een voor de inzittenden niet merkbare vetergang
Flinke zijwind/storm op een trein, zeker op een "windvanger" als een dubbeldekker rijdt altijd vele malen zwaarder dan wind van voren of bijvoorbeeld (heel) veel reizigers in de trein. Door de vorm van de flens is dit ook niet de hele flens, maar het gedeelte het dichts bij het loopvlak welke tegen de spoorstaaf loopt. Daarom wordt juist deze maatvoering van de flens altijd goed in de gaten gehouden, wordt de hoek loopvlak / flens te scherp, dan kan dit voor ontsporing zorgen.Maar onder ideale omstandigheden op recht spoor hebben spoorwielen hooguit een voor de inzittenden niet merkbare vetergang waarbij de flenzen de rails niet raken.
Ook op recht spoor heb je last van vetergang.
...Het eerste draaistel achter een loc zal altijd veteren......
Ik snap dit ook niet. Waarom zou het voorste draaistel van het eerste rijtuig veteren en het voorste draaistel van het tweede rijtuig niet?
Waarom zou het voorste draaistel van het stuurrijtuig veteren, hoe ontstaat dat dan ?Nooit wat van gemerkt toen de BDs 'en nog geduwd reden, die lagen zeer stabiel op het spoor.