En wat gebeurt er dan in een boog of op een helling Klaas?
Als de lastregeling aan staat en ze zijn niet precies hetzelfde dan zal de snelle er aan gaan sleuren omdat de langzame het te hard vindt gaan.
Ofwel dan moet de snelle loc een tragere loc voortsleuren en dat lijkt me een zekerheidje. Waarom is dan nu geen probleem en wel toen je het als gevolg van twee keer lastregeling aan veronderstelde Klaas?
Het rijd beide namelijk prima. Het enige wat je ziet is dat de ene trein zal inhouden in bogen en op hellingen en de ander niet, maar dat is dan bedoeld. De ene trein is dus geschikt voor automatisering met geijkte locs en de ander niet.
Op basis van twintig jaar ervaring Klaas. Niet genoeg?Wat zou je willen zien?
Bas heeft de aanzet gegeven tot deze discussie
Koploper kan geijkte modellen tot op de milimeter aansturen.
Ik ben vooral benieuwd wie al heeft meegemaakt dat tractierijden met locs met lastregeling in de praktijk problemen heeft veroorzaakt.
Klaas, juist als de combinatie van loc met en loc zonder lastregeling een boog in gaat, gaan de locs op verschillende snelheden rijden en daarin volharden.
En wat gebeurt er dan in een boog of op een helling? De ene loc vertraagt, de andere loc wil per se de snelheid behouden. Dat wordt pas sleuren geblazen, denk je niet? Waarom zou het erg zijn als de lastregelingen van twee locs op elkaar reageren?
De vraag in dit draadje heeft er al helemaal niets mee te maken.
Hallo Vinser,In het kader van rijden met meerdere loks in multitractie ben ik zeer geinteresseerd in jouw bevindingen van de test.Kun je al wat resultaten melden?Ik wil uiteindelijk in H0 met 4 US-diesels kunnen rijden. Deze zullen niet altijd van het zelfde type zijn dus vandaar.Ik heb wel eens multitractie gereden in spoor 0 met 5 stuks BR50. Dat ging goed omdat ze allemaal identiek waren en over hetzelfde lokadres aangestuurd werden.Verder heb ik ervaring met 2 loks in multitractie waarbij ik ze beide bedien met een aparte regelaar. Eén in de linker en 1 in de rechterhand. Als je dat niet goed regelt dan hoor je de wielen wringen over de rails. Dan heb je ook problemen met versnellen en vertragen. Wat ik dan doe, is de voorste lok (niet gekoppeld aan de trein) op de gewenste snelheid laten rijden en dan de 2de lok met trein voorzichtig achterop laten komen totdat ze elkaar raken en de koppelingen in elkaar vallen. Voor het stoppen werkt dit helaas niet.Hoor graag wat jouw ervaringen zijn.groetHJ