Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Museumdepot Beekbergen in H0  (gelezen 28896 keer)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Museumdepot Beekbergen in H0
« Gepost op: 09 augustus 2021, 15:56:56 »
Hallo allen,

Al enige jaren lees ik mee op dit forum, en het lijkt me leuk om nu ook eens wat bij te mogen dragen. Mijn bedoeling is om nu eens echt werk te gaan maken van mijn tig jaar oude plan om het Museumdepot Beekbergen in model te gaan vatten. Dat wil zeggen naar eigen interpretatie, ik ben tevreden als de globale indruk herkenbaar wordt.

Door de vorderingen te posten op dit forum, hoop ik voor mezelf een stok achter de deur te hebben om de gang er een beetje in te houden.

De reden dat ik kies voor het museumdepot van de VSM, is omdat ik zowel van Nederlands materieel als van stoomlocomotieven houd. En met zo'n museumspoorlijn is qua exploitatie lekker veel mogelijk. Veel locs en korte treinstammetjes.
En aangezien ik niet bedreven ben op het gebied van scenery, compositie en creativiteit, denk ik het mezelf makkelijker te maken door gewoon van de werkelijkheid af te kunnen kijken.



Techniek heb ik wat meer kaas van gegeten. Ik vind het leuk om op dit gebied niet altijd de kant-en-klaar oplossingen te kiezen. Ik rij 2-rail DCC met een Digikeijs DR5000 en knutsel graag met Arduino's voor wisselbesturing en terugmeldingen en dergelijke. Niet omdat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet, maar gewoon omdat het kan.

Het begint met een baanplan.
Deze heb ik gemaakt met Anyrail, op basis van Roco Line railmateriaal, want daar heb ik nagenoeg alles al van wat ik nodig heb.
Een strikte eis is dat het museumdepot op twee modules van 120 x 70cm moet passen. Die modules heb ik namelijk ook al.
De beschikbare ruimte resulteert erin, dat er aan de linkerkant meteen een boog naar links nodig is.



Ik hoop dat de contouren al een beetje herkenbaar zijn.

Het bouwpakket van het stationsgebouw van Beekbergen heb ik al binnen van Alsacast. Ik had al wel de papieren bouwplaat (ik vermoed van Ronald Visser?) maar het Alsacast model is toch wel helemaal top (ook met dank aan Ronald Visser dacht ik?)

De sporen aan de noordkant van de draaischijf heb ik wat meer ruimte gegeven. Die wil ik toch wel graag nuttiger kunnen gebruiken dan alleen voor een Sikje. Het nieuwe kantoorgebouw (?) past er niet op denk ik. Dat gebouw heeft de VSM zo'n beetje als laatste er bij gebouwd, dus zou verklaarbaar zijn als die ontbreekt. Of misschien toch in een verkleinde versie?

De kenmerkende overweg aan Apeldoornse zijde komt een beetje in de verdrukking, maar wil ik er toch graag op hebben.
De loods zal zelfbouw moeten worden en is vele malen kleiner dan in het echt, om het allemaal een beetje in proportie te houden.

Zo, de kop is er af... Plannen genoeg, nu de uitvoering nog...

Groeten,
Jos

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2021, 16:11:49 »
Erg leuk idee. Jammer dat je er een driewegwissel in moet verwerken, maar ik zie de module-overgang die dat noodzakelijk maakt (of accepteren dat je kopspoor onder een stuk korter wordt).
Groet, Frank

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2021, 16:26:52 »
Dankjewel spoorzeven.
Wat betreft die driewegwissel ben ik wel met je eens. Gelukkig is de driewegwissel van Roco Line wel iets verschoven, en ook zodanig dat de afslag naar links als eerste is, dus ik vond dit wel een mooi compromis.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2021, 17:01:13 »
Leuk plan!

Qua sporenplan eigenlijk geen opmerkingen. Ik denk dat je met de mogelijkheden die er zijn, omdat het op 2 modules moet, er veel hebt uitgehaald.

1 dingetje misschien: Kopspoor aan de rechterkant langs de minicamping is in werkelijkheid een paar honderd meter. Je gaf aan dat je aan de linkerkant al een scherpe boog naar links hebt, hoe zit dat aan de rechterkant? Anders zou ik het kopspoor een stuk doortrekken zodat je de goederenwagens kwijt kunt, en als je de modules meeneemt een (tijdelijk) stootjuk plaatst op het kopspoortje. Zo maak je meer gebruik van de lengte, en is nog waarheidsgetrouwer ook  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2021, 18:59:18 door Arjan6511. Reden: Er ontbrak een heel woord... »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2021, 19:32:35 »
Welkom op het forum, Jos.

Ik heb afgelopen donderdag nog in Beekbergen rondgelopen en je plan is absoluut herkenbaar. En omdat het dicht tegen de werkelijkheid aan zit, zit het met de mogelijkheden ook wel goed.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2021, 21:59:34 »
Arjan, goeie tip! Ik was me de hele tijd blind aan het staren op de Apeldoornse zijde hoe ik daar zo veel mogelijk erin kon krijgen. Heel veel langer wil ik het kopspoor niet maken, om het enkelsporige karakter tot z'n recht te laten komen. Maar een 15-20cm moet wel kunnen, en dan kunnen daar inderdaad mooi een aantal goederenwagens opgesteld worden.

Dankjewel Reinout. Leuk dat je er pas nog geweest bent. Ondanks dat ik er redelijk in de buurt woon, kom ik er eigenlijk alleen maar tijdens de Terug-Naar-Toen evenementen. Ik ben wel netjes donateur  :angel:
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2021, 22:01:15 door Jozzz »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2021, 00:10:04 »
Weet dat we (bij Alsacast) met het station aankomen / er is
Bouwpakket in resin. Zie aldaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2021, 12:56:01 »
@Ronald.......hij heeft het al schrijft hij (y)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2021, 13:01:30 »
Leuk plan Jos, dit ga ik volgen.
Heb je de ProRail luchtfoto's van Beekbergen al ontdekt, je kunt inzoomen en details bekijken: https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#13/52.1598/5.9874

Gr, Ben.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2021, 13:39:50 »
Hier heb je nog drie plaatjes :)






Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2021, 14:27:04 »
Het Alsacast model van station Beekbergen heb ik inderdaad al in huis, zoals ik in de openingspost al schreef. Kan me voorstellen dat de hoeveelheid tekst iets teveel was.  ;)
Ik heb totaal geen ervaring met resin bouwpakketjes, dus ook een boerderijtje meebesteld waar ik eerst mee kan oefenen.

Ben, leuk dat je gaat volgen. Dan is het aan mij om te zorgen dat er wel wat te volgen blijft  8)
Erg bedankt voor die link naar de Prorail luchtfoto's. Die kende ik niet en wat zijn die mooi scherp. Ik zie dat de kleine aansluitingen aan de draaischijf wel heel erg anders zitten. Het lijkt erop dat er recht tegenover de loods-sporen ook altijd een aansluiting zit. In mijn geval komt dat eigenlijk niet zo mooi uit. Weet iemand of dat eigenlijk altijd zo hoort?

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2021, 14:30:15 »
Hans, bedankt voor de plaatjes. Interessant om vanuit de lucht eens vanuit verschillende hoeken te zien.
Wat opvalt is dat die foto's stammen uit de tijd dat het nieuwe kantoorgebouw (is het een kantoor?) er nog niet stond.

Ik kan me herinneren dat er een plan D of K (?) op een los stukje spoor stond, die als een soort verblijfsruimte gebruikt werd ofzo. Die zie je op deze foto's ook terug.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2021, 15:24:35 »


Komt uit 1999. Ik had voor een paar uur een vliegtuigje gehuurd, mede om mijn in opleiding zijde neefje wat vlieguren te gunnen.
Voor die inrekening gebrachte huurprijs kon je ook een 14 daagse geheel verzorgede vliegvacantie op de Canarische eilanden  genieten ;D

PS, dat rijtuig was de voormalige stalen bolkop ABC 7301. Dit rijtuig heeft in WWII toebehoord aan zes en een kwart.(= Rijscommissaris voor Nederland, Seyss-Inquart) Toen Koningin Wilhelmina daar lucht van kreeg, weigerde zij ook maar een (1) stap in dat voor haar bedoelde rijtuig te zetten.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2021, 15:38:52 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2021, 16:09:57 »
Ahh 1999... mooie tijd  :D
Aan de drukte op de foto's zat ik te denken dat die misschien ook tijdens Terug-Naar-Toen zijn gemaakt, en zowaar vond ik daar een leuk filmpje van, een dag eerder gemaakt dan jouw foto's:

<a href="https://www.youtube.com/v/APyJirDZVw0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/APyJirDZVw0</a>

Die bolkop komt ook nog even kort in beeld.

De laatste jaren trok het toch al heel wat meer publiek.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2021, 19:20:08 »
Hier moet het dan gaan gebeuren.



De modules zijn gestript van de eerdere vrijere vertolking van het sporenplan en alle aangebrachte bekabeling is verwijderd. De volgende stap is om het gat waar de draaischijf moet komen iets te verplaatsen. Het scheelt maar een paar centimeter met het nieuwe plan, en past gelukkig nog steeds tussen de balkjes die ter versteviging onder de plaat zitten.