citaat van: de Noot
...een plaatje schieten trouwens the ultimate goal...

In de loop der tijd ben ik me meer en meer bewust geworden van het feit dat foto's maken van datgene waar je mee bezig bent een goed hulpmiddel is om te controleren of "het plaatje" ook een beetje klopt. Soms kan een ongerijmdheid pas opvallen door tussenkomst van het oog van de camera.
Daarnaast kan het gevaar van 'tunnelvisie' opduiken. Doordat je je intensief met een bepaald  onderwerp (een boom, een gebouw, het vervuilen van een wagon, of vul maar iets in) bezighoudt, kan het voorkomen dat je je eigen fouten niet meer ziet.
Door het plaatsen van de foto's, met daaraan gekoppeld het verhaal wat er bij hoort, op het forum, bied ik meteen de forumgenoten de gelegenheid commentaar te geven. Dat is niet bedoeld om naar complimentjes te hengelen, al is het natuurlijk altijd leuk om die te krijgen, maar de kans bestaat dat een ander ziet wat jij niet ziet - door je vooringenomenheid met het onderwerp. De kans bestaat dat een ander door mijn werk op ideeën gebracht wordt, en ook dat ik iets van andermans commentaar op mijn werk kan leren. Een mooie wisselwerking, toch?
Zo bezien is dit draadje een wezenlijk onderdeel van mijn hobby geworden.

Voorbeeldje?
Hier zijn twee foto's van dat VW-busje. Pas op de foto's zag ik dat er iets niet helemaal lekker zit, dat moet dus overnieuw.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7657 Gepost op: 17 July 2015, 18:45:46 »
Je hebt voor wat het fotos en vergelijken en blindstaren gelijk.
Hoe ik t verhaal bedoelde snap je geloof ik wel,je kent me ook al iets langer dan vandaag toch ?
Wat r voor mij vluchtig bekijkende aan t busje niet klopt,heeft weinig met t busje opzich te maken.
T ding staat op de stoep en da heurt nie.
Geheel blanke koplampen zonder een ring er om heen,lijkt me ook nie echt correct,evenmin als een doorsichtig vw logo en geheel zwarte ruitenwissers,zonder wissers  :P
2 verschillende nummerborden dat is ook hoogst onwaarschijnlijk of men is erg dronken geweest bij t duitse RDW  ;D

Of snap ik r na zoveel afwezigheid nou volkomen en geheel niks meer van wat wel en niet kan/hoort op een modelbaan  ::)
(die "bonte koe" op rode slippers daar laat ik me maar geheel niet overuit  :-X )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #7658 Gepost op: 17 July 2015, 19:26:17 »
De kap zit niet helemaal goed op die Bulli, geloof ik.
Is de kentekentekenplaat aan de achterzijde niet wat te groot of lijkt dat maar zo?

De nummers aan voor- en achterzijde zijn gelijk, Floris. LÜ J 958. duidelijk een voertuig uit Lümmeln. Als-ie uit Dönsdorf kwam, had er wel DF op gestaan. :)

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7659 Gepost op: 17 July 2015, 20:00:53 »
't Ding staat op de stoep om de nieuwe lichting weekbladen bij de kiosk af te leveren, Floris. En bovendien, er staan nog nergens borden, zelfs geen parkeerverbodsbord. Dus mag het.  ;)

De ring om de koplampen mist, daar heb je wel een punt. Maar het VW-embleem was niet altijd chroomkleurig, die was ook wel eens in de carrosseriekleur meegespoten. Een kleur overigens, die ik prima in orde vind voor een auto van de jaren 60.

Citaat
(die "bonte koe" op rode slippers...

Heee! Je hebt het wel over Joke, hoor!  >:( ;)

Citaat
de kentekentekenplaat aan de achterzijde niet wat te groot

Dat is waar ik op doelde. Niet alleen te groot, maar ook de zwarte rand is wat weggevallen. Dat viel mij pas op bij het bekijken van de foto. En, maar dat terzijde, op de Duitse nummerplaten horen twee rondjes te zitten, de Zulassungsplakette (wapen en naam van het betreffende Bundesland (in dit geval zou dat het witte paard op rood fond van Westfalen moeten zijn) en de gekleurde HU/AU-Plakette. Maar die zijn tamelijk klein, en zouden vrijwel wegvallen. Alleen op dat achterste nummerbord hadden ze, aan weerszijden van de districtsafkorting (LÜ), net even dat beetje extra kunnen geven.

Dat de kap niet helemaal goed zat, dat klopt ook. Bij het demonteren is er een piefje ietsje krom geraakt, waardoor er wat speling ontstond. Ondertussen ook verholpen.

Ziedaar het nut en de waarde van het maken van foto's. En het is natuurlijk een leuke herinnering, die Tera-bytes aan foto's.  ::)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7660 Gepost op: 17 July 2015, 20:59:49 »

"Heb je dat gehoord? Die Pollockgasten weten niet hoe ze remslangen moeten monteren."
"Hoe bedoel je? Daarvan hebben ze er, toen ze nog hier waren, toch honderden aan loks vastgeschroefd?"
"Ja, maar nu moeten ze met een wagon aan de gang, en ineens zijn ze compleet in de bonen!"
"In de bonen? Wat is dan het verschil tussen zo'n ding aan een lok of een wagon vastmaken?"
"Geen idee, maar het schijnt er nogal op aan te komen of de kraan rechts of links komt te zitten."
"Huh?"
"Aan de bufferkant of aan de binnenkant, bij de koppeling."
"Oso! Nou ja, misschien kunnen ze dat nalezen in één van die Güterwagenboeken. Deel 6, geloof ik. Misschien staat daar wat in."
"Nou, ze doen hun best maar. Persoonlijk geloof ik niet dat daar iets over geschreven wordt. Maakt ook geen bal uit, volgens mij. Als de wind uit het oosten komt, doe je 'm links, komt-ie uit het noorden, doe je 'm rechts."
"Ja, vast. Zal ik ze een telegram sturen? 'Wind zuidwest, dus links', dan snappen ze het wel."
"Doe die aan deze wagon dan maar rechts."
"Okido, doewik. Maar waarom rechts dan?"
"Omdat het nog geen negen uur is."
"Hahahaha!"

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #7661 Gepost op: 17 July 2015, 21:55:32 »
 ???
Remkraan li of re of....
Maar dan zit ie aan de andere wagon omgekeerd  ??? toch
gewoon dr op plakke en sorge dat de slange lang genoech sijn  ;D
En de bus
Er zaten veelal in kleur gespoten ringen om de koplichten
Alleen bij de luxe en caravelle waren ze chroom,net als de deur grepen(later in zwart of chroom)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7662 Gepost op: 17 July 2015, 22:21:13 »
Ja. Maar dat maakt niet uit. Er zijn trouwens wagons met vier (twee per kant) en met twee (één per kant) remluchtslangen.

Wat die bus betreft: er zullen ongetwijfeld vele variaties te zien geweest zijn.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #7663 Gepost op: 17 July 2015, 22:35:58 »
O jee weer gespot bij het shoppen....
Gr Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7664 Gepost op: 18 July 2015, 17:14:51 »
Niks mis met een ijsco halen bij de kiosk, toch?  ;)

Het wil nog niet echt vlotten met het SS, en nu begint vrouwlief ook al hints te geven over het opknappen van de badkamer.
Ik weet niet hoe dat allemaal worden moet, maar we zien wel.

Om toch maar iets te doen heb ik trafo's, versterker en andere zooi voorlopig even van de baan gesloopt, ik wil de boel wat compacter bij elkaar hebben, de tweede versterker die als booster moet gaan dienst doen komt er dan ook meteen bij, zodat ik in één moeite door het SS op de goeie manier kan aansluiten (als het tenminste nog eens zo ver komt  :-\).
Versterkers, trafo's en nog wat kleinigheden worden gemonteerd op de oude plank, die kan ik op die manier mooi gaan hergebruiken, maar dan anders. Rechtop, direct in de nabijheid van het mengpaneel.

Alleen nog eens op zoek naar zo'n stopcontactending met aan/uit schakelaar. Het ding wat je hier ziet leent zich niet om op de plaat te schroeven. Ik wil er eentje met zo'n schakelaar, omdat dan de hele baan in één keer aan- of uitgezet kan worden, vandaar. Bovendien wil ik er eentje met vier stopcontacten, zodat ik er eentje reserve heb.
Nog maar eens gaan snuffelen bij zo'n praxische gambach of zo.