Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
yd6016ln blijft in demo modus
door
Dirk
Vandaag
om 13:36:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
jerrytrein
Vandaag
om 13:28:34
Bahnstrecke 5867
door
Paul1969
Vandaag
om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Benelux795
Vandaag
om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Pauldg
Vandaag
om 13:09:45
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 13:09:35
ik mis al een poos
door
jerrytrein
Vandaag
om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
klusser
Vandaag
om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 12:50:15
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214
door
R1954
Vandaag
om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Loki
Vandaag
om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:12:26
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
Ben
Vandaag
om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse
door
ca.gorter
Vandaag
om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A
door
Noud48
Vandaag
om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 09:34:48
Aandrijving metro gezocht
door
Pauldg
Vandaag
om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen
door
ca.gorter
Vandaag
om 08:51:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken (gelezen 2364 keer)
sncf231e
Offline
Berichten: 1980
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Gepost op:
08 August 2021, 22:23:23 »
Het begin van H0 kwam in 1922 (dus volgend jaar is het feest met 100 jaar H0) toen de Duitse firma BING zijn Tischbahn introduceerde. Deze had een spoorbreedte van 16 mm, dus een halve mm kleiner dan het tegenwoordige H0. De Franse firma JEP volgde 4 jaar later met zijn MIGNON baan met dezelfde spoorbreedte. Vanmiddag heb ik deze oude treinen laten rijden en vergeleken:
https://youtu.be/rnZDqSvllf4
https://www.youtube.com/v/rnZDqSvllf4
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2021, 22:56:38 »
Mooi stukje historie.
Maar wat is de reden dat de Bing trein niet op JEP-rails rijdt, de wielafstand?
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2021, 23:02:12 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Eric B
Offline
Berichten: 7720
NS tijdperk II(c)/III
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #2 Gepost op:
09 August 2021, 06:42:19 »
Ik denk eerder de derde rail/middengeleider ...
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
HuubvG
Offline
Berichten: 4297
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #3 Gepost op:
09 August 2021, 07:08:41 »
H0nderd jaar Half Nul in 2022!
Mooi filmpje Fred. Leuk om eens een stukje geschiedenis op deze manier te zien. Zijn deze treinen replica's? Ze glimmen zo mooi en zien er nieuw uit.
Middenrail hebben ze beide dus ik ben ook benieuwd waarom niet uitwisselbaar.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11724
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #4 Gepost op:
09 August 2021, 07:45:54 »
WO I ressentiment?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22613
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #5 Gepost op:
09 August 2021, 09:33:15 »
Sleper die de middenrail niet haalt?
Erg leuk spul Fred.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
sncf231e
Offline
Berichten: 1980
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #6 Gepost op:
09 August 2021, 09:44:01 »
De midden-rail bij JEP staat iets hoger waardoor de BING lok wordt opgetild. En de sleper bij JEP zakt laag genoeg om contact te houden op de BING rails.
Het zijn originele treinen uit de twintiger jaren; geen replica's, de BING is in zeer goede staat, de JEP heeft wel wat beschadigingen.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
bigboynl
Offline
Berichten: 496
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #7 Gepost op:
11 August 2021, 21:34:43 »
Altijd gedacht dat Märklin en Trix in 1935 waren begonnen met h0. Niet dus. Weer wat geleerd
Gelogd
Met vriendelijke groet
Hans
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26864
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #8 Gepost op:
11 August 2021, 22:27:50 »
Voor zover ik kon nagaan werd in 1935 de spoorwijdte van H0 veranderd van 16 mm naar 16,5 mm. Daarmee werd een vrijwel exacte overeenkomst tussen spoorwijdte en schaal bereikt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
sncf231e
Offline
Berichten: 1980
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #9 Gepost op:
12 August 2021, 11:09:42 »
Alles (of in ieder geval veel) over de geschiedenis van Gauge & Scale (spoorwijdte en schaal) kan worden nagelezen in mijn met veel plaatjes verluchtigde e-boek over dit onderwerp. Dat boek is gratis te lezen of te downloaden van mijn website:
http://sncf231e.nl/gauge-and-scale/
.
Hans, jij had dat boek toch al gelezen? Of lees je tegenwoordig niet meer wat ik schrijf? Dat was vroeger wel anders; toen lazen we elkaars schrijfsels
.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26864
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #10 Gepost op:
12 August 2021, 12:02:08 »
Fred, interessant geschrift wat je hebt geproduceerd. Ik kende het niet maar heb het bij mijn favorieten gezet.
Wat ik niet zo gauw terugvond is wanneer de spoorwijdte van H0 is veranderd van 16 naar 16,5 mm. Ik houd het op 1935, tenzij iemand een beter idee heeft.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken