Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 13:08:52
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Probleem met inloggen door Gerrit H
Vandaag om 12:21:21
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Pauldg
Vandaag om 11:48:59
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
  

Auteur Topic: Flirt op de Betuwelijn  (gelezen 3087 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Flirt op de Betuwelijn
« Gepost op: 14 August 2021, 12:16:59 »
Voor de spotters onder ons:

Volgend weekend 21 en 22 Augustus vinden er werkzaamheden plaats bij Geldermalsen. (Geen treinverkeer tussen Geldermalsen en Houten Castellum)
De Sprinter treindienst naar en van Tiel wordt rechtstreeks vanuit Den Bosch verzorgd en wordt (zover ik kan zien) gereden met Flirt.
De Sprinters worden te Geldermalsen in beide richtingen behandeld op spoor 1, de IC treinen op spoor 3.
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.

Voor wie zich komend weekend verveelt en het leuk vindt...... (y)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2021, 16:45:39 »
Als gevolg van "vergeten aan te leggen" wissels betekent dat, dat er enkelspoor gereden moet worden tussen Geldermalsen en Meteren (wachtspoor Betuweroute)
Die is ProRail bewust vergeten, ze hebben hun quota voor het aantal te saneren wissels nog steeds niet bereikt…

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2021, 08:21:26 »








Flirten te Wadenoijen en 2x Tiel gisteren.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2021, 08:45:13 »
Te Wadenoijen deze combi naar Tiel

2509+2214_Wadenoijen_210821
by florisdeleeuw, on Flickr

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #4 Gepost op: 23 August 2021, 01:16:47 »
De dienstregeling lijkt wel zo gekozen, dat er tussen Geldermalsen en Tiel (helaas) gewoon rechts gereden kan worden.

Dat zal wel niet, want alle ontrekkingen door werkzaamheden worden gewoon in Donna gezet, en op die sporen kun je dus ook niet plannen :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #5 Gepost op: 23 August 2021, 10:42:18 »
Hoi Thom,

ik begrijp je opmerking niet helemaal... tussen Geldermalsen en Tiel (Wadenoijen eigenlijk) waren beide sporen in dienst.

Ik had alleen vluchtig de dienstregeling bekeken en geconstateerd dat er geen conflict in de planning zat tussen een beweging van Geldermalsen naar Tiel en een beweging van of naar Den Bosch, waardoor er gewoon rechterspoor gereden kon worden.

Ik ken DONNA verder niet inhoudelijk. Ik weet dat het het planningssysteem is en dat je hele treinseries kunt herplannen (qua begin en eindpunt of route) bij werkzaamheden. Ik weet wel dat de OBIS van de Flirt er niets meer van snapte met 3 verschillende treinnummers van begin naar eindpunt. (Deurne Den Bosch 4400, Den Bosch Geldermalsen 6000 en Geldermalsen Tiel 6900) en een rijrichting wisselling.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #6 Gepost op: 23 August 2021, 13:58:04 »
Dan heb ik jouw verhaal misschien ook niet helemaal goed begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat er een dienstregeling gepland was met het berijden van een rechter spoor, terwijl dat niet zo kunnen en enkelspoor gereden werd :)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #7 Gepost op: 23 August 2021, 14:12:00 »
Helder Thom, dan begrijp ik waarom ik het niet begreep  ;D

Mijn relaas was 2 ledig:

-Tussen Geldermalsen en Wadenoijen kon er rechts of links gereden worden. Dit afhankelijk van hoe de kruisende bewegingen te Geldermalsen gepland waren. Ik concludeerde adv de dienstregeling dat het gewoon rechts rijden zou worden. (En dat klopte ook)

-Tussen Geldermalsen en Meteren (richting Den Bosch) kon het niet anders dan enkelspoor rijden, omdat alleen spoor 1 en 3 in Geldermalsen beschikbaar waren.  Vanwege "vergeten aan te leggen wissels" is vertrek naar rechterspoor niet mogelijk.

Voor den liefhebber van bewegend beeld:
https://youtu.be/4NIWmeuydzU


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #8 Gepost op: 23 August 2021, 17:55:28 »
Waarbij vergetn aan te leggen wissels,wellicht bedoelt word,weg gesaneerde wissels  ???
Indien ja,lang leve porail  (y)
(en nee dat laatste woord is niet verkeerd gespeld,maar bewust zo getypt, t is om t schijt van te krijgen  :-X )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2021, 22:15:49 »
Och, je maakt je er nu erg druk over, maar is het daadwerkelijk problematisch dat er tot Meteren enkelspoor gebruik is?

Zolang dat past met het aantal beoogd kerende treinen is dat niet echt een probleem natuurlijk, en het is ook niet dat Geldermalsen elke maand deels buitendienst is.

MOVisser

  • Online Online
  • Berichten: 7444
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #10 Gepost op: 24 August 2021, 09:36:10 »
Thom geeft dat al aan...

Hebben de reizigers hier last van?
Nee, als ze maar van A naar B kunnen reizen (en op tijd).

Voor planners etc zal het wellicht steeds een puzzeltje zijn?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Flirt op de Betuwelijn
« Reactie #11 Gepost op: 25 August 2021, 14:31:27 »
....vwb "vergeten" wissels.... ik zet het bewust tussen aanhalingstekens.  Het is een beleids- / financiële keuze. 
Te Geldermalsen tijdens werkzaamheden niet zo spannend met 8 bewegingen per uur. Er zijn echter ook situaties tijdens normaal bedrijf dat het ontbreken van bepaalde wissels zich behoorlijk wreekt.

Even een stelletje omrijden via Maarssen of Driebergen vanuit Utrecht of even via Oss vanuit Den Bosch doet de wenkbrauwen een beetje fronsen.

Ook tijdens calamiteiten (ongeplande keringen) loop je vaak vast door ontbrekende wissels. Qua cijfertjes zal het wel kloppen in positieve zin, maar in praktijk is het balen wanneer je niet verder of juist terug kunt door het ontbreken van meestal slechts 2 wissels.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!