Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Flirt op de Betuwelijn  (gelezen 2952 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Flirt op de Betuwelijn
« Gepost op: 14 August 2021, 12:16:59 »
Voor de spotters onder ons:

Volgend weekend 21 en 22 Augustus vinden er werkzaamheden plaats bij Geldermalsen. (Geen treinverkeer tussen Geldermalsen en Houten Castellum)
De Sprinter treindienst naar en van Tiel wordt rechtstreeks vanuit Den Bosch verzorgd en wordt (zover ik kan zien) gereden met Flirt.
De Sprinters worden te Geldermalsen in beide richtingen behandeld op spoor 1, de IC treinen op spoor 3.
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.

Voor wie zich komend weekend verveelt en het leuk vindt...... (y)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2021, 16:45:39 »
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
Die is ProRail bewust vergeten, ze hebben hun quota voor het aantal te saneren wissels nog steeds niet bereikt…

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2021, 08:21:26 »








Flirten te Wadenoijen en 2x Tiel gisteren.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2021, 08:45:13 »
Te Wadenoijen deze combi naar Tiel

2509+2214_Wadenoijen_210821
by florisdeleeuw, on Flickr

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #4 Gepost op: 23 August 2021, 01:16:47 »
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.

Dat zal wel niet, want alle ontrekkingen door werkzaamheden worden gewoon in Donna gezet, en op die sporen kun je dus ook niet plannen :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #5 Gepost op: 23 August 2021, 10:42:18 »
Hoi Thom,

ik begrijp je opmerking niet helemaal... tussen Geldermalsen en Tiel (Wadenoijen eigenlijk) waren beide sporen in dienst.

Ik had alleen vluchtig de dienstregeling bekeken en geconstateerd dat er geen conflict in de planning zat tussen een beweging van Geldermalsen naar Tiel en een beweging van of naar Den Bosch, waardoor er gewoon rechterspoor gereden kon worden.

Ik ken DONNA verder niet inhoudelijk. Ik weet dat het het planningssysteem is en dat je hele treinseries kunt herplannen (qua begin en eindpunt of route) bij werkzaamheden. Ik weet wel dat de OBIS van de Flirt er niets meer van snapte met 3 verschillende treinnummers van begin naar eindpunt. (Deurne Den Bosch 4400, Den Bosch Geldermalsen 6000 en Geldermalsen Tiel 6900) en een rijrichting wisselling.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #6 Gepost op: 23 August 2021, 13:58:04 »
Dan heb ik jouw verhaal misschien ook niet helemaal goed begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat er een dienstregeling gepland was met het berijden van een rechter spoor, terwijl dat niet zo kunnen en enkelspoor gereden werd :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #7 Gepost op: 23 August 2021, 14:12:00 »
Helder Thom, dan begrijp ik waarom ik het niet begreep  ;D

Mijn relaas was 2 ledig:

-Tussen Geldermalsen en Wadenoijen kon er rechts of links gereden worden. Dit afhankelijk van hoe de kruisende bewegingen te Geldermalsen gepland waren. Ik concludeerde adv de dienstregeling dat het gewoon rechts rijden zou worden. (En dat klopte ook)

-Tussen Geldermalsen en Meteren (richting Den Bosch) kon het niet anders dan enkelspoor rijden, omdat alleen spoor 1 en 3 in Geldermalsen beschikbaar waren.  Vanwege "vergeten aan te leggen wissels" is vertrek naar rechterspoor niet mogelijk.

Voor den liefhebber van bewegend beeld:
https://youtu.be/4NIWmeuydzU


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2021, 17:55:28 »
Waarbij vergetn aan te leggen wissels,wellicht bedoelt word,weg gesaneerde wissels  ???
Indien ja,lang leve porail  (y)
(en nee dat laatste woord is niet verkeerd gespeld,maar bewust zo getypt, t is om t schijt van te krijgen  :-X )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2021, 22:15:49 »
Och, je maakt je er nu erg druk over, maar is het daadwerkelijk problematisch dat er tot Meteren enkelspoor gebruik is?

Zolang dat past met het aantal beoogd kerende treinen is dat niet echt een probleem natuurlijk, en het is ook niet dat Geldermalsen elke maand deels buitendienst is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7197
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #10 Gepost op: 24 August 2021, 09:36:10 »
Thom geeft dat al aan...

Hebben de reizigers hier last van?
Nee, als ze maar van A naar B kunnen reizen (en op tijd).

Voor planners etc zal het wellicht steeds een puzzeltje zijn?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #11 Gepost op: 25 August 2021, 14:31:27 »
....vwb "vergeten" wissels.... ik zet het bewust tussen aanhalingstekens.  Het is een beleids- / financiële keuze. 
Te Geldermalsen tijdens werkzaamheden niet zo spannend met 8 bewegingen per uur. Er zijn echter ook situaties tijdens normaal bedrijf dat het ontbreken van bepaalde wissels zich behoorlijk wreekt.

Even een stelletje omrijden via Maarssen of Driebergen vanuit Utrecht of even via Oss vanuit Den Bosch doet de wenkbrauwen een beetje fronsen.

Ook tijdens calamiteiten (ongeplande keringen) loop je vaak vast door ontbrekende wissels. Qua cijfertjes zal het wel kloppen in positieve zin, maar in praktijk is het balen wanneer je niet verder of juist terug kunt door het ontbreken van meestal slechts 2 wissels.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!