Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:05:31
Friskorn/Philotrain 6203 door roadster36
Vandaag om 02:47:13
NS modelbaan Hoekdam H0 door ArjanB
Vandaag om 01:07:23
Grote kleine treinen wedstrijd maar dan in Duitsland door 72sonett
Vandaag om 00:43:25
Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door ArjanB
Vandaag om 00:16:22
Decoder programmeer apparaat door Ronald Halma
28 november 2021, 23:38:09
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
28 november 2021, 23:36:15
Roco plastic lichtgeleiders vraag door RikM
28 november 2021, 23:17:32
Informatie gezocht: oud model NS 1200 ca. 1960, 'N.V. Modelspoorwegen' door janw
28 november 2021, 23:17:30
Welke weerstand heb ik nodig?? door MichielB
28 november 2021, 23:15:52
Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III door janw
28 november 2021, 23:14:25
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
28 november 2021, 23:10:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 november 2021, 22:49:21
licht uit van loc bij stoppen door Chris Westerduin
28 november 2021, 22:42:48
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door laurent
28 november 2021, 22:12:02
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Robkop
28 november 2021, 22:11:34
Roßnitz door Modellbahnwagen
28 november 2021, 21:53:21
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Jan D
28 november 2021, 21:36:14
De Wadlander, een eilandbaan. door DJV
28 november 2021, 21:30:03
Automatische treinherkenning door VvKan
28 november 2021, 21:14:13
An der Zonengrenze door spoorijzer
28 november 2021, 21:11:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
28 november 2021, 21:09:18
EifelBurgenBahn door Noordernet
28 november 2021, 21:00:41
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
28 november 2021, 20:51:10
Heen, En en Weer door Jan D
28 november 2021, 20:44:00
Zoemende 'sluiting' op boosterovergang door spock
28 november 2021, 20:16:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door André 1976
28 november 2021, 20:12:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Hans Reints
28 november 2021, 19:56:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
28 november 2021, 19:51:23
Rondom Charlois door Alewijn
28 november 2021, 19:37:39
  

Auteur Topic: Overweg in overweg  (gelezen 4596 keer)

Mike77

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Overweg in overweg
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2021, 14:24:15 »
Als dagelijkse gebruiker van deze overgang was ik net zo verbaasd als de topic owner..

De huidige situatie levert regelmatig zeer gevaarlijke situaties op. Een trein uit Sittard naar Chemelot komt op hetzelfde moment aan bij de overweg als de IC naar Maastricht op het hoofdspoor, die áchter de goederentrein uit Sittard is vertrokken. Zelf heb ik al meermaals mensen gewaarschuwd die het einde van de goederentrein zien en dan denken.. ik kan alvast... en dan vliegt de IC met 120 km/uur langs vlak voor je neus!

Of dit veiliger gaat worden... Op het vak tussen de sporen staan zeer regelmatig fietsers of voetgangers die niet snel genoeg konden oversteken. In de nieuwe situatie worden deze in ieder geval beschermd door een overwegboom die beide sporen afsluit.

We zullen het zien komende tijd of het er veiliger op gaat worden...

Een tunnel aanleggen is hier helaas niet mogelijk. Omhoog via een brug zou dan een betere optie zijn.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
Re: Overweg in overweg
« Reactie #16 Gepost op: 18 september 2021, 21:20:32 »
Sporen liggen er sinds vrijdag 22:30 uit.

Aan de overweg en alle seinen werd vanmiddag druk gesleuteld:









Dat het sein op rood staat zal de situatie niet redden😱



 
Om 20:05 begonnen met schuiven. Gaat aardig rap. Zou om 22:00 gereedzijn.








« Laatst bewerkt op: 18 september 2021, 21:22:19 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
Re: Overweg in overweg
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2021, 00:47:03 »
Mooie reportage  (y).  ...en alle slagbomen inmiddels voorzien van enkele andreaskruisen, dus denk dat de topictitel dan toch overweg na overweg kan worden.  :)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
Re: Overweg in overweg
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2021, 17:45:23 »
Dat Sander ook na middernacht een scherp opmerkingsvermogen heeft  (y)
Zie
Hier het overwegbomen woud vandaag tegen 17:00.





Als de overwegen na elkaar dicht gaan wordt het beangstigend krap.
Zeker als de situatie zoals door Mike 77 beschreven zich voordoet.
Voor de maatvoering fiets geplaatst.





En er werd na twee dagen nog steeds hard gewerkt aan de overweg.

Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Mike77

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Overweg in overweg
« Reactie #19 Gepost op: 20 september 2021, 08:58:31 »
Mooie reportage Rik  (y)

Ik kon zelf niet gaan kijken bij de onderdoorgang inschuiven dit weekend, maar zo krijg ik er toch iets van mee ;)

Vanmorgen meteen mogen zien hoe het werkt: Als er een trein over het hoofdspoor naar Maastricht rijdt (in mijn geval de IC die langs vloog) gaan de BUITENSTE bomen dicht en is de hele overweg dus afgedekt, identiek aan de oude situatie.

Mogelijk dat ik vanavond zie wat er gebeurd als er een trein van of naar Chemelot rijdt.. dan volgt wel een update ;)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
Re: Overweg in overweg
« Reactie #20 Gepost op: 20 september 2021, 19:59:06 »
De sitrap van Mike77 geeft te denken…

Voor de geïnteresseerden nog wat plaatjes van het werk aan de spoortunnel. Toestand zondagnamiddag.

Spoortunnel op de juiste plaats



Opbouw van de verschillende lagen is goed te zien op de volgende foto’s










De stopper staat al geduldig te wachten.



Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1319
Re: Overweg in overweg
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2021, 20:31:13 »
Ik had wel overwegbomen met behang (hekwerk onder boom) verwacht,

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
Re: Overweg in overweg
« Reactie #22 Gepost op: 21 september 2021, 12:19:04 »
Net even ter plaatse wezen kijken.
Er passeerde op het hoofdspoor richting Maastricht een goederentrein. Had dus iets meer tijd om twee foto’s te maken ;)
 
Alle bomen gaan gelijkertijd dicht en open.





Iets verder op stond toevallig de aannemer met Prorail te praten. Even navraag gedaan. Beide stonden mij vriendelijk te woord.
De opzet, zoals eerder vermoed, is om de lange oversteek te onderbreken en zo te voorkomen dat er mensen onbedoeld ingesloten op het spoor staan.
Mocht iemand nu nog signaleren dat niet alle bomen gelijktijdig werken dan vermoed ik dat Prorail een melding daarvan erg op prijs zal stellen. Mogelijk dat ze hier meelezen. Topic was overigens bekend :angel:


Ook nog even de situatie bij de tunnelbak vastgelegd.
Volgende mogelijkheid om het inschuiven te zien is in november bij de Lintjensweg.

Als straks de bouwketen weg zijn is dit een mooie spottersplaats…





« Laatst bewerkt op: 21 september 2021, 12:40:47 door RikM. Reden: Spelvout lang leve apple beterweter. »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
Re: Overweg in overweg
« Reactie #23 Gepost op: 21 september 2021, 12:24:33 »
@Dennie. Kan je reactie begrijpen omdat op sommige plaatsen bij voetgangersoverwegen op stations wel “behang” is aangebracht.
Denk dat de filosofie daar is dat men reizigers wil beletten onder de bomen door toch nog over te steken.
Bij deze overweg zal het nu net de opzet zijn dat ingesloten mensen nog een ontsnappings mogelijkheid hebben.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
Re: Overweg in overweg
« Reactie #24 Gepost op: 21 september 2021, 15:27:05 »
Net even ter plaatse wezen kijken.

Alle bomen gaan gelijkertijd dicht en open.


Iets verder op stond toevallig de aannemer met Prorail te praten. Even navraag gedaan. Beide stonden mij vriendelijk te woord.
De opzet, zoals eerder vermoed, is om de lange oversteek te onderbreken en zo te voorkomen dat er mensen onbedoeld ingesloten op het spoor staan.



Dan hebben wij elkaar gesproken. Alleen was ik niet van de aannemer maar van de ontwerpende partij. ;D
De bouw van Berkendam is begonnen.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
Re: Overweg in overweg
« Reactie #25 Gepost op: 21 september 2021, 18:34:45 »
@Spoorrelais in dit geval spreekwoordelijk van toepassing voor jou: Works as designed  (y)
Bedankt voor de toelichting.
@Sander: ben van mening dat de titel ongewijzigd kan blijven. Zag overigens net bij Omroep Gelderland een filmpje bijna aanrijding bij Station Ermelo. Daar staan bij de buitenste bomen dubbel Andreaskruisen en de ingesloten binnenste bomen enkel.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
Re: Overweg in overweg
« Reactie #26 Gepost op: 21 september 2021, 19:50:50 »
De situatie in Ermelo is anders dan in Lutterade. Het deel van de overweg met dubbel andreaskruis in Ermelo is ook geschikt voor auto's. In Lutterade is de overweg alleen voor fietsers en voetgangers.

Bromfietsers zijn in Lutteraden op de overweg niet toegestaan.

Naast de overweg in Ermelo waar auto's mogen rijden ligt er links nog een overweg, alleen voor voetgangers. Daar staan alleen enkele andreaskruizen. Kijk nog maar eens goed naar het filmpje wat ProRail heeft geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2021, 20:23:52 door Spoorrelais »
De bouw van Berkendam is begonnen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
Re: Overweg in overweg
« Reactie #27 Gepost op: 22 september 2021, 17:22:51 »
...dan moet ik toch erkennen dat ik er naast zat met mijn "educated guess".

Er was mij geen vergelijkbare situatie bekend, waar binnen een overweg extra bomen geplaatst zijn. Vrij uniek denk ik. Voor den omstander zijn er nu dus 2 overwegen waarvan 1 er om de haverklap sluit en opent zonder dat er een trein passeert...

Twee separate overwegen lijkt mij achteraf ook geen goed idee.... als er een goederentrein van of naar De Staats Mijnen rijdt (en dat duurt wel eventjes), dan ga je onbedoeld wachtende mensen op de andere overweg verzamelen. Niet heel handig.

Vraag ik mij wel af waarom voor de buitenste bomen enkele andreaskruisen gekozen zijn ??


NB ik ken wel overwegen, waar de 2 sporen ver uit elkaar liggen, die aan de binnenkant voorzien zijn van extra signalering in de vorm van bel met knipperlicht en schrikhek zonder andreaskruisen.
De binnenste signalering komt pas in werking nadat de buitenste bomen gedaald zijn.
Sporadisch zie je daar wel eens grijze haren met wandelstok oid in het midden staan.

Hekwerken onder de bomen worden bij mijn weten enkel toegepast bij voetpaden....Lutterade is tevens fietspad.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
Re: Overweg in overweg
« Reactie #28 Gepost op: 23 september 2021, 09:14:50 »

Vraag ik mij wel af waarom voor de buitenste bomen enkele andreaskruisen gekozen zijn ??

Mvg

Sander.

Ga ik even nakijken in het ontwerp, gaat wel even duren heb nu vakantie. Maar kom er hier t.z.t. wel even op terug.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
Re: Overweg in overweg
« Reactie #29 Gepost op: 23 september 2021, 09:36:12 »
Tof  (y)

Ik heb het Ermelo filmpje (en nog een ander) bekeken en geconstateerd dat daar de buitenste bomen dubbele andreaskruisen hebben en de binnenste enkele. Als ik het goed gezien heb dalen eerst de buitenste bomen en daarna pas de binnenste.
Ik ga het nog eens terug kijken voor de zekerheid.

edit
Filmpje gevonden: https://youtu.be/bMfhrZezP2s

Vanaf 53sec zie je de overweg sluiten, helaas is niet te zien op welk moment de binnenste bomen in werking treden.

Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2021, 12:10:30 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!