Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 19:26:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door C_Jabaaij
Vandaag om 18:38:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 17:56:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Rails roestig verven door henk
Vandaag om 17:53:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51

Auteur Topic: code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)  (gelezen 22382 keer)

guest7823

• Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #30 Gepost op: 29 August 2012, 22:58:53 »
Als je echt aan finescale gaat doen moet je er op bedacht zijn dat je veel grotere boogstralen moet toepassen dan we van de gemiddelde modelbaan gewend zijn.
Ik weet niet precies wat je in schaal N moet hanteren, maar in Proto-87 (H0) moeten de boogstralen minstens 1 meter zijn, en bij voorkeur nog groter. Op mijn spoorbaan heb ik boogstralen van 70 cm omdat ik dacht dat dat genoeg zou zijn, maar niet dus. Regelmatig problemen met ontsporingen.

De etalage vensterbanken zijn 60 cm breed (halve plaat breedte - zaagsnede). Kortom boogstraal +55 cm. Daar moet het maar binnen gebeuren  :D

En nogmaals vooralsnog is fiNescale nog niet zichtbaar op mijn radar (al heb ik de kaart waar het opstaat wel aan boord  ;))

Prioriteit 1 tot 10 is voor mij en de mensen die langs de etalage lopen gewoon dat er "iets" aan het rijden is. Dat mag (en is nu) kale rails op de "kale" vensterbank. Als ik echter merk hoe leuk mensen het vinden als er domweg iets rijdt en hoe teleurgesteld sommige kinderen zijn als er eens iets NIET rijdt, weet ik waar mijn priorteiten liggen.

Een ongemerkt voordeel van Micro Engineering code 40: je hoeft het niet schoon te houden (althans ik doe het eigenlijk nooit). Ik heb nu meestal een onverbouwde Minitriz TEE / RAm rijden (en dat is toch naar verluid een slechte rijder) en als ik weer eens geen bezwaar heb tegen de herrie naast / achter me, dan is het kopje draaien en gaan met die banaan. Het enige wat ik na twee / drie minuten moet doen is dan even de spanning wat lager zetten omdat e.a. dan op temperatuur is de de snelheid wat hoog wordt. Maar verder...... geen omkijken naar. (wel de kinderen, maar daar deden we het voor (deels) ;D)

guest7823

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 14 October 2012, 17:50:07 »
Half Engels wissel:

Ik wou dat het anders was, maar helaas ....... dit wissel loopt niet briljant, maar goed het was dan ook de eerste van deze variant. De kruising die ik in dezelfe mal gebouwd heb had ook de nodige nabewerking nodig. Alleen die heb ik uiteindelijk redelijk functionerend gekregen. Bij deze moet ik nog even door utteren.

Wel heb ik bij dit wissel op m'n soldeertechniek gelet en iedere keer "enough is enough" moeten denken en zie hier het resultaat  ???

Inmiddels denk ik dat ik weet wat ik aan de productie van dit type wissel moet aanpassen om in een keer een goed functionerend wissel te krijgen. Op naar nr 2 & 3   8)

PS: En ja, ik weet dat ik "links" eigenlijk nog een contrarails mis. Echter de opening die overblijft voor het plaatsen van deze contrarails is net aan 1,5 mm :-/ Als ik die er in had willen hebben had ik dat eerder moeten doen. Nu is die er domweg niet meer tussen te frotten

guest7823

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 14 October 2012, 19:18:22 »

Niet gek voor een beginner. Eigenlijk best wel trots om zelf  :o

Zoals gezegd: Voor meer info zie Facebook - Handwissel

En....... oh ja, die halve Engelsman doet het nu ook. Vermoedelijk heb ik het uitgevlooid hoe ik de volgende nu in een keer werkend kan krijgen.

Op naar de hele Engelsman  :P
« Laatst bewerkt op: 14 October 2012, 19:20:09 door guest7823 »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 14 October 2012, 19:48:54 »
Dat probleem met de contrarails die er niet meer tussen passen is een gevolg van de modelspoornormen. De groeven waar de flenzen door moeten zijn in model 2 keer zo breed als wanneer ze volgens schaal zouden zijn. En dat slokt bij een Engels wissel zoveel ruimte op dat er geen plaats meer is voor een fatsoenlijke contrarail.
Je zou het op kunnen lossen door in plaats van een stukje railstaaf een stripje messing te nemen, dan kan je de contrarail veel dunner krijgen.

Wat bij het bouwen van kruisingen en Engelsmannen ook belangrijk is, is de bouwvolgorde. Uit het boek "An approach to building finescale track in 4mm" van Iain Rice heb ik geleerd dat je moet beginnen met de twee geknikte spoorstaven die bij een kruising aan de buitenkant zitten. Bij een Engels wissel zijn dat de staven die uitlopen in de rechte tongen. Van daaruit bouw je de rest dan op.
Het gebruik van spoormallen is ook heel handig, maar ik weet niet of die in schaal N bestaan. Anders zou je die zelf moeten knutselen.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2012, 19:51:27 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 14 October 2012, 20:52:42 »
Wat bij het bouwen van kruisingen en Engelsmannen ook belangrijk is, is de bouwvolgorde. Uit het boek "An approach to building finescale track in 4mm" van Iain Rice heb ik geleerd dat je moet beginnen met de twee geknikte spoorstaven die bij een kruising aan de buitenkant zitten. Bij een Engels wissel zijn dat de staven die uitlopen in de rechte tongen. Van daaruit bouw je de rest dan op

Volgens mij is "4mm" vergelijkbaar met hO toch? Naar ik meen te weten is " 2mm" namelijk vergelijkbaar met N

Indien dat klopt kan je een deel van de adviezen vergeten. D'r is in N op een gegeven moment domweg geen ruimte meer om e.a. in elkaar te solderen. In mijn ervaring is het bij N makkelijker om van binnen naar buiten te werken, omdat je dan e.a beter kan bereiken met je soldeerstift.

Zodra ik een halve engelsman (in N) in een keer werkend kan maken zal ik een volledig bouwverslag op Facebook zetten.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #35 Gepost op: 14 October 2012, 21:10:57 »
4mm is inderdaad vergelijkbaar met H0. Iets groter zelfs, de spoorwijdte is daar 18,83 mm.
Je hebt gelijk dat het voor de soldeerbout makkeljiker is om van binnen naar buiten te werken, maar voor het handhaven van de juiste maatvoering is het beter om de methode van Iain Rice te volgen.
Maar goed, het was een tip, maar je bent natuurlijk vrij om je eigen methode te volgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 14 October 2012, 21:23:57 »
Erg indrukwekkend (y)

P. Bender

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 14 October 2012, 21:25:39 »
Ben meerdere beschrijvingen tegen gekomen voor hO die in N domweg niet kunnen werken. Punt is dat je veel instructies wel kan opschalen, maar niet  "neerschalen" zonder dat bepaalde zaken niet meer gaan werken

guest7823

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 13 February 2013, 22:46:28 »
Vandaag m'n wisselmal voor 1:9 wissels binnen gekregen. Toch maar even gauw een wisseltje in elkaar gegooid  :P

Een vergelijking tussen de diverse wissels die ik zo had liggen. Onderin een 1:6 wissel, bovenin diverse standaard koopbare wissels. Degene die ik bij dit soort voorbeelden het meeste mis is de haakse bocht van Minitrix uit m'n jeugd. Binnenkort op een beurs toch maar eens een setje kopen. "Just for the fun of it"  :-X

Hier kan je dus zien wat d'r ongeveer gaat gebeuren wanneer je de wisselhoeken van het grootbedrijf gaat gebruiken. Dit wissel is nu 25 cm lang. Wanneer je het wissel zo lang maakt dat je van tongpunt tot vrijbalk gaat praat je denk ik al gauw over 30 cm en dat in N-spoor. Dan hou je zelfs bij een grote modelbaan een heeeel simpel stationnetje over  ::)

Verder schijnt het zo te zijn dat je in N-spoor eigenlijk niet echt goed Engelse wissels kan maken met een wisselhoek kleiner dan 1:6, dit omdat dan domweg de oversteek te groot gaat worden. Dus indien je een compleet wisselprogramma wilt maken zal je je moeten beperken tot 1:6.

Toch wil ik wel het een en ander gaan doen met 1:9 wissels en kruisingen dus vandaar toch maar de mal gekocht.

guest7823

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 16 February 2013, 19:30:56 »

De eerste set 1:9 wissels. Hierbij heb ik nog een mal gebruikt:

Morgen maar eens kijken of ik nu voldoende vaardigheid heb om zelf een kruising 1:9 in elkaar te frotten. Punt daarbij is wel dat er bij Fasttrack geen template voor een dergelijke kruising te vinden is. Dus die moet eerst gefabriekt worden  :P

En ehhhh, mocht je dit een lang wissel vinden .......... is 1:9, wat de scherpste hoek is die in Nederland gebruikt wordt, meestal op emplacementen. Weet niet uit mijn hoofd wat de normale hoek is die gebruikt wordt bij stations en als overloopwissels op de vrije baan. 1:9 is aftakkende een Vmax van 40 km/u

guest7823

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 17 February 2013, 19:42:04 »

01-Het uitzetten van het schema voor de kruising. Eerst de bovenste sporen getekend en toen de wissel templates er op gelegd om de tweede sporen te tekenen

02-Hier is een stap overgeslagen, namelijk de versie waarbij de volledige wisselmallen op de schematekening zijn gelegd. Nadat e.a. was uitgelijnd de templates op maat gesneden, waarvan hier de rechter te zien is

03-De template met 3M "Post-it" lijm ingespoten. Hierbij wel even een velletje papier over de "niet rails" delen leggen tijdens het spuiten, anders zit je constant te werken op een plakkende ondergrond

04-De linkerhelft van de dwarsliggers op hun plaats

05-Rechts nog leeg, tevens is hier een aantal extra dwarsliggers donker gekleurd. Deze zouden in mijn ogen OOK in de wissel template en mal horen, maar die zitten er dus standaard niet in

06-De template compleet voorzien van van dwarsliggers

07-Voor het bouwgemak eerst, tijdelijk, een doorlopende spoorstaaf op de template vast gesoldeerd

08-De wisselmal heb ik wel gebruikt voor een aantal "buigmomenten". Het voordeel is dat je dan makkelijk kan zien of je de hoek van de spoorstaaf goed hebt. Ik doe niet aan de flauwekul om de voet van de rail in te vijlen zoals FastTrack dat aan beveelt. Dat heeft zin bij hO en groter, maar in N is de railvoet 1,2 mm breed. Die buigt ook scherp zonder het invijlen van de voet :-)

09-Detailopname van de geknikte spoorstaaf

10-Met afstandsmallen wordt e.a. op z'n plek gehouden. Twee FastTrack vijlmallen dienen als aandrukgewicht
« Laatst bewerkt op: 18 February 2013, 10:36:55 door guest7823 »

guest7823

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 18 February 2013, 10:23:10 »

11-De eerste (rechte) rail definitief op z'n plaats

12-De afbuigende rail op z'n plaats

13-Niet scherp, maar bouwen was en blijft belangrijker / leuker dan fotograferen in dit stadium. Het eerste puntstuk

14-E.a. op z'n plaats gehouden met diverse afstandsmalletjes

15-En het tussenresultaat. Het puntstuk kan nu als maatvoering gaan dienen voor de bovenste, nog los te halen spoorstaaf

16-De eerste tussenrail op z'n plek met mallen

17-En vastgesoldeerd

18-De bovenrail losgesoldeerd

19-De bovenrail gebogen en op z'n plaats gehouden met afstandmallen

20-Facebook zet deze foto op z'n kant, maar je kan zien wat de bedoeling is. De "Stock-aid" dient als aanslag om te zorgen dat de min of meer vrijliggende rail recht blijf tijdens het solderen
« Laatst bewerkt op: 18 February 2013, 10:38:56 door guest7823 »

guest7823

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 18 February 2013, 10:35:13 »

21-De kruising met beide buitenste rail op hun plek

22-De bovenste rail iets meer in detail

23-De tweede (linker) tussenrail klaar om gesoldeerd te worden

24-Links (afgezien van de contrarail) klaar

25-Rechts verder

26-Rechterpuntstuk klaar voor plaatsing

27-Diverse afstandmallen om het puntstuk op z´n plaats te houden

28-Met dit als gevolg

29-De rechter tussenrails

30-Rechter tussenrail 1 op z´n plaats

guest7823

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 18 February 2013, 10:50:06 »

31-Wederom met dank aan FB voor het draaien, maar rechts nu ook klaar

32-Poging 1 om de railopening op maat te krijgen. Van het halve engelswissel 1±6 wist eigenlijk al dat dit op deze manier niet zou gaan lukken. Het voordeel dat de zaagblaadjes van Juniorzagen hebben is dat ze precies 0,7 mm over de tanden zijn, of te wel precies de normmaat voor de flens opening in N

33-Alle contrarail voorbereid

34-Linker contrarail op hun plek

35-Rechter contrarail op hun plek

36-De midden contraral op hun plek

37-En de kruising is bijna af, maar kan in ieder geval van de template af

38-Kruising los van de template. Dat gaat door de 3M "Post-it" dus erg makkelijk. De lijm is stevig genoeg om de dwarsliggers tijdens het soldere nop hun plek te houden

39-De dwarsliggers op lengte gemaakt

40-Detailopname linker deel kruising

guest7823

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 18 February 2013, 10:54:51 »

41-Detailopname middeldeel kruising

42-Detailopname rechter deel kruising. Helaas onscherp, maar moet nu maar even zo

43-De twee in de mal gebouwde wissels en de geheel uit vrije hand gebouwde kruising.

De grote vraag is..........

Ga ik nu toch proberen om in deze wisselhoek een (half) engelswissel te maken .......