Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28352 keer)

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #105 Gepost op: 14 november 2021, 16:09:07 »
Omzetten kan inderdaad maar heavy load en coasting ontbreken dan. Deze functies bestaan namelijk niet meer in Loksound V5.
Er komt t.z.t. nog wel een Loksound V5 versie waarin ik heavy load en coasting zal toevoegen (dit zal dan via de shift functies gaan werken) maar dan wil ik eerst de V4 versie helemaal afgerond hebben anders heb ik er twee te onderhouden.

Ik heb overigens zojuist de toeters op F2 en F3 vervangen door 2400 toeters. Het zijn "one shot" toeters dus helaas (nog) geen continu werkende toeters maar waarschijnlijk wel realistischer dan de 63500 toeters.
De nieuwe versie kan worden gedownload via de link uit mijn vorige post.
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #106 Gepost op: 15 november 2021, 01:44:13 »
Mooi werk Dirk! (y)

Je zou zeggen dat een nieuwere versie hetzelfde moet kunnen als de oudere versie? De auto notch back werkt wel in LokSound 5? Toen die ene LokSound kaduuk ging had ik bijna een LokSound 5 in de TEE gedaan zodat ik dan de vrijgekomen LokSound 4 in de 2530 kon drukken. Was ik weer terug bij af geweest :P

Om te bewijzen dat ik niet helemaal nutteloos ben heb ik zelf getracht een bijdrage te leveren. Ik heb de elektrische primer pomp (diesel of olie ??? ) er af geknipt en het start geluid opgedeeld in een start deel en een gestart deel. Nu kon ik bij het starten de dim functie inbouwen zodat de seinen iets minder fel gaan branden als de startmotor draait. Ik dacht dat ik alleen bij de geluidscontainer de dimmer moest selecteren, maar je moet ook bij 'function outputs' de dimmer selecteren bij de uitgangen die verlichting voeren, dus sluitseinen, frontseinen, rangeersein, cabine/binnenverlichting etc.

https://youtu.be/cD-MXyCXffY

Zoals te verwachten viel (  ::) ), lukt het inbouwen van de zwaailichten nog niet. Na wat testen met een andere 2400 kap die ik heb liggen waar nog één blauwe lamp op zat, kom ik tot de conclusie dat een LEDje vanaf onderop niet zo'n succes is met de meegeleverde helder transparante 'lampjes'. Van bovenaf is het goed zichtbaar maar vanaf de zijkant niet. Ik ga denk ik moeilijk doen met een kleurloze 1 mm lichtgeleider. Daar vijl ik een puntje aan die dan het licht naar de zijkanten moet verstrooien. Daar gaat dan weer een uitgeholde rode of blauwe lamp overheen. Zo zit het ook in mijn Sikje en het werkt best wel prima. Het is alleen een priegelwerkje :( .

LEDs zijn inmiddels zo klein dat ze super kleine LEDs in beeldschermen kunnen maken (geen OLED, echte LEDs). Het moet technisch mogelijk zijn om er 6 in een rondje te zetten en om de beurt aan te laten floepen (eventueel na laten gloeien met een condensatortje voor vloeiende animatie) zodat het lijkt alsof het licht ronddraait.

Mensen slaan elkaar nog steeds de hersens in voor glimmende prullen, maar wat een mooie tijd is dit toch  ;D

Mvg,

Robert

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #107 Gepost op: 15 november 2021, 09:36:30 »
Ik heb de soundfile gister gedownload en daar zit een hoop werk in kan ik zien.

Ik heb in 2017 op basis van de V90 een soundfile gemaakt voor de NS 2400
gezien deze locomotief net even wat rauwer klonk als de franse BB
Met de typhoons van de Artitec De-1/2 d'r in klonk, en klinkt, dit nog steeds
prima in combinatie met de speakers die ik heb ingebouwd, dit had wel
wat voeten in aarde.

Aan de onderzijde is de brandstoftank uitgefreesd en daar is een 19x19 mm
speaker in geplaatst;

2400 speaker by Robbert Jan., on Flickr

Daarnaast is de complete printplaat uit de loc gehaald en daar voor in de
plaats is een 21mtc adapterplatine gekomen van Esu, zodoende kwam er
ook ruimte vrij voor een cabine interieur en een sugarcube in de kleine
huif.

Roco 2400 by Robbert Jan., on Flickr

Roco 2400 by Robbert Jan., on Flickr

Onderstaande foto is van de 2427 dummy, daar zit wel alles in gebouwd, ook
de grote speaker in de brandstoftank alleen is het er nooit van gekomen om
deze klaar te maken als soundlok.

Roco 2400 by Robbert Jan., on Flickr

De 21Mtc adapter past nauwelijks, ik heb er wel even met een vijl wat af moeten
halen maar uiteindelijk past het allemaal netjes onder de kap.
(voor aux 3/4 zit er een versterkertje in gebouwd)
De werkende 2400 heeft ook gewoon nog een paar digikeijs printjes voor de
verlichting.


Over de soundfile kan ik nog lastig oordelen, ik zou deze eigenlijk op de lange
baan moeten laten rijden om zo goed te kunnen oordelen, het klinkt in ieder
geval wel prima door de geïnstalleerde speakers.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #108 Gepost op: 15 november 2021, 15:11:35 »
Ziet er goed uit Robbert Jan (y)

Ik denk dat ik het eigenlijk ook moet willen om een stuk uit het frame te frezen zoals jij het hebt gedaan. Maar ik ben eigenlijk ook wel bang dat de andere locs die nog steeds een relatief kleinere speaker hebben te ielerig gaan klinken in verhouding. Gisteravond mijn Piko 2200 (met originele LoSo4!) even naast de 2433 gezet en dat klinkt eigenlijk best vergelijkbaar wat kwaliteit betreft.

Ik heb nog steeds de originele printplaten in de 3 'standaard' 2400en zitten, ik speelde wel met de gedachte deze er uit te slopen om ruimte te creëren. Bijkomend leuk effect is dat de cabine dan een vrije doorkijk heeft. Mooi gedaan! En je hebt er ook meteen cabineverlichting in gemaakt :D In de 2433 zit, naast de originele print, nu een PluX22 adapter printje. Dus dat kan ik meepakken zodra ik een goedgekeurd prototype heb van een zwaailicht :)

Er wordt achter de schermen nog steeds hard gewerkt om het geluid te perfectioneren. Het blijft natuurlijk een Frans hok met dezelfde motor, dus helemaal 100% perfect kan het niet worden. Maar dan moeten we maar, net als Opa Bokma, aan een 1:1 modelbaan beginnen zonder gefriemel :P .

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #109 Gepost op: 16 november 2021, 20:31:15 »
Dag allen,

Dirk had stiekum de file herzien en de typhoons luider gemaakt en een onvolkomenheid in mijn 'hak het startgeluid in stukjes' werk gecorrigeerd

Met goedkeuring van Dirk:

De nieuwe versie (V2-R7) kan hier worden gedownload (klik)

Ik kan geen garanties geven dat dit de laatste versie is, zo'n soundfile is blijkbaar net als de modelbaan zelf: het lijkt nooit echt klaar ;D

Ik heb zelf nog een poging gedaan om de typhoon te 'loopen' zodat deze continue werkt als de functie aan staat. Ik dacht 'simpel, weer in 3 stukken hakken en het middelste deel op loop/lus/herhalen zetten. Maar dat klonk serieus beroerd, als een vinyl geluidsplaat die blijft hangen, maar dan zonder het bijgeluid van de stem van mijn vader die zegt 'Robert blijf met je tengels van de pick-up af!'. Ik heb het maar opgegeven. De typhoon bedoel ik. Ik heb nog wel een pick-up ergens om even lekker aan te zitten :P .

Mvg,

Robert


Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #110 Gepost op: 20 november 2021, 21:20:16 »
Hoi Robert!,

Even over de speakers. Je bent niet de enige!  Ik volg al een tijdje een Amerikaanse videopodcast over modelspoor en daar hadden ze een intervieuw met een audiotechnicus die ook niet tevreden was met de speakers uit z'n sounddecoders. Hij besloot zn eigen speakers en klankkasten te ontwerpen. Hier is het intervieuw terug te zien

https://youtu.be/g-Fcn_PboJo

Ook even op z'n website gekeken en op YouTube...pfoeh! Resultaten klinken goed!

Website: https://www.scalesoundsystems.com/

Misschien is het wat voor je!

Gr,

Erwin

Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #111 Gepost op: 20 november 2021, 23:14:23 »
Dag Erwin,

Dat klink inderdaad erg goed! Ik zie zo snel geen speaker wat in de 2400 past maar wellicht kijk ik er overheen. Ook Moet ik nog die printplaat er uit slopen. Bij de 2530 ontkom ik er denk ik niet aan om in de dieseltank te gaan frezen, maar dan wil ik dat eigenlijk bij allemaal gaan doen. De 2530 zal wel anders klinken, maar toch...

Ik kan die gast altijd nog een mail sturen om te vragen of hij advies heeft. Ik heb zelf ook een 3D printer waar ik mee kan experimenteren.

Gevaar is natuurlijk als ik zo'n super speaker in de 2400en heb zitten en deze klinken 'net echt' dat dan alle andere soundlocs erg iel gaan klinken in vergelijking :(

Mvg,

Robert

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #112 Gepost op: 20 november 2021, 23:49:15 »
Dit is de oplossing waar ik nu mee bezig ben voor de 2400. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar de bedoeling is dat het kastje een goed geluid gaat geven, maar ook makkelijk in te bouwen gaat zijn.
De soundfile waar ik mee werk heb ik zelf geprogrammeerd, vanuit eerder gemaakte goede opnames. Deze file is gemaakt voor de LokSound 5. Hierover binnenkort meer!

2400-soundkast by Jeroen, on Flickr

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3841
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #113 Gepost op: 21 november 2021, 09:49:04 »
Netjes!

Is dat een zelf geprint 3-d klankkastje?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #114 Gepost op: 21 november 2021, 12:13:24 »
Ja, deze is geprint in resin en er kunnen twee 13x08-speakers op. Deze zijn net iets kleiner dan de speakers die ESU levert maar leveren een goede kwaliteit geluid. Door er twee te combineren verdeelt de impendantie zich waardoor de geluidssterkte beter wordt.
De geluidskast is nu qua grootte vergelijkbaar aan de slede die oorspronkelijk op deze plek zit. Hierdoor past de decoder er goed bovenop, maar ik heb het idee dat er nog wat meer hoogte in te brengen is. Dat is nog even het experimenteren en printen waard: Hoe groter te klankkast, hoe meer 'body' het geluid krijgt.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #115 Gepost op: 22 november 2021, 03:04:06 »
Hoi Supercitroen,

Ziet er goed uit. Ik denk erover om ook een klankastje te tekenen en te printen. Ik heb een filament printer met ABS staan. Ik ben ook wel benieuwd naar jouw geluid.

Ik wou dat ik even de kennis van die gast die de klankkastjes van die Amerikaanse locs maakte kon 'downloaden' in mijn brein. Ik heb echt geen idee of wat ik ga maken akoestisch en wetenschappelijk zal werken. Ik maak gewoon een vierkant doosje en zie (hoor) wel. Ik heb twee Roco/Zimo sugarcubes ooit een keer gekocht. Die zijn wat groter dan 13x8 en hebben geen klankkast. Maar die moet ik dus tekenen/printen.

Om ruimte te maken heb ik de printplaat uit de 2433 gesloopt. Nu moet ik alle bedrading opnieuw doen en een extra weerstand aan de Digikeijs printjes bakken voor de frontseinen. Het PluX22 printje komt op de motor te liggen, met wat isolatie er tussen uiteraard. De connector van de interface steekt er van onder uit, maar dat past dan net tussen motor en vliegwiel in. Als dit klaar is (ik had een slechte dag en niks lukte dus ben ik maar gestopt met de ombouw) heb ik ruimte in de grote huif voor een grotere speaker/klankkast. Ook kan ik dan de doorkijk in de cabine maken zoals Robbert Jan dat deed :)

Voor de 2530 moet ik een andere oplossing gebruiken, dat wordt dan wel frezen in de diesel tank denk ik.

Ik heb ook voor de bruine en blauwe 2400en setjes met Digikeijs versie 5 printjes besteld. Dus die kunnen dan ook 'geupgrade' worden met rangeerseinen. Mits ik die AUX 3 en/of AUX4 aan de praat krijg. En anders gaat er een functiedecoder in :( .

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #116 Gepost op: 23 november 2021, 23:28:15 »
Mijn verse Digikeijs setjes zijn binnen, maar ik heb eerst andere dingen te doen :(

Laatste keer dat u keek waren Batman en Robin...

Laatste bericht vertelde ik dat het me even niet lukte om verder te gaan met de herinrichting van de 2433. Ik kreeg knallende hoofdpijn en moest even aftaaien. Vandaag lukte het weer met de gekleurde spaghetti.



Printplaatje verplaatst naar zijn nieuwe plekje en draadjes weer aan de Digikeijs printjes gesoldeerd, maar dan met een extra weerstandje aan de frontseinen, want de weerstanden van de originele printplaat zijn nu foetsie. Omdat de aansluitingen op het PluX22 printplaatje zo uitkomen heb ik AUX1 en AUX2 aan één kant en Licht voor en achter aan de andere kant gedaan. Nu moet ik straks wat extra funktiemappen en de lichtsterkte wat aanpassen. Maar dan lopen de draadjes wat logischer. Ik heb ook al de metalen fliepjes afgeknipt van de oude printplaat bevestiging zodat de cabine straks vrij doorzicht heeft. @#$%, even vergeten een extra AUX te bedraden voor eventuele cabine verlichting. Dit hoeft niet van mij maar als ik dan toch al die uitgangen heb dan kan ik ze ook gebruiken :P . Op de foto getest met een LoPi 4. Ik wilde niet weer een loksound verknoeien :P

Over LokSounds gesproken:



Deze lijkt bij nadere inspectie een bedrade PluX! Zouden hier al werkende AUX3 en AUX4, 5, 6, 7, etc op zitten?



Deze is een 'ouderwetsche' bedrade 21MTC lijkt het.

Ik durf eigenlijk niet zo goed meer :-[ :-X

Mvg,

Robert


spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #117 Gepost op: 25 november 2021, 11:57:13 »
Hallo Dirk en Robert,

Ik heb de versie 7 in de lokprogrammer geladen en het ziet er leuk uit.
Zeker de versnelling kikt goed. Ik merk alleen bij vertraging iets wat ik niet had verwacht.
Als je terug gaat van snelheidsstap  200 naar 50 , dan blijft het toerental 1100. Ik had een tijdelijke terugval naar 700 toeren verwacht.

Kan dit ingesteld worden met een van de variabelen?

@Robert: Bij een LS4 is de printplaat hetzelfde bij de 8pins bedraad en de Plux uitvoering (m.u.v de gemonteerde plux connector/de aangesoldeerde draden)
Er zijn echter 2 uitvoeringen LS4 (plux/bedraad). De Plux LSV41 heeft 8 uitgangen, waarvan 6 versterkt. De Plux LSV43 heeft 8 versterkte uitgangen.

Een tip voor het inbouwen. Maak de draden zo kort mogelijk en geleid ze gezamenlijk in een buisje (bv krimpkous ).

mvg spock


« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 12:00:33 door spock. Reden: plux specificatie »

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #118 Gepost op: 25 november 2021, 15:59:08 »
Ik ga dit topic ook s mee volgen, nu ben ik nog niet aan het ombouwen maar voor m’n oude TEE RAM wil ik ook geluid en daarvoor zal ik m’n lokprogrammer ook s moeten gaan installeren.
Alleen heb ik n beetje schrik om met de (oude ) laptop en programmer aan de gang te gaan. :'(
De groeten van Rob

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #119 Gepost op: 25 november 2021, 18:39:24 »
Hallo Dirk en Robert,

Ik heb de versie 7 in de lokprogrammer geladen en het ziet er leuk uit.
Zeker de versnelling kikt goed. Ik merk alleen bij vertraging iets wat ik niet had verwacht.
Als je terug gaat van snelheidsstap  200 naar 50 , dan blijft het toerental 1100. Ik had een tijdelijke terugval naar 700 toeren verwacht.

Kan dit ingesteld worden met een van de variabelen?

mvg spock
Nee, dit kan niet met één van de variabelen. Er is een (niet zo grote) aanpassing in het schema noodzakelijk.
Ik zal er binnenkort eens naar kijken.
Mvg,
Dirk
Dirk