Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: Museumdepot Beekbergen in H0  (gelezen 47942 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18512
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #30 Gepost op: 13 August 2021, 11:22:47 »
Ok, ik dacht gelezen te hebben dat het niet zou passen :) Dan lekker de 83 gebruiken. Overigens vind ikzelf de Rocowissels van veel betere kwaliteit dan de Tillig. Laatstgenoemde is vreselijk fragiel en je moet ze erg secuur leggen en behandelen, ze vervormen namelijk toch wel erg snel. Roco wissels zijn dan toch een stuk robuuster en ook heel mooi om te zien.

Laat ons je vorderingen zien ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #31 Gepost op: 13 August 2021, 11:25:50 »
Ah.. nu breng je me toch weer aan het twijfelen... Toch maar beter de Roco wissel gebruiken dan, ondanks dat deze van het foutieve "Baeseler" type is??
Voorkomen van ontsporingen vind ik belangrijker dan een juist type wissel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18512
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #32 Gepost op: 13 August 2021, 11:40:40 »
Sorry voor de twijfel ;) Het zijn persoonlijke ervaringen met Tillig. Ik vind het nog steeds vreselijk mooi spul maar vreselijk fragiel... en dat kan best goed gaan maar soms niet. Verder zie ikzelf het probleem niet om een afwijkend type te gebruiken wat er misschien dan nooit gelegen heeft. Maar ook dat zijn keuzes :)
De combi zou goed moeten kunnen maar uitproberen is wel een aanrader. Leg het spul aan elkaar en "gooi" er wat losse wagentjes overheen. Als die er vlot doorheen rollen doen je zware locs dat zeker wel.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #33 Gepost op: 13 August 2021, 11:44:49 »
Dank voor je toelichting.. Dat ik het werkend krijg, ben ik n.a.v. de voorgaande tips niet zo bang voor, maar wel dat het in de toekomst ook BLIJFT werken. Ik ga er nog een nachtje over slapen.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #34 Gepost op: 13 August 2021, 11:53:43 »
Tegelijkertijd ben ik bezig om de Roco 42615 draaischijf te voorzien van een stappenmotor, zodat het mooier digitaal aan te sturen is.. Bovendien krijg ik van het geluid als de veertjes langs de pennetjes schrapen altijd een nagel op krijtbord gevoel.

Ik heb dit soort ombouwprojectjes op internet gezocht, en de mooiste is wel die van Karst Drenth op dit forum. Aan zijn niveau kan ik natuurlijk niet tippen, dus ik pak het iets simpeler aan.

Allereerst heb ik een stappenmotor gekozen waarvan ik denk dat die het makkelijkst in te bouwen is. Het is een Nema 14 11Ncm 0.9deg geworden. Ik heb er gelijk een TMC2209 steppermotordriver bij aangeschaft, want die zouden lekker stil zijn.

Vervolgens heb ik een beugeltje getekend:



Deze komt op de plaats van de bestaande aandrijfunit, en maakt gebruik van dezelfde schroefgaten.
In plaats van het losse cardan asje, heb ik een verloopje gemaakt waarmee de stappenmotor direct het wormwiel aandrijft.

Mijn neefje heeft een 3D-printer en die heeft de beugel en het verloop-asje voor mij uitgeprint. Met name het verloop-asje was een lastige, die is een paar keer opnieuw gedaan om een fijne strakke verbinding te krijgen.

E.e.a. ziet er nu zo uit:



Op deze manier heb ik niks aan de draaischijf hoeven slopen, waardoor als het project mislukt, ik altijd nog terug kan naar de oude situatie.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #35 Gepost op: 13 August 2021, 15:55:39 »
Het grootste verschil tussen Roco en Tillig elite zit hem in de dikte van de dwarsligger. Je zal ergens een beetje moeten opvullen.
En rammelt het railasje een beetje, met een fijn punttangetje kanje dat vanzelf oplossen met een beetje accuraat geknijp.

En wat die fragiliteit vantillig betreft. De kruiswissels zijn inderdaad iets lastiger, maar ik blijf de verende tongen nog altijd de max vinden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #36 Gepost op: 14 August 2021, 11:13:58 »
Ik heb er een nachtje over geslapen en mede door de tip van Frans, ga ik het eerst proberen met de Engelse wissel van Tillig. Al heb ik gemerkt dat het samenknijpen van een raillasje ook niet zo makkelijk is. Zit die aan de kant van Tillig lekker strak, zit die aan de Roco kant weer te los... We prutsen voort  :D

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #37 Gepost op: 14 August 2021, 12:23:12 »
Ik heb een Arduino op de draaischijf aangesloten en voorzien van een sketch die een paar willekeurige sporen langs gaat.

Hier voor de liefhebber een filmpje hoe de draaischijf met de stappenmotor nu werkt. Klik

« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 12:25:01 door Jozzz »

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #38 Gepost op: 14 August 2021, 21:00:12 »
Hallo,

Leuk dat je het museumstoomdepot nabouwt. (y)
Het gebouw wat je beschrijft als kantoor is het museumstationsgebouw waarin de horeca en de kaart/souvenirverkoop word gedaan.

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #39 Gepost op: 15 August 2021, 10:37:32 »
Dankjewel voor je toelichting Remy.
Op de website van de VSM stoomtrein.org las ik dat ze het hebben over "een prachtig oud stationsgebouw met een authentiek stationskantoor". Je kan dat lezen alsof het één gebouw is, maar ik vermoedde dat ze met die laatste het nieuwste gebouw bedoelen en dat heb ik dan maar afgekort naar "kantoor".
Ook met restauratie dus.

Het wordt toch tijd dat ik daar eens ga kijken tijdens "normaal bedrijf" en niet alleen tijdens Terug-Naar-Toen  8)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #40 Gepost op: 15 August 2021, 11:16:17 »
Volgens mij wordt met "een prachtig oud stationsgebouw met een authentiek stationskantoor" gewoon het originele stationsgebouw bedoeld....
Reinier

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #41 Gepost op: 15 August 2021, 13:13:34 »
In het oude stationsgebouw hebben ze het kantoortje van de stationschef inderdaad netjes aangekleed.
Het gebouw aan de andere kant, daar zitten de toiletten, de kaartverkoop en een cafetaria.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #42 Gepost op: 15 August 2021, 14:00:59 »
Op depot Beekbergen wordt veel gerangeerd. Want de vele rijvaardige locomotieven moeten natuurlijk wel allemaal aan de beurt komen voor een ritje richting Apeldoorn of Dieren.

Kadee is dan eigenlijk het koppelsysteem waar dat het mooiste mee kan. Totdat hier een nieuwe Roco Sik met bedienbare koppeling aanreisde. Dat koppelt erg slecht met Kadee. Om die koppeling eraf te halen is ook kapitaalvernietiging, en in de toekomst zullen er wellicht meer locomotieven met bedienbare koppeling komen? Wat te doen....

Toen kwam ik een topic van Juroen tegen: Rangeerbaan Molenhoek
Een op afstand bedienbare koppeling op basis van de Roco Universal koppeling. Dat klinkt ideaal, want ook met die koppeling vind ik het wel prettig rangeren.
Juroen laat bij zijn oplossing wel een nadeel(tje) zien: Je moet over beide magneetranden (polen) rijden voor een volledige ontkoppeling.
Bij mijn vroegere Kadee experimenten, had ik deze neodymium magneten aangeschaft. Volgens de leverancier 50x10x2mm, in de praktijk ietsje kleiner.



Als je er hiervan twee naast elkaar onder de rails legt, dan kan je de Kadee koppelingen d.m.v. de bekende shuffle ontkoppelen. Ook hier zit een nadeel(tje) aan: Sommige wielen en/of wagens worden zichtbaar door de magneten aangetrokken, waardoor een schokkerig effect in je trein zal optreden.

Nu kwam ik er sapdrinkerwijs achter dat als de twee neodymium magneten tegengesteld gepoold strak naast elkaar onder de rails liggen, dan worden de Roco Universal koppelingen, die voorzien zijn van een klein magneetje, wel direct tegelijk ontkoppeld.

Dat lijkt veelbelovend, dus hier ga ik verder mee experimenteren.

In onderstaand baanplan heb ik d.m.v. een groen blokje aangegeven waar ik denk dat ik die ontkoppelmagneten van nut kunnen zijn. De plek is zodanig ingeschat dat een 44-er of 52-er nog net de wissel vrij laat. Gelukkig zitten ook hierbij de ondersteuningsbalkjes niet in de weg t.b.v. het mechaniekje à la Juroen.



Sporlijn Úje

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #43 Gepost op: 16 August 2021, 13:50:00 »







Er is in de loop van de jaren veel veranderd qua gebouwen en sporenplan  op het VSM-depot. Voor zover ik weet is dit het nieuwste gebouw met kantoor, toiletten, horeca, magazijn, informatie en verkoop tickets. Jaren geleden stond er een bolkop rijtuig waarin toen het kantoor en magazijn waren gevestigd. Voor het rijtuig is dit gebouw gekomen.  In het stationsgebouw was toen tickets verkoop en dat is tegenwoordig ook in het nieuwe gebouw.

Freddy

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #44 Gepost op: 16 August 2021, 14:06:49 »
Dank voor de foto's 2-takker. Het is een leuk gebouw, en dan ook vooral zo met het terras en parasols ernaast. Maar dat gaat bij mij niet passen helaas. Ter vergelijk: de grondoppervlakte van dit gebouw is beduidend groter dan van het oude stationsgrbouw.