Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 02:42:59
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Joost O
Vandaag om 02:29:47
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Dave.......
Vandaag om 01:32:36
Da's Daz 2 door ex44
Vandaag om 00:31:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
09 December 2025, 23:30:44
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
09 December 2025, 23:21:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
09 December 2025, 22:10:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
09 December 2025, 22:06:37
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
09 December 2025, 21:48:12
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
09 December 2025, 21:40:50
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
09 December 2025, 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
09 December 2025, 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
09 December 2025, 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
09 December 2025, 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
09 December 2025, 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 December 2025, 19:55:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
09 December 2025, 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
09 December 2025, 19:44:05
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
09 December 2025, 19:33:09
US diorama in H0 door Wim Vink
09 December 2025, 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
09 December 2025, 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
09 December 2025, 18:25:01
Roco 2025 door IJmc
09 December 2025, 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 December 2025, 17:46:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
09 December 2025, 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
09 December 2025, 17:04:01
  

Auteur Topic: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken  (gelezen 2407 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2013
    • Mijn website
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Gepost op: 08 August 2021, 22:23:23 »
Het begin van H0 kwam in 1922 (dus volgend jaar is het feest met 100 jaar H0) toen de Duitse firma BING zijn Tischbahn introduceerde. Deze had een spoorbreedte van 16 mm, dus een halve mm kleiner dan het tegenwoordige H0. De Franse firma JEP volgde 4 jaar later met zijn MIGNON baan met dezelfde spoorbreedte. Vanmiddag heb ik deze oude treinen laten rijden en vergeleken:
https://youtu.be/rnZDqSvllf4
<a href="https://www.youtube.com/v/rnZDqSvllf4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/rnZDqSvllf4</a>
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2021, 22:56:38 »
Mooi stukje historie.  (y) Maar wat is de reden dat de Bing trein niet op JEP-rails rijdt, de wielafstand?  ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2021, 23:02:12 door St00mboy »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7980
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2021, 06:42:19 »
Ik denk eerder de derde rail/middengeleider ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2021, 07:08:41 »
H0nderd jaar Half Nul in 2022!  :police:
Mooi filmpje Fred. Leuk om eens een stukje geschiedenis op deze manier te zien. Zijn deze treinen replica's? Ze glimmen zo mooi en zien er nieuw uit.
Middenrail hebben ze beide dus ik ben ook benieuwd waarom niet uitwisselbaar.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11766
    • Mijn fotoarchief
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2021, 07:45:54 »
WO I ressentiment?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22748
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2021, 09:33:15 »
Sleper die de middenrail niet haalt?

Erg leuk spul Fred.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2013
    • Mijn website
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2021, 09:44:01 »
De midden-rail bij JEP staat iets hoger waardoor de BING lok wordt opgetild. En de sleper bij JEP zakt laag genoeg om contact te houden op de BING rails.
Het zijn originele treinen uit de twintiger jaren; geen replica's, de BING is in zeer goede staat, de JEP heeft wel wat beschadigingen.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2021, 21:34:43 »
Altijd gedacht dat Märklin en Trix in 1935 waren begonnen met h0. Niet dus. Weer wat geleerd
Met vriendelijke groet
Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2021, 22:27:50 »
Voor zover ik kon nagaan werd in 1935 de spoorwijdte van H0 veranderd van 16 mm naar 16,5 mm. Daarmee werd een vrijwel exacte overeenkomst tussen spoorwijdte en schaal bereikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2013
    • Mijn website
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #9 Gepost op: 12 August 2021, 11:09:42 »
Alles (of in ieder geval veel) over de geschiedenis van Gauge & Scale (spoorwijdte en schaal) kan worden nagelezen in mijn met veel plaatjes verluchtigde e-boek over dit onderwerp. Dat boek is gratis te lezen of te downloaden van mijn website: http://sncf231e.nl/gauge-and-scale/.

Hans, jij had dat boek toch al gelezen? Of lees je tegenwoordig niet meer wat ik schrijf? Dat was vroeger wel anders; toen lazen we elkaars schrijfsels  ;) .

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2021, 12:02:08 »
Fred, interessant geschrift wat je hebt geproduceerd. Ik kende het niet maar heb het bij mijn favorieten gezet.

Wat ik niet zo gauw terugvond is wanneer de spoorwijdte van H0 is veranderd van 16 naar 16,5 mm. Ik houd het op 1935, tenzij iemand een beter idee heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.