Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28364 keer)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #135 Gepost op: 29 november 2021, 23:03:06 »
Thx voor de uiteenzetting.
Ik zal bij een locale zaak ‘s informeren wat het kost om een ssd aan te schaffen en om bestanden vd HD over te zetten of hoe ik dat het zelf kan doen.
De groeten van Rob

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #136 Gepost op: 30 november 2021, 17:07:12 »
Hoi,

Toch handig dat ik naast een ESU leverancier werk :P Zij hadden ESU 50321 speakers liggen. Dat zijn 'sugar cubes' met een klankkastje die wat breder is dan wat ESU standaard bij een decoder levert. Dus deze snel ingebouwd om te testen. Kosten zijn te overzien, iets van 8,95 of zo per stuk. Alles bij elkaar opgeteld is het natuurlijk wel geld, maar een bankdirecteur gaat er niet van blozen.



Het verschil is 'significant' zoals ze bij irritante wasmiddelreclames plegen te zeggen:

https://youtu.be/fvEX7z0XOhY

Het verschil is redelijk hoorbaar via het filmpje opgenomen met mijn telefoon. Ik laat eerst per loc de toeter horen, dan opstarten van de motor en dan 'heavy load'. De grijs/gele 2433 heeft nog de 'oude' file zonder extra brul modificatie. De bruine 2445 heeft al wel versie 10 met extra brul.

Voor mij is het wel duidelijk. Ik al heb gekeken of ik deze speakertjes ook in de piko 2200 en eventueel in de Rocky rail 6400 kwijt kan :D .

Het kan vast nog beter als een sound engineer een speciaal klankkastje gaat ontwerpen wat in een 2400 past, maar ik ben meer dan tevreden met deze oplossing (y). Alleen nog geen idee hoe ik dit in de 2530 kan vouwen :-X Het klink nu al beter dan de speakers uit de piko 2200 en rr 6400 :P

Heeft er iemand nog een idee hoe ik de Digikeijs versie 5 printjes het beste aan kan sluiten op de decoder zonder de Roco print? Dus direct op de uitgangen van de LokSound 4? Er zitten nu op positie 2 en 3 (respectievelijk frontseinen en sluitseinen) elk een 10k ohm weerstand. Op positie 1 zit geen weerstand voor het rangeersein, dat laatste  is volgens de gebruiksaanwijzing. Maar kan ik de weerstanden weg laten omdat het printje al genoeg weerstanden heeft? Het licht brandt dus niet gelijk zoals ik laat zien op het eind van het filmpje.

Mvg,

Robert

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #137 Gepost op: 30 november 2021, 17:26:03 »
Dit is de oplossing waar ik nu mee bezig ben voor de 2400. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar de bedoeling is dat het kastje een goed geluid gaat geven, maar ook makkelijk in te bouwen gaat zijn.
De soundfile waar ik mee werk heb ik zelf geprogrammeerd, vanuit eerder gemaakte goede opnames. Deze file is gemaakt voor de LokSound 5. Hierover binnenkort meer!

2400-soundkast by Jeroen, on Flickr

Dat klankkastje is er al  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #138 Gepost op: 30 november 2021, 17:33:31 »
Ik heb het nog niet gehoord :(

Mvg,

Robert

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #139 Gepost op: 30 november 2021, 19:03:24 »
 (y) top geluidje Robert (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #140 Gepost op: 30 november 2021, 19:34:37 »
Klinkt bijzonder goed!
De extra brul is volgens mij wel geslaagd.
En mocht je het toch niks vinden dan kun je gewoon het volume van de betreffende soundslots op 0 zetten bij de soundslot settings (zijn CV instellingen dus daardoor snel naar de decoder te schrijven).
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #141 Gepost op: 30 november 2021, 21:20:19 »
Thanks :D

De 2445 zit inmiddels weer in elkaar zonder dat de draadjes tegen het fladdervliegwiel fliepen. dat was irritant :( . Ook het probleem van de 'scheve' frontseinen lijkt minder of zelfs opgelost. Ik zie geen verschil meer iig. Ik heb de 10k ohm weerstand maar vervangen door een 1k ohm. Ik vond het eng om helemaal geen weerstand te gebruiken, zelfs al heb ik een flauw vermoeden dat deze helemaal niet nodig is.

Ik was even het dimmen bij starten kwijt, maar dat kwam omdat ik alleen de sound in de decoder had gepompt en niet de extra settings in de CVs om dat te laten werken. Suf :-X .

Nu moet ik meer van die speakertjes regelen, ik kon er maar twee vinden gisteren.

To do list:

2404: Printplaat er uit halen, 10k ohm weerstandjes vervangen door 1k, eventueel cabine interieur maken, beslissen of ik de loc ga omnummeren, en zoja, naar welke? (er was een 2400 blauw geschilderd van een museum dacht ik?)

2433: Zwaailichten afmaken, nieuwe speaker kopen en inbouwen, 10k ohm weerstandjes vervangen door 1k, eventueel cabine interieur maken, beslissen of ik de loc ga omnummeren, en zoja, naar welke?

2445: eventueel cabine interieur maken, omnummeren naar een museum nummer

2530: afbouwen, spuiten, opschriften, lak, verlichting werkend maken (frontseinen in omgekeerd L, sluitseinen, rangeersein), goede speaker ergens inbouwen, ws in de tank :(

En dan komen de Hippels aan de beurt voor een sound upgrade :)

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #142 Gepost op: 02 december 2021, 05:49:25 »

2433: Zwaailichten afmaken, nieuwe speaker kopen en inbouwen, 10k ohm weerstandjes vervangen door 1k, eventueel cabine interieur maken, beslissen of ik de loc ga omnummeren, en zoja, naar welke?


Hmm, eigenlijk moet ik de zwaailichten nog steeds afmaken, maar ze zitten er wel al op/aan/tussen, en wonder boven wonder: ze werken ook nog eens zoals ik het voor bebrilde ogen had (y)

Fillumpjûh:

https://youtu.be/nG018Zt43Qs

Er is nog gruwelijk veel licht lekkage, dus er moest na afloop flink gedweild worden met de schaduwzwabber. Later doe ik wel een likje zwarte verf aan de onderkant waar het LEDje zit, en het witte plastic ringetje wat ik provisorisch uit een wattenstaaf staafje knipte zal ik vervangen door een messing of aluminium ringetje uit een 3 mm buisje met binnendiameter van 2 mm. Maar wattenstaaf staafjes knippen was even sneller dan heel precies een recht ringetje zagen van minder dan een millimeter dikte :( .

Buurman Mike had nog 2 ESU 50321 speakers binnen gehad, dus daar heb ik meteen beslag op gelegd en nog meer besteld. Ook stiekum al even in de Rocky Rail 6480 gehangen, maar het verschil was daar minder groot dan met de oude 2400 speakers. Wel een verbetering, maar toch eerst maar de speaker in de 2433 gefrut en de oude rocky rail speaker weer in de 6480 gedrukt. Die krijgt later wel een upgrade met de bestelde speakers. Net als de Piko 2200en.

Ook de 10k ohm weerstand vervangen door de 1k ohm voor de frontseinen. Ik moet nog wel het rangeersein iets dimmen om netjes overeen te komen met de intensiteit van de andere frontseinen. Sowieso moeten deze nog wat gedimd worden. Net als de zwaailichten overigens :P

Ik had de bruine 2445 vandaag meegenomen naar mijn werk om even op de baan te testen (en op te scheppen tegen mijn collega's :angel: ). Ik heb thuis alleen maar een 2 meter test spoor en een rollenbank, en die maakt een irritant gonzend geluid wat de geluidsbeleving verstoord. Dus even een paar rondjes rijden op volle snelheid onder goedkeurende blikken van mijn collega's. Blijkt een van mijn collega's vroeger vaak op een 2400 gereden te hebben! Dat was wel even toevallig, en een mooi buitenkansje om hem te vragen wat hij van het geluid vond natuurlijk. Hij vond het een echt 2400 geluid, inclusief het optrekken met het 'brullen'. Dus dat is een mooi compliment aan Dirk voor al zijn moeite (y)

Ik ga maar eens snurkelen. Ik wilde de loc dicht hebben voordat ik ging aftaaien, anders blijft het weer liggen (zelfkennis...). Je moet het ijzer smeden als het heet is... ook 4 uur 's nachts...  :-\

Mvg,

Robert

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #143 Gepost op: 02 december 2021, 17:28:40 »
Dat ziet er knap uit. Nu inderdaad de lichtlekkage nog. Geluidje is knap (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #144 Gepost op: 02 december 2021, 18:34:43 »
Ik had de bruine 2445 vandaag meegenomen naar mijn werk om even op de baan te testen (en op te scheppen tegen mijn collega's :angel: ).

Baan op je werk  ??? ???
Ben wel erg benieuwd wat je voor werk doet.
Groet Frits

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #145 Gepost op: 02 december 2021, 19:28:21 »
Je moet het ijzer smeden als het heet is... ook 4 uur 's nachts... 

je zal maar zo'n buurman hebben die om 4 uur 's nachts ijzer gaat smeden  ;D

ik wil trouwens alle betrokkenen een groot compliment geven voor wat er hier tot nu toe bereikt is  (y)
en ook dat wij in dit proces zijn meegenomen! dank hiervoor!
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #146 Gepost op: 02 december 2021, 19:52:52 »
Hoi,

@Duikeend: gelukkig was het smeden niet letterlijk en maakt LEDs solderen niet zo heel veel lawaai als alles goed gaat :)

Alle lof gaat naar Dirk, die tijd en moeite er in heeft gestoken en zijn kunde en kennis wilde delen met ons (y) . Dit is toch waar het forum eigenlijk voor is: samen de hobby leukerder maken :angel: . Draadjes waar we elkaar afkatten zijn uiteraard ook vermakelijk, maar niet zo bedoeld denk ik... Ik kwam alleen met een idee, Dirk bood aan het te proberen, anderen haakten hier op in met verbeter punten en samen kwam er van een idee een verbeterde LokSound 4 file van een TEE RAm/DE IV en een brullende 2400.

Ik weet niet of de titel de inhoud nog dekt, maar het verbeteren van de Loksound was toch wel de kern van het draadje denk ik.

Baan op je werk  ??? ???
Ben wel erg benieuwd wat je voor werk doet.

Ik werk voor een bedrijf in Almere dat modelspoor verzamelingen opkoopt. Ik mag het spul met een motor testen en doe wat kleine reparaties zoals asb vervangen, motor (Märklin :( ) gangbaar maken etc. Grote reparaties (decoders vervangen en zo) gaan naar iemand die daar meer tijd voor heeft. En als er tijd is dan doe ik cosmetische en moeilijke reparaties die anderen niet lukken. Voor velen een droom(spoor)baan :D . En om te testen heb ik daar een test ovaaltje. Te zien in het filmpje waar mijn Limarossi Mat46 viertje wat proefritjes maakt.

Verdere vragen over werk graag in een PB, anders krijgt mijn baas de rekening van het bestuur voor de reclame :P

Mvg,

Robert

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #147 Gepost op: 03 december 2021, 10:14:27 »
Biesje schreef:

Alle lof gaat naar Dirk, die tijd en moeite er in heeft gestoken en zijn kunde en kennis wilde delen met ons .

Hierbij wil ik ook mijn dank betuigen.
Groeten Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #148 Gepost op: 05 december 2021, 05:01:20 »

2404: Printplaat er uit halen, 10k ohm weerstandjes vervangen door 1k, eventueel cabine interieur maken, beslissen of ik de loc ga omnummeren, en zoja, naar welke? (er was een 2400 blauw geschilderd van een museum dacht ik?)


Nog iets afgestreept, yay! Blauwe loc was als eerste voorzien van de nieuwe ESU 50321 speaker, maar sindsdien nog niet dicht geweest. Nu kan de kap er weer op. De Dradenboel zo bij elkaar geknoopt dat deze tegen het dak van de cabine zit, dus er is een vrije doorkijk door de raampjes nu. Maar nog geen interieur.

Ik heb ook bij alle locs het master volume hetzelfde gezet op standje 45 (dat is ongeveer 35%). Staat nog steeds iets te luid maar ik had geen zin om verder te pielen met de programmer, want ik wilde nog een klusje doen:

De zwaailichten van de 2433 verbeteren bijvoorbeeld. Ik heb de ringetjes van het zeer doorschijnende witte plastic van de wattenstaaf staafjes vervangen door... zwarte ringetjes van krimpkous... Waarom deed ik dat niet eerder? ::) Ook een likje mat zwarte verf aan de onderkant gesmeerd. Er moet nog een likje op maar de eerste lik moet eerst drogen. Ziet er al veel beter uit, zeker nu ik het licht verder heb gedimd naar standje twee. Er piept nog wat licht tussen de kap en de krimpkous door. Vind ik ook wel weer een oplossing voor uiteindelijk...

Mvg,

Robert


Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #149 Gepost op: 05 december 2021, 11:02:31 »
Hoi Robert,
Dank voor je uitgebreide antwoord. Zeker de droombaan voor vele.  ;D Ik heb gelukkig een andere droombaan en treintjes blijft puur mijn hobby.  ;D
Leuk hobbydraadje trouwens  (y)
Groet Frits