Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Dave.......
Vandaag
om 02:42:59
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Joost O
Vandaag
om 02:29:47
Loc - tenderverbindin Roco S3/6
door
Dave.......
Vandaag
om 01:32:36
Da's Daz 2
door
ex44
Vandaag
om 00:31:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Schachbrett
09 December 2025, 23:30:44
Roco traxx 'Eurocity'
door
Martijn193
09 December 2025, 23:21:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie
door
Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
BramFokke
09 December 2025, 22:10:38
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
09 December 2025, 22:06:37
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
09 December 2025, 21:48:12
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
Petertje
09 December 2025, 21:40:50
ratelende 1300 van Electrotren
door
GMA70
09 December 2025, 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren
door
knar46
09 December 2025, 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Priegelman
09 December 2025, 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
09 December 2025, 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Quinzeedied
09 December 2025, 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
09 December 2025, 19:55:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
09 December 2025, 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Ronald69
09 December 2025, 19:44:05
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
door
Hans Reints
09 December 2025, 19:33:09
US diorama in H0
door
Wim Vink
09 December 2025, 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
09 December 2025, 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
09 December 2025, 18:25:01
Roco 2025
door
IJmc
09 December 2025, 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
09 December 2025, 17:46:43
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
09 December 2025, 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
09 December 2025, 17:04:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken (gelezen 2408 keer)
sncf231e
Offline
Berichten: 2013
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Gepost op:
08 August 2021, 22:23:23 »
Het begin van H0 kwam in 1922 (dus volgend jaar is het feest met 100 jaar H0) toen de Duitse firma BING zijn Tischbahn introduceerde. Deze had een spoorbreedte van 16 mm, dus een halve mm kleiner dan het tegenwoordige H0. De Franse firma JEP volgde 4 jaar later met zijn MIGNON baan met dezelfde spoorbreedte. Vanmiddag heb ik deze oude treinen laten rijden en vergeleken:
https://youtu.be/rnZDqSvllf4
https://www.youtube.com/v/rnZDqSvllf4
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2021, 22:56:38 »
Mooi stukje historie.
Maar wat is de reden dat de Bing trein niet op JEP-rails rijdt, de wielafstand?
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2021, 23:02:12 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Eric B
Offline
Berichten: 7980
NS tijdperk II(c)/III
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #2 Gepost op:
09 August 2021, 06:42:19 »
Ik denk eerder de derde rail/middengeleider ...
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
HuubvG
Offline
Berichten: 4297
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #3 Gepost op:
09 August 2021, 07:08:41 »
H0nderd jaar Half Nul in 2022!
Mooi filmpje Fred. Leuk om eens een stukje geschiedenis op deze manier te zien. Zijn deze treinen replica's? Ze glimmen zo mooi en zien er nieuw uit.
Middenrail hebben ze beide dus ik ben ook benieuwd waarom niet uitwisselbaar.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11766
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #4 Gepost op:
09 August 2021, 07:45:54 »
WO I ressentiment?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22748
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #5 Gepost op:
09 August 2021, 09:33:15 »
Sleper die de middenrail niet haalt?
Erg leuk spul Fred.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
sncf231e
Offline
Berichten: 2013
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #6 Gepost op:
09 August 2021, 09:44:01 »
De midden-rail bij JEP staat iets hoger waardoor de BING lok wordt opgetild. En de sleper bij JEP zakt laag genoeg om contact te houden op de BING rails.
Het zijn originele treinen uit de twintiger jaren; geen replica's, de BING is in zeer goede staat, de JEP heeft wel wat beschadigingen.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
bigboynl
Offline
Berichten: 499
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #7 Gepost op:
11 August 2021, 21:34:43 »
Altijd gedacht dat Märklin en Trix in 1935 waren begonnen met h0. Niet dus. Weer wat geleerd
Gelogd
Met vriendelijke groet
Hans
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27028
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #8 Gepost op:
11 August 2021, 22:27:50 »
Voor zover ik kon nagaan werd in 1935 de spoorwijdte van H0 veranderd van 16 mm naar 16,5 mm. Daarmee werd een vrijwel exacte overeenkomst tussen spoorwijdte en schaal bereikt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
sncf231e
Offline
Berichten: 2013
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #9 Gepost op:
12 August 2021, 11:09:42 »
Alles (of in ieder geval veel) over de geschiedenis van Gauge & Scale (spoorwijdte en schaal) kan worden nagelezen in mijn met veel plaatjes verluchtigde e-boek over dit onderwerp. Dat boek is gratis te lezen of te downloaden van mijn website:
http://sncf231e.nl/gauge-and-scale/
.
Hans, jij had dat boek toch al gelezen? Of lees je tegenwoordig niet meer wat ik schrijf? Dat was vroeger wel anders; toen lazen we elkaars schrijfsels
.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27028
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #10 Gepost op:
12 August 2021, 12:02:08 »
Fred, interessant geschrift wat je hebt geproduceerd. Ik kende het niet maar heb het bij mijn favorieten gezet.
Wat ik niet zo gauw terugvond is wanneer de spoorwijdte van H0 is veranderd van 16 naar 16,5 mm. Ik houd het op 1935, tenzij iemand een beter idee heeft.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken