Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 19:57:08
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
NS-1000 in spoor-1 door prutser
Vandaag om 19:07:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 19:06:08
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:20:25
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
  

Auteur Topic: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.  (gelezen 59695 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #195 Gepost op: 09 February 2022, 21:15:15 »
Het dak zet je makkelijk vast. Vleugeltjes goed doorlaten vloeien onder druk en een licht vlammetje. Dan sluit de buitenkant vanzelf strak aan.
[

Kan je de buitenkant altijd schoon houden?  Nee, want de "regengoot" (strip 0,5x1,5) moet er nog op en dan kan je niet anders.


Maar daar is de glasvezelstift en zandstraler voor. ;D


13092

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #196 Gepost op: 10 February 2022, 19:56:11 »
Even de watertanks buigen op de lok zetten, vergeet het maar. Dit onderdeel moet op alle kanten tot op de ..... mm passen en haaks/plat zijn. Bij voorbaat kan ik zeggen dat de deksels niet goed zullen passen. Die moet je later op maat maken (1 mm smaller en hoeken op maat vijlen met de boog) met licht overstek op TWEE kanten., zijkant en voorkant. De kant tegen het machinistenhuis zit er strak tegenaan.

ABSOLUUT NIET VERGETEN dat de zandleidingen op de ketel er nog langs moeten kunnen, dus dat moet iets naar buiten komen te liggen en dat heeft weer gevolgen voor de korte kanten van de waterbak. De achterkant kan je nog zo laten en gelijk laten met de opening in de voorkant machinistenhuis, maar de voorkant van de watertank moet dus... korter.

Op de voetplaat moet nog ruimte (ca. 1,0 mm) aan voetplaat zichtbaar blijven.

Het beste beeld dat je kan krijgen is de Spoor-0 versie te bekijken.


Eerst buigen, passen en meten met restanten uit de fret.
Straal achter = 2
Straal voor = 4


Zoiets moet het worden, maar dan met een passend dakje.


Een spreekwoordelijke "Open deur", maar op een vlakke ondergrond alles vastzetten.


Op de kopse kanten van het etswerk kan je nauwelijks solderen en tegelijkertijd alles in vorm/positie houden, dus heb ik twee gaatjes geboord en daarop/in gesoldeerd.
NIET laten doorvloeien naar buiten want je wilt geen soldeer zien tussen watertank en machinistenhuis.
En nog even de hoekjes (rode cirkel) er af knippen want daar steunt echt niks op maar je ziet het later wel.


Ik zie gelukkig geen soldeer.
Indien wel het geval loshalen, uithuilen en overnieuw. Nu kan het nog.


13238
« Laatst bewerkt op: 10 February 2022, 21:28:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #197 Gepost op: 11 February 2022, 08:32:31 »
Nu eerst gaatjes boren om tzt de peilkraantjes (Alleen aan rechter zijde) in te lijmen. Stel dat dat nu fout gaat, dan kan je het herstellen zonder veel extra werk. Later....tja.
Tegen weglopen van de boor even een tape er op zetten. Ook om de posities aangeven.






Tijd om een  bodem in de watertank te maken. Dat heb ik met restanten van de laserfret gedaan.


En vanaf NU komt het er op aan ......rechter dan recht.






Vervolgens alles verankeren.
Met een tijdelijk profieltje de waterbakken parallel gezet.
IMG_4373 by Nulpunt0, on Flickr

Dan driehoekverstevigingen aanbrengen
is alles recht, check en dubbel check...




is alles nog steeds recht?


tevreden?.... dan kan het tijdelijke profiel russen de waterbakken er uit en is het tijd voor koffie.  ;D ;D

13308





« Laatst bewerkt op: 11 February 2022, 11:11:50 door FritsT »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #198 Gepost op: 11 February 2022, 09:46:13 »
Die koffie was inmiddels koud? Even roeren met de hete bout? Nee bah.
Maar wel strak en rechter dan recht, netjes!
Ik heb al een trein

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #199 Gepost op: 11 February 2022, 09:46:50 »
Koude koffie komt bij mij niet voor.  ;D

-----------------------------------------------------------------------------------

Dan kan nu de bovenkant er op.

Tijdelijk met enkele punten vastzetten. Aan de kant van het machinistenhuis dus 1 mm terug liggend en aan de voorkant aansluitend. Je ziet dan dat de overstek te groot is... afvijlen.




Zo groot/klein heb ik hem nu.




« Laatst bewerkt op: 11 February 2022, 09:49:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #200 Gepost op: 11 February 2022, 16:09:05 »
De basis voor de eerste twee grote bouwgroepen zijn nu gereed.
Nu de volgende twee, ketel en rookkast.

Water en electronica gaan niet samen, maar in de waterkist komt natuurlijk geen water maar mogelijk iets anders. Vandaar dat die aan de binnenzijde open blijft. Zie je helemaal niets van.





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #201 Gepost op: 11 February 2022, 19:36:33 »
En dan de rookkast.........

"Klein" probleempje, de inkeping voor de rookkastbeplating valt niet samen met de gleuven in de voetplaat. Oeps. Dat heb je met het bouwen van een 1e exemplaar. (zeg maar handmonster) Altijd onvoorziene kinderziekten.


Ik heb geprobeerd met wigvormige plaat de gleuven te dichten en daarna glad te vijlen.....werd ik niet blij van.  :'(
Dus geen andere optie dan grof aanpakken. Dat viel overigens heel erg mee want soldeerverbindingen kunnen los en schoongemaakt worden.

Zonder schade aan de reeds bevestigde onderdelen lag dit er (met de vlam en een tang) binnen 30 seconden af.


Even schoonmaken. (Waar een vlakschuurmachien al niet handig voor is  ;D)


Nieuw stuk plaatwerk uitsnijden en opnieuw vastzetten.


Toch handig zo'n grote snijmachine. Daken, voetplaten, bodems.....In Schaal-0 en 1 dus.




Het leed is bijna geleden,


13473
« Laatst bewerkt op: 11 February 2022, 21:32:25 door FritsT »

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #202 Gepost op: 12 February 2022, 11:37:26 »
Tja, en dan is het eigenlijk niet eens een kinderziekte, want de sleuf was niet door geëtst

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #203 Gepost op: 12 February 2022, 12:21:46 »
Nog even voor diegenen die er nog aan moeten beginnen. Het kan 1000x makkelijker dan ik heb moeten doen..... De originele plaat achterstevoren of ondersteboven monteren en klaar.
Maar inderdaad dan mazzel dat de gleuf niet door en door was.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2022, 12:23:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #204 Gepost op: 12 February 2022, 16:14:40 »
Dit was dus de bedoeling, maar helaas, de gleuven staan te ver uit elkaar.


Maar voor de volgorde nu eerst een paar stappen op voorgaande foto terug,

Het buigen is een geduldwerkje. Uit de hand gaat het je niet echt lukken. Dan is het net een waterberd...druk je ergens, dan agaat het ergens anders weer omhoog.. Dus buizen (of iets anders) gebruiken.
TESTPLAATJES, oefenen.


Het beplating moet eigenlijk vanzelf in de gleuf vallen.


Een markeerstrip binnenin is makkelijk zodat de kliknagels goed uitkomen. Passen en meten.




Moeilijkste moet dan nog komen... de bodem. En die moet echt goed en haaks op maat zijn. Even scheef en de ketel past niet lekker of helemaal niet. Dat moet ik nu zelf ook nog maar afwachten. We zullen zien.
Ik het het etsdeel er afgehaald en vervangen door een 2 mm plaat. Daar kan je een stevigere tap in zetten.


Beter haaks dan dit ga ik het niet krijgen.




en dan ben ik weer bij de beplating die in de gleuven zou moeten steken om eventuele naden op te vangen. Maar helaas. Nogmaals, pas later zal blijken dat........


Dus er zit niks anders op dan het overschot af te slijpen.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #205 Gepost op: 13 February 2022, 10:40:08 »
Voor het kijkgenot eventjes een buis geplaatst en wat onderdelen....genieten van je werk.
 
Met dit mooie weer wandelen hier in het bos, vergeet het maar, dat wordt file lopen en nietsontziende in zichzelf gekeerde (ikke ikke ikke) joggers en mountainbikers ontwijken. Ik wil en mag niet besmet raken, dus dan maar vanavond de benen strekken en nu beginnen met het draaien van de ketel.....ook leuk.



13784

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #206 Gepost op: 13 February 2022, 10:48:37 »
Voor het kijkgenot eventjes een buis geplaatst en wat onderdelen....genieten van je werk.

Het is weer mooi Frits.👍

En off-topic wat het onderstaande betreft: Daar herkennen wij ons ook in.
Met dit mooie weer wandelen hier in het bos, vergeet het maar, dat wordt file lopen en nietsontziende in zichzelf gekeerde (ikke ikke ikke) joggers en mountainbikers ontwijken.

Groet Cor Lageweg

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #207 Gepost op: 13 February 2022, 11:07:17 »

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #208 Gepost op: 13 February 2022, 11:28:03 »
Alleen deze maar voordat er geveegd wordt.👍

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11374
    • nulpunt
Re: NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject.
« Reactie #209 Gepost op: 13 February 2022, 13:11:51 »
Vanuit de Spoor-0 versie wist ik al dat de passing van de kolenbak een lastige is. Gelukkig is dit heel eenvoudig plaatwerk, dus....(niet uithuilen) maar wel overnieuw beginnen.


Te beginnen met aanslagen en verstevigingen,
1. Achterzijde machinistenhuis een aanslag voor een aanslag van strip.


2. Achterzijde loc, een U-profiel


Een ruim overstek (0,6) aan de zijkant. Wordt later nog op teruggekomen.


Dan moet het tussenstuk tegen de achterwand er gaan komen. Het kantelpunt van de deksel moet niet tegen de achterwand liggen en het scharnier moet ook nog ergens op worden vastgezet. Daarom een strip. In mijn geval een L-profiel (Triall and Error) 2x4 dat schuin moet worden vastgezet. Handig dat platte profieltje. :D


De deksel zelf op een langer profieltje vastzetten.


Vervolgens de uiteinden van dat profieltje in de binnenzijde solderen.


en toen had ik dit.