Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronaldk
Vandaag om 07:35:23
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?  (gelezen 8172 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2021, 16:18:37 »
Stroe in 1965:



Bron: Uitsnede SporenplanOnline
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #31 Gepost op: 18 oktober 2021, 16:51:22 »
67-1

Opleiding Amersfoort: Willem III-en Bernardkazerne, Lekker op mijn Puch naar huis...... ;D
Jaar Vlieland: CSK (cavalerie schietkamp) net iets te ver voor mijn Puch. Wat een klere eind reizen was dat: Utrecht>Leeuwarden, wachten Leeuwarden>Harlingen, wachten boot naar Vlieland (altijd kotsmisselijk) > In de GMC > Vliehors.

Uit nostalgie een poos geleden: Tamiya Leopard tank gebouwd 1:32:

« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2021, 16:58:17 door JaJo. Reden: Foto\'s toegevoegd »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #32 Gepost op: 18 oktober 2021, 17:02:59 »
67-1, de tijd van de Centurions en de AMX-13 dus ...
Ben zelf van 82-2 en heb beiden nog in actieve dienst meegemaakt.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #33 Gepost op: 18 oktober 2021, 17:16:02 »
Als 70-2 lichting (origineel lichting 69-6 maar na aangevraagde vervroeging naar later verplaatst)

typisch defensie  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2021, 12:49:40 door Bert van Gelder. Reden: Beperk gebruik smileys a.u.b. zie forumregels. »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2021, 17:22:55 »
Citaat
67-1, de tijd van de Centurions en de AMX-13 dus ...

Klopt! Een maand voordat ik afzwaaide (sept 1968) kwamen de eerste Leopards naar Vlieland.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #35 Gepost op: 18 oktober 2021, 22:20:11 »
Was in opleiding op de School Technische Dienst (Kromhoutkazerne) in Utrecht (1962) en korporaal. Eens in de zoveel tijd moest je als korporaal een peloton (ook in opleiding zijnde) soldaten afmarcheren naar het station. Aan de zijkant van het stationsplein (speciale ingang naar de perrons) moest gewacht worden op het vertrek van de militaire trein. Voor bepaalde bestemmingen moest langer dan drie kwartier gewacht worden en kwamen 1 of 2 "burgertreinen" met dezelfde bestemming voorbij. Soms lukte het ongezien het perron op te komen maar kon je toch pech hebben door de Stationspatrouille (of MP) gesnapt te worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #36 Gepost op: 18 oktober 2021, 22:58:37 »
Zo was het ook in1960, toen ik in de Hojel Kazerne was gelegerd.
Ik was daar nog geen korporaal, dus werden de maten en  ik  gewoon afgemarcheerd  naar die speciale ingang. Daar stonden een paar borden met de bestemming van de militaire treinen waar je achter moest gaan staan. Als het tijd werd voor vertrek werd er een dpl sergeant die ook  naar huis ging bevolen om de troep af te marcheren naar de perrons. Als je dan  het  perron  op liep en er kwam juist een burgertrein aan. liep alles door elkaar en loste de colonne gewoon op. ;D
Vanuit de Hojel werden we ook aangewezen voor stations patrouille. Je werd dan afgemarcheerd vanaf de Hojel  door de stad naar het 1e perron, waar de commandant in een klein kantoortje huisde. We moesten dan bij de deur op het perron tussen de reizigers in de houding gaan staan bij het melden. We liepen Op Utrecht CS  totdat de laatste militaire trein vertrokken was. Onderwijl  liep je met een onbekende sergeant samen langs de trein om te kijken of er geen wanordelijkheden waren ,zoals  mensen met hun voeten op de zitting van de andere bank. Als de sergeant geen zin meer had, gingen we op een perron patrouilleren waar geen militaire treinen kwamen. ;D
 Dit schiet mij nog te binnen:
Het tenue was 1e grijs, binnenhelm.
 Op het station kregen we een rode band om onze bovenarm met tekst : Stationspatrouille (Of zo iets )
 
 Soldaat  Peter
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2021, 11:00:07 door Peter Kleton. Reden: Verhaal nog aangevuld. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #37 Gepost op: 19 oktober 2021, 09:40:14 »
 :)
Schitterende verhalen.
Welke plunjebaal heeft er meer?
R.
Groet,
      Ronald

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2021, 16:29:41 »
Behorend tot de lichting 65-6 voel ik me een ouwe stomp (die in het leger de filler mocht afknijpen) als ik de lichtingen in dit draadje zie voorbij komen.
Ik woonde destijds in Leeuwarden en reisde met de militaire trein (verplicht!) naar Ossendrecht voor 2 maanden basisopleiding. Vertrek op zondag om 18.00 en aankomst op de kazerne om 01.00 's nachts in een DAF truck vanuit Bergen op Zoom. In Zwolle een keer overstappen in een trein met houten banken, kapotte verwarming en geen licht. Lang stilstaan tussen Olst en Deventer (nu nog steeds enkel spoor) omdat je als stukgoed werd behandeld. Daarna in Ede naar de Elias Beekman kazerne voor 6 maanden voortgezette opleiding tot radio-telegrafist omdat ik de test bij de keuring goed had gemaakt. Had ik het gevolg maar geweten: 21 maanden dienen ipv de gebruikelijke 18. (Weetje: iedere telegrafist heeft zijn eigen "aanslag" en in de oorlog konden uitluisterdiensten - die in Nederland in Gorkum gehuisvest was- nagaan welke telegrafist waar zat. Er moest dan ook vaak van telegrafist gewisseld worden. In de Korea oorlog spraken Nederlandse radiotelegrafisten waar mogelijk in het dialect met elkaar en geen uitluisterdienst kon dat verstaan). Lopend iedere keer vanaf station Ede-Wageningen naar de kazerne en iedere vrijdag om de veertien dagen (je was om de veertien dagen "paraat" met regelmatige appels) werd je afgemarcheerd naar het station van waaruit militaire treinen naar diverse windstreken vertrokken.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3784
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2021, 16:46:50 »
Dat lang stilstaan was op het kruisspoor van Diepenveen. Dit werd alleen nog door de militaire treinen en een enkele goederentrein benut.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2021, 17:20:57 »
@knar46:
Elke telegrafist heeft inderdaad zijn eigen seinhandschrift, zij met een heel slecht schrift krijgen de raad het met de andere voet te proberen ;)
Dat onderling in dialect communiceren in Korea hadden ze waarschijnlijk afgekeken van de Amerikaanse Navajo Talkers :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Trixfanaat1962

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #41 Gepost op: 09 november 2023, 10:50:54 »
Ik ben zelf van lichting 76-1 en vanaf maart 1976 tot eind april 1977 gelegerd geweest in t Harde. In die tijd bestond deze trein ook nog, maar reed door naar Limburg. Getrokken door 1100, daarachter klompentrein plan E, als laatste wagen een Klompentrein AB of een plan K AB. Het dienstplichtig kader beschikte toen al over eigen auto's. Na t Harde stops in Nunspeet en Ermelo, Harderwijk werd overgeslagen. Volgens mij konden ze in Wezep ook al instappen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #42 Gepost op: 09 november 2023, 15:56:50 »
 :)
Bij ons in Wezep (Willem de Zwijgerkazerne) hadden heel wat dienstplichtige maten ook al een auto!
Zelf ben ik steeds NS en VAD-bus trouw gebleven.
Lichting 75-5.

« Laatst bewerkt op: 09 november 2023, 16:22:38 door hrp »
Groet,
      Ronald

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #43 Gepost op: 09 november 2023, 20:31:46 »

De baby-boom generatie was dienstplichtig, was 18 maanden onder de wapenen.
Gingen bijna elk weekend op vrijdag naar huis en stonden op maandagochtend weer op appel.
Een kleine berekening op basis van data op internet geeft als uitkomst dat
medio jaren zestig zo'n 140.000 dienstplichtigen de kazernes bevolkten. Plus tienduizenden beroepsmilitairen...
Van veel particuliere vervoer was in natuurlijk nog geen sprake.


Vanuit lichting 67-1:
- van de 140.000 was het grootste deel "parate hap" en die gingen één keer in de 14 dagen op weekendverlof, dus lang niet alle 140.00 gingen tegelijk;
- de blokkendozen werden toen ook nog gebruikt voor militaire treinen;
- legerplaats Stroe was in mijn tijd (67/68) uitsluitend een "opslagplaats"
- vanuit de legerplaats "de Wittenberg", gelegen naast Stroe, werd busvervoer ingezet naar Amersfoort en Apeldoorn.

Dit allemaal vanuit mijn herinnering, en ja dat schijnt niet altijd betrouwbaar te zijn ;D

Groet,

Gerard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #44 Gepost op: 09 november 2023, 21:49:00 »
Ik kan mij nog wel herinneren ,dat wij ,de semi parate hap van de Verbindingsdienst  in Harderwijk  op Zaterdag naar huis gingen en Zondagsavonds  weer terug mochten komen in het tussenliggende weekeinde.
 In het parate weekeinde gingen we even lang weg als de parate hap.,voor het lange weekeind.Vrijdag tot Maandag.
Op zo'n Zaterdag gingen de dienstplichtige onderofficieren ,die in  de kost lagen bij burgers in Harderwijk  weg naar huis voordat wij ,de gewone soldaten en korporaals vertrokken naar het station.
Een keer was al het kader al vertrokken per eigen auto en moest er nog wel iemand zijn om de troep af te marcheren, als pas bevorderde korporaal was ik de ***. ;D 
Dus ging ik op pad met zo'n 40-50 man.voor twee treinappels, voor de  ri Amersfoort en Zwolle ,terwijl de militaire treinen niet  gelijker tijd vertrokken natuurlijk...
Bij het station aangekomen moest korporaal Kleton zich melden bij een MP, die streng vroeg waarom ik  veel te vroeg aan kwam zetten. Ik moest dus verklaren dat ik de enigste was ,die de zaak moest afmarcheren ,gelukkig geloofde hij mij.
Zo ging dat... :D
 KPL Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.