Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 20:21:49
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 20:02:17
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:58:34
booster vraag door Ben
Vandaag om 19:49:55
Fleischmann Anna ombouw. door thonis
Vandaag om 19:47:03
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 19:37:01
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 19:06:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:02:52
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
  

Auteur Topic: code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)  (gelezen 22488 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #45 Gepost op: 18 February 2013, 11:50:54 »
t antwoord is... je kunt t!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #46 Gepost op: 18 February 2013, 12:11:49 »
Tja, maar "ze" zeggen dat 1:9, qua kruising in N / code 40 niet gaat   :-\

Probleem zou zitten in de grote oversteek zoals die in het midden van de kruising zit



Maar goed: A fainted heart never won a fair maiden. En ehhhhh, qua rails en dwarsligger kost een poging next to nothing

Eerst deze maar eens in een testbaantje gooien en kijken hoe e.a. zich gedraagd. Punt daarna is wel: waar vind ik de ruimte om er een zinnig baantje mee te bouwen. Deze wissels zijn LANG  ::)

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #47 Gepost op: 27 February 2013, 21:49:56 »

Een van die heerlijke ZEN momenten die het zelfbouwen van je eigen rails met zich meebrengt  :P

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #48 Gepost op: 27 February 2013, 22:02:04 »
(Zen)monnikenwerk..... :o

Maar het resultaat is zeker mooi (y)

Mvg,

Tis
********

eddie

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #49 Gepost op: 19 March 2013, 23:47:11 »
Mooi zeg!

Maar wat een klus om een wissel in elkaar te zetten

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #50 Gepost op: 28 March 2013, 19:56:58 »
Ben ik kennelijk vergeten hier te posten:


Zelf gefrotte template


Stap 1


Stap volgend


En weer wat verder, met er boven een voorbeeld (1:6) hoe het ongeveer moest gaan worden


Voorwaarts, immer onversaagd voorwaarts


Als een blije lemming richting de afgrond. inmiddels had ik al het meer dan donkerbruine vermoeden dat dit geen werkende oplossing zou gaan bieden, echter ........... een mens leert het meeste van zijn fouten  :-[


Het ziet er allemaal niet gek uit, alleen je krijgt d'r geen wielstel doorheen  :'(


Close-up


Hier, een deel van, de oorzaak waarom e.a. niet zal gaan werken.

Belangrijker is dat je op deze manier teveel "into thin air" bouwt qua maatvoering. Dat gaat bij de kruising variant uitstekend, echter bij een Engelsman is dat een grote zelfoverschatting.

Kortom zwaar tijd voor een rethink. En die kwam een dag later toen ik nog eens goed naar m'n mal voor de 1:9 wissels keek

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #51 Gepost op: 28 March 2013, 20:00:34 »
Inmiddels zijn we een paar weken verder en heb ik m'n freesbankje in gebruik genomen. Je kunt dan het beste beginnen met een goedkoop stukje metaal en daar dan wat simpele bewerkingen op uit te voeren om de diep weggezakte MTS fijnmechanica kennis weer op te frissen, of ..............



Je trekt een grote broek aan en gaat gelijk aan de gang op een dure geimporteerde mal   8)

Nu alleen nog kijken of het idee gaat werken  ::)

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #52 Gepost op: 06 April 2013, 19:27:53 »
Een wijs man zei ooit tegen mij: maak je toch niet druk om dat rottige forum, ga gewoon lekker treintjes bouwen. Dus was gisteren een mooie gelegenheid om de wijze raad tot mij te nemen. Het gevolg.............



Tadaaa: een werkende 1:9 dubbele Engelsman in code 40 N-schaal. Het is hopeloos arrogant, maar ik kan er NIETS aan doen: best wel trots op mezelf  :-[


Het bouwverslag volgt zsm. FYI: d'r verdwijnt dus 2 meter rail in zo'n ding  :P
« Laatst bewerkt op: 06 April 2013, 19:32:11 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #53 Gepost op: 07 April 2013, 18:43:47 »

Afb. - 01
De dwarsliggers in de aangepaste mal



Afb. - 02
Het eerste puntstuk



Afb. - 03
Het tweede puntstuk. Hierbij gelijk de aanslagrail er bij geplaatst voor extra stevigheid



Afb. - 04
De twee sets puntstukken met aanslagrail. Onderaan de eerste poging, als referentiemateriaal



Afb. - 05
Het aftekening van de eerste buitenrail. Het midden is gemarkeerd ter hoogte van de middelste dwarsligger. tevens is de zijkant van de rail gemarkeerd op die plaatsen waar de voet van de rails moet worden weggevijld om plaats te maken voor de wisseltongen

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #54 Gepost op: 07 April 2013, 18:44:22 »

Afb. - 06
De eerste buitenrail op z'n plek gesoldeerd. De tweede buitenrail ligt volledig voorbereid klaar boven de mal



Afb. - 07
Een foto met bijna de aanstaande hele Engelsman er op



Afb. - 08
De tweede buitenrail op z'n plek. Het stuk ter hoogte van het puntstuk zit op z'n definitieve plaats. Het stuk rechts van het puntstuk zit op er tijdelijk (op de plaats van de "rechte rail") om de dwarsliggers op hun plaats te houden



Afb. - 09
De Engelsman uit de mal genomen om te worden omgedraaid. Op zich ligt de maatvoering nu redelijk vast. Hierna kunnen de dwarsliggers op maat geknipt worden.



Afb. - 10
De dwarsliggers op maat geknipt

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #55 Gepost op: 07 April 2013, 18:45:04 »

Afb. - 11
Het tweede puntstuk in de mal geplaatst voor solderen



Afb. - 11
En hier besloot ik te stoppen voor vandaag. Het was vandaag een redelijke stuiterdag en de rust ontbreekt me nu om met de frees de toch niet goedkope mal te lijf te gaan



Afb. - 12
Een detailopname van het probleemgebied. Helaas zal de freesactie dwarsdoor de mooie belettering moeten :-/



Afb. - 13
Tot hier en niet verder. Wordt vervolgd



Afb. - 14
De tweede (en laatste) aanpassing aan de FastTrack mal



Afb. - 15
Het past prima aan deze kant (net als eerder)
« Laatst bewerkt op: 18 June 2014, 00:16:41 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #56 Gepost op: 07 April 2013, 18:45:39 »

Afb. - 16
Maar nu past de andere kant ook



Afb. - 17
En een derde rail op z'n plek gesoldeerd. Dit zal de engelsman goed houden qua uitlijning tijdens het verder bouwen en omdraaien in de mal



Afb. - 18
De engelsman uit de mal, met de tijdelijke rail op z'n plek



Afb. - 19
Hier heb ik een paar stadia overgeslagen bij het fotograferen. De eerst volledige set wisseltongen is op z'n plek. De ttijdelijke rail zit nog steeds op z'n plek om e.a. goed te houden qua positionering



Afb. - 20
De eerste doorgaande rail is nu op z'n plek. Hierna zal de tegenoverliggende rail geplaatst worden nadat de Engelsman omgekeerd in de mal is geplaatst

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #57 Gepost op: 07 April 2013, 18:47:28 »

Afb. - 21
Tadaaaa: een werkende 1:9 hele Engelsman in code 40 N-spoor :-). Een hele engelsman zoals deze eet 2 meter rails als ontbijt :-/



Afb. - 22
De aangepaste FastTrack mal om ook de (hele) engelsman te kunnen bouwen


Afb. - 23
Een overzicht van de hele engelsman



Afb. - 24
Linkerkant van de hele engelsman



Afb. - 25
Midden van de hele engelsman

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #58 Gepost op: 07 April 2013, 18:48:11 »

Afb. - 26
Rechterkant van de hele engelsman



Afb. - 27
En hoe de engelsman in de aangepaste mal past, deel 1



Afb. - 28
En hoe de engelsman in de aangepaste mal past, deel 2

guest7823

  • Gast
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #59 Gepost op: 07 April 2013, 18:53:57 »
En speciaal voor BNLS gebruikers, drie klikbare plaatjes:







Nu alleen nog even uitvlooien hoe ik de tongaandrijving ga doen. Standaard FT praktijk is om met zgn. "hinged" points te werken en dat vind ik dus NIKS  >:(.

Punt is wel dat je bij een hele Engelsman in feite twee driehoeken creeert bij de wisseltongen, kortom theoretisch is daar geen beweging in te krijgen  :P