Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Haags aanhangrijtuig in 1:45  (gelezen 8283 keer)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2021, 09:44:59 »
Ik denk dat je de gekruiste stangen dichter naar de hartlijn moet brengen. Daar zal best wel een mooie meetkundige oplossing voor zijn om dat te bepalen maar vermoed zomaar dat als je de stangen tegen het juk aan plaatst dat je dan al een heel eind onderweg bent.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2021, 11:59:39 »
In de menwereld word een beweging gebruikt die een langboom vertraging heet
Zal er wel eens een plaatje van opzoeken
Dan kan je per as scharnieren

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #17 Gepost op: 24 augustus 2021, 13:13:45 »
@moonlicht: Ik ben benieuwd.

@Bart: een andere positie van de kruisstangen verandert volgens mij helaas niets aan de hoek die het leidende draaistel maakt wanneer er door de motorwagen aan de koppeling wordt getrokken. Dat is nu een starre verbinding.

Het reductiemechaniek, zie eerdere foto van Gerard, komt tussen de koppelstang en het draaistel.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3693
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2021, 14:08:32 »
Mee eens wat je aan Bart schrijft.
Ik dacht ook even dat dat kon door de stangen op een plaats te laten aangrijpen dichter bij het draaistel. Maar bij de andere as gebeurt het omgekeerde ;de slag wordt weer evenveel vergroot!
Maar hoe werkt dan die  methode om de verdaaing vh draaistel d.m.v. de koppelingsstan te verkeinen ?

# Rob :
Op de foto is goed te zien dat het in de situatie daar zeker fout kan gaan ,zeker met die schuine stand v. d. wielas bij het rechts leidende wissel, Grote kans dat de flens "hapt"tussen  de tongpunt en aanslagrail!
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #19 Gepost op: 24 augustus 2021, 15:15:08 »
Peter (en anderen die wellicht dezelfde vraag hebben), zie de eerdere foto van Gerard, die ik hieronder even herplaats.

De koppeling is daar niet meer star verbonden aan het draaistel. In plaats daarvan heeft de koppeling, net als gewone tweeassers, een eigen draaipunt onder het balkon. De koppeling zit star op een T-vormig deel, met het draaipunt op de kruising van de T. Vanaf de dwarsbalk van de T gaan stangen naar het draaistel.

En nu komt het: hoe dichter die stangen bij het draaipunt van de koppeling zitten, hoe kleiner de beweging is die ze overbrengen op het draaistel, wanneer de koppeling opzij wordt getrokken door de motorwagen. (Ga maar na: als die stangen zouden beginnen óp het draaipunt, kan het draaistel helemaal niet meer draaien.)

Het andere draaistel spiegelt die (kleinere) beweging, door middel van de kruisstangen.

De achterste koppeling zwiept vanzelf mee.


Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3693
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2021, 17:05:35 »
                   Gesnopen. (y)

    Ik zag het T stuk niet goed.
                           
                        Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #21 Gepost op: 25 augustus 2021, 11:45:30 »
Rob,
Citaat
Daar waren ze volgens de eerdere tekening van het onderstel van de Haagse bijwagen in de praktijk dus ook al achter.
Ja een ontwerp met vele haken en ogen! . Heb je er al over nagedacht om in je model de eerste as scharnierend te maken en de achterste as gewoon vast met nep verbindingen die niet werken. Als het een twee richting wagen wordt kan mijn oplossing dus niet.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #22 Gepost op: 25 augustus 2021, 15:25:18 »
Hierbij mijn model op wat grotere schaal, als achterwagen bij een 3,5 inch werkende stoomlokomotief.



Bij het rijden is duidelijk te merken dat er meer weerstand ontstaat bij de schuinstaande as op de rechte rails, in de bocht gaat het prima.
Mvrgr

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #23 Gepost op: 25 augustus 2021, 23:17:05 »
Maar in dit voorbeeld is dan ook geen verbinding tussen koppeling  en draaistel dan richten de wielen zich nooit recht.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3693
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2021, 10:20:05 »
Sterker nog:
De bovenste wielas staat net verkeerd om t.o.v. de koppeling.  :o
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2021, 10:27:54 »
En dan nu een superdomme vraag: wat gebeurt er wanneer je de 1 assige draaistellen niet koppelt? Soms willen we het allemaal te mooi doen…
Boomshanka!

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #26 Gepost op: 26 augustus 2021, 11:03:07 »
Als je de assen niet koppelt wordt het statisch onbepaald en gaan de assen raar slingeren. Evt zou dat met veren opgelost kunnen worden.
De achterwagen rijdt overigens prima hoor! De assen stellen zich correct in op de rechte baan en in bogen. Alleen bij de overgang moet er even
zwaarder worden getrokken. Vwb de sturing door de koppeling, als ik op de achterwagen zit is dat zeg samen 120 kilo terwijl de stoomloc nog
geen 20 kilo weegt. Als ik die zou willen laten ontsporen moet ik dat vooral met dwarskrachten gaan doen. Niet dus!
Mvrgr

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #27 Gepost op: 29 augustus 2021, 17:01:56 »
Stevig vakwerk, Jos!  Dat je de koppeling niet betrekt in het geheel, gezien het ontspoorrisico door de massaverschillen tussen loc en rijtuig, vind ik logisch. De verhoudingen zijn in jouw geval precies andersom dan bij de tram, waar het motorrijtuig zwaarder is en de bijwagen er luchtig achteraan rolt.

Bij zo'n niet-aangestuurd symmetrisch stelsel van eenassige draaistellen kun je inderdaad een soort "Rückstellfeder" toepassen die beide draaistellen met zachte hand dwingt om de rechtdoor-positie in te nemen.

Dat dit stelsel goed functioneert zonder aansturing door de koppeling, komt denk ik ook door het spoorse karakter van de trajecten waar je rijdt. Met royale boogstralen, bedoel ik. Op de akelig krappe bogen van een stadstramlijn zou het vermoedelijk minder goed bevallen.

@skiptram: Ja, ik heb alternatieven overwogen, Paul, maar het wordt inderdaad een tweerichtingwagen, dus het moet een symmetrische constructie worden. Ik heb ook nog een proef gedaan met alleen een slappe veer tussen beide draaistellen, die daardoor bij voorkeur rechtuit wilden rijden. Door het geringe gewicht van de bijwagen werd het instelgedrag van de trucks onvoorspelbaar: soms volgden ze de boog, soms hopten ze eruit en bleven rechtdoor rijden over het wegdek.

@Pauldg: ja, niet koppelen betekent dat het eerste draaistel netjes de koppeling van de motorwagen volgt, tewijl het tweede draaistel heen en weer zwabbert. Tenzij je beide draaistellen door een veer laat rechttrekken - wat dan weer de hierboven geschetste problemen geeft.

Na wat zaag- en soldeerwerk ziet het er nu zo uit. Je ziet dat de hoek tussen de hartlijn van het rijtuig en het T-stuk aan de koppeling vrij groot is, en de hoek tussen hartlijn en draaistel veel kleiner. Het rijtuig rolt nu braaf achter de motorwagen aan, zelfs door S-bochten.

Dank voor het mee-filosoferen allemaal!


HTM 650 eenassig draaistel by Rob Kievit, on Flickr


Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #28 Gepost op: 29 augustus 2021, 17:39:52 »
citaat: Je ziet dat de hoek tussen de hartlijn van het rijtuig en het T-stuk aan de koppeling vrij groot is, en de hoek tussen hartlijn en draaistel veel kleiner.

Ik zie het idd. Maar ik snap niet hoe dat kan.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: Haags aanhangrijtuig in 1:45
« Reactie #29 Gepost op: 29 augustus 2021, 17:41:47 »
Rob, waarbij je ook nog kunt overwegen om de kruisdraden tussen de draaistellen te vervangen door ( in Ho) naaigaren. Dus iets wat niet star is waarbij alleen de trekkende kruisdraad werkt en niet tegen gewerkt wordt door de andere. Werkt in H0 erg goed.


Foto van een koekblikje van resin uit mijn SKIPtram BP serie

Jouw model prachtig gedaan en uiteindelijk komen we dus op de reeds eerder bedachte oplossing uit.
Groet van Paul
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2021, 17:43:57 door skiptram »
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p