Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28477 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #120 Gepost op: 25 november 2021, 20:11:06 »
*knip*

@Robert: Bij een LS4 is de printplaat hetzelfde bij de 8pins bedraad en de Plux uitvoering (m.u.v de gemonteerde plux connector/de aangesoldeerde draden)
Er zijn echter 2 uitvoeringen LS4 (plux/bedraad). De Plux LSV41 heeft 8 uitgangen, waarvan 6 versterkt. De Plux LSV43 heeft 8 versterkte uitgangen.

Een tip voor het inbouwen. Maak de draden zo kort mogelijk en geleid ze gezamenlijk in een buisje (bv krimpkous ).

mvg spock

Dag Spock (en anderen),

Ik twijfel toch erg dat de onderste foto ook een Plux is/was. De layout is heel anders dan de PluX en exact hetzelfde als een MTC21 exemplaar. Beide hebben de 8 polige stekker er aan gesoldeerd. Kan het zijn dat de laatste nog van voor het PluX gebeuren is?

Ik heb inderdaad ook nog een PluX16 LoSo4 waar ook minder componenten op zitten. Dat is dan ws  de versie met maar 6 versterkte uitgangen. Als AUX3 en 4 er maar op zitten :D. Deze gaat uiteindelijk in een hippel.

De spaghetti warboel op de foto is een soort beta versie. De draden worden nog ingekort en netjes weggestopt zodra het elektrisch allemaal werkt met de knipperzwaailampen en zo. De tip van de krimpkousbuisjes is wel een goed idee trouwens, zeker voor het stukje waar de draadjes straks onder de cabine langs moeten (y).

@Robkop: leuk dat je gaat volgen :D De file voor de TEE is al klaar en kan je downloaden voor LokSound 4 via een bericht van Dirk een paar pagina's terug. Voor LokSound 3.5 kan je deze van de officiële ESU site plukken. Vind je het eng om het zelf in te laden, dan kan ik wel helpen in Lelystad of Almere. Ik heb op beide locaties de beschikking over een LokProgrammer en decodertester. Er is overigens niks engs aan, ik heb slechts één keer een decoder verknoeit omdat de software de trix decoder in een 1200 aanzag voor een lokpilot 3. Waarschijnlijk was dit een soort OEM versie en na de firmware update deed deze het helaas niet meer :(

De LokSound 4 die ik verpruts heb komt waarschijnlijk door een gemene kortsluiting die ik niet in de gaten had :( Dit had niks met de programmer te maken.

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #121 Gepost op: 25 november 2021, 23:49:13 »
Ik ga dit topic ook s mee volgen, nu ben ik nog niet aan het ombouwen maar voor m’n oude TEE RAM wil ik ook geluid en daarvoor zal ik m’n lokprogrammer ook s moeten gaan installeren.
Alleen heb ik n beetje schrik om met de (oude ) laptop en programmer aan de gang te gaan. :'(
Om je gerust te stellen, ik gebruik ook een oude laptop voor het programmeren.
De laptop is uit 2008 en had tot afgelopen zaterdag Windows Vista draaien. Omdat Vista al een tijd niet meer wordt ondersteund hing deze laptop al heel lang niet meer aan internet.
De Lokprogrammer software download ik op mijn desktop (de PC waar ik ook de Loksounds ontwikkel) en installeerde ik vervolgens vanaf een USB-stick op de laptop.
Alleen begon enkele versies terug de Lokprogrammer software wel te mekkeren dat toekomstige versies niet meer zullen werken op oudere Windows versies, dus dat is iets om misschien wel in de gaten te houden!

Omdat ik de laptop op dit moment echt alleen maar gebruik voor het programmeren van decoders vond ik het zonde om een compleet nieuwe laptop te kopen maar aangezien ik wel graag de nieuwste versies van Lokprogrammer wil blijven gebruiken i.v.m. de firmware updates voor de decoders heb ik een kleine investering gedaan door de harddisk te vervangen door een SSD schijf en heb ik een Windows 10 licentie aangeschaft via ING puntenshop. Totale kosten 66 euro.
Gisteren de eerste loc probleemloos geprogrammeerd vanaf de laptop waarop dus nu Windows 10 draait.

Ik heb overigens nog nooit een decoder om zeep geholpen door programmeren via de Lokprogrammer, ik heb er wel weer één tot leven kunnen wekken via Lokprogrammer! Dit betrof een Lokpilot V3 of V4 die nergens meer op reageerde via de Multimaus, ook niet op een reset. Ik meen dat ik uiteindelijk via Lokprogrammer wel een reset heb kunnen uitvoeren.
Dirk

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #122 Gepost op: 26 november 2021, 21:22:28 »
Ik ben nog even verder gegaan met de NS 2400 sound.
Ik heb gepoogd de uitlaatbrul er in te verwerken, deze heb ik in aparte soundslots geplaatst.
Telkens als er opgeschakeld wordt, wordt tevens het soundslot met de bijbehorende uitlaatbrul aangeroepen. Dit is overigens niet in de Lokprogrammer te beluisteren (wel de lossen brullen maar niet als geheel) aangezien er maar 1 soundslot gelijktijdig afgespeeld kan worden. Om dit te beluisteren dient het geluid dus in de decoder geladen te worden. Ik heb het idee dat het wel aardig klinkt maar ik ben geen echte kenner van deze locs.
Om de brullen duidelijk hoorbaar te houden heb ik het volume van soundslot 1 (drive sound) verlaagd naar 100.
Ik heb de versie 7 in de lokprogrammer geladen en het ziet er leuk uit.
Zeker de versnelling kikt goed. Ik merk alleen bij vertraging iets wat ik niet had verwacht.
Als je terug gaat van snelheidsstap  200 naar 50 , dan blijft het toerental 1100. Ik had een tijdelijke terugval naar 700 toeren verwacht.

Kan dit ingesteld worden met een van de variabelen?
mvg spock
Ik heb nu ingebouwd dat hij terugvalt naar 700 toeren en daarna weer opschakelt.

Deze nieuwe versie (V2-R10) kan hier worden gedownload

Wat nog in de planning zit is het turbogeluid verbeteren.

Mvg,
Dirk
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #123 Gepost op: 27 november 2021, 15:24:59 »
Net nu ik alle locs open heb liggen voor de ombouw naar de nieuwe Digikeijs printjes, zwaailichten en printplaatamputatie :P . Extra motivatie om het af te maken zeg maar :D .

Naar aanleiding van het hele 'bedraad op basis van PluX22 of 21MTC' verhaal, eens gaan kijken wat mijn andere locs aan boord hadden voor 8-polige decoders. De RAm TEE had ik al omgebouwd naar 21MTC omdat ik die 8-polige nodig had voor de gefrituurde decoder uit de 2530, de rest van mijn (fabrieks) treinen en locs hadden ook de MTC21 of een PluX interface... Behalve de DE3 Mat34. Daar zat een op PluX gebaseerde 8-polige decoder in! Yay! Die ga ik dus omwisselen met de ouderwetse waar die extra eilandjes voor versterkte AUX3 en 4 niet opzitten en dan hebben de blauwe en bruine straks zonder veel gefrut een rangeersein en eventueel een extra AUX voor cabine verlichting. Ik ben vergeten te checken welke nu in de 2530 zit, ik had toen alleen op de stekkertjes gelet. Spannend...

Mvg,

Robert

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #124 Gepost op: 27 november 2021, 17:32:30 »
Ik kwam deze tegen op YouTube! Bijna een half uur 2400en! Tis wel in het Frans, dus snap maar voor 30% waar ze het over heben.

Lijkt wel een afnameproefrit oid

https://youtu.be/_Od7wP0Nrt4

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #125 Gepost op: 27 november 2021, 19:43:17 »
Hallo Robert,

De LoSo4 heeft in de MTC uitvoeringen slechts 4 verstrekte uitgangen ( en dan of 2 of 4 onversterkte uitgangen).
Die niet versterkte uitgangen kan je versterkt maken door middel van een IRF7103 ic.

Als je minder dan 10mA verbruikt kun je ook de led rechtstreeks op de onversterkte uitgang te zetten. Dan sluit je de onversterkte uitgang aan de plus van de led, de min van de led sluit je aan op een weerstand, en de andere poot van de weerstand sluit je aan op de GND van de decoder. De spanning van de onversterkte uitgang is max 5 Volt.

mvg spock

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #126 Gepost op: 28 november 2021, 01:29:08 »
Hoi Spock,

Ja daar was ik al achter, maar na wat onderzoek kwam ik er achter dat de 2530 dus ook een op PluX gebaseerde LoSo4 heeft met versterkte AUX3 en 4, dus als ik straks de andere decoder uit de blauwe 2400 wissel met die uit de Mat34, dan heb ik die IRFhatseflatsIC helegaar niet nodig :D . Het lukte mij eerder niet om deze aan de praat te krijgen met mijn EloTrains 1500 en Roco 1145 voor de rangeerseinen. Daar zitten nu LokPilot 5 decoders in. Lekker makkelijk en scheelt ruimte 8).

Ik ben bezig geweest met de bruine 2400 voor de printplaat amputatie. Daarvoor moest ik toch weer aan een LokSound solderen (langere paarse draad en langere luidspreker draden omdat de decoder opschuift), maar dit lijkt goed te gaan, pfff :-X . Nu de printjes er in, daarvoor eerst een aantal 10k ohm weerstanden er aan solderen. Daarna de dradenspaghetti wegwerken.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #127 Gepost op: 28 november 2021, 18:31:05 »
Hmm, wie weet wat de originele weerstand was op de Roco printplaat van de frontsein verlichting? De frontseinen branden op verschillen de sterktes doordat er ergens een asymmetrie of zo is vanwege de rangeersein schakeling :( Ik had dat bij de grijs gele niet in de gaten omdat ik de zwarte lichtkapjes er al op had gedaan.

Verder werkt alles naar behoren en kan ik de spaghetti straks uit gaan dunnen...

Ondertussen ook gewerkt aan de zwaailichten:



Rode deel is een 2 mm rode LED, maar alleen het tuitje. Ik heb de LED chip er af geknipt, de bovenkant rond gevijld en van onderen een gaatje geboord van 1 mm diameter. Daar komt dan weer een 1 mm heldere lichtgeleider in waar ik het uiteinde in een puntje heb gevijld. Zo komt het licht straks (in theorie) meer uit de zijkant dan alleen de bovenkant. Ik moet alleen nog een soort voetje friemelen waar het zwaailicht op staat. Bij Roco is dat een meegegoten schuine kant onderop het rode deel. Maar ik wilde de (semi)originele zwaailichten niet verprutsen (er horen eigenlijk blauwe op, de rode waren lastig aan te komen maar passen beter in tijdperk 4)

Mvg,

Robert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #128 Gepost op: 28 november 2021, 20:28:12 »
Hoi Robert. Lekker bezig. Je kan de onderzijde van de led verven. Alsof dat de behuizing is waar het rode glas in zit. Of een klein ringetje van styreen buis.
Waarom gebruik je de lichtgevende? Die moet dan met een bochtje naar binnen door een gaatje in de behuizing?
Ik zou er een 0402, of nog beter, een 0201 led onder plakken.  Deze zijn oa op Ebay.de te koop met de draadjes er al aan.
Groet Frits

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #129 Gepost op: 28 november 2021, 20:36:00 »
Dag Frits,

Ik zat idd al aan messing buisjes of styreen buisje te denken die ik er overheen zou kunnen schuiven. maar dan moet ik die recht af kunnen hakken met 1 mm hoogte :P. Mini verstekbakje maken voor mijn roco zaagje :)

De lichtgeleider is puur voor het zijwaarts uitstralen, er komt idd een LEDje onder van de LEDbaron met lakdraadjes. Uiteraard nadat ik de lichtgeleider ingekort heb :P Als dit ledje er zonder het potlood puntige lichtgeleidertje in zou zitten dan straalt het zwaailicht voornamelijk naar boven, en dat wil ik natuurlijk niet :( . Ik ga proberen om uiteindelijk deze operatie ook uit te voeren op de Piko 2200. daar ben ik ook nog steeds niet tevreden over :(, zelfs na de weerstand modificaties.

Mvg,

Robert

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #130 Gepost op: 28 november 2021, 20:45:28 »
Op die manier. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #131 Gepost op: 28 november 2021, 20:49:04 »
Mooie oplossing (y). Die binnen geleider naar 3 of 4 kanten spits vijlen en dan weer polijsten.......dan zal het licht theoretisch naar drie zijkanten moeten schijnen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #132 Gepost op: 28 november 2021, 20:56:40 »
Hoeft niet eens gepolijst te worden. Door het grof gevijld te laten nog meer lichtspreiding/diffusering (is dat een woord? ). Dit werkt ook prima zo in mijn Roco Sikje, waar ik het standaard blauwe zwaailicht heb vervangen door een rode met hetzelfde trucje 8) Daar is de lichtgeleider alleen een stuk langer omdat de LED helemaal beneden op de printplaat zit. Nu ga ik de LED er direct aan vast lijmen met UV lijm. Maar verder hetzelfde gedaan: uitgeholde Rode 2 mm LED op een puntige 1 mm lichtgeleider.

Mvg,

Robert

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #133 Gepost op: 28 november 2021, 22:11:34 »
@ Robert & Dirk,
Bedankt voor jullie reactie over de oude laptop icm programmer.
Ik ga s navragen wat een ssd inbouwen gaat kosten. Win 10 heb ik al maar draait vreselijk traag.
De groeten van Rob

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #134 Gepost op: 29 november 2021, 20:46:51 »
@Rob,
Als je al Windows 10 hebt draaien op de laptop hoef je in principe geen SSD te kopen.
Ik had het gedaan om een clean install te kunnen uitvoeren en mocht het niet werken op het oude ding dan had ik de oude harddisk er weer terug ingezet en was hij gewoon op Vista blijven draaien.
Gelukkig werkte het wel maar ook op mijn laptop is Windows 10 geen snelheidsmonster. Echter voor het programmeren van de decoders is het goed genoeg.
Voor de oude harddisk heb ik nog een behuizing gekocht zodat het nu een externe harde schijf is geworden.

Bij mijn laptop (Toshiba Satellite L300) was het wisselen van de harddisk overigens een fluitje van een cent. Als eerste de accu verwijderd zodat er geen stroom meer op de laptop staat. Vervolgens klepje verwijderd waar de harddisk onder zit. Daarna oude harddisk eruit en nieuwe erin. Klepje er weer op en accu weer vastgeklikt. Ik denk dat het bij elkaar nog geen 5 minuten heeft geduurd. Installeren van Windows duurde beduidend langer  ;D
Dirk