Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 20:17:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
Railpro 607 door Bahn-AG
Vandaag om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1222612 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1695 Gepost op: 26 July 2013, 13:36:20 »
Het lijkt haast wel of van schrik dat een rode merkteken van zijn plek is geraakt.  ;)

mvg,
Gert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1696 Gepost op: 27 July 2013, 17:00:10 »
De orginele post is naar een draadje over grootspoor gegaan: Grootspoorpraktijken. Waar verder gepraat kan worden over dit onderwerp. Daarom hier als citaat:

Monteer de kleine onderdeeltjes op je modelloc op de juiste wijze,anders staat het zo slordig 8)



Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1697 Gepost op: 15 August 2013, 12:18:53 »
Was water al aan de orde geweest?
Zo niet: Zet nooit water in het station, gebeurt in het echt ook nooit, stations worden altijd voorzien van goede hemelwaterafvoer:


Bron: http://www.bbc.co.uk/gloucestershire/content/image_galleries/july_floods_gallery.shtml
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1698 Gepost op: 17 August 2013, 13:33:13 »
En hier nog een voorbeeldje waarom ovaaltjes totaal niet onrealistische zijn.


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1699 Gepost op: 17 August 2013, 17:15:23 »
Als je een dakje boven de trap naar het perron maakt en wilt voorzien van een regenpijp. Maak die regenpijp dan niet in allerlei bochten. Dat doen ze in het echt ook niet.

bron: eigen foto te Breda (in 2007).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1700 Gepost op: 17 August 2013, 19:40:49 »
Leuke foto Niels! De bocht-stukken waren zeker in de aanbieding...    :D

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1701 Gepost op: 17 August 2013, 19:45:43 »
Welnee, dat zijn expansiebochten. Stel dat het warm water gaat regenen, dan zetten die buizen uit en die extra lengte moet toch ergens naartoe. ;D
Ook vriendelijk dat ze daar die 3 paaltjes hebben neergezet. Anders zou er regelmatig iemand met zijn kanis tegen die bocht aanlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1702 Gepost op: 17 August 2013, 20:11:57 »
goed voorbeeld van een slecht ontwerp...

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1703 Gepost op: 18 August 2013, 11:36:31 »
Is ook maar tijdelijk, tot dat het nieuwe station klaar is ;)


Waarbij tijdelijk wel een ruim begrip is bij het spoor....... ::) ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1704 Gepost op: 30 August 2013, 20:02:18 »
Als je een vrachtwagen met een lange trailer op de weg plaatst, zet er dan wel een realistische lading op.
Dat doen ze in het echt ook.


Helaas is de betreffende weg opnieuw gestreetviewed, waardoor deze truck niet meer op streetview te zien is. Dan maar dit op het web teruggevonden screenshotje.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1705 Gepost op: 02 September 2013, 18:40:40 »
Op een enkelsporig baanvak met krappe bogen, hoort geen ICE thuis.


Uitersten by hb foto, on Flickr

Huub

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1706 Gepost op: 06 September 2013, 12:51:42 »
denk er bij het verweren van je treinen aan dat je geen vlekken maakt met je vingers, dit is geen gezicht.


stop ook niet zomaar met het verweren en ga er dan mee rond rijden, in het echt zijn de treinen ook redelijk egaal qua vuil.
groeten,
Auke

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1707 Gepost op: 06 September 2013, 14:44:20 »
Zeg eens eerlijk Auke, had jij niet stiekem een emmertje met sop bij je op dat perron en heb je gewoon even het voorste deel van de neus van dat treinstel onder handen genomen om deze foto te kunnen maken?   ;)

mvg,
Gert

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1708 Gepost op: 06 September 2013, 14:45:37 »
heb altijd een emmer met sop bij me 8) je weet maar nooit ;D
groeten,
Auke

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1709 Gepost op: 06 September 2013, 17:54:50 »
 ;D
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!