Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
4 ledjes op één voorweerstand? door spock
16 September 2025, 23:31:53
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
16 September 2025, 22:48:57
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
16 September 2025, 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
16 September 2025, 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
16 September 2025, 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
16 September 2025, 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 September 2025, 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
16 September 2025, 16:02:41
  

Auteur Topic: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland  (gelezen 7823 keer)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #15 Gepost op: 22 September 2021, 19:36:24 »
In mijn ogen is spoor 12 mooi te gebruiken  voor koplading. In mijn woonplaats werd die gebruikt door defensie.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #16 Gepost op: 22 September 2021, 20:35:22 »
Zou het stationsgebouw toch nog iets verder naar links zetten; dan kunnen de sporen 5, 8 en 12 ook iets langer. Of je als je inderdaad spoor 12 voor koplading gaat gebruiken; dan is er iets meer ruimte voor toegang naar de koplading. Ook zou ik spoor 8 voor een goederenloods gebruiken; een werkplaats daar is mijns inziens minder logisch.. Die zou eerder op de plek van het transportbedrijf kunnen, en die dan naar spoor 10 of 11.

Maar; jouw plan. Als je er tevreden mee bent, niets meer aan doen. Ben allang blij de combi slanke wissels en krappe bocht weg is!  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #17 Gepost op: 22 September 2021, 21:57:50 »
Bedacht mij nog wel een andere optie.. Er zit nu vrij veel lucht tussen het station en schaduwstation; dat kan je benutten, eventueel zelfs met keerlus. Als kom je met enkele boog ook nog wel uit; moet je de coulissen beetje handig kiezen. Door de goederen naar de voorgrond te brengen, kan je de werkplaats (zelfs rijtuigloods?) iets geloofwaardiger maken


« Laatst bewerkt op: 22 September 2021, 22:04:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #18 Gepost op: 23 September 2021, 15:10:10 »
Ik neig het meest naar de Rocoline met lange wissels ...
Al eens bij Tillig gesnuffeld? Die firma heeft wissels zonder draaipunten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #19 Gepost op: 23 September 2021, 20:12:18 »
Ik heb me nog niet zo in Tillig verdiept. Ik ben vooral uitgegaan van wat ik lokaal kan kopen. Ik zal eens uitzoeken wat Tillig aanbiedt. Ik neem aan dat ik vooral moet kijken bij Tillig Elite.
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #20 Gepost op: 24 September 2021, 14:54:51 »
Ja, bij Tillig Elite.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #21 Gepost op: 18 March 2025, 10:02:13 »
En dan is het ineens ruim drie jaar stil. Niet stilgezeten maar veel gebeurd waardoor het doorpakken van Lingeburg niet aan de orde kwam. De laatste tijd de draad weer opgepakt. Dit weekend veel inspiratie opgedaan in Utrecht. Het baanplan is nu wel definitief. Op hoofdlijnen niet veel veranderd, nog iets eenvoudiger gemaakt. Nu wordt het tijd om over te gaan naar een ander deel van het forum, wat zijn we aan het bouwen-banen of diorama's  :)

Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #22 Gepost op: 18 March 2025, 10:59:27 »
Simpel, geloofwaardig plan (y) alleen.. Die Dat Engelse wissel is wat luxe, de reden mij onduidelijk?

Kleine suggestie: dan ligt je loods ook iets verder van de rand en heb je wat meer ruimte voor entourage ronds de loods. En een spoor waar je wat rijtuigen of wagons op weg kan zetten.



PS Als je de ruimte hebt, zou ik het onderste spoor ook niet zo dicht op de rand leggen... :police: oogt krap en een omvallend wagonetje kiepert al snel over de rand...
« Laatst bewerkt op: 18 March 2025, 11:21:42 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #23 Gepost op: 18 March 2025, 16:27:29 »
Vincent, dank voor jouw ideeën. De Engelse wissel vind ik gewoon erg mooi. Het idee erachter is dat op het korte stuk spoor een loc kan staan na het omlopen om van daar uit te koppelen aan de personenrijtuigen langs het perron. Ik probeer daarbij te voorkomen dat de loc via het hoofdspoor moet rijden. Daardoor is de optie met de loods die jij schetst meteen wat lastiger. Ik zie wel een mogelijkheid maar die moet ik nog even uittekenen.

Het spoor kan ik inderdaad wat verder van de rand leggen.
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #24 Gepost op: 18 March 2025, 20:46:11 »
Hoi Erik,

Een leuk thema en baanplan, daar zijn toch veel mogelijkheden mee om te rangeren etc.  (y).

Je omloopspoor lijkt mij prima en zeker als je een kopspoor toevoegt, kan je ook makkelijk kopmaken met bv een langere trein (bedenk wel dat 4x ICR in exact 1:87 langer is dan 4x plan E.....). Je zou ervoor kunnen kiezen om het eerste binnenkomende wissel te vervangen door het Engelse wissel. Dan kan je vanaf het kopspoor ook bij je goederensporen komen.

Gevoelsmatig zou ik 1 van de 2 parallelle goederensporen langer maken, want nu kan je er maar een paar wagens kwijt. Om het niet te vol te maken, zou ik dan het andere spoor laten vervallen. Je krijgt dan ook meer ruimte voor een breed perron.

Groeten,
Rogier

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #25 Gepost op: 18 March 2025, 21:08:06 »
Leuk plan  (y)

Zou persoonlijk niet voor de fleischmann rails gaan. Gevoeliger voor stof en vuil dan de andere al genoemde merken. Je zou Peco ook nog kunnen overwegen. Ben zelf groot fan van Weinert (mein gleiss). Ziet er voor mij mooiste uit. Afgelopen weekend 3 dagen achter elkaar op OntraxS gestaan. In totaal 2x op klein stukje van rails de railgum er over maar veer probleemloos gereden.

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #26 Gepost op: 19 March 2025, 09:17:06 »
Ik heb al jaren Fleischmann Profi en merk de viezigheid niet echt als ik eerlijk ben. Wel dat de raillasjes na verloop van tijd minder goed functioneren, waardoor de stroomvoorziening minder goed wordt. De geometrie werkt voor de modelspoor wel prettig (alles is 20cm etc), maar het ziet er daardoor wel minder realistisch uit.

Ik twijfel dus of ik mijn Profi rails de deur uit doe (heb voldoende) en overga naar bv Roco, Piko (hoor ik ook goede verhalen over) of Peco (fraai, maar oogt toch Engelser....). Dat is nl toch wel weer een investering. Goede tips hoor ik graag, maar misschien moet ik ze gewoon eens in een winkel naast elkaar bekijken.

Groeten,
Rogier

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #27 Gepost op: 19 March 2025, 10:34:54 »
Ik ben inmiddels helemaal afgestapt van Fleischmann profi rails. Ik heb de keuze gemaakt voor Roco Line zonder bedding. Het plan voor de uitbreiding achter de drie modules is wat meer op de lange termijn geschoven.
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #28 Gepost op: 19 March 2025, 12:00:47 »
Hoi Erik,

Wat was je (voornaamste) reden om te stoppen met de Profi Rail en waarom heb je voor Roco gekozen?

Groeten,
Rogier

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5015
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
« Reactie #29 Gepost op: 19 March 2025, 12:12:38 »
De Engelse wissel vind ik gewoon erg mooi. Het idee erachter ...

Engelse wissels zijn ook mooi  :) En je idee is duidelijk; ik geef alleen aan dat het niet heel waarschijnlijk is dat op een dergelijk klein station een apart uithaalspoortje nodig is voor 1 enkele omloopbeweging. Het Engelse wissel is ook niet getrouwd met het kopspoortje; je kan 'm ook op andere manieren gebruiken? Bijvoorbeeld hieronder, op 300x80cm. Uiteraard jouw baan, jouw ideeen :angel: zie het als suggesties die aansluiten op wat je eerder noemde als uitgangspunten, NS jaren '90. Vandaar ook een iets langere werkplaatshal, ipv de standaard faller lokloods... ;D



 
« Laatst bewerkt op: 19 March 2025, 14:25:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn