Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)  (gelezen 22386 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:code 40 N-spoor bovenbouw (rails & wissels)
« Reactie #15 Gepost op: 29 August 2012, 11:52:00 »

DIT ZIJN GEEN GRAPPEN, dit is N-spoor, mafketel  (y) (y)

Ga maar weer timide m'n hoekje in  :'(

Pas op Paul, dadelijk wordt je geveegd ;) Foei ;D

Ik was gisteren bij Martin en we hadden het over die Duitser. Ik vind het superknap wat hij daar presteert maar ergens moet het allemaal wel haalbaar zijn..... en goed genoeg en goed uitziend is voor de meesten van ons gewoon op een normale manier te doen. Dit grenst bijna aan het waanzinnige ;)
Zoals ik gisteren al zei: " het moet wel in dit leven af kunnen zijn...."  ;)

guest7823

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 29 August 2012, 12:11:52 »
Ronald,

Sinds een potentiele schoonvader die bezig was met het bouwen van een spoor I 3700 met vier cilinders (ipv de standaard een cilinder met slipexcentriek) vrolijk fluitend zijn wielen weggooide omdat hij er achter gekomen was dat er twee spaken te weinig in z'n wielen zaten (verkeerde tekening oid) en opnieuw begon heb ik me zelden meer verbaast.

Bewondermomenten heb ik zat gehad:
- dat eerder genoemde Z baantje
- miniaturwunderland.
- en zo nog een paar

Echter dit was echter weer zo'n "shock & awe" moment. Dus ik handhaaf m'n bovenstaande mening, tenslotte heb ik wel een klein beetje recht van spreken en verstand van ketels  8)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 29 August 2012, 12:16:33 »
 (y) ;)

guest7823

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 29 August 2012, 12:24:29 »
Zoals ik altijd al zeg: als je maar lang genoeg zoekt klets je je overal uit:

http://www.woorden.org/woord/mafketel

iemand die zich op een grappige manier ongewoon gedraagt
Synoniemen: 

mafkees, malloot

Volgens mij kunnen we het daar toch wel met z'n allen over eens zijn?

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #19 Gepost op: 29 August 2012, 15:24:09 »
Gelijk heb je wel, je moet wel een beetje een mafkees zijn om zo te bouwen....

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #20 Gepost op: 29 August 2012, 15:35:49 »
(&*)*&&^&*)^ :o  Zo bouwen?? ::)  Ongelofelijk mooi  (y)
Ga dit in 0 niet eens voor elkaar krijgen :-\

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

guest7823

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 29 August 2012, 16:25:11 »
goed, maar eens even beginnen met hersteltherapie  :P

Sommige plaatjes zijn niet briljant, maar ik hoop wel dat ze een beetje gaan laten zien waarom ik niet meer verder wil met de standaard N-wissel en dat ik het maar zelf ga proberen.

Railprofielen

Hier een overzicht van de verschillende soorten railprofielen. Links Roco code 80, in het midden de vertruukte Peco code 55 rail en rechts Micro Engineering code 40

En nog eentje vanuit een wat lagere hoek

Hier is hopelijk wat beter te zien wat het verschil is tussen de standaard roco rails en de rails die Peco gebruikt. Feitelijk zijn beide rail even hoog en hebben een vergelijkbaar oppervlakte, alleen bij de Peco rail is een deel van de rail verwerkt in de dwarsliggermat

De Roco code 80, had een vijltje langs gemogen, maar ja is toch alleen maar voor de demo baantjes in de etalage

Links Roco code 80, rechts de Peco code 55

De Peco code 55

En de Micro Engineering code 40 met handgemaakte rail

Ter vergelijking: links de Peco code 55 en rechts de Micro Engineering code 40 met handgemaakte rail

Dit schrijvende bedenk ik me dat ik nog vergeten ben plaatjes te maken van Micro Engineering code 40 flex. Die heb ik wel en moet er ook bij, omdat aan de hand daarvan goed kan worden aangetoond waarom sommige code 40 rail in N wel probleemloos werkt met de standaard flenshoogte die de normale N-wielen nu eenmaal hebben (de zgn. Pizza Cutters  :) )

En hier die, inmiddels gemaakte, plaatjes

Hier dus een overzicht van de Micro Engineering rail. Links de code 55 van Peco, in het midden de zelfgemaakte code 40 rail en rachts de Micro Engineering code 40 flexrail

Hier nog een keertje de Peco code 55 rail icm de zelfgemaakte Micro Engineering code 40 rail

Peco code 55

Handgemaakte code 40 mbv Micro Engineering rail staven en PCB dwarsliggers

En hier de Micro Engineering code 40 flexrail

En hier nog een keertje de beide Micro Engineering railtypen naast elkaar.

En nu zullen velen zich afvragen: waarom deze flauwekul en dit langdradige verhaal? De reden is simpel en heet:

PIZZA CUTTERS

Alle standaard N modelen zijn voorzien van relatief hoge flenzen. Deze flenzen zijn in ieder geval vele malen hoger als wat ze volgens 1:160 zouden moeten zijn. Urban mythe zegt dat je om met deze wielen te kunnen rijden je minstens code 80 nodig heeft. Peco heeft inmiddels met code 55 aangetoond dat het "allemaal wel wat minder kan". De praktijk is echter dat de handgelegde code 40 (rail gesoldeerd op PCB) prima gaat met de standaard Pizza cutters. Pas bij de Micro Engineering code flexrail kom je met de standaard flenzen in de problemen.

Hoe zit dat:
Bij de Peco 55 zit de bevesting van de rail feitelijk in de tweede voet die volledig in de dwarsliggermat steekt. Verder heeft Peco een nauwelijks te zien trucje uitgehaald: de railklemmen in de binnenkant van het spoor (waar de flenzen dus zitten) zijn lager als de railklemmen aan de buitenkant  :-\.
Echter......... wanneer je de normen goed doorkijkt kan je zien dat code 40 op zich hoog genoeg is om de hoogte van de flenzen vrij te houden van de voet van de rail. Kortom wanneer je code 40 soldeert op printplatendwarsliggers ben je helemaal gesteld en kan je prima rijden met de standaard N schaal wielen. Pas bij de Micro Engineering code 40 flexrail kom je met de standaard flenzen in de problemen. Die gaan dan namelijk de railbevestigingsimitaties raken. indien je die rails wilt gaan gebruiken zal je dus naar wielstellen met een lage flens moeten. Maar zo lang je met zelfgemaakte rails werkt: NIETS AAN HET HANDJE met code 40  (y) (y) (y)

Wordt vervolgd .........
« Laatst bewerkt op: 29 August 2012, 17:43:06 door guest7823 »

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 29 August 2012, 16:38:39 »
Ik kan me vergissen, maar ik dacht altijd dat Roco eerder code 80 is net als Fleischmann en Minitrix, en dat Peco dan nepcode 55 is.
Micro Engineering heeft echte code 40 en ik heb zelf een Amerikaans baantje gehad met echte code 55 (Atlas).
« Laatst bewerkt op: 29 August 2012, 16:41:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 29 August 2012, 17:15:21 »
Ik twijfelde al, maar had nog geen tijd om e.a. uit te zoeken, maar ........... volgens mij heb je gelijk. Daar ik het artikel toch nog even wou aanvullen pak ik het gelijk mee.

Thx

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #24 Gepost op: 29 August 2012, 18:31:53 »
uhh Paul,
Misschien heb je gelijk wat betreft de pizza roller wielen op code 40, maar als je mooiere wissels wilt hebben zal je toch echt de afstanden tussen de rail op de wissels kleiner en smaller moeten maken. Dus afdraaien die wielen.
Daarnaast is het ook mooier op je model: veel beter op schaal!

Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

guest7823

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 29 August 2012, 18:49:42 »
Vooralsnog wou ik dit verhaaltje eerst maar eens beperken tot wat er kan met het standaard spul. Daarna zal ik eindigen met waar het daarna nog allemaal naar toe kan (al loopt daarmee de zelf (moeten) doen steeds verder op)

Maar ik snap je punt (y)

haes

• Offline Offline
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
« Reactie #26 Gepost op: 29 August 2012, 21:09:05 »
bijde 2 mm association hebben ze vervangende wielsets voor heel veel wagons.OOk voor locomotieven,maar dan moet het net passen.Wellid worden noodzakelijk(kost niet echt veel)
ziehttp://www.2mm.org.uk/
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

guest7823

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 29 August 2012, 22:10:15 »
Ben ik al lid van. Echter zodra Engelsen metrische maten door hun verhaal heen gaan gooien raak ik in de war. (Zij waarschijnlijk ook) Ik heb wel eens gekeken welke normen (maatvoering) ze nu hanteren, maar daar kon ik nog even geen sjokola van maken.

Voorals nog heb ik 14 meter raam / muur lengte te voorzien van "iets rijdends" om mijn (voormalige) winkeletalage om te toveren van "zwart gat" naar buurtaantrekkelijke bekijk locatie. Met een keerlus door mijn kantoor ruimte kom ik dan al gauw aan 30 meter spoor en dan moet ik de opstelsporen (in de etalage) er ook nog bij op tellen. Voorals nog ga ik dat niet in fiNe-scale doen. Kinderen die komen kijken vinden rijdende treinen belangrijker dan maatvoering. Verder heb ik nog dusdaning veel Pizza-cutters dat ik domweg de tijd niet heb om dat ook allemaal direct te doen. En zoals gezegd: de zelfbouwrails ( de bulk) dus kan ook later nog gewoon gebruiken

Het grote voordeel is dat zelfbouw wissels "next to nothing" kosten en tegen de tijd dat ik toe ben (if ever) aan fiNe-scale vermoed ik dat mijn (code 40) wissels kwalitatief afdoende goed zijn om daar iemand anders blij mee te maken en vrolijk fluitend opnieuw te beginnen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 29 August 2012, 22:22:45 »
Als je echt aan finescale gaat doen moet je er op bedacht zijn dat je veel grotere boogstralen moet toepassen dan we van de gemiddelde modelbaan gewend zijn.
Ik weet niet precies wat je in schaal N moet hanteren, maar in Proto-87 (H0) moeten de boogstralen minstens 1 meter zijn, en bij voorkeur nog groter. Op mijn spoorbaan heb ik boogstralen van 70 cm omdat ik dacht dat dat genoeg zou zijn, maar niet dus. Regelmatig problemen met ontsporingen.
Daarom heb ik recent de knoop doorgehakt, alle wissels worden omgebouwd naar NEM zodat ik weer gewoon met NEM-wielen kan rijden. Weliswaar met de laagst mogelijke flens (0,6 mm) omdat ik veel gespijkerde code 70 en 75 heb waar net iets minder dan 1 mm ruimte is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 29 August 2012, 22:43:32 »
intermezzo:

Railhoogten:

In dit topic heb ik het regelmatig over een bepaalde "code" voor rail. Hoe werkt dat nu die code ?

Het code getal is de hoogte van de rail in duizendste van inches. Dus code 80 is 0,08 inch hoog, code 55 is 0,055 inch hoog en code 40 is dus 0,04  inch hoog.

Wanneer ze dat dan weer gaan omrekenen komen we op (ongeveer*) de volgende waarden uit:
  • code 80 = 0,08 inch = 2,0 mm
  • code 55 = 0,055 inch = 1,40 mm
  • code 40 = 0.04 inch = 1,0 mm

Gelukkig werken we in N-spoor met een makkelijke schaalverhouding (1:160) en kunnen we dus makkelijk verder rekenen en krijgen we de volgende aanvulling:
  • code 80 = 0,08 inch = 2,0 mm = 320 mm / 32 cm
  • code 55 = 0,055 inch = 1,40 mm= 224 mm / 22,4 cm
  • code 40 = 0.04 inch = 1,0 mm = 160 mm / 16 cm

Hoewel ik in mijn lagere school tjd geleerd heb dat de bulk van Nederland vollag met NP46 gaan we maar even gemakshalve uit van UIC54. Hier voor zijn twee redenen.
De tweede reden is dat UIC60 alleen maar op hogesnelheidslijnen en zware goederenlijnen wordt toegepast.
De eerste en belangrijkste reden is dat UIC54 159 mm hoog is en .................

laat dat nu weer eens mooi overeenkomen met "code 40"  (y) (y) (y) (y)

(*) Anecdote: Beyer Peacook klaagde bij de bouw van de SS 700 een beetje over de zelfs in hun ogen vreemde maatvoering. Wat was er gebeurd: De SS 700 was grotendeels in Nederland ontworpen, met veel zaken in (relatief) ronde metrische maten. Toen de loc's uiteindelijk bij Beyer Peacook gebouwd ging worden met de hele tekeningenset om gerekend worden naar "Imperal measurements". Hoewel Engels wel wat gewend zijn met hun x/4 - x/8 - x/16 - x/32 -x/64 zitten ze dan vaak wel op redelijk gewone combinaties. Bij de SS 700 lag dat iets anders, omdat we ze wel graag metrisch in Nederland kregen. Al zullen waarschijnlijk veel bout/moer en pijpmaten wel weer imperisch gewesst zijn  :-\