BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Eriktrein op 21 september 2021, 15:00:00

Titel: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Eriktrein op 21 september 2021, 15:00:00
Beste iedereen,

nu ik al ruim 44 van mijn 52 jaar besmet ben met het treinenvirus wil ik gaan beginnen met een baan die uitdaging biedt op het gebied van rijden en rangeren maar, veel belangrijker, een baan die verder komt dan een goed aangelegd sporenplan zonder landschap. Om dat te doen wil ik een drietal modules koppelen die in de lengte passen in de beschikbare ruimte. Dat is concreet 3,49m. Qua diepte wil ik het houden op maximaal 60 cm. Ik heb dan nog ruimte om daarachter een schaduwstation te creëren om een attractief pendelverkeer aan te houden.

Nadat ik via via (project Groterdam --> Lange Zij) bij de Buitenlust van Huib Maaskant ben uitgekomen is mijn idee om het emplacement van station Baarn te gebruiken voor een jaren 90 eindstation (fictief geplaatst in het rivierenland). Het reizigersverkeer zal worden verzorgd door materieel als de Plan U en Plan V, DDM, Plan E. Het goederenverkeer verzorgt leveringen aan het stadje en een klein bedrijf. Verder wordt de werkgelegenheid vergroot door de aanwezigheid van een NS werkplaats.

Ik ben in het bezit van voldoende Fleischmann Profi rails maar overweeg dit project uit te voeren met Rocoline rails. In Anyrail heb ik 3 varianten uitgewerkt: Fleischmann Profi rails, Rocoline met korte wissels en Rocoline met lange wissels.

Ik zou graag feedback willen ontvangen op het ontwerp en de railskeuze. Ik neig het meest naar de Rocoline met lange wissels maar moet dan wel zorgen dat er voldoende perronlengte overblijft voor een stam Plan E met 4 rijtuigen en in de toekomst mogelijk een stam ICR (ook 4 voertuigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-profi-6149d6c932dbc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-profi-6149d6c932dbc.jpg)
Ontwerp 1 met Fleischmann profi rails

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-6149d6c953e29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-6149d6c953e29.jpg)
Ontwerp 2 met Rocoline korte wissels

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-lang-6149d6c933486.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-lang-6149d6c933486.jpg)
Ontwerp 3 met Rocoline lange wissels

Alvast bedankt voor jullie bijdrage!
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: NS264 op 21 september 2021, 16:07:36
Hoi,

Interessant plan.

Heb zelf een plan Station Tiel al heel lang in de koelkast staan en zelfs van Peard een fotoreplica van het station (Sneek) omgegebouwd
Ik kwam ook uit op minimaal 3 modules.
Station Tiel vind ik nog steeds een leuk plan mede door het begin en eindpunt van een elektrisch en diesel bedrijf.

Bij Fleischmann heb je ook slanke wissels.
Miss kun je dat overwegen.

Voor goederenverkeer miss een extra derde omloop spoor.

Gr Koen.

Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Karben op 21 september 2021, 16:09:32
Aardig ontwerp.
Ik zou in ieder geval gaan voor de slanke variant, ontwerp 3 dus. Tevens het rechter korte kopspoor wat mee laten buigen met het inrijdspoor. Staat eleganter en lijkt de boog van dat spoor nog wat minder scherp te maken.
Met Plan E moet je omlopen; is daar ruimte voor?
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: spoorzeven op 21 september 2021, 16:16:06
Tja, de keuze is altijd zeer persoonlijk. Ook ik vind die slanke Roco wissels erg fraai, maar heb vanwege de nuttige spoorlengte en de mij zelf opgelegde opdracht min of meer Weert exact na te bouwen qua sporenplan gekozen voor Profi. Je ziet dat ook in je plannen, die ook niet gelijk zijn. Je houdt bij nummer 1 ruimte in de lengte over (als je rechtsboven zo dicht mogelijk bij de rand eindigt) en bij de nummers 2 (in ieder geval) en 3 (is niet helemaal duidelijk) kom je buiten je beschikbare ruimte uit. Omdat je aangeeft met vier ICR te willen kunnen rijden, heb je daarvoor alleen al 4 x 30,4 cm nodig = 121,6 plus een loc van pakweg 23 cm (1200/1300): minstens 145 cm.
Toch kun je ook met de slanke wissels uit de voeten. Ik heb even een ontwerp gemaakt. Uit de artikelnummers kun je aflezen dat ruime boogstralen zijn gehanteerd. Het raster is weer 50 cm en ik heb de standaard rechte rail gebruikt zodat je makkelijk de nuttige lengte van het spoor kunt bepalen
De wisselverbinding linksonder zou je zelfs kunnen weglaten als je op spoor 2 de Zandvoortse methode hanteert: getrokken trein loopt binnen, loc koppelt af, van het bovenste kopspoortje rechts komt een verse loc, koppelt aan, trein vertrekt weer, oorspronkelijke loc zoekt het kopspoortje op, enzovoort. Zelfde methode voor de buurtgoederentrein die op het onderste spoor binnenloopt. Van rechts komt de Sik of de 600 en die gaat, via even uithalen op het hoofdspoor, de goederensporen bedienen. De treinloc gaat naar het kopspoor. Bij het bedienen van de goederensporen is aankomst van een Plan U of een Plan V op het andere perronspoor mogelijk, omdat tijdens het rangeren dat toeleidende wissel vrij kan blijven. Na het rangeren gaat de Sik/600 weer even het hoofdspoor op, duwt de vertrekwagens naar het onderste spoor, gaat zelf even naar het bovenste kopspoor rechts (dat lang genoeg is om er samen met de loc van de getrokken trein te staan) en verdwijnt dan na het vertrek van de buurtgoederentrein naar het onderste kopspoor. Op dat onderste kopspoor kun je leuk ok iets van een of twee wagens (zand en/of ballast) voor spooronderhoud kwijt en er eventueel een ploegbergplaats naast zetten. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeland-6149e70c767a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeland-6149e70c767a5.jpg)


Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: NS264 op 21 september 2021, 16:41:21
Hoi,

Ter vergelijk plan Tiel uit de archieven van Bnls opgeduikeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tiel-plaatje-6149eeceb4c2b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tiel-plaatje-6149eeceb4c2b.jpg)

Plaatje van bouwwerk zal ook ff opzoeken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Allerlei-2012-2-033-6149f624df5a3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Allerlei-2012-2-033-6149f624df5a3.jpg)

Relatief klein station.
Maar zie of je er wat aan hebt.  ;)

Gr Koen.
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Benelux795 op 22 september 2021, 07:03:51
Leuk simpel sporenplan.. Niet te druk; altijd prettig.

Mijn tips:
- slanke wissels zijn heel mooi, maar als je voor een 'realistische' baan wilt gaan: de boogradius van de wissel bepaalt de toegelaten snelheid ter plaatste. De slanke roco wissels hebben een afbuigende radius van 1946mm, maar de zichtbare bocht of de meegebogen 42477 heeft een radius onder de 600mm.. Da's dan niet heel consequent en onnodig duur; dus boogradius wissels maximaal die van de vrije baan, of vrije baan niet krapper dan wissels. Overigens zit je met 1946mm pas bijna aan een 1:9 wissel van het grootbedrijf; werken in schaal heeft zo z'n uitdagingen.. :angel:
- een meegebogen wissel oogt mijns inziens minder NS; die hebben ze volgens mij ook niet zo veel. Gezien de lage snelheden bij het eindpunt kan je ook binnenkomen op een aftakken wissel. Dit bouwt waarschijnlijk ook efficienter.
- gezien de lage snelheid voor het stootblok, kan je de wissels aan de linkerzijde ook krapper kiezen. Hierbij ook: wel eerste regel in acht nemen!
- de 'Zandvoortse methode' voor een dergelijk formaat station... Zou verklaren waarom de NS in '90 geprivatiseerd is  ;D Ben daarom ook wel benieuwd naar de werkplaats; een loods voor een sik is hier al erg veel, voor de paar sporen die bediend moeten worden. Mijns inziens ook leuker om binnen te komen met een 2200 of 2400 die vervolgens alles parkeert, maar da's een persoonlijke voorkeur: dat zijn gewoon mooiere loks dan de sik... ;)

Toevoeging #1: als je met een 2de trein binnen wilt komen, en als de eerste trein door rijdt tot het stootblok, zou je voor flankescherming het omloopspoor links ook van een beveiligingswissel moeten voorzien.

Groet en succes met bouwen!   

Toevoeging #2: op zich is er wel het een en ander mogelijk binnen de genoemde afmetingen.. :) met roco line 15 graden, rood = geelectrificeerd, en alles natuurlijk zonder Baeselers  ;D bovenin is overigens een eventueel fictieve private aansluiting; als je ruimte hebt, zou ik er nog een kort stukje spoor achter leggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS1-614ad99897158.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS1-614ad99897158.jpg)
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Eriktrein op 22 september 2021, 09:39:22
Iedereen hartelijk dank voor de reacties tot zover. Ik heb het ontwerp van spoorzeven in grote lijnen overgenomen. De sporen (genummerd in het ontwerp) worden als volgt gebruikt:
1: Inkomend en vertrekkend spoor voor Lingeburg
2: Perronspoor 1 voor de langere treinen
3: Omloopspoor
4: Kopspoor voor het kunnen omlopen van de loc van de getrokken passagierstrein op “2”
5: Perronspoor 2 voor bv. Plan V en Sprinter
6: Kopspoor voor het wegzetten van een loc om te kunnen koppelen aan een passagierstrein op “2”
7: Goederenspoor naar bv. loods of andere kleinschalige handel
8: Kopspoor voor werkplaats
9: Goederenspoor naar bv. industrie of andere kleinschalige handel
10: Kopspoor voor handel/industrie spoor 9
11: Kleinschalige werkplaats, niet alleen gebonden aan dit emplacement. Bv. de nieuwe loods van Tilly Models.

Spoor 6 is meegebogen met het inrijspoor

@Benelux795, ik begrijp jouw redenering maar voor mij ligt de nadruk op het emplacement en minder op de bocht rechts. De lange wissels geven voor mij het mooiste beeld al zou dat minder realistisch zijn t.o.v. de boogstraal rechts. Ook de boogwissel is een compromis (toevallig ligt er in Lingeburg één van de weinige boogwissels van Nederland  ;)).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-614adbe026085.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-614adbe026085.jpg)
nb. 1: Station en perron ter illustratie  ingevoegd.
nb. 2: Spoor 4 zou ook zomaar eens een doorlopend spoor kunnen worden.

Volgende stap is het ontwerp 1:1 printen en op de beschikbare ruimte leggen. Dan volgen mogelijk nog wat aanpassingen. Later dit jaar (eerst volgen wat verbouwingen in huis) beginnen met de modulebakken.

Met vriendelijke groet, Erik
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Benelux795 op 22 september 2021, 10:01:02
toevallig ligt er in Lingeburg één van de weinige boogwissels van Nederland  ;)

Dit vind ik altijd een goeie reden  (y) en over je plan; nog steeds niet te druk, altijd prettig!

Voor de exploitatie is het wellicht leuk om je perron door te trekken tot het stootblok; dan moet de trein iets terug worden geduwd voor het omlopen, en tot blok worden geduwd om langs perron te komen. Moet daar wel een reden voor zijn; wellicht spoor 5 met wissel diect na boogwissel bedienen? Dan wordt goederen emplacemen ook iets minder 'krap'.
Kan je hier ook de enige baeseler van Nederland leggen  ;D [EDIT: voor de 'rust' deze eruit gehaald]

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2A-614aebb10ec18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2A-614aebb10ec18.jpg)

Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Eriktrein op 22 september 2021, 10:41:13
Vincent, dank voor de aanvulling. De stationsinrichting ga ik zeker proberen toe te passen. Van de Baeseler ben ik nog niet overtuigd. Heeft ook weer puur met smaak te maken. Als het niet anders kan dan komt die er wel maar als het met een slanke Engelse wissel kan dan heeft dat mijn voorkeur. Voor het kopmaken ga ik 2 mogelijkheden toepassen. Vóór de wissel ontkoppelen, omrijden en direct aankoppelen of na de wissel ontkoppelen (voor extra lange treinen) en dan een loc vanaf spoor 6 aankoppelen. Nadat de trein is vertrokken kan de achtergebleven loc van spoor 4 naar 6 rijden. Ik ga een en ander is binnenkort uitproberen met een combi van print en deels de Profirails die ik nog heb.

Mvg. Erik
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Dave....... op 22 september 2021, 15:30:07
Als je kan altijd in het zicht slanke wissels gebruiken.
Zo’n mooie DDM op schaal, door een standaardwissel vind ik altijd jammer
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Benelux795 op 22 september 2021, 15:48:23
Als je kan altijd in het zicht slanke wissels gebruiken.
Zo’n mooie DDM op schaal, door een standaardwissel vind ik altijd jammer

Mee eens, maar ook als t'ie ervoor of daarna door een R1 'achtbaan' bocht zwenkt..?
Dan kan je je geld mijns inziens beter besteden... Aan een extra DDM!
Uiteraard persoonlijk! Voor mij; dat kan mijn autistische ik niet aan...  ;D

Volgens mij wilde je de boogwissel houden, maar met kleine aanpassing ben je die scherpe bocht kwijt. Kan je zelf ook verzinnen, maar schetsen is leuk!
Kan je met een trein van 1,5m nog steeds omlopen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2B-614b36ea98867.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2B-614b36ea98867.jpg)

Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Peter J K op 22 september 2021, 15:54:20
[...]Qua diepte wil ik het houden op maximaal 60 cm. Ik heb dan nog ruimte om daarachter een schaduwstation te creëren om een attractief pendelverkeer aan te houden.[ ...]

Tip: maak ook een tekening met je schaduwstation erbij. Dan krijg je een beter inzicht in de eisen aan de boog rechts.

Peter
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Eriktrein op 22 september 2021, 17:02:33
Vincent, Peter, zowel het idee met de rechte wissel aan de rechterkant als het uittekenen van het schaduwstation ben ik aan het doen. Ik zal proberen vanavond het resultaat te posten. Ziet er tot nu toe veelbelovend uit!

Mvg. Erik
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Dave....... op 22 september 2021, 17:21:11
Mee eens, maar ook als t'ie ervoor of daarna door een R1 'achtbaan' bocht zwenkt..?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2B-614b36ea98867.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2B-614b36ea98867.jpg)

Ikzelf heb geen R1,
Maar ja.
Als het uit het zicht gebeurd en het model kan er technisch door, waarom niet?
Oogt zoveel mooier.
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Eriktrein op 22 september 2021, 18:28:47
Hier ook geen R1 en R2 (al is die laatste geen probleem voor mijn treinen).

Onderstaand plan is gebaseerd op diverse input hierboven. Ik heb nog wat twijfel over spoor 12. Deze zou ook weggelaten kunnen worden met als voordeel dat hierdoor wat meer ruimte ontstaat. Dat is iets om nog eens uit te proberen. mijn beschikbare diepte is 122-125 cm. De rails achter de achterwand zijn Fleischmann profi rails. De bochten hebben een boogstraal van 483,5 mm (FL6131).  De inrichting aan de achterkant kan je zo gek maken als je wilt (incl. de mogelijkheid van een keerlus) maar ik wil mij eerst focussen op de voorzijde om de valkuil van de nooit afgemaakte baan te ontwijken.

De loop van spoor 9, 10 en 11 worden uiteindelijk bepaald door de keuze van de te bedienen industrie/handel/werkplaats.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-2-614b5740c6ad7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lingeburg-2-614b5740c6ad7.jpg)
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Karben op 22 september 2021, 19:36:24
In mijn ogen is spoor 12 mooi te gebruiken  voor koplading. In mijn woonplaats werd die gebruikt door defensie.
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Benelux795 op 22 september 2021, 20:35:22
Zou het stationsgebouw toch nog iets verder naar links zetten; dan kunnen de sporen 5, 8 en 12 ook iets langer. Of je als je inderdaad spoor 12 voor koplading gaat gebruiken; dan is er iets meer ruimte voor toegang naar de koplading. Ook zou ik spoor 8 voor een goederenloods gebruiken; een werkplaats daar is mijns inziens minder logisch.. Die zou eerder op de plek van het transportbedrijf kunnen, en die dan naar spoor 10 of 11.

Maar; jouw plan. Als je er tevreden mee bent, niets meer aan doen. Ben allang blij de combi slanke wissels en krappe bocht weg is!  (y)
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Benelux795 op 22 september 2021, 21:57:50
Bedacht mij nog wel een andere optie.. Er zit nu vrij veel lucht tussen het station en schaduwstation; dat kan je benutten, eventueel zelfs met keerlus. Als kom je met enkele boog ook nog wel uit; moet je de coulissen beetje handig kiezen. Door de goederen naar de voorgrond te brengen, kan je de werkplaats (zelfs rijtuigloods?) iets geloofwaardiger maken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2c-614b8c330d357.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2c-614b8c330d357.jpg)
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Martin Hornis op 23 september 2021, 15:10:10
Ik neig het meest naar de Rocoline met lange wissels ...
Al eens bij Tillig gesnuffeld? Die firma heeft wissels zonder draaipunten.
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Eriktrein op 23 september 2021, 20:12:18
Ik heb me nog niet zo in Tillig verdiept. Ik ben vooral uitgegaan van wat ik lokaal kan kopen. Ik zal eens uitzoeken wat Tillig aanbiedt. Ik neem aan dat ik vooral moet kijken bij Tillig Elite.
Titel: Re: Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland
Bericht door: Martin Hornis op 24 september 2021, 14:54:51
Ja, bij Tillig Elite.