Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Syb030
Vandaag om 19:24:29
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 19:14:28
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 19:12:53
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
  

Auteur Topic: Flirt op de Betuwelijn  (gelezen 3011 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Flirt op de Betuwelijn
« Gepost op: 14 August 2021, 12:16:59 »
Voor de spotters onder ons:

Volgend weekend 21 en 22 Augustus vinden er werkzaamheden plaats bij Geldermalsen. (Geen treinverkeer tussen Geldermalsen en Houten Castellum)
De Sprinter treindienst naar en van Tiel wordt rechtstreeks vanuit Den Bosch verzorgd en wordt (zover ik kan zien) gereden met Flirt.
De Sprinters worden te Geldermalsen in beide richtingen behandeld op spoor 1, de IC treinen op spoor 3.
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.

Voor wie zich komend weekend verveelt en het leuk vindt...... (y)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2021, 16:45:39 »
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
Die is ProRail bewust vergeten, ze hebben hun quota voor het aantal te saneren wissels nog steeds niet bereikt…

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2021, 08:21:26 »








Flirten te Wadenoijen en 2x Tiel gisteren.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2021, 08:45:13 »
Te Wadenoijen deze combi naar Tiel

2509+2214_Wadenoijen_210821
by florisdeleeuw, on Flickr

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #4 Gepost op: 23 August 2021, 01:16:47 »
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.

Dat zal wel niet, want alle ontrekkingen door werkzaamheden worden gewoon in Donna gezet, en op die sporen kun je dus ook niet plannen :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #5 Gepost op: 23 August 2021, 10:42:18 »
Hoi Thom,

ik begrijp je opmerking niet helemaal... tussen Geldermalsen en Tiel (Wadenoijen eigenlijk) waren beide sporen in dienst.

Ik had alleen vluchtig de dienstregeling bekeken en geconstateerd dat er geen conflict in de planning zat tussen een beweging van Geldermalsen naar Tiel en een beweging van of naar Den Bosch, waardoor er gewoon rechterspoor gereden kon worden.

Ik ken DONNA verder niet inhoudelijk. Ik weet dat het het planningssysteem is en dat je hele treinseries kunt herplannen (qua begin en eindpunt of route) bij werkzaamheden. Ik weet wel dat de OBIS van de Flirt er niets meer van snapte met 3 verschillende treinnummers van begin naar eindpunt. (Deurne Den Bosch 4400, Den Bosch Geldermalsen 6000 en Geldermalsen Tiel 6900) en een rijrichting wisselling.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #6 Gepost op: 23 August 2021, 13:58:04 »
Dan heb ik jouw verhaal misschien ook niet helemaal goed begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat er een dienstregeling gepland was met het berijden van een rechter spoor, terwijl dat niet zo kunnen en enkelspoor gereden werd :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #7 Gepost op: 23 August 2021, 14:12:00 »
Helder Thom, dan begrijp ik waarom ik het niet begreep  ;D

Mijn relaas was 2 ledig:

-Tussen Geldermalsen en Wadenoijen kon er rechts of links gereden worden. Dit afhankelijk van hoe de kruisende bewegingen te Geldermalsen gepland waren. Ik concludeerde adv de dienstregeling dat het gewoon rechts rijden zou worden. (En dat klopte ook)

-Tussen Geldermalsen en Meteren (richting Den Bosch) kon het niet anders dan enkelspoor rijden, omdat alleen spoor 1 en 3 in Geldermalsen beschikbaar waren.  Vanwege "vergeten aan te leggen wissels" is vertrek naar rechterspoor niet mogelijk.

Voor den liefhebber van bewegend beeld:
https://youtu.be/4NIWmeuydzU


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2021, 17:55:28 »
Waarbij vergetn aan te leggen wissels,wellicht bedoelt word,weg gesaneerde wissels  ???
Indien ja,lang leve porail  (y)
(en nee dat laatste woord is niet verkeerd gespeld,maar bewust zo getypt, t is om t schijt van te krijgen  :-X )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2021, 22:15:49 »
Och, je maakt je er nu erg druk over, maar is het daadwerkelijk problematisch dat er tot Meteren enkelspoor gebruik is?

Zolang dat past met het aantal beoogd kerende treinen is dat niet echt een probleem natuurlijk, en het is ook niet dat Geldermalsen elke maand deels buitendienst is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #10 Gepost op: 24 August 2021, 09:36:10 »
Thom geeft dat al aan...

Hebben de reizigers hier last van?
Nee, als ze maar van A naar B kunnen reizen (en op tijd).

Voor planners etc zal het wellicht steeds een puzzeltje zijn?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #11 Gepost op: 25 August 2021, 14:31:27 »
....vwb "vergeten" wissels.... ik zet het bewust tussen aanhalingstekens.  Het is een beleids- / financiële keuze. 
Te Geldermalsen tijdens werkzaamheden niet zo spannend met 8 bewegingen per uur. Er zijn echter ook situaties tijdens normaal bedrijf dat het ontbreken van bepaalde wissels zich behoorlijk wreekt.

Even een stelletje omrijden via Maarssen of Driebergen vanuit Utrecht of even via Oss vanuit Den Bosch doet de wenkbrauwen een beetje fronsen.

Ook tijdens calamiteiten (ongeplande keringen) loop je vaak vast door ontbrekende wissels. Qua cijfertjes zal het wel kloppen in positieve zin, maar in praktijk is het balen wanneer je niet verder of juist terug kunt door het ontbreken van meestal slechts 2 wissels.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!