Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 09:20:43
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 08:40:10
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:31:10
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 07:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
  

Auteur Topic: Flirt op de Betuwelijn  (gelezen 2911 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Flirt op de Betuwelijn
« Gepost op: 14 August 2021, 12:16:59 »
Voor de spotters onder ons:

Volgend weekend 21 en 22 Augustus vinden er werkzaamheden plaats bij Geldermalsen. (Geen treinverkeer tussen Geldermalsen en Houten Castellum)
De Sprinter treindienst naar en van Tiel wordt rechtstreeks vanuit Den Bosch verzorgd en wordt (zover ik kan zien) gereden met Flirt.
De Sprinters worden te Geldermalsen in beide richtingen behandeld op spoor 1, de IC treinen op spoor 3.
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.

Voor wie zich komend weekend verveelt en het leuk vindt...... (y)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2021, 16:45:39 »
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
Die is ProRail bewust vergeten, ze hebben hun quota voor het aantal te saneren wissels nog steeds niet bereikt…

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2021, 08:21:26 »








Flirten te Wadenoijen en 2x Tiel gisteren.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2021, 08:45:13 »
Te Wadenoijen deze combi naar Tiel

2509+2214_Wadenoijen_210821
by florisdeleeuw, on Flickr

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #4 Gepost op: 23 August 2021, 01:16:47 »
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.

Dat zal wel niet, want alle ontrekkingen door werkzaamheden worden gewoon in Donna gezet, en op die sporen kun je dus ook niet plannen :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #5 Gepost op: 23 August 2021, 10:42:18 »
Hoi Thom,

ik begrijp je opmerking niet helemaal... tussen Geldermalsen en Tiel (Wadenoijen eigenlijk) waren beide sporen in dienst.

Ik had alleen vluchtig de dienstregeling bekeken en geconstateerd dat er geen conflict in de planning zat tussen een beweging van Geldermalsen naar Tiel en een beweging van of naar Den Bosch, waardoor er gewoon rechterspoor gereden kon worden.

Ik ken DONNA verder niet inhoudelijk. Ik weet dat het het planningssysteem is en dat je hele treinseries kunt herplannen (qua begin en eindpunt of route) bij werkzaamheden. Ik weet wel dat de OBIS van de Flirt er niets meer van snapte met 3 verschillende treinnummers van begin naar eindpunt. (Deurne Den Bosch 4400, Den Bosch Geldermalsen 6000 en Geldermalsen Tiel 6900) en een rijrichting wisselling.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #6 Gepost op: 23 August 2021, 13:58:04 »
Dan heb ik jouw verhaal misschien ook niet helemaal goed begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat er een dienstregeling gepland was met het berijden van een rechter spoor, terwijl dat niet zo kunnen en enkelspoor gereden werd :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #7 Gepost op: 23 August 2021, 14:12:00 »
Helder Thom, dan begrijp ik waarom ik het niet begreep  ;D

Mijn relaas was 2 ledig:

-Tussen Geldermalsen en Wadenoijen kon er rechts of links gereden worden. Dit afhankelijk van hoe de kruisende bewegingen te Geldermalsen gepland waren. Ik concludeerde adv de dienstregeling dat het gewoon rechts rijden zou worden. (En dat klopte ook)

-Tussen Geldermalsen en Meteren (richting Den Bosch) kon het niet anders dan enkelspoor rijden, omdat alleen spoor 1 en 3 in Geldermalsen beschikbaar waren.  Vanwege "vergeten aan te leggen wissels" is vertrek naar rechterspoor niet mogelijk.

Voor den liefhebber van bewegend beeld:
https://youtu.be/4NIWmeuydzU


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12196
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2021, 17:55:28 »
Waarbij vergetn aan te leggen wissels,wellicht bedoelt word,weg gesaneerde wissels  ???
Indien ja,lang leve porail  (y)
(en nee dat laatste woord is niet verkeerd gespeld,maar bewust zo getypt, t is om t schijt van te krijgen  :-X )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2021, 22:15:49 »
Och, je maakt je er nu erg druk over, maar is het daadwerkelijk problematisch dat er tot Meteren enkelspoor gebruik is?

Zolang dat past met het aantal beoogd kerende treinen is dat niet echt een probleem natuurlijk, en het is ook niet dat Geldermalsen elke maand deels buitendienst is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7060
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #10 Gepost op: 24 August 2021, 09:36:10 »
Thom geeft dat al aan...

Hebben de reizigers hier last van?
Nee, als ze maar van A naar B kunnen reizen (en op tijd).

Voor planners etc zal het wellicht steeds een puzzeltje zijn?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #11 Gepost op: 25 August 2021, 14:31:27 »
....vwb "vergeten" wissels.... ik zet het bewust tussen aanhalingstekens.  Het is een beleids- / financiële keuze. 
Te Geldermalsen tijdens werkzaamheden niet zo spannend met 8 bewegingen per uur. Er zijn echter ook situaties tijdens normaal bedrijf dat het ontbreken van bepaalde wissels zich behoorlijk wreekt.

Even een stelletje omrijden via Maarssen of Driebergen vanuit Utrecht of even via Oss vanuit Den Bosch doet de wenkbrauwen een beetje fronsen.

Ook tijdens calamiteiten (ongeplande keringen) loop je vaak vast door ontbrekende wissels. Qua cijfertjes zal het wel kloppen in positieve zin, maar in praktijk is het balen wanneer je niet verder of juist terug kunt door het ontbreken van meestal slechts 2 wissels.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!