Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 12:59:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20

Auteur Topic: code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)  (gelezen 22392 keer)

frederik19630

• Offline Offline
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #60 Gepost op: 07 April 2013, 19:17:51 »
ziet er strak uit,

en ik vond het al een heel gepriegel om de middelste tongen goed te krijgen in een 16mm Ho engelsman....

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

guest7823

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 07 April 2013, 19:26:24 »
In alle eerlijkheid: ik ben minstens net zo verbaasd. "Ze" zeiden dat het allemaal bijna ondoenbaar was en dat ging dan over de 1:6 engelsman waar ik WEL een passende mal voor heb  :-\

De 1:9 KRUISING was easy-piecy en zelfs gewoon FUN. De 1:9 hele Engelsman was wel gedoe, maar viel eigenlijk dus wel mee. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er waarschijnlijk toch nog maar minstens 2 ga bouwen die ik niet in een baan ga gebruiken, domweg om wat ervaring te krijgen, maar de conclusie moet gewoon zijn: het is doenbaar.

Puntje is nog wel de tongaandrijving. FT gebruikt zgn. "" hinged points" en dat vind ik dus gewoon NIKS. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen. Bij een dubbele engelsman creer je feitelijk met de wisselbladen twee driehoeken en een vage herinneringen uit m'n middelbare schooltijd en de daaropvolgende HTS zeggen me dat het vervormen van driehoeken gedoe op leverd  :-[

Kortom: TO BE CONTINUED  ;D

PS Toch maar even wat rails bij bestellen als ik binnenkort weer naar de NYMR ga. Met een Engelsman gaat het met 2 meter per keer toch wel hard  :P

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 07 April 2013, 20:18:37 »
Respect (y)

Absoluut zeer fraai....

Mvg,

Tis

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #63 Gepost op: 07 April 2013, 21:13:23 »
Ik sluit mij aan bij Tis: Heel erg mooi. Ik doe je het niet na. Heel mooi!  (y)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Beached

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 09 April 2013, 23:52:29 »
Knap staaltje bouwkunst (y)

Puntje is nog wel de tongaandrijving. FT gebruikt zgn. "" hinged points" en dat vind ik dus gewoon NIKS. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen. Bij een dubbele engelsman creer je feitelijk met de wisselbladen twee driehoeken en een vage herinneringen uit m'n middelbare schooltijd en de daaropvolgende HTS zeggen me dat het vervormen van driehoeken gedoe op leverd  :-[

Qua driehoek heb je min of meer gelijk, als je de tongen aan de linkerkant va de foto hieronder van onder naar boven wilt bewegen, dan gebeurt er dit;

-De 1e en 3e tong van boven willen niet alleen naar boven, maar oo+ naar "Echts toe

-DE2e en 4e tong vN boven willen niet all%En naar"oven, maar ook naar links toe

Citaat van: Paul Bender link=topic=41194.msG35764#Mg835764 date=136535363'M
[Erl=https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_06_HW_026_B.jpg
[/url]

Aangezien de afstanden die de wisseltongen bewegen nogal gering zijn, zullen de krachten op de wisseltongen niet al te groot zijn, al is het misschien wel groot genoeg om op den duur soldeerverbindingen los te laten komen.

Je kunt het problem oplossen door ergens een klein beetje speling in te bouwen zodat de wissetongen niet met elkaar vechten. Dit kan bijvoorbeeld door "hinged points" te gebruiken, maar ook door de verbinding tussen de wisseltongen scharnierend te maken door bijvoorbeeld de wisseltongen met pennen in de "tie bar" te laten steken in plaats van solderen.

mvg,<"" />Rick

guest7823

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 10 April 2013, 00:08:23 »
Je kunt het problem oplossen door ergens een klein beetje speling in te bouwen zodat de wissetongen niet met elkaar vechten.

Rick,

FYI: De wisseltongen zitten "slechts" op anderhalve biels vast. En dat is echt het absolute minimum. Die halve biels is de middelste biels waarbij de twee (losse) tongen tegenelkaar aan zitten. De dwarsliggers zijn 1,4 mm breed uit mijn hoofd, dus zoveel vlees zit daar ook weer niedbr />
Citaat
maar ook door de verbinding tussen de wisseLongen C#harnierend te maken door bijvoorbeeld de wisseltongen -Et pennn in de "tie bar" te ,Aten steken in plaats v!N soldeRn.
br />HiE geldt min of meer hetzelfde. De wisseltong is ter hoogte van de tie-bar 0,5 mm breed of mogelijk zelfs minder. De tie-bar zelfs is dus die 1,4 mm breed. Dus ook daar wordt het weer erg priegelen. Bij een gewone wissel tong zal e.a nog wel te doen zijn, maar om de uitlijning van de vier gaten goed te krijgen.......

Ik ga je opmerkingen zeker meenemen in m'n overwegingen. Waar ik op uit ga komen ...... ? ? ? ? ? ?

TonN

• Offline Offline
Re: code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #66 Gepost op: 04 July 2013, 08:54:28 »
Citaat
De wisseltongen zitten "slechts" op anderhalve biels vast.
Ben je hier nog over aan het nadenken?
Heb je de railstaaf doorgezaagd in het midden, of anders gezegd, bestaan al je wisseltongen uit 4 of 8 railstaven? Je opmerking suggereert namelijk dat je 8 losse wisseltongen hebt. Ik zou pleiten voor railstaven die dus aan beide uiteinden wisseltong zijn. Die hebben meer houvast in het midden en zijn behalve aan de biels ook aan de vaste rail te solderen.
Je kan eventueel de railstaaf flexibeler maken door de voet smaller te vijlen, al denk ik dat je je daar met jou rails en lengtes niet druk over hoeft te maken. De smallere railvoet heb ik ook in het grootbedrijf gezien.

guest7823

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 04 July 2013, 21:51:08 »
Ton,

Ik heb (heel kort) overwogen om de wisseltongen van de Engelsman uit een stuk te maken, echter ben nooit verder gekomen als het gedachtenexperiment. Om de afschuiningen van de tongen aan twee kanten precies aan de maat te krijgen zou me, naar mijn gevoel, teveel "trial & error" opleveren. Dan maar liever die las op de middelste dwarsligger. Bij code 40 praatje over een railbreedte van 1 mm en een railhoogte van 1,1 mm (lijfdikte 0,4 mm). Dan praat je over maten waarbij zelfs een kopse soldering al redelijk wat stevigheid oplevert, zeker als er dan ook nog een dwarsligger onder zit.

De 1:6 Engelsman kan ik goed bouwen op deze manier. Over de 1:9 Engelsman ben ik nog niet helemaal tevreden, maar ja, wie wil die dan ook gebruiken in z'n baan  :-[

Het verjongen van de railvoet heb ik ook gedaan, met name om het korte stukje rail (wat de tong feitelijk is) wat flexibeler te maken, dus net als in het grootbedrijf. Puzzelpuntje zijn de wisselstangen. Dat is bij een Engelsman ook wat tricky. Dat zijn bij een Engelsman drie driehoeken (W of V V, waarbij de binnenste punten van de twee V's heel dicht bij elkaar liggen. De wisselstangen zitten op de openkant van de V's of W) en maken daardoor de driehoeken en driehoeken zijn in principe onvervormbaar. In het grootbedrijf wordt dat opgelost door twee wisselstangen en de nodige speling. Hoe ik dat 1:160 voor elkaar ga krijgen .........  ???
« Laatst bewerkt op: 04 July 2013, 21:57:03 door guest7823 »

guest7823

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 20 February 2015, 19:24:10 »
Weliswaar geen code 40, maar wel handmade (een afrijdspoor voor een (Peco) draaischijf:

De template van hoe het moet worden, een wisselmal 1;6 voor de fabricage van het puntstuk (moest "getrucd" omdat de railvoet van code 55 niet in de mal past) en eerst het plaatsen van de dwarsliggers

Alle dwarsliggers op hun plek

De eerste rail op zijn plek

Het tweede spoor op zijn plek

En het tweede been vast en het puntstuk op z'n plek

Dit is dus totaal niet standaard (kromming ook tpv puntstuk) of het gaat werken ........ Verder is de rail bagger. Is "steel" ipv wat ik heb in code 40. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet mooi gesoldeerd. Vreemd genoeg hecht de soldeer ook niet goed / mooi meer op de printplaat. Alsof er bij het trekken van de railstaven een glijmiddel oid is achtergebleven op de rail. De normale rail op megabiels solderen ging vandaag dus (met zelfde soldeer en soldeerbout) gewoon weer goed  :-\

en het voorlopige eindresultaat

Deze Paul is niet verder gekomen dan dit:

Deze rail die ik UK de UK heb gehaald is bagger om te solderen en dat heeft de voortgang en zin drastisch de nek omgedraaid. Morgen maar kijken of ik ergens op de beurs een nieuw potje "zin" kan vinden

FYI is/wordt een "custom made" afrijdspoor voor een draaischijf

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #69 Gepost op: 21 February 2015, 10:29:17 »
Hi Paul,

Als je goed soldeerbare code 40 rail wil kijk dan eens op de  http://www.mago-finescale.de/ of bij de Engelse 2mm association
http://www.2mm.org.uk/. Ik gebruik beide en heb er goede resultaten mee bereikt net als meer Fremo leden. Deze rail is goed te solderen.

gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

guest7823

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 21 February 2015, 15:34:15 »
Hans,

De code 40 die ik heb is prima. Het is de code 55 die niet wil. Is gewoon een ander metaal dan van de code 40.

Bij de BNLS modules hebben we code 55 afgesproken, en ik wou dat hiermee doen ipv de Peco 55