Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Helmerstadt 2.0 door VFR
Vandaag om 12:40:59
Trix Olympische Koploper, rij-eigenschappen verbeteren? door henk
Vandaag om 12:33:16
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 12:29:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 12:26:19
Roco plastic lichtgeleiders vraag door Fritsprt
Vandaag om 12:24:59
MB-module: Hielan Ware door Eric B
Vandaag om 12:23:33
Friskorn/Philotrain 6203 door erik1
Vandaag om 12:23:05
Grote kleine treinen wedstrijd maar dan in Duitsland door bellejt
Vandaag om 12:20:05
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 12:07:30
licht uit van loc bij stoppen door Norway13
Vandaag om 12:06:42
Rivarossi Mat '46 elektrisch koppelen door Duikeend
Vandaag om 11:58:40
NS-61 (ex NCS-7) stoomloc in messing, Spoor-1 bouwproject door FritsT
Vandaag om 11:58:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
Vandaag om 11:55:45
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Jelmer
Vandaag om 11:37:28
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 11:31:02
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 11:26:59
inbouwen decoder in Liliput BR 38 (10901) hoe aan te sluiten? door heuvelbaan
Vandaag om 11:26:35
Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door 008200
Vandaag om 11:21:03
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
Vandaag om 11:11:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:10:50
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door spoorzeven
Vandaag om 10:58:27
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Wil uit Drenthe
Vandaag om 10:33:58
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
Vandaag om 10:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 10:08:12
Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III door Eric B
Vandaag om 10:08:01
Laag-Baarlo door Christoph
Vandaag om 10:01:53
nummerplaatje zwitserse krokodil marklin door bellejt
Vandaag om 09:28:27
Modelspoorbeurs Zutphen 18 en 19 december 2021. GEANNULEERD! door CeesJ
Vandaag om 08:44:13
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:43:45
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 01:29:08
  

Auteur Topic: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?  (gelezen 4194 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4800
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2021, 16:18:37 »
Stroe in 1965:



Bron: Uitsnede SporenplanOnline
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11033
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #31 Gepost op: 18 oktober 2021, 16:51:22 »
67-1

Opleiding Amersfoort: Willem III-en Bernardkazerne, Lekker op mijn Puch naar huis...... ;D
Jaar Vlieland: CSK (cavalerie schietkamp) net iets te ver voor mijn Puch. Wat een klere eind reizen was dat: Utrecht>Leeuwarden, wachten Leeuwarden>Harlingen, wachten boot naar Vlieland (altijd kotsmisselijk) > In de GMC > Vliehors.

Uit nostalgie een poos geleden: Tamiya Leopard tank gebouwd 1:32:

« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2021, 16:58:17 door JaJo. Reden: Foto\'s toegevoegd »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4800
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2021, 17:02:59 »
67-1, de tijd van de Centurions en de AMX-13 dus ...
Ben zelf van 82-2 en heb beiden nog in actieve dienst meegemaakt.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #33 Gepost op: 18 oktober 2021, 17:16:02 »
Als 70-2 lichting (origineel lichting 69-6 maar na aangevraagde vervroeging naar later verplaatst)

typisch defensie  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2021, 12:49:40 door Bert van Gelder. Reden: Beperk gebruik smileys a.u.b. zie forumregels. »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11033
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2021, 17:22:55 »
Citaat
67-1, de tijd van de Centurions en de AMX-13 dus ...

Klopt! Een maand voordat ik afzwaaide (sept 1968) kwamen de eerste Leopards naar Vlieland.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2021, 22:20:11 »
Was in opleiding op de School Technische Dienst (Kromhoutkazerne) in Utrecht (1962) en korporaal. Eens in de zoveel tijd moest je als korporaal een peloton (ook in opleiding zijnde) soldaten afmarcheren naar het station. Aan de zijkant van het stationsplein (speciale ingang naar de perrons) moest gewacht worden op het vertrek van de militaire trein. Voor bepaalde bestemmingen moest langer dan drie kwartier gewacht worden en kwamen 1 of 2 "burgertreinen" met dezelfde bestemming voorbij. Soms lukte het ongezien het perron op te komen maar kon je toch pech hebben door de Stationspatrouille (of MP) gesnapt te worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3165
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2021, 22:58:37 »
Zo was het ook in1960, toen ik in de Hojel Kazerne was gelegerd.
Ik was daar nog geen korporaal, dus werden de maten en  ik  gewoon afgemarcheerd  naar die speciale ingang. Daar stonden een paar borden met de bestemming van de militaire treinen waar je achter moest gaan staan. Als het tijd werd voor vertrek werd er een dpl sergeant die ook  naar huis ging bevolen om de troep af te marcheren naar de perrons. Als je dan  het  perron  op liep en er kwam juist een burgertrein aan. liep alles door elkaar en loste de colonne gewoon op. ;D
Vanuit de Hojel werden we ook aangewezen voor stations patrouille. Je werd dan afgemarcheerd vanaf de Hojel  door de stad naar het 1e perron, waar de commandant in een klein kantoortje huisde. We moesten dan bij de deur op het perron tussen de reizigers in de houding gaan staan bij het melden. We liepen Op Utrecht CS  totdat de laatste militaire trein vertrokken was. Onderwijl  liep je met een onbekende sergeant samen langs de trein om te kijken of er geen wanordelijkheden waren ,zoals  mensen met hun voeten op de zitting van de andere bank. Als de sergeant geen zin meer had, gingen we op een perron patrouilleren waar geen militaire treinen kwamen. ;D
 Dit schiet mij nog te binnen:
Het tenue was 1e grijs, binnenhelm.
 Op het station kregen we een rode band om onze bovenarm met tekst : Stationspatrouille (Of zo iets )
 
 Soldaat  Peter
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2021, 11:00:07 door Peter Kleton. Reden: Verhaal nog aangevuld. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #37 Gepost op: 19 oktober 2021, 09:40:14 »
 :)
Schitterende verhalen.
Welke plunjebaal heeft er meer?
R.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2021, 16:29:41 »
Behorend tot de lichting 65-6 voel ik me een ouwe stomp (die in het leger de filler mocht afknijpen) als ik de lichtingen in dit draadje zie voorbij komen.
Ik woonde destijds in Leeuwarden en reisde met de militaire trein (verplicht!) naar Ossendrecht voor 2 maanden basisopleiding. Vertrek op zondag om 18.00 en aankomst op de kazerne om 01.00 's nachts in een DAF truck vanuit Bergen op Zoom. In Zwolle een keer overstappen in een trein met houten banken, kapotte verwarming en geen licht. Lang stilstaan tussen Olst en Deventer (nu nog steeds enkel spoor) omdat je als stukgoed werd behandeld. Daarna in Ede naar de Elias Beekman kazerne voor 6 maanden voortgezette opleiding tot radio-telegrafist omdat ik de test bij de keuring goed had gemaakt. Had ik het gevolg maar geweten: 21 maanden dienen ipv de gebruikelijke 18. (Weetje: iedere telegrafist heeft zijn eigen "aanslag" en in de oorlog konden uitluisterdiensten - die in Nederland in Gorkum gehuisvest was- nagaan welke telegrafist waar zat. Er moest dan ook vaak van telegrafist gewisseld worden. In de Korea oorlog spraken Nederlandse radiotelegrafisten waar mogelijk in het dialect met elkaar en geen uitluisterdienst kon dat verstaan). Lopend iedere keer vanaf station Ede-Wageningen naar de kazerne en iedere vrijdag om de veertien dagen (je was om de veertien dagen "paraat" met regelmatige appels) werd je afgemarcheerd naar het station van waaruit militaire treinen naar diverse windstreken vertrokken.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3524
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2021, 16:46:50 »
Dat lang stilstaan was op het kruisspoor van Diepenveen. Dit werd alleen nog door de militaire treinen en een enkele goederentrein benut.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1961 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 4800
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2021, 17:20:57 »
@knar46:
Elke telegrafist heeft inderdaad zijn eigen seinhandschrift, zij met een heel slecht schrift krijgen de raad het met de andere voet te proberen ;)
Dat onderling in dialect communiceren in Korea hadden ze waarschijnlijk afgekeken van de Amerikaanse Navajo Talkers :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.