Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
PeterV
Vandaag
om 22:05:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 21:58:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:43:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 21:42:14
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:28:05
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 21:18:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
Vandaag
om 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
Vandaag
om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
Vandaag
om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
Vandaag
om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
Vandaag
om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:17
Märklin 2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Benelux795
Vandaag
om 11:14:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken (gelezen 2348 keer)
sncf231e
Offline
Berichten: 1980
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Gepost op:
08 August 2021, 22:23:23 »
Het begin van H0 kwam in 1922 (dus volgend jaar is het feest met 100 jaar H0) toen de Duitse firma BING zijn Tischbahn introduceerde. Deze had een spoorbreedte van 16 mm, dus een halve mm kleiner dan het tegenwoordige H0. De Franse firma JEP volgde 4 jaar later met zijn MIGNON baan met dezelfde spoorbreedte. Vanmiddag heb ik deze oude treinen laten rijden en vergeleken:
https://youtu.be/rnZDqSvllf4
https://www.youtube.com/v/rnZDqSvllf4
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2021, 22:56:38 »
Mooi stukje historie.
Maar wat is de reden dat de Bing trein niet op JEP-rails rijdt, de wielafstand?
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 08 August 2021, 23:02:12 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Eric B
Online
Berichten: 7717
NS tijdperk II(c)/III
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #2 Gepost op:
09 August 2021, 06:42:19 »
Ik denk eerder de derde rail/middengeleider ...
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
HuubvG
Offline
Berichten: 4297
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #3 Gepost op:
09 August 2021, 07:08:41 »
H0nderd jaar Half Nul in 2022!
Mooi filmpje Fred. Leuk om eens een stukje geschiedenis op deze manier te zien. Zijn deze treinen replica's? Ze glimmen zo mooi en zien er nieuw uit.
Middenrail hebben ze beide dus ik ben ook benieuwd waarom niet uitwisselbaar.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11722
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #4 Gepost op:
09 August 2021, 07:45:54 »
WO I ressentiment?
Gelogd
henk
Online
Berichten: 22611
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #5 Gepost op:
09 August 2021, 09:33:15 »
Sleper die de middenrail niet haalt?
Erg leuk spul Fred.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
sncf231e
Offline
Berichten: 1980
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #6 Gepost op:
09 August 2021, 09:44:01 »
De midden-rail bij JEP staat iets hoger waardoor de BING lok wordt opgetild. En de sleper bij JEP zakt laag genoeg om contact te houden op de BING rails.
Het zijn originele treinen uit de twintiger jaren; geen replica's, de BING is in zeer goede staat, de JEP heeft wel wat beschadigingen.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
bigboynl
Offline
Berichten: 496
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #7 Gepost op:
11 August 2021, 21:34:43 »
Altijd gedacht dat Märklin en Trix in 1935 waren begonnen met h0. Niet dus. Weer wat geleerd
Gelogd
Met vriendelijke groet
Hans
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26864
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #8 Gepost op:
11 August 2021, 22:27:50 »
Voor zover ik kon nagaan werd in 1935 de spoorwijdte van H0 veranderd van 16 mm naar 16,5 mm. Daarmee werd een vrijwel exacte overeenkomst tussen spoorwijdte en schaal bereikt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
sncf231e
Offline
Berichten: 1980
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #9 Gepost op:
12 August 2021, 11:09:42 »
Alles (of in ieder geval veel) over de geschiedenis van Gauge & Scale (spoorwijdte en schaal) kan worden nagelezen in mijn met veel plaatjes verluchtigde e-boek over dit onderwerp. Dat boek is gratis te lezen of te downloaden van mijn website:
http://sncf231e.nl/gauge-and-scale/
.
Hans, jij had dat boek toch al gelezen? Of lees je tegenwoordig niet meer wat ik schrijf? Dat was vroeger wel anders; toen lazen we elkaars schrijfsels
.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26864
Re: Duitse en Franse H0 treinen vergeleken
«
Reactie #10 Gepost op:
12 August 2021, 12:02:08 »
Fred, interessant geschrift wat je hebt geproduceerd. Ik kende het niet maar heb het bij mijn favorieten gezet.
Wat ik niet zo gauw terugvond is wanneer de spoorwijdte van H0 is veranderd van 16 naar 16,5 mm. Ik houd het op 1935, tenzij iemand een beter idee heeft.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Duitse en Franse H0 treinen vergeleken